Skocz do zawartości

Jednostki MW w latach 1921- 1945 cz.2


Rekomendowane odpowiedzi

1 hour ago, formoza58 napisał:

1937 rok.

mar wicher 37r.JPG

Pierwsza połowa tego roku, od 1 lipca 1937 roku nie było już znaków identyfikacyjnych na burtach. Były one wprowadzone rozkazem Szefa KMW L.18364/Org., opublikowanym w Dzienniku Rozkazów KMW Nr. 4, poz. 1 z 19 stycznia 1932 roku. Kontrtorpedowcom wymalowano litery W lub B o wysokości 175 cm za kotwicą, między lukami świetlnymi dolnymi a górnymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

F12DF6A2-3184-4E2C-A2A2-3C9442DAF43D.thumb.jpeg.2aca8a2634b753a1354ba24e6bf45c67.jpeg
Puck, maj 1938 roku.

F41A9F2B-BD99-4434-B7BB-683AB0D9FC22.thumb.jpeg.6d344afd488626602b1c4555c409275b.jpeg

Dwie fotografie wraku krypy Marynarki Wojennej KM 122 na plaży w Pucku. Była jedną z 11 barek i szaland, które zostały zakupione w 1920 roku dla powstającej marynarki polskiej. Otrzymały one oznaczenia od KM 116 do KM 126, sześć z nich dotrwało do 1939 roku (od 1932 r. pod zmienionymi oznaczeniami KR 6 — KR 11).

Cztery trafiły (trzy w roku 1922), do Ministerstwa Przemyślu i Handlu, w ręce Urzędu Marynarki Handlowej w Wejherowie (później Urząd Morski w Gdyni), jedna przez kilkadziesiąt lat, od około 1923 r., leżała w pobliżu portu w Pucku. Musiała ulec uszkodzeniu, a ponieważ kadłub był żelbetonowy, to Warsztaty nie umiały jej naprawić. Miała pojemność około 240 m3, a jej maksymalna nośność - w zależności od ładunku - wynosiła od 300 do 450 ton.

Edytowane przez Borsuk13
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiększyłem zdjęcie motorówki stojącej na nabrzeżu portu puckiego na wiosnę 1926 roku. Coś mi nie pasowało z nadbudówką, takiego kształtu nie znałem. Ale po powiększeniu okazało się, ze to brezentowy namiot chroniący mechanizmy jednostki w okresie złych warunków atmosferycznych.

95B39368-7BB2-46FF-8441-A2AEEB83EE77.thumb.jpeg.d0a603fe68538454e64aad996111a449.jpeg

Wydaje mi się, że wiem co to za motorówka. To BAJKA, motorówka (na etacie KMW) Wydziału Wojskowego Komisariatu Generalnego RP w w.m. Gdańsku. Była remontowana w Pucku od lutego 1926 roku, prace (na remont przerdzewiałego kadłuba przeznaczono  4 tys. zł, silnika - 2,5 tys. zł) wstrzymano w kwietniu, bo kmdr por. Konstanty Jacynicz, szef Wydziału Wojskowego, prosił o przydzielenie nowej motorówki z likwidującego się Pogotowia Technicznego. Prośbę odrzucono i wznowiono  remont, który ukończono 21 października 1926 roku.

BAJKA nie miała nadbudówki, w Gdańsku pojawiła się w roku 1920 z Modlina. Miała silnik o mocy 35 KM. Najprawdopodniej była to jedna z czterech pierwszych, poniemieckich motorówek rzecznych PMW. Znalazłem informację o przydziale farb (na rok 1924) dla dwukrotnego pomalowania motorówki. Przydział obejmował: farbę białą - 12 kg, farbę brunatną - 8 kg, lakier biały - 10 kg, pokost (?olej lniany czy lakier bezbarwny?) - 8 kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie