atyl Napisano 18 Wrzesień 2010 Napisano 18 Wrzesień 2010 Proszę ze zrozumieniem przeczytac drugie zdanie, szczególnie nawiasy. Saperskie przygotowanie natarcia, bo tam głównie potrzebne są mosty polega również na przestudiowaniu map terenu i wytypowaniu potencjalnych źródeł pozyskania tarcicy, a jeżeli takowych nie ma, bo działamy w stepie, pustyni lub lądolodzie, to należy wcześniej zapewnic odpowiednie zapasy w składnicach saperskich i ich transport do wytypowanych pododdziałów.
MarekA Napisano 18 Wrzesień 2010 Napisano 18 Wrzesień 2010 To, że nie było poszycia nie jest takie oczywiste. Kolumna pontonowa z pontonami typu „Birago” to 14 wozów z zaprzęgiem sześciokonnym. Na 2 przewożono pontony, na 4 kozły a pozostałe 8 to tz wozy belkowe. 8 sześciokonnych wozów do przewiezienia belek, z których można było zbudować most o długości od 13 do 53m (zależnie od nośności mostu) to trochę dużo, zwłaszcza, że elementy nośne mostu mieściły się na 6 wozach.
atyl Napisano 20 Wrzesień 2010 Napisano 20 Wrzesień 2010 No właśnie, wozy pontonowe, wozy kozłowe -wiadomoWozy belkowe -przewożą belki podłużne układane pomiędzy pontonami, pontonami i kozłami oraz kozłami i przyczółkami.A gdzie poszycie. Ja opieram się na atlasie mostów pojazdowych z 1925r. Fakt w atlasie są podane deski i półdeski, ale brak ich w schemacie załadunku na wozy. Deski są 2-calowe co przy szerokości mostu 3,27 i długosci 53m daje 9m3 desek (a gdzie krawężniki, poręcze). Wóz krajowy to 400kg czyli potrzeba 20 wozów na same deski. Przy cięższych wozach 4-6 konnych zredukujemy ilość wozów do 8-10. Czy w zestawiach Birago są wozy z deskami?A może zestaw przewidywał tylko poszycie na 13m mostu, wszak to tylko 2,5m3- 2 wozy cieżkie, a reszta w składnicach.
mietek Napisano 20 Wrzesień 2010 Napisano 20 Wrzesień 2010 A czy wiadomo,lub sa jakies pomysly, co sie stalo z narzedziami saperskimi ktore byly w instrukcji z 1922 roku, a pozniej zniknely z kolejnych instrukcji. Sa to w wiekszosci modele z roznych krajow (ex-zaborcze, Francja, Anglia), uzywano je zapewne w okresie wojny 1920.Chodzi np o pile zwijana, czy tez noz do faszyn?Narzedzia: http://kaczorek.easyisp.pl/pisz/biblio/bies003.htm#r16Do porownania, zestaw francuski (duzo sie powtarza): http://www.1920.fora.pl/regulaminy,14/instrukcja-saperska-1922-w-tym-narzedzia,459.htmlCzy przetrwaly do 1939?
Gebhardt Napisano 20 Wrzesień 2010 Napisano 20 Wrzesień 2010 No dobrze tylko miedzy 1925 a 1939 troche wody uplynelo w rynsztoku, zestaw Birago nie ten sam, wozy tez nie te same koniecznie. Dla przykladu (opierajac sie na Szymanowskim et al) pluton pontonowy w lekkiej kolumnie pontonowej 5/8t to 21 wozow szesciokonnych (12 wozow belkowych [kazdy z pontonem], 3 wozy pontonowe [chyba oczywiste], 2 wozy kozlowe [bez pontonow], 4 wozy kozlowo-belkowe [bez pontonow]. Nie upieram sie jednak i cos mi sie gzi ze mam w zbiorze instrukcje budowanie mostow Birago wiec postaram sie znalezc i sprawdzic czy cos wnosza w kwestie. Za to jesli chodzi o bardziej powszechne mosty pontonowe 4/7t (drewniane) to woz belkowy z tego zestawu mial adaptacje do przewozenia belek i POKLADU dla jednego mostu drewnianego 4-tonnowego".
acer Napisano 20 Wrzesień 2010 Napisano 20 Wrzesień 2010 wytypowaniu potencjalnych źródeł pozyskania tarcicy"Drewno się pozyskuje atyl, tarcice się przeciera.
atyl Napisano 21 Wrzesień 2010 Napisano 21 Wrzesień 2010 No właśnie też studiowałem wczoraj te instrukcję. Wcześniej za bardzo sugerowałem się chyba rozdziałem o stawianiu mostów np 2,5 tonnych z kolumny 4 tonnej gdzie będzie brakowało około 30% pokładu i nacisku na jak najszybsze stawianie mostów polowych (i związane z tym zabezpieczenie materiałowe) żeby zwolnić mosty tymczasowe.Teraz z kolei nurtuje mnie pytanie jak były pakowane dyle i półdyle, bo np wozy kozłowe grupuje się w miejscu linii mostowej i przyczółka, a wozy pontonowe i część belkowych w górze przeszkody. Z ww instrukcji wynika,że zespoły pontonów spławiane do linii mostu miały częśćiowo ułożony pokład i zapas dyli na połączenie z innym zespołem pontonowym lub przyczółkiem.Czy dyle były pakowane na wozy pontonowe, kozłowe i belkowe w jakichs proporcjach, czy były przewożone na oddzielnych wozach.
atyl Napisano 21 Wrzesień 2010 Napisano 21 Wrzesień 2010 EurekaZnalazłem- w instrukcji atlasie z 1925r na każdym wozie belkowym (na spodzie) jast ułożonych 20 dyli i 10 półdyli w 10 warstwach, co daje 7,5mb pokładu.
Gebhardt Napisano 21 Wrzesień 2010 Napisano 21 Wrzesień 2010 Jesli chodzi o most 4/7t (drewniany) to nie jestem do konca pewien jak to bylo ale sie nad tym jeszcze pomecze. Na pewno jednak byly trzy typy wozow - pontonowe (przewozily 4 pontony drewniane); belkowe (belki i poklad); kozlowe (jedno przeslo kozlowego mostu drewnianego 4t). Patrzac na etaty plutonow przeprawowych i mostowych to na jeden woz pontonowy (4 pontony) wypadal jeden woz belkowy. Nowe wozy konno-samochodowe 3t mostowe do mostu 5/8t mialy jednolita adaptacje do przewozu calego kompletu czlonu kozlowego albo 1/2 czlonu plywajacego.
links76 Napisano 25 Wrzesień 2010 Napisano 25 Wrzesień 2010 Witam serdecznie. Zdaję sobie sprawę z faktu że zwracam się z swoją prośbą z dużym opóźnieniem, ale prosi bym szanownych kolegów o podzielenie się zasobami dotyczącymi wyposażenia saperskiego. Szczególnie chodzi mi o wymiary i kształt toreb saperskich, wiązadeł i pokrowców na wyposażenie saperskie.Dziękuję za pomoc i pozdrawiam.
links76 Napisano 25 Wrzesień 2010 Napisano 25 Wrzesień 2010 Witam serdecznie. Zdaję sobie sprawę z faktu że zwracam się z swoją prośbą z dużym opóźnieniem, ale prosi bym szanownych kolegów o podzielenie się zasobami dotyczącymi wyposażenia saperskiego. Szczególnie chodzi mi o wymiary i kształt toreb saperskich, wiązadeł i pokrowców na wyposażenie saperskie. Prośba wynika z potrzeby skompletowania wyposażenia do rekonstrukcji postaci pioniera w ramach GRH.Dziękuję za pomoc i pozdrawiam.
