KayFranz Napisano 2 Maj 2020 Autor Share Napisano 2 Maj 2020 (edytowane) W dniu 23.04.2020 o 13:07, Hornet napisał: Holenderska Cierva Wycofuję to, co napisałem o braku opisu na PH-HHH. Tam też jest: są dwie linijki tekstu, pod zastrzałem. Obok, nad uchwytem jest napis "HIER ********", nie mogę odczytać, ale w każdym razie niderlandzki odpowiednik "LIFT HERE". Te napisy są w takim samym odcieniu jak rejestracja i pas na kadłubie, więc na innych fotografiach, gdzie na obiektyw założono filtr niebieski i te elementy wychodzą blado, tych małych napisów nie widać od razu i to mnie zmyliło. Trzeba się wpatrzeć, ale gdy już wiem, czego szukać, to widać je. Czyli napisy były też niebieskie... Zgodnie z "fabrycznym" malowaniem... Czy to oznacza, że nasze opisy były srebrne? I robiono je w Anglii? A jeśli to "563" zamiast "553" w ostatniej linijce malował Anglik? Dla niego 1220 funtów to ileś tam kilo - jeśli ktoś mu te cyfry nagryzmolił, to mógł się pomylić i nikt się nawet nie zorientował... Edytowane 2 Maj 2020 przez KayFranz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 2 Maj 2020 Share Napisano 2 Maj 2020 "...płaszczyzn korygujących w ogonku Ciervy C.30A" Jeśli się nie mylę to są to trymery czyli klapki wyważające statecznika poziomego - zmieniają położenie płaszczyzny statecznika przy starcie, w locie i przy lądowaniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hornet Napisano 2 Maj 2020 Share Napisano 2 Maj 2020 Krzysiek by zobrazować to co napisałeś o profilach stateczka poziomego...... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 2 Maj 2020 Share Napisano 2 Maj 2020 Napisy eksploatacyjne na wojskowej wersji: - TYRE PRRESSURE 15 LBS (dalej nieczytelne) - na goleniach od zewnątrz nad kołami - FIRST BREAK HERE AID (tylko z lewej burty pod nr seryjnym za kokardą - PARK TAIL TO WIND - na stateczniku pionowym tylko z lewej strony Być może na naszym wiatraku były napisy o ciśnieniu w kołach podwozia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 2 Maj 2020 Autor Share Napisano 2 Maj 2020 (edytowane) 29 minut temu, Hornet napisał: Krzysiek by zobrazować to co napisałeś o profilach stateczka poziomego... Tak. Tylko trzeba patrzeć na prawą część obrazka - widać tam 8 żeber prawego statecznika, wygiętych normalnie, w górę, a dalej 5 żeber lewego - skierowanych wybrzuszeniem w dół 18 minut temu, Sedco Express napisał: Być może na naszym wiatraku były napisy o ciśnieniu w kołach podwozia Na naszym nie było nic na goleniach, mam foto, gdzie prawie (ale tylko prawie) odczytuję tabliczkę znamionową amortyzatora... We wczesnym okresie eksploatacji na oponach (nówkach w końcu, dawanych przez fabrykę) był biały napis PALMER CORD AERO, ale dość szybko się ścierał. No był i jeszcze jeden rodzaj napisów eksploatacyjnych - na każdej łopacie wirnika był numer, różny dla każdej łopaty. W czeskim 754 (wojskowy nr S8) miał on postać: R/3 MOD 3 OBC.407 B T.5.S Pozostałe łopaty miały zamiast 407 numery 421 i 454. Widać je na fotografii przewróconej maszyny i widać też, że kolor łopat jest taki jak kadłuba. Tutaj przykład późniejszych łopat z oznakowaniem: Edytowane 2 Maj 2020 przez KayFranz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 3 Maj 2020 Share Napisano 3 Maj 2020 Wszystko wskazuje, że napis "TU PODNOSIĆ" był na obu burtach kadłuba natomiast napisy "ciężary" tylko na prawej burcie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 3 Maj 2020 Autor Share Napisano 3 Maj 2020 To jest nas juz przynajmniej dwóch. Oczywiście o niczym to nie świadczy, ale Jugosłowianie też rysują na swoich opisy masowe: Ciekawe jest to 545 KG jako masa własna. Oni co prawda mieli późniejsze egzemplarze, ale nie znalazłem informacji o modyfikowaniu płatowca w czasie produkcji. I to znacznym - zgubili 8 kg konstrukcji? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 3 Maj 2020 Autor Share Napisano 3 Maj 2020 Masz na myśli ten montaż z opisami wagowymi? Z żadnego, jeśli chodzi o powiększanie. Te obrazki są w skali 1:1 (z oryginałów, te były w formacie NEF) - czyli niczego nie powiększałem ani nie robiłem "zbliżeń". Po prostu wyciąłem z każdego ujęcia interesujący nas fragment i ułożyłem je obok siebie w jedno. Powiększanie nie wnosi nowych informacji, to tylko efekt "placebo". A normalnie to pracuję w Photoshopie, z licznymi pluginami. No po prostu robota taka, panie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 4 Maj 2020 Autor Share Napisano 4 Maj 2020 (edytowane) Coraz gęściej w tym lesie. Ponieważ ja też jestem zdania, że w ostatniej linijce jest "szóstka", więc pogrzebałem z periodykach z epoki, żeby sprawdzić te masy. I wyszło to: Po lewej dane z Flighta, z sierpnia 1934, po prawej - z Flighta, całe cztery miesiące później... Maszyna przytyła 20 kilogramów. A jak wzrosły osiągi... Podstawowa wątpliwość: dlaczego silnik ma nagle 10 koni więcej? Przecież te Ciervy produkowali seryjnie od początku roku i w zasadzie poza pierwszymi maszynami (wersja C.30P, z prostymi goleniami podwozia) nie było żadnych modyfikacji. Silnik wciąż był ten sam - Armstrong Siddeley Genet Major, 140 KM. Zastanawiam się, czy te parametry i masy po lewej to nie są dane np. prototypu? Ktoś zrobił ulotkę, potem to już tylko kopiowano. U nas też tak było - RWD-5 (a także i RWD-5bis) w pierwotnym zamyśle miał drzwi z lewej strony. Na pierwszych rysunkach tak było, potem drzwi poszły na prawą stronę, ale na ulotkach pokutowało to jeszcze długo. W książkach też. Z lewej z książki Skarżyńskiego, z prawej - z broszury reklamowej DWL. Z 1934 roku - w dwa lata po zbudowaniu prototypu i wielu seryjnych maszyn... Może te parametry po prawej to z kolei wyżyłowane i lekko naciągnięte w celach reklamowych? Może takie materiały były akurat potrzebne, bo pod koniec roku wystawiano Ciervy w Paryżu na Salonie? W każdym razie - nie uważam tych 553 kg wagi własnej jako coś świętego i niepodważalnego. I być może przypadkiem odkryliśmy właściwą wagę, pokazywaną przez przyrządy i pomiary - czyli 563 kG? I kiedy już sobie to ułożyłem, uspokoiłem skołatane nerwy, to coś mnie podkusiło i spojrzałem na zapis : Bagaż - 18 kilo. Fajnie, sporo wchodzi... Tylko, kurde, GDZIE??? Gdzie tam jest bagażnik? Jedyne miejsce jaki mi przychodzi do głowy, to POD siedzeniem pilota. Bo z tyłu, za fotelem to owszem, miejsce jest, tylko jak tam się dostać? Fotel przyśrubowany na stałe, a na kadłubie za nim wszędzie wokół płótno na listewkach. Panel po lewej, na wysokości kabiny pilota to klapa dostępu do mechanizmu dźwigni sprzęgła i hamulca, czyli rękę to tam włożysz, ale nie bagaż. Ma ktoś dobry rysunek wnętrza z info o jakimś bagażniku? Edytowane 4 Maj 2020 przez KayFranz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 4 Maj 2020 Autor Share Napisano 4 Maj 2020 (edytowane) Te kilka minut na edycję to za mało. Muszę napisać post pod postem. Chyba już wiem.Myślałem, że dźwignie sterowania trymerami po prawej też są przy podłodze, ale były wyżej, gdzieś tak w połowie wysokości ściany bocznej. Czyli ta pokrywa po prawej stronie kadłuba to będzie wjazd pod siedzenie pilota i dostęp do przestrzeni bagażowej - no bo po co innego? Ale jakiś rysunek by się przydał, bo w dokumentacji o tym ani słowa. Edytowane 4 Maj 2020 przez KayFranz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojtek_1 Napisano 4 Maj 2020 Share Napisano 4 Maj 2020 Widok od ogona. 1 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 4 Maj 2020 Autor Share Napisano 4 Maj 2020 Jak Ci napiszę, ze jesteś boski, to co sobie o mnie pomyślisz? W każdym razie - WIELKIE DZIĘKI. Skąd wytrzasnąłeś tę fotkę? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spirit of Warsaw Napisano 5 Maj 2020 Share Napisano 5 Maj 2020 Następny kawałek układanki o masach na przykładzie Poteza XXVA2: Foto 1 Waga Całkowita - W.C. 1958, Waga Własna - W.W. 1439, Ciężar Paliwa i oleju - C.P. 375 (Benzyny 335 KG, Oliwy 40 KG), Ciężar Użyteczny - C.U. 144. Foto 2 Waga Całkowita - W.C. 1958, Waga Własna - W.W. 1454, Ciężar Paliwa i oleju - C.P. 384 (Benzyny 344 KG, Oliwy 40 KG), Ciężar Użyteczny - C.U. 120. Na stronie St. P.-Niedźwieckiego wyróżnia się Potez XXVA2 sfotografowany na terenie lotniska Mokotów z informacją m.in. o „Ciężaru Użytecznego - C.U. - 240”(sic!) http://zszachownica.blogspot.com/2014/07/zdjecia-archiwalne-36-potez-xxv-a2.html Wynika z nich, że te dane były b. ważne (masa) i może do nawet dotyczyły …pilota - w tym przypadku B. Stachonia. P.S. Franz dobrze wiesz, że bez dobrej jakości fotografii nie masz szans odczytać tego napisu, pamiętasz tabliczki znamionowe Spada 61 z 1.PL? Ale próbuj, „trynd” O.K. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hornet Napisano 5 Maj 2020 Share Napisano 5 Maj 2020 A może to ....coś da ?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 5 Maj 2020 Autor Share Napisano 5 Maj 2020 (edytowane) To ja z kolei w kwestii słownictwa. Fragment Instrukcji odbioru samolotu Potez XV A2 (1925), strona nr 9: A jeszcze 10 minut temu postawiłbym pół wypłaty na to, że W.W. to waga własna... Edytowane 5 Maj 2020 przez KayFranz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 5 Maj 2020 Share Napisano 5 Maj 2020 5 minut temu, Barbapapa napisał: A swoją drogą to zastanawia mnie, komu przyszło takie dane umieszczać w takim miejscu? Zgodnie z rozkazem Dowódcy Lotnictwa z 1924 r. opisy masowe miały być umieszczane 30 cm do tyłu od osłony silnika. Zamówione samoloty we Francji miały wspomniane opisy masowe na sterze kierunku pod szachownica (lub na niej) więc by ich lokalizacji nie zmieniać zmieniono rozkaz. Od tej pory opisy masowe malowano na sterze kierunku (po obu stronach) farbą czarną, białą, czerwoną lub srebrną. Nasz wiatrakowiec nie miał jako takiego steru kierunku więc opisy namalowano na kadłubie w części ogonowej. Jak dla mnie pierwszy napis to "Waga ....174(274?)" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 5 Maj 2020 Autor Share Napisano 5 Maj 2020 Ja myślę podobnie. Wg mnie ta pierwsza linijka to WAGA Z ZAŁOGĄ I MP 815 KG, a ostatnia plamka to defekt zdjęcia... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 5 Maj 2020 Autor Share Napisano 5 Maj 2020 Mój typ: CIĘŻAR NORMALNY 563 KG Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 5 Maj 2020 Autor Share Napisano 5 Maj 2020 (edytowane) kalkulator: 563 + 14 +81 +150 +18 = 826 Zwróćcie uwagę na fotki wyżej - w Potezach jest i waga i ciężar w jednym opisie. Nadal najbardziej pasuje mi WAGA Z ZAŁOGĄ I ... coś jakby 5-6 znaków, a potem TYLKO cyfry ? ? MAT.P. 826 Edytowane 5 Maj 2020 przez KayFranz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spirit of Warsaw Napisano 5 Maj 2020 Share Napisano 5 Maj 2020 3 godziny temu, KayFranz napisał: To ja z kolei w kwestii słownictwa. A jeszcze 10 minut temu postawiłbym pół wypłaty na to, że W.W. to waga własna... Waga samolotu wyekwipowanego (wg starej nazwy) to jest waga własna - masz pół wypłaty Dziwi, że napisy na samolotach Potez XV były w litrach, na samolotach Potez XXV w kilogramach… (litr benzyny to ca. 0,75 kg) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spirit of Warsaw Napisano 5 Maj 2020 Share Napisano 5 Maj 2020 Coś na przerwę, z cyklu - widać, nie widać, widać, znowu nie widać… https://www.youtube.com/watch?v=lnaUYrQuVEI Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 6 Maj 2020 Autor Share Napisano 6 Maj 2020 Tak przy okazji - wyłączcie myślenie o fontach i napisach jako idealnych literach i równych odstępach. Te napisy były pisane "od łapy", więc odstępy, a nawet szerokości takich samych liter nie muszą być jednakowe, nie mówiąc już o ich jednakowym kształcie. Mamy cztery linijki, trzy ostatnie dotyczą (chyba?) masy benzyny, oliwy i pustego "samolota". Brakuje najważniejszego parametru - masy całkowitej, totalnej, gotowej do lotu czy jak tam to nazwać. I to określenie trzeba teraz odgadnąć. A po drodze - brak miejsca na info o ciężarze "użytecznym" czyli masie tego co zabiera (czyli załogi i bagażu). Te parametry powinny być w kilogramach, bo jeśli napis jest po polsku, a ostatnia, dość czytelna linijka (CIĘŻAR NORMALNY) to raczej udowadnia, to na końcu linijki powinny być litery KG, Kg, kG lub kg. Albo nic. Fotki Potezów XXV z wczorajszych postów Spirit of Warsaw pokazują, że benzyna i oliwa mają wpisane jednostki wagi po wartościach liczbowych, ale pozostałe parametry już nie - są tylko liczby. Co jest dość pewne? Uzbrojenia nie było, aparatury radiowej też nie. Co do pozostałych rzeczy, które były obciążeniem wiatraka wiemy, że paliwo w zbiorniku pełnym waży (w zależności od danych, przeliczania, zaokrąglania) ok. 80 - 81 kg, smar: 14 - 15 kg, załoga: przyjęto że 150 kg, bagaż: 18 - 18,5 kg. Sumujemy 81+14+150+18. Razem 263. Paliwo przyjąłem 81, a smar 14 - bo tak mi wyglądają liczby, które widzę na montażu. Wartość liczbowa w ostatniej linijce to chyba 563, co by pasowało mniej więcej do podawanego w literaturze ciężaru własnego, pustego czy jak tam tłumaczyć angielski zwrot tare weight. Słowo NORMALNY w tym kontekście mnie nie razi. Suma "pewniaków" i wagi pustej maszyny daje razem 826. Ostatnie trzy elementy w pierwszej linijce mogą być takimi cyframi. "Przespałem się" z tematem i w tej chwili najbardziej pasuje mi w pierwszej linijce napis WAGA Z ZAŁOGĄ I MAT.P. 826 Ewentualnie - ponieważ mam wrażenie, że coś jest po "I" - ta linijka może mieć postać WAGA Z ZAŁOGĄ I Z MAT.P. 826 przy czym to "z" jest jakieś mniejsze, ciasno wpisane i jakby wyżej. Albo to skaza. Dwie środkowe linijki wg mnie zawierają słowa PALIWO 81 KG oraz OLIWA 14 KG, a ostatnia to CIĘŻAR NORMALNY 563 KG Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 6 Maj 2020 Autor Share Napisano 6 Maj 2020 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 10 Maj 2020 Autor Share Napisano 10 Maj 2020 A cóż tak nagle zacjichli, aaa? Pomysły jim sje skończyli? W takim razie do archiwum: W kabinie córka por. Dubasa z 4. PL, Danusia. Jej ojciec był jednym z pilotów przeszkolonych do lotów na wiatraczku. I teraz uwaga: ma ktoś fotografię por. (później kapitana) Józefa Dubasa? A archiwach przedwojennych pilotów jest Stefan Michał Dubas, jest Zbigniew Jan Franciszek, ale nie ma Józefa. Dowódcy eskadry treningowej w 4 PL. Przy okazji - przyglądam się obszarowi nad zwężką. Czy tam nie ma zamka-szybkozłączki, takiego jak stosowano np. w P.11c? Do szybkiego mocowania pokrywy przedniej kabiny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 10 Maj 2020 Autor Share Napisano 10 Maj 2020 Patrze sobie na trzecią linijkę, na jej początek. Tam jest chyba literka R na końcu słowa, czyli zamiast OLIWA może być SMAR. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.