Jump to content

Port Wojenny w Pińsku- zdjęcia i materiały.


Recommended Posts

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
W dniu 29.08.2022 o 21:42, formoza58 napisał:

Budynek na terenie koszar Flotylli. Czy ktoś zna jego przeznaczenie?

Wygląda jak typowy magazyn, widać kraty w oknach, szerokie rozsuwane zadaszone drzwi i małą rampę bezpośrednio przy torach, bo to mi wygląda na tory.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
3 godziny temu, formoza58 napisał:

Rzut na warsztaty portowe. 

Tam się zawsze coś dzialo.

A działo się, działo. Polecam wspomnienia Mieczysława Filipowicza "Ludzie, stocznie i okręty", doskonała lektura, niestety chyba ocenzurowana.

Link to comment
Share on other sites

On 12.09.2022 o 21:03, Edmundo napisał:

A działo się, działo. Polecam wspomnienia Mieczysława Filipowicza "Ludzie, stocznie i okręty", doskonała lektura, niestety chyba ocenzurowana.

Lektura ciekawa, jest wiele plotek, których nie znajdzie się w oficjalnych dokumentach, ale jest też dużo nieścisłości. Dla przykładu Filipowicz pisze o hydrogliserach/ślizgowcach pływających po „ Morzu Pińskim”. Ciekawa jest informacja, że użytkowano je tam w latach 1927-1929, ale też jest inna, nieprawdziwa, że były polskiej konstrukcji. Dokumenty mówią o nich jako o hudrogliserach Farmana! Dużo jest też przypisywania sobie różnych zasług inżynierskich, co nie znajduje potwierdzenia w dokumentach.  Nie on jeden przedstawia siebie w pamiętnikach w korzystniejszym świetle niż na to zasługuje . Niedoścignionym mistrzem w tej materii jest pan Rylke i jego opowieści w książce „W służbie okrętu”.

Link to comment
Share on other sites

On 13.09.2022 o 22:21, formoza58 napisał:

Ale nieścisłości jest bardzo wiele ?

Abym mógł odpowiedzialnie napisać o nieścisłościach musiałbym jeszcze raz przeczytać książkę Filipowicza i sprawdzić informacje.

Przejrzałem tylko kilkanaście stron i podam 2 przykłady.

1) Autor myli dwa statki o nazwie KOPERNIK. Jeden był statkiem Namiestnictwa galicyjskiego, który pływał w czterech flotyllach na Wiśle: austro-węgierskiej Weichselflottille, rosyjskiej flotylli WOK jako CZERSK, krakowskiej Flotylli Wiślanej  jako KOPERNIK i Flotylli Wiślanej w czasie wojny z bolszewikami (był podległy DSM przez 40 dni, od 14 sierpnia 1920 r.). I to nie ten KOPERNIK został przekazany Państwowej Szkole Morskiej w Tczewie (ten sam błąd robi Dyskant w swojej książce). Ten z PSM to dawny FREY, który pojawia się na zdjęciach portu w Pucku z roku 1921.

2) Wymieniając jednostki pływające zbudowane w stoczni modlińskiej podaje m.in., że zbudowano tam barkę rzeczną o nośności 1000 ton. Nawet laik, a co dopiero technik okrętowiec, zorientowałby się, że barka o takiej nośności nie mogłaby pływać po Wiśle. W rzeczywistości ładowność barki-węglarki, zbudowanej dla Dyrekcji Dróg Wodnych w Toruniu, wynosiła tylko 200 ton. Filipowicz pisze też o budowie motorówki o nazwie CELNIK 2, a zbudowano tam SKARBÓWKĘ (Celnik 2 to nazwa tej łodzi z czasów PRL).

Link to comment
Share on other sites

W piśmie z 2 września 1922 roku znajdują się ciekawe informacje o Porcie Wojennym w Pińsku. Port zajmował obszar o powierzchni 28 tysięcy m2 (2,8 hektara), do miasta należał teren, gdzie były warsztaty (byłe koszary wojskowe) i fabryka Pinesa. Ze względu na żądania dawnych właścicieli szukano nowych terenów do rozbudowy portu. Brano pod uwagę tereny dawnej stoczni rodziny O’Brien de Lacy na terenie uroczyska Leszcze (6 tys. m2).

W latach 30. pojawiły się żądania władz cywilnych przeniesienia portu wojennego na zachód Pińska na tereny majątku Podpińsk. Żądaniom tym wtórował poseł PPS, Józef Dzięgielewski, który żądał aby PW przeniósł się poza obręb miasta do miejsca o nazwie Leszcze, gdzie dawniej mieściły się wielkie warsztaty budowy statków. W tym czasie Port Wojenny, położony przy ulicy Nabrzeżnej, miał powierzchnię 24 tys. m2, a długość nabrzeży liczyła około 300 metrów.

E4E7E127-4EC3-4F66-9E4C-D1ADD4CFA73D.thumb.jpeg.73860fe22c4ec9febccb8d964864f5e1.jpeg

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Edmundo napisał:

Kolego Borsuk13 czy ten nowoczesny budynek "koszarowiec" dla SSR został wybudowany ? I czy miał powstać w Pińsku czy też w Brześciu nad Bugiem (bo coś mi się tak "kołacze") ?

Tak, został wybudowany, proszę spojrzeć na plan portu na pierwszej stronie tematu (oba rysunki są autorstwa inż. Podkowicza).

W styczniu 1935 roku przeniesiono Szkołę Specjalistów Rzecznych z Berezy Kartuskiej do nowych koszar na terenie portu wojennego w Pińsku (to z Dyskanta).

 

Link to comment
Share on other sites

Borsuk, pięknie dziękuję za odpowiedź. Patrząc na plan to zapewne budynek przy ulicy Portowej i Szpitalnej, bo jakiż inny. Piękny, typowo polski koszarowiec, kilka w tymże stylu zachowało się do chwili obecnej na terenie obecnej RP i nie tylko. A ten w Pińsku ? Są jakieś foty sprzed 1939 r. ?

Pisząc o Brześciu popełniłem malutki "czeski błąd", miałem na myśli Berezę. Ale coś z inwestycji lądowych dla Flotylli Rzecznej planowano chyba także w Brześciu ? O ile dobrze pamiętam to rozbudowa "bazy zimowej" dla jednostek pływających ? Gdzieś było o tym "pisane", chyba w WLU.

Link to comment
Share on other sites

On 19.09.2022 o 11:00, Borsuk13 napisał:

… Port zajmował obszar o powierzchni 28 tysięcy m2 (2,8 hektara), do miasta należał teren, gdzie były warsztaty (byłe koszary wojskowe) i fabryka Pinesa…

Dyskant pisze, że odkupiono fabrykę gwoździ od braci Pines i na tym terenie rozbudowano Warsztaty Portowe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information