Skocz do zawartości

Port Wojenny w Pińsku- zdjęcia i materiały.


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 122
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

W dniu 29.08.2022 o 21:42, formoza58 napisał:

Budynek na terenie koszar Flotylli. Czy ktoś zna jego przeznaczenie?

Wygląda jak typowy magazyn, widać kraty w oknach, szerokie rozsuwane zadaszone drzwi i małą rampę bezpośrednio przy torach, bo to mi wygląda na tory.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
On 12.09.2022 o 21:03, Edmundo napisał:

A działo się, działo. Polecam wspomnienia Mieczysława Filipowicza "Ludzie, stocznie i okręty", doskonała lektura, niestety chyba ocenzurowana.

Lektura ciekawa, jest wiele plotek, których nie znajdzie się w oficjalnych dokumentach, ale jest też dużo nieścisłości. Dla przykładu Filipowicz pisze o hydrogliserach/ślizgowcach pływających po „ Morzu Pińskim”. Ciekawa jest informacja, że użytkowano je tam w latach 1927-1929, ale też jest inna, nieprawdziwa, że były polskiej konstrukcji. Dokumenty mówią o nich jako o hudrogliserach Farmana! Dużo jest też przypisywania sobie różnych zasług inżynierskich, co nie znajduje potwierdzenia w dokumentach.  Nie on jeden przedstawia siebie w pamiętnikach w korzystniejszym świetle niż na to zasługuje . Niedoścignionym mistrzem w tej materii jest pan Rylke i jego opowieści w książce „W służbie okrętu”.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 13.09.2022 o 22:21, formoza58 napisał:

Ale nieścisłości jest bardzo wiele ?

Abym mógł odpowiedzialnie napisać o nieścisłościach musiałbym jeszcze raz przeczytać książkę Filipowicza i sprawdzić informacje.

Przejrzałem tylko kilkanaście stron i podam 2 przykłady.

1) Autor myli dwa statki o nazwie KOPERNIK. Jeden był statkiem Namiestnictwa galicyjskiego, który pływał w czterech flotyllach na Wiśle: austro-węgierskiej Weichselflottille, rosyjskiej flotylli WOK jako CZERSK, krakowskiej Flotylli Wiślanej  jako KOPERNIK i Flotylli Wiślanej w czasie wojny z bolszewikami (był podległy DSM przez 40 dni, od 14 sierpnia 1920 r.). I to nie ten KOPERNIK został przekazany Państwowej Szkole Morskiej w Tczewie (ten sam błąd robi Dyskant w swojej książce). Ten z PSM to dawny FREY, który pojawia się na zdjęciach portu w Pucku z roku 1921.

2) Wymieniając jednostki pływające zbudowane w stoczni modlińskiej podaje m.in., że zbudowano tam barkę rzeczną o nośności 1000 ton. Nawet laik, a co dopiero technik okrętowiec, zorientowałby się, że barka o takiej nośności nie mogłaby pływać po Wiśle. W rzeczywistości ładowność barki-węglarki, zbudowanej dla Dyrekcji Dróg Wodnych w Toruniu, wynosiła tylko 200 ton. Filipowicz pisze też o budowie motorówki o nazwie CELNIK 2, a zbudowano tam SKARBÓWKĘ (Celnik 2 to nazwa tej łodzi z czasów PRL).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W piśmie z 2 września 1922 roku znajdują się ciekawe informacje o Porcie Wojennym w Pińsku. Port zajmował obszar o powierzchni 28 tysięcy m2 (2,8 hektara), do miasta należał teren, gdzie były warsztaty (byłe koszary wojskowe) i fabryka Pinesa. Ze względu na żądania dawnych właścicieli szukano nowych terenów do rozbudowy portu. Brano pod uwagę tereny dawnej stoczni rodziny O’Brien de Lacy na terenie uroczyska Leszcze (6 tys. m2).

W latach 30. pojawiły się żądania władz cywilnych przeniesienia portu wojennego na zachód Pińska na tereny majątku Podpińsk. Żądaniom tym wtórował poseł PPS, Józef Dzięgielewski, który żądał aby PW przeniósł się poza obręb miasta do miejsca o nazwie Leszcze, gdzie dawniej mieściły się wielkie warsztaty budowy statków. W tym czasie Port Wojenny, położony przy ulicy Nabrzeżnej, miał powierzchnię 24 tys. m2, a długość nabrzeży liczyła około 300 metrów.

E4E7E127-4EC3-4F66-9E4C-D1ADD4CFA73D.thumb.jpeg.73860fe22c4ec9febccb8d964864f5e1.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 hours ago, Edmundo napisał:

Kolego Borsuk13 czy ten nowoczesny budynek "koszarowiec" dla SSR został wybudowany ? I czy miał powstać w Pińsku czy też w Brześciu nad Bugiem (bo coś mi się tak "kołacze") ?

Tak, został wybudowany, proszę spojrzeć na plan portu na pierwszej stronie tematu (oba rysunki są autorstwa inż. Podkowicza).

W styczniu 1935 roku przeniesiono Szkołę Specjalistów Rzecznych z Berezy Kartuskiej do nowych koszar na terenie portu wojennego w Pińsku (to z Dyskanta).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Borsuk, pięknie dziękuję za odpowiedź. Patrząc na plan to zapewne budynek przy ulicy Portowej i Szpitalnej, bo jakiż inny. Piękny, typowo polski koszarowiec, kilka w tymże stylu zachowało się do chwili obecnej na terenie obecnej RP i nie tylko. A ten w Pińsku ? Są jakieś foty sprzed 1939 r. ?

Pisząc o Brześciu popełniłem malutki "czeski błąd", miałem na myśli Berezę. Ale coś z inwestycji lądowych dla Flotylli Rzecznej planowano chyba także w Brześciu ? O ile dobrze pamiętam to rozbudowa "bazy zimowej" dla jednostek pływających ? Gdzieś było o tym "pisane", chyba w WLU.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 19.09.2022 o 11:00, Borsuk13 napisał:

… Port zajmował obszar o powierzchni 28 tysięcy m2 (2,8 hektara), do miasta należał teren, gdzie były warsztaty (byłe koszary wojskowe) i fabryka Pinesa…

Dyskant pisze, że odkupiono fabrykę gwoździ od braci Pines i na tym terenie rozbudowano Warsztaty Portowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie