Skocz do zawartości

Jednostki MW w latach 1921- 1945 cz.2


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 542
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Nie znalazłem dokumentów potwierdzających, że monitor czy duży statek były na dłużej w Świeciu. Był tam NUREK, rozkaz Dowódcy Floty Nr 25 p. 2 - z 29 kwietnia 1925 roku - mówi, że motorówkę szkolną NUREK, przybyłą z SSM w Świeciu, przydziela się, pod względem gospodarczym, do Komisji Gospodarczej Dyonu Ćwiczebnego i Torpedowców (była jedna).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 hours ago, Borsuk13 napisał:

Rok wcześniej taki rozkaz (L. 305/pl.ew), ogłoszony 18 marca 1925 r. (Dz. Rozk. KMW Nr. 33 poz. 2), nakazywał rozpoczęcie kampanii czynnej, z dniem 20 marca, kutrowi KILIŃSKI i motorówce Nr. 6.

Tego dnia kampanię czynną rozpoczął także NUREK, który popłynął na Wybrzeże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, Borsuk13 napisał:

Nie znalazłem dokumentów potwierdzających, że monitor czy duży statek były na dłużej w Świeciu. Był tam NUREK, rozkaz Dowódcy Floty Nr 25 p. 2 - z 29 kwietnia 1925 roku - mówi, że motorówkę szkolną NUREK, przybyłą z SSM w Świeciu, przydziela się, pod względem gospodarczym, do Komisji Gospodarczej Dyonu Ćwiczebnego i Torpedowców (była jedna).

Pewnie, jak wspominał kmdr. Filipowicz,  czasem zachodziły one do Świecia i kotwiczyły na Czarnej Wodzie, aby umożliwić kursantom SSM zapoznanie się z urządzeniami monitorów, na ktorych w przyszłosci mieli pływać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 14.09.2022 o 22:02, formoza58 napisał:

Borsuk, dzięki za kolejne cenne informacje. A na jakiej zasadzie pojawialy się " Pińsk" i bodajże " Adm. Sierpinek"? Czy okresowe przydzielenie do szkoly, czy sporadyczne wizyty?

 

12 hours ago, Borsuk13 napisał:

Nie znalazłem dokumentów potwierdzających, że monitor czy duży statek były na dłużej w Świeciu.…

Wytrwałość popłaca, jednak znalazłem!

Rozkaz Szefa KMW Nr 36 , p.1 - z 26 marca 1925 r. - nakazuje monitorowi PIŃSK, statkowi sztabowemu ADMIRAŁ SIERPINEK i jednej motorówce rozpocząć kampanię czynną oraz przydziela te jednostki do SSM - od 1 kwietnia t.r. -  na okres  jednego miesiąca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 14.09.2022 o 19:59, formoza58 napisał:

W Świeciu, obok min. " Kilińskiego" do dyspozycji szkolących się marynarzy, był min. jeden z kutrów.

mar kuter swiecie4.jpg

 

W dniu 14.09.2022 o 21:54, Borsuk13 napisał:

Nie były to M. 2 i M. 4, bo zostały przydzielone w 1925 roku do Flotylli Pińskiej, ani M. 3 bo trafiła do MDLot. (chyba, że po drodze „zimowała” w Świeciu). Z kolei M. 5 zakończyła kampanię czynną i przeszła w stan konserwacji (20 grudnia 1926 r.) w Pińsku. Nic nie wiem o M. 1, może to ona.

O kutrach M.2 i M.4 pisano dotychczas, że przeszły do Pińska w 1924 roku.

Jeśli nie M.4, to musi być M.5.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 hours ago, ptasznik napisał:

O kutrach M.2 i M.4 pisano dotychczas, że przeszły do Pińska w 1924 roku.

Jeśli nie M.4, to musi być M.5.

Zgadzam się, źle napisałem, M. 2 i M. 4 zasiliły Flotyllę Pińską już w 1924 roku. Czyli  te dwa kutry nie mogły być w Świeciu w 1925 lub 1926 roku.

Rozumiem, że kolega ptasznik rozpoznał na zdjęciu jednośrubową motorówkę z Linzu. Jeśli tak, to na zdjęciu musi być M. 5.

Czy ta motorówka pływała w Świeciu w 1925 roku, czy w 1926, czy w obu latach tego nie wiemy.

