Jump to content
Sign in to follow this  
bodziu000000

Motocykle - II RP

Recommended Posts

Opisane: Dr. Przyjacielowi/ Na pamiątkę z czynnej / służby wojskowej zasyła/ Józef/ zdjęcie to zrobione na Placu Wolności w Poznaniu / Poznań 26 IX 37

Share this post


Link to post
Share on other sites
Przejrzałem wątek i konieczne jest odgrzanie postu z 16.03.2006.Bodzio pokazał fotkę motocykla FN350(oznakowaną Danzig Oliva1) a na pytanie Gebharda Grendel udzielił całkowicie błędnej odpowiedzi.Hamulce w FNie i niżej pokazanym BSA nie są hamulcami pasowymi.Są to hamulce klockowe!Obręcz zamocowana do koła miała przekrój zbliżony do litery U. W środek tej obręczy wciskany był klocek (najczęściej z bukowego drewna).Hamowanie jak w starszych rowerach,tylko że tam dociskano gumę do opony.Problem polegał na tym,że na mokro taki hamulec był prawie nieskuteczny.Natomiast hamulec pasowy działał na zasadzie parcianego pasa obejmującego luźno dość szeroki bęben hamulcowy o płaskiej powierzchni.Pas ten był zaciskany systemem dźwigni na bębnie i obejmował ok.2/3 obwodu.Był skuteczniejszy niż hamulce klockowe.Z czasem hamulce przeniesiono do wnętrza bębnów i w takiej postaci przetrwały do dziś w niektórych pojazdach.Niestety nie mam możliwości zamieszczania fotek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sokół 1000 w rękach niemieckich (świeża zdobycz bo jeszcze nasza tablica rejestracyjna).
http://cgi.ebay.de/Foto-Motorrad-Beute-Nazaire-Marine-Frankreich-2Wk_W0QQitemZ250147141987QQihZ015QQcategoryZ15504QQrdZ1QQcmdZViewItem
Co ciekawe sprzedający sugeruje w tytule aukcji Francję jako miejsce zrobienia fotki.

Share this post


Link to post
Share on other sites
A motocykl to Kardan-Stock" produkowany przez Stock Motorpflug AG Berlin-Niederschoeneweide.Firma istniała w latach 1924-1933.Ten motocykl prawdopodobnie pochodzi sprzed 1930 r.Poj.200cm,silnik dwusuwowy, 3 biegi zmieniane ręcznie, przeniesienie napędu na tylne koło wałkiem.Waga ok. 100kg,prędkość w granicach 75km/h (jedna osoba),poj. zbiornika paliwa 10litrów.Zużycie paliwa ok.3,5 l/100 kilometrów.
Motocykl z fabryki wychodził jako golas"-bez oświetlenia,tylnego siedzenia,prędkościomierza,sygnału dźwiękowego-można było dokupić osobno.Zapłon z iskrownika Bosch (na żądanie prądnica-iskrownik Fenag).Za to w wyposażeniu fabrycznym była towotnica,komplet narzędzi,pompka i tablice rejestracyjne.

Share this post


Link to post
Share on other sites
A ja mam pewne wątpliwości.Wózek boczny w 600RT fabrycznie powinien być po lewej stronie.Co prawda można zainstalować (np. niemiecki)po prawej stronie(jednego takiego znalazłem kiedyś),ale...
W zasadzie bęben przedniego hamulca,no ,taki sokołowaty" ale chyba błotnik już nie.Dolne wsporniki przedniego błotnika powinny iść niżej i kończyć się dokładnie w miejscu,gdzie kończy się błotnik.Błotnik powinien mieć boczne chlapacze, rozszerzające się ku dołowi.Na końcu błotnika powinna być pozioma płetwa.Na kierownicy dźwignia sprzęgła jest zakończona kulką(hamulcowa niewidoczna).
Zdjęcie nie jest zbyt czytelne,ale wydaje mi się,że nad gondolą wózka widoczna jest gałka ręcznej zmiany biegów.
Tyle moich wątpliwości.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam
Catadero tu się mylisz pierwsze sokoły wychodziło z innymi błotnikami, po pierwsze bardzo często zmieniali różne podzespoły tego motocykla, bo miał być jak najtańszy w produkcji, dlatego na starych zdjęciach są przeróżne modyfikacje na pierwszym zdjęciu masz błotnik inny do tych późniejszych!!! Tak na prawdę jest ciężko powiedzieć czy to oryginał wiem ze bardzo często zmieniali poszczególne elementy nadwozi. A przed wojną składali przeróżnych część……..
Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tu jest sokół 600 rt z pierwszej serii. Poznajesz inż. Tadeusz Rudawski tu tez jest błotnik podobny do tamtego zdjęcia!!!!!I zmiana biegów!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tu do mojej wypowiedzi ze wody nie leje jest pokazany sokół 600 RT (Rudawski, Turystyczny) Jak widać jeden ze sokołów ma inny tłumik i również bagażnik wiec. Myślę ze bardzo często zmieniali różne podzespoły ……
Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information