coe Napisano 8 Maj 2009 Napisano 8 Maj 2009 Liczby 157 i 158 w nazwie ciężarówek Chevroleta oznaczają rozstaw osi w calach. Podwozia o rozstawie 158 wprowadzono do produkcji w 1939 (w Stanach) zaprzestając jednocześnie produkcji podwozi 157. Czy w Polsce montowano podwozia 158, trudno powiedzieć.Przyjęte w naszej literaturze oznaczenie Chevrolet 157 nie jest tak do końca precyzyjne. Poprawniejsze powinno być podawanie oznaczenia typu, które jednoznacznie definiuje rok produkcji oraz rozstaw osi podwozia – tyle, że często trudno odróżnić ze zdjęcia poszczególne roczniki. Ciężarówki o rozstawie 157 miały następujące oznaczenia typu:w 1931MC – pojedyncze ogumienie osi tylnejMD – podwójne ogumienie osi tylnejw 1932NC – pojedyncze ogumienie osi tylnejND – podwójne ogumienie osi tylnejw 1933OC – pojedyncze ogumienie osi tylnejOD – podwójne ogumienie osi tylnejw 1934PC – pojedyncze ogumienie osi tylnejPD – podwójne ogumienie osi tylnejw 1935QC – pojedyncze ogumienie osi tylnejQD – podwójne ogumienie osi tylnejw 1936RC – pojedyncze ogumienie osi tylnejRD – podwójne ogumienie osi tylnejRK – podwozie wzmocnionew 1937SC – pojedyncze ogumienie osi tylnejSD – podwójne ogumienie osi tylnejw 1938TC – pojedyncze ogumienie osi tylnejTD – podwójne ogumienie osi tylnejCiężarówki o rozstawie 158 miały następujące oznaczenia typu:w 1939VC – pojedyncze ogumienie osi tylnejVD – podwójne ogumienie osi tylnejSą to oczywiście oznaczenia typów z za oceanu. Czy w Polsce stosowano identyczne nie wiem, ale śmiem przypuszczać, że tak.Oznaczenie C.O.E określa typ kabiny kierowcy - Cab.Over.Engine, czyli kabina nad silnikiem. Takie kabiny Chevrolet zaczął montować od 1937. Oczywiście montowano też klasyczne kabiny z silnikiem z przodu. To klient decydował jaką chce mieć kabinę.Określenie Chevrolet-Six jest dość ogólne i odnosi się do podwozi z silnikiem sześciocylindrowym przeznaczonym pod nadwozia samochodów osobowych i półciężarowych. Były dwie serie podwozi nazywanych Chevroleta-Six, pierwsza w latach 1912-1915 i druga zapoczątkowana w 1929.Jak się ma Chevrolet-Six do Chevroleta 157 ? Zasadniczo nijak, to zupełnie różne klasy pojazdów.To tak mniej-więcej :) Cytuj
Widd39 Napisano 8 Maj 2009 Napisano 8 Maj 2009 DZIĘKI WIELKIE COE!Wreszcie zrozumiałem skąd to zamieszanie. :)))) Cytuj
coe Napisano 8 Maj 2009 Napisano 8 Maj 2009 W latach 1931-1938 Chevrolet wytwarzał ciężarówki o ładowności 1,5tony w dwóch rozstawach osi: 131 i 157 cali. Były to modele:A – 131 z pojedynczym ogumieniem osi tylnejB – 131 z podwójnym ogumieniem osi tylnejC – 157 z pojedynczym ogumieniem osi tylnejD – 157 z podwójnym ogumieniem osi tylnejJ - 131 ładowność zwiększona do 2 ton (seria tylko w 1936)K - 157 ładowność zwiększona do 2 ton (seria tylko w 1936)Samochody o ładowności 2,5tony produkowane w latach 1937-1938 miały rozstawy osi 108, 130 i 155,5 cali. Były to modeleE - 108 z pojedynczym ogumieniem osi tylnejF – 108 z podwójnym ogumieniem osi tylnejG – 130 z pojedynczym ogumieniem osi tylnejH – 130 z podwójnym ogumieniem osi tylnejM – 155,5 z pojedynczym ogumieniem osi tylnejN – 155,5 z podwójnym ogumieniem osi tylnejOczywiście litera modelu poprzedzona była literą oznaczającą rocznik.W latach 1931-1933 stosowano nazwy własne ciężarówek. Od roku 1934 system ten zarzucono i zaczęto stosować określenie ogólne Chevrolet Commercial", np. Chevrolet Commercial model SC.Ale żeby nie było, że wszystko jest takie proste i jasne…Produkowany w Norwegii model TG miał rozstaw osi 117 cali – znacznie mniej niż TG amerykański :)I żeby jeszcze bardziej zamieszać (tak dla przykładu):Chevrolet Commercial model HD to ciężarówka o ładowności 3/4tony, rozstawie osi 122 z 1938 roku.Chevrolet Commercial model TD to ciężarówka o ładowności 1,5tony, rozstawie osi 157 i podwójnym ogumieniu również z 1938 roku :) Cytuj
Widd39 Napisano 8 Maj 2009 Napisano 8 Maj 2009 Jezus Maria...A nieśmiało zapytam, oczywiście nie wiemy dokładnie co wytwarzano w Polsce? Cytuj
PATRON Napisano 22 Wrzesień 2009 Napisano 22 Wrzesień 2009 2008-10-10 21:05:22 - zdjęcie przed remontem a obok egzemplarz ( ten sam ) po remonciePZDR PATRON Cytuj
polsmol Napisano 24 Wrzesień 2009 Autor Napisano 24 Wrzesień 2009 Fajny sprzęt. Zastanawia mnie tylko czy ten rodzaj szoferki był stosowany w tym modelu w Polsce. Jakoś nie kojarzę go na żadnym zdjęciu poza wersją COE. Wygląda na to, że u nas z jakiegoś powodu preferowano szersze kabiny.Czy są znane jakieś zdjęcia tej wersji z września? Cytuj
TomekSz1 Napisano 30 Październik 2009 Napisano 30 Październik 2009 http://odkrywca.pl/chevrolet-lazik-,660994.html#660994 Cytuj
TomekSz1 Napisano 30 Październik 2009 Napisano 30 Październik 2009 http://odkrywca.pl/chevrolet-lazik-,660994.html#660994 Cytuj
lufcik Napisano 31 Październik 2009 Napisano 31 Październik 2009 Ave Czy to chevy? zdjęcie z Lublina Cytuj
lufcik Napisano 31 Październik 2009 Napisano 31 Październik 2009 A to co za autobus? (też Lublin) Cytuj
polsmol Napisano 1 Listopad 2009 Autor Napisano 1 Listopad 2009 Nr. 1 to Chevrolet a Ne. 2 to nie wiem, ale wygląda na Citroena Cytuj
TomekSz1 Napisano 9 Grudzień 2009 Napisano 9 Grudzień 2009 Foto Polizei Polen Petrigau Beute Technik Pkw #27 Cytuj
TomekSz1 Napisano 9 Grudzień 2009 Napisano 9 Grudzień 2009 Foto Polizei Polen Petrigau Poln. Pkw Beute Stander #15 Cytuj
coe Napisano 10 Grudzień 2009 Napisano 10 Grudzień 2009 Ten samochód to nie Chevrolet, ale Buick Special 4-door Touring Sedan (model 41) z 1938 roku. Cytuj
polsmol Napisano 21 Marzec 2010 Autor Napisano 21 Marzec 2010 Na dwóch ostaniach zdjęciach to raczej Praga a nie Chevrolet Cytuj
TomekSz1 Napisano 18 Kwiecień 2010 Napisano 18 Kwiecień 2010 Polen , gefangener polnischer Oberst in Fahrzeug W03596 Cytuj
skala72 Napisano 8 Listopad 2010 Napisano 8 Listopad 2010 Witam serdecznie,czy ktoś z was posiada rysunek techniczny podwozia Chevroleta 157? Jeżeli tak to proszę o info lub maila na adres: adam@tankmodels.pl Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.