links76 Napisano 29 Wrzesień 2010 Napisano 29 Wrzesień 2010 Witam ponownie. Przypuszczam że rysunek dotyczy torby brezentowej. Mam w związku z tym pytanie: rozumiem ze klapa jest obszywana tak jak powyższe pokrowce na nożyce. Na rysunku bocznym w tylnej części torby znajduje się coś co początkowo wziąłem za obszycie, ale czy tak jest na pewno-czy nie jest to aby jakieś wzmocnienie ze skóry ? Czy ktoś posiada może wyraźna zdjęcia oryginału?
links76 Napisano 29 Wrzesień 2010 Napisano 29 Wrzesień 2010 Witam ponownie. Przypuszczam że rysunek dotyczy torby brezentowej. Mam w związku z tym pytanie: rozumiem ze klapa jest obszywana tak jak powyższe pokrowce na nożyce. Na rysunku bocznym w tylnej części torby znajduje się coś co początkowo wziąłem za obszycie, ale czy tak jest na pewno-czy nie jest to aby jakieś wzmocnienie ze skóry ? Czy ktoś posiada może wyraźna zdjęcia oryginału?Pozdrawiam: Paweł.
pi.ko Napisano 30 Wrzesień 2010 Napisano 30 Wrzesień 2010 Którego konkretnie pioniera chcesz odtwarzać? Bo jak miał wiązadła to nie miał torby. A pokrowców na sprzęt też jest dużo - łopata, oskard, toporek, siekiera, piły...
links76 Napisano 30 Wrzesień 2010 Napisano 30 Wrzesień 2010 Witam. pi.ko-faktycznie moje przeoczenie że nie spojrzałem do tabeli przed napisaniem posta. Co do pokrowców, to interesowało by mnie wszystko co było na wyposażeniu, również torby. Np.jaka była różnica w wyglądzie między torbą typu I i II ( nie chodzi o zawartość), oraz wykonaniem skórzanym, jak i brezentowym. Jeśli zaś chodzi o moje wyposażenie to najlepiej było by zaopatrzyć się w toporek saperski, oraz pokrowiec na niego( niestety nie posiadam oryginału, więc trzeba będzie pozyskać jakąś kopię), chyba że szanowni Panowie możecie doradzić inne wyposażenie.Pozdrawiam.
Gebhardt Napisano 30 Wrzesień 2010 Napisano 30 Wrzesień 2010 Wszytkie torby (typy I-IV) roznily sie li tylko wyposazeniem wewnetrznym i to, o ile pamiec nie myli, nieznacznie.
pi.ko Napisano 1 Październik 2010 Napisano 1 Październik 2010 moja pamięć mi też tak podpowiadalinks76 - jeśli więc wybierasz toporek to musisz zebrać: łopatkę, łopatę saperską, toporek, wiązadło. Łopatę saperską (użytkową) dość łatwo zrobić z powojennych łopat. Trzeba uciąć i zaspawać 4 nity oraz bardziej zaokrąglić sztych. Toporki powojenne również specjalnie nie odbiegały od przedwojennych wzorów.
links76 Napisano 1 Październik 2010 Napisano 1 Październik 2010 Jeśli chodzi o łopatę to czekam na oryginał. Nie za bardzo wiem co zrobić z brakującym toporkiem. Niby wymiary są, ale przeglądałem narzędziowy i nic nie znalazłem.
links76 Napisano 1 Październik 2010 Napisano 1 Październik 2010 Jeszcze jedno pytanie: jak wykonać wiązadło? Czy oplot jest jakiś specjalny, oraz jaka powinna być jego grubość.
pieczarka Napisano 1 Październik 2010 Napisano 1 Październik 2010 ATyl - tak drążysz sprawy mostowe - czyżby firma M...stal postanowiła przenieść Cię z działu budownictwa ogólnego do budownictwa inżynierskiego :)))))
atyl Napisano 4 Październik 2010 Napisano 4 Październik 2010 Jak na razie jestem w sekcji budownictwa zabytkowego, a podstawą wiedzy jest Instrukcja saperska Sap. 4/1934. I- Podstawowe wiadomości techniczne.
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.