Przypomnę historię jednostek pływających przydzielonych do SSM w Świeciu w latach 1924-1926. Etatowymi jednostkami były tam kuter parowy KILIŃSKI i motorówka Nr 6. Po likwidacji Szkoły Nurków w Modlinie (15 października 1924 r.) przeniesiono ją do Świecia jako klasę w SSM (por. mar. Jacynicz z personelem nurkowym przybył tam 18 października). 20 listopada 1924 roku motorówka NUREK została wcielona do SSM i przybyła do Świecia po ukończonym remoncie (naprawa, albo jak przypuszczam wymiana silnika) w Modlinie. 20 marca 1925 roku KILIŃSKI, NUREK i motorówka Nr 6 rozpoczęły w Świeciu kampanię czynną. Przejściowo przebywały tam (od 1 kwietnia, przez miesiąc) statek sztabowy ADMIRAŁ SIERPINEK, monitor PIŃSK i motorówka (jaka?), w kwietniu NUREK zakończył służbę w SSM i pojawił się w Gdyni. Rozkaz o  rozpoczęciu kampanii czynnej w SSM (z 22 lutego 1926 roku) wymienia 3 jednostki: kuter KILIŃSKI i 2 motorówki (zapewne Nr 6 i inną).

Mamy więc po jednej motorówce (niewymienionej z nazwy) w 1925 i 1926 roku, które rozpoczynały kampanię czynną w Świeciu. Jedną z nich była zapewne M. 5, co potwierdzają fotografie z tego okresu, a druga?

Tą drugą mogła być każda z motorówek likwidowanej Flotylli Wiślanej. A były to:

M. 1, M. 3, M. 5 (uzbrojone motorówki typu „Linz”);

M. 21, M. 22 (uzbrojone motorówki typu „Praga”);

M. 7, M. 8, M. 10 (motorówki rozjazdowe „wiedeńskie”).

Zostały przebazowane z Torunia do Modlina w 1925 roku w następujących terminach: 5 lipca (M. 3, a stamtąd - rozkazem z 31 lipca - do MDLot.; w zamian za hydrogliser), 15 lipca (M. 8 i M. 10), 20 lipca (M. 7, M. 21 i M. 22), 22 sierpnia (M. 5) i 9 września (M. 1). Po przezimowania w Modlinie rozpoczęły kampanię czynną  20 marca 1926 roku, czyli później niż motorówki ze Świecia. Wynika stąd, że jedna zimowała w SSM.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 20.09.2022 o 10:42, Borsuk13 napisał:

20 marca 1925 roku KILIŃSKI, NUREK i motorówka Nr 6 rozpoczęły w Świeciu kampanię czynną. Przejściowo przebywały tam (od 1 kwietnia, przez miesiąc) statek sztabowy ADMIRAŁ SIERPINEK, monitor PIŃSK i motorówka (jaka?), w kwietniu NUREK zakończył służbę w SSM i pojawił się w Gdyni. Rozkaz o  rozpoczęciu kampanii czynnej w SSM (z 22 lutego 1926 roku) wymienia 3 jednostki: kuter KILIŃSKI i 2 motorówki (zapewne Nr 6 i inną).

Poniżej dwa zdjęcia z 1926 roku, opisane jako wykonane z pokładu monitora ''Horodyszcze'', z widokiem na ''Admirała Sierpinka'', ''Kilińskiego'' i motorówkę ''M.1''. 

Raczej nie jest to rok1926, gdyż po rozpoczęciu kampanii monitory przeszły do Pińska. Jeśli zaś jest to rok 1925 to zdjęcie musi być z pokładu ''Pińska'', ''Horodyszcze'' był odstawiony do rezerwy. Co do motorówki, to raczej ta sama, raz przy ''Kilińskim'', raz przy monitorze. Może ''M.1'', przydało by się czytelniejsze drugie zdjęcie.

f10.jpg

Zrzut ekranu (2538).png

Edytowane przez ptasznik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, formoza58 napisał:

1937 rok.

mar wicher 37r.JPG

Pierwsza połowa tego roku, od 1 lipca 1937 roku nie było już znaków identyfikacyjnych na burtach. Były one wprowadzone rozkazem Szefa KMW L.18364/Org., opublikowanym w Dzienniku Rozkazów KMW Nr. 4, poz. 1 z 19 stycznia 1932 roku. Kontrtorpedowcom wymalowano litery W lub B o wysokości 175 cm za kotwicą, między lukami świetlnymi dolnymi a górnymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie