Jump to content

atyl

Forum members
  • Content Count

    450
  • Joined

  • Last visited

    Never

Community Reputation

0 Neutral
  1. wyrwał", bo za kierownicą siedzi babcia- nie ma to jak podryw na ładną brykę :) Nic mi nie wiadomo,żeby służył jako kierowca, był kapralem nadterminowym ze specjalnością ckm, zbrojmistrzem i warsztatowcem, a w cywilu ślusarzem. Właśnie to mnie ciekawi, ile było takich wozów w batalionie, i np nie będąc etatowym kierowcą, jakie miał możliwości wyjazdu na miasto. Teren ewidentnie podmiejski, mundur wyjściowy, więc to nie przejażdżka po remoncie po terenie koszar.
  2. U rodziny. Dziadek służył w 7 baonie pancernym w Grodnie (na zdjęciu jest w rogatywce, wcześniej był szwoleżerem i jego łazikiem był koń). Ciekawy jestem, czy mógł się tak wyrwać na przejażdżkę służbowym wozem (bo chyba nie było cywilnej wersji PF 508 ze zdejmowanym dachem?)i ile takich łazików mogło być około 1938 w 7 bpanc. Jest też inna zagwozdka, prawo jazdy miał z 1939, a wtedy już był w cywilu.
  3. Czy to PF 508 Łazik- wczesna wersja 9bez kół zapasowych?
  4. Czy możesz pokazać szczegóły mocowania wieka.
  5. Do tg Jeśli chodzi o kawalerię, to około początku 1917 roku sotnie miały otrzymać jeden ze sztandarów jazdy Królestwa Polskiego przejęty przez Rosjan w 1831r. W tym celu udała się bodajże do Petersburga delegacja z sotni, a może już pułku (muszę sprawdzić), ale nic nie wskórali, bo zaraz wybuchła rewolucja, i ..... Nie pamiętam od którego roku używano karmazynowo-białego proporca, który potem był sztandarem 1puK.
  6. Z legionu puławskiego swój rodowód wywodzi 1 pułk ułanów Krechowieckich. Utworzone przy legionie sotnie, przemianowane potem na sotnie opołczenia (pospolitego ruszenia) po kilku reorganizacjach były trzonem utworzonego w 1917 roku 1 pu Krechowieckich. Więcej mogę Ci podać jak wyciągnę z szafy Historię 1 puK" z 1932 roku ,autor płk Litewski i rtm Dziewanowski (są tam opisane wszystkie walki i reorganizacje od 1915 do rozwiązania pułku w 1918, i później po odtworzeniu do lat trzydziestych) Pozycja ta szerzej jest znana jako Teki Bolesława Kukiełki( po prostu Kukiełka miał ją przepisaną na maszynie) Są skorowidze nazwisk.
  7. Jak na razie jestem w sekcji budownictwa zabytkowego, a podstawą wiedzy jest Instrukcja saperska Sap. 4/1934. I- Podstawowe wiadomości techniczne.
  8. Eureka Znalazłem- w instrukcji atlasie z 1925r na każdym wozie belkowym (na spodzie) jast ułożonych 20 dyli i 10 półdyli w 10 warstwach, co daje 7,5mb pokładu.
  9. No właśnie też studiowałem wczoraj te instrukcję. Wcześniej za bardzo sugerowałem się chyba rozdziałem o stawianiu mostów np 2,5 tonnych z kolumny 4 tonnej gdzie będzie brakowało około 30% pokładu i nacisku na jak najszybsze stawianie mostów polowych (i związane z tym zabezpieczenie materiałowe) żeby zwolnić mosty tymczasowe. Teraz z kolei nurtuje mnie pytanie jak były pakowane dyle i półdyle, bo np wozy kozłowe grupuje się w miejscu linii mostowej i przyczółka, a wozy pontonowe i część belkowych w górze przeszkody. Z ww instrukcji wynika,że zespoły pontonów spławiane do linii mostu miały częśćiowo ułożony pokład i zapas dyli na połączenie z innym zespołem pontonowym lub przyczółkiem. Czy dyle były pakowane na wozy pontonowe, kozłowe i belkowe w jakichs proporcjach, czy były przewożone na oddzielnych wozach.
  10. No właśnie, wozy pontonowe, wozy kozłowe -wiadomo Wozy belkowe -przewożą belki podłużne układane pomiędzy pontonami, pontonami i kozłami oraz kozłami i przyczółkami. A gdzie poszycie. Ja opieram się na atlasie mostów pojazdowych z 1925r. Fakt w atlasie są podane deski i półdeski, ale brak ich w schemacie załadunku na wozy. Deski są 2-calowe co przy szerokości mostu 3,27 i długosci 53m daje 9m3 desek (a gdzie krawężniki, poręcze). Wóz krajowy to 400kg czyli potrzeba 20 wozów na same deski. Przy cięższych wozach 4-6 konnych zredukujemy ilość wozów do 8-10. Czy w zestawiach Birago są wozy z deskami? A może zestaw przewidywał tylko poszycie na 13m mostu, wszak to tylko 2,5m3- 2 wozy cieżkie, a reszta w składnicach.
  11. Proszę ze zrozumieniem przeczytac drugie zdanie, szczególnie nawiasy. Saperskie przygotowanie natarcia, bo tam głównie potrzebne są mosty polega również na przestudiowaniu map terenu i wytypowaniu potencjalnych źródeł pozyskania tarcicy, a jeżeli takowych nie ma, bo działamy w stepie, pustyni lub lądolodzie, to należy wcześniej zapewnic odpowiednie zapasy w składnicach saperskich i ich transport do wytypowanych pododdziałów.
  12. Krzysztof W rozpisce(rozrysowaniu) warstw ładunku parku mostu pontonowego są tylko elementy jak już wspomniałem specjalistyczne" czyli pontony, belki do konstrukcji, liny, kotwice, kołki okute itd. ale nie ma ani grama poszycia. Z tresci różnych instrukcji mostowych wynika, że poszycie wykonywano z dostępnego (czytaj dowódca saperów powinien wcześniej rozpoznac teren i przygotowac odpowiedni zasób materiału drzewnego) na miejscu towaru, czy to będzie tartak, gdzie są deski (wtedy instrukcja mówi ile desek, w jakim rozstawie itd), albo w pobliżu jest las, wtedy wysyła się pluton z piłami i siekierami i bedziemy mieli most z drągowiny. Zapas tarcicy był również zapewne przewidziany w składach wielkich jednostek, ale raczej nie wchodził do parków, i bardziej było to na zasadzie umowy o utrzymaniu zapasu drewna z lokalnymi kupcami. Na poszycie 40m mostu potrzeba około 13m3 drewna o długości 4,6m to daje 36 wozów samego drewna. Nikt tego nie będzie ciągnął za sobą.
  13. Jakiej grubości i czy ma jakieś okucia? Nie sądzę, aby była to deska np z parku mostowego, bo drewno na poszycie, bortnice pozyskiwało się z lokalnych tartaków, a w parkach mostowych były tylko pontony i elementy dźwigarów, kozłów itd ( w zależności od rodzaju mostów). Może to deski np z burt wozów, albo ławki, albo po prostu z łóżka wojskowego.
×
×
  • Create New...

Important Information