Skocz do zawartości

Flotylla Rzeczna MW 1918- 1939 cz 2


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 245
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

21 marca 1920 roku por. mar. Giedroyć przedstawił projekt powołania oddziału bojowego w składzie ''Trachtomirow'', ''Burżyn'' i możliwy do opancerzenia ''Zwiagiel''. Wybór ''Burżyna'' na ''P.2'' był naturalny, niestety stan maszyn nie pozwalał na szybkie uruchomienie. Nie potrafiły się z tym uporać warsztaty czołowe, w swoim ostatnim rejsie przed samozatopieniem 25 lipca pod Pińskiem płynął na holu za ''K.2''/''Warta''. ''Zwiagiel'' był ostatecznie używany przy sztabie jako ''D.2''/''Generał Szeptycki'' (I).

Kiedy postanowiono przezbroić na statki opancerzone ''H.2'' eks ''Usierdnyj'' i ''T.2'' (II) eks ''Tatjana'' ? Prace były prowadzone w ruchu, w trakcie odwrotu w kierunku Pińska, do którego ostatecznie oba statki nie dopłynęły. ''T.2'' holował barki warsztatowe z materiałami do własnej przebudowy. Jednocześnie generał Sikorski nakazał oddanie do dyspozycji grupy poleskiej, do 10 lipca, dwóch statków pancernych budowanych w Pińsku.

Dwa następne ? Które ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 hours ago, ptasznik napisał:

Różnica długości między ''H.2'' eks ''Usierdnyj'', a ''H.3'' eks ''Leon'' to jakieś 12,5 metra. Jak zaś widać na zdjęciach ''Admirał Dickmann'' dość długi był.

Ciekawa sprawa z tymi ''pancernymi'', gdyż to nie tylko znane ''P.1'' i ''P.2''.

USIERDNYJ — 45,7 m, ~130 KM, bud. 1916 r.;

LEON — 42,5 m, 180 KM, bud. 1886 r.;

ADMIRAL DICKMAN — 45,65 m, 150 KM, bud. 1916 r.

Wiecej o hipotezie, źe ADMIRAŁ DICKMAN to dawny Usierdnyj można przeczytać w numerze 9/2013 pisma „Morze, Statki i Okręty”, a w niepełnej wersji w Wikipedii.

 Mariusz Borowiak w swojej monografii „Polskie Flotylle Rzeczne 1918-1939” nic nie wspomniał o takim ustaleniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 hours ago, ptasznik napisał:

21 marca 1920 roku por. mar. Giedroyć przedstawił projekt powołania oddziału bojowego w składzie ''Trachtomirow'', ''Burżyn'' i możliwy do opancerzenia ''Zwiagiel''. Wybór ''Burżyna'' na ''P.2'' był naturalny, niestety stan maszyn nie pozwalał na szybkie uruchomienie. Nie potrafiły się z tym uporać warsztaty czołowe, w swoim ostatnim rejsie przed samozatopieniem 25 lipca pod Pińskiem płynął na holu za ''K.2''/''Warta''. ''Zwiagiel'' był ostatecznie używany przy sztabie jako ''D.2''/''Generał Szeptycki'' (I).

Kiedy postanowiono przezbroić na statki opancerzone ''H.2'' eks ''Usierdnyj'' i ''T.2'' (II) eks ''Tatjana'' ? Prace były prowadzone w ruchu, w trakcie odwrotu w kierunku Pińska, do którego ostatecznie oba statki nie dopłynęły. ''T.2'' holował barki warsztatowe z materiałami do własnej przebudowy. Jednocześnie generał Sikorski nakazał oddanie do dyspozycji grupy poleskiej, do 10 lipca, dwóch statków pancernych budowanych w Pińsku.

Dwa następne ? Które ?

Bartlewicz podał złą transkrypcję nazwy statku BUŻIN (może też być Burzyn, ale nie Burżyn, nie ma r w rosyjskiej nazwie tej jednostki, poniżej kawałek tekstu o Flotylli Dnieprzańskiej):

EE05177F-E275-4981-ACF7-DB82896C5CE4.thumb.jpeg.0a6e7287c815771a22dc02c4327d7510.jpeg

Usierdnyj na pewno był opancerzony, bo rozkaz Szefa DSM (z 5 września 1921 r.) nakazywał komisji badanie byłego pancernika bolszewickiego  „Usierdnyj”.

H. 2 i T. 2 były przezbrajane w czerwcu-lipcu 1920 roku w Pińsku. Te statki były powodem interwencji Sikorskiego. Chyba tylko ten pierwszy został uzbrojony i opancerzony do podanej daty i przejął nazwę, która miał nosić D. 2 (Zwiahel/Zwiagiel).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Borsuk13 napisał:

BUŻIN (może też być Burzyn, ale nie Burżyn, nie ma r w rosyjskiej nazwie tej jednostki

Wszyscy źle podają to tłumaczenie.

Nie ma litery P, dlatego nie do końca utożsamiałem model ''Bużina'' z ''Chodkiewiczem'', chociaż coś tam się tliło, że modelar się machnął..  Nie wiem na ile model jest zgodny z prawdą, różni się trochę od zdjęć ''Chodkiewicza'' w kwestii tamborów, które w przypadku innych statków nie ulegały większym zmianom, szczególnie jeśli chodzi o otwór.

Zrzut ekranu (2561).png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, Borsuk13 napisał:

USIERDNYJ — 45,7 m, ~130 KM, bud. 1916 r.;

LEON — 42,5 m, 180 KM, bud. 1886 r.;

ADMIRAL DICKMAN — 45,65 m, 150 KM, bud. 1916 r.

Bartlewicz podawał dla holownika ''H.3'' eks ''Leon'' 35 metrów.

45,65 m dla ''Dickmann'' podawał Kuligiewicz (WDMF), powtórzył to Soroka w swoim cyklu w ''Ż.P.''. W obu przypadkach jako eks ''Leon''.

22 godziny temu, Borsuk13 napisał:

o hipotezie, źe ADMIRAŁ DICKMAN to dawny Usierdnyj można przeczytać w numerze 9/2013 pisma „Morze, Statki i Okręty”

 Mariusz Borowiak w swojej monografii „Polskie Flotylle Rzeczne 1918-1939” nic nie wspomniał o takim ustaleniu.

Zamiast tego zmienił długość na 42,5 m.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie