Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
2 godziny temu, Spirit of Warsaw napisał:

Hit dnia…

 

4.thumb.jpg.a173507f31fce10ebfa60286fb45eacf.jpg

 

 

"Życie Warszawy" nr 62, 4 marca 1947 r., str. 4.

 

Hit ale poniżej pasa, czyli pobożne życzenia.

W 1947 r. przyleciały do Polski 4 egz. RWD - 13 i 1 egz. RWD -21

Jak przyleciały to zainteresowano się pozostałymi samolotami sportowymi. Ich w miar,ę dobry stan techniczny świadczył o celowości rewindykacji - miało to byc:

- 25 egz. RWD - 13

- 20 egz. RWD - 8

- 2 egz. RWD - 17

- 1 egz. RWD - 21

(w sumie 48 szt. czyli tak jak podano w gazecie)

LOT zrezygnował z wyeksploatowanych samolotów pasażerskich a polskie lotnictwo wojskowe z samolotów wojskowych uważając, że to już jest złom.

10.09.1948 r. podpisano polsko-rumuńskie porozumienie dotyczące likwidacji wzajemnych należności. Decyzja ta była decyzją polityczną, bo rozpoczęło się już oficjalne szkalowanie polskiego lotnictwa i przemysłu sprzed 1939r .

Więcej pisze o tym Dan Antoniu w "Polskie konstrukcje lotnicze w Rumunii 1933-1947".

 

  • 2 weeks later...
Napisano
Godzinę temu, Barbapapa napisał:

to drugie  z Fokkerami VII B/3m

???... Za mało kawy od rana?

Podpowiedź: w oznaczeniu jest liczba 540.

Napisano
7 godzin temu, Barbapapa napisał:

Są obecnie takie dwa zdjęcia w komplecie na Ebay-u. Ale chodzi mi o to drugie  z Fokkerami VII B/3m. Kilka naszych dotarło bowiem do Rumunii, może to nasze choć mają zainstalowaną wieżyczkę strzelca?

s-l1600.jpg

W 1939 r. do Rumunii ewakuowały się  trzy Fokkery F-VIIB/3m z PLL LOT. Żaden samolot nie był bombowcem a i w Rumunii nie został przebudowany.

Od lutego 1940 r. były użytkowane jako transportowe (zaopatrzenie, amunicja, personel wojskowy).

Były to:

SP-AMH/SP-AMI/SP-AOG

Napisano
2 godziny temu, colias1 napisał:

Dla porządku należałyby chyba jeszcze dodać, że żaden nie został przebudowany na Poteza 540.

Super !

Tak jest, to nie Fokker F-VII a tak jak napisałeś Potez 540. Mój błąd bo zasugerowałem się opisem tych zdjęć i nie zwróciłem uwagi na szczegóły samolotu.

Natomiast  informacja o tym, że do Rumunii przeleciał tylko jeden Fokker jest błędna. Były trzy wg najbardziej wiarygodnego źródła - "PKL w Rumunii 1933 - 1947" tom IV - Dan Antoniu (Sandomierz - 2014)

  • 4 weeks later...
Napisano

Rumuński PZL P.11b z fotokarabinem na lewym tylnym zastrzale. Oznakowanie tymczasowe, z manewrów (Manevrele Regale).

733314945_PZL-11b(fotokarabin).thumb.jpg.a82cf575769059b7df8630ec6b6a02c2.jpg

Źródło: FB Horia Stoica

Napisano

I dalej z Kraju Nad Ujściem Dunaju.
Samolot, który został oceniony jako przestarzały, niezdatny i oczywiście nie powrócił do kraju powstania.

115558124_PWS-26YR-CAL(1947).thumb.jpg.0808013198421324ff87a72f4d022e68.jpg

Rumuński, aeroklubowy (znak Aeroclubului României na kadłubie) PWS-26. Rok 1947. Latał? Latał...

  • 2 weeks later...
Napisano (edytowane)

A teraz rzadkość - bo po francusku.
RWD-9 (ex -DRE) zakupiony jesienią 1935 roku, na rozkładówce pisma Aero Revue z lipca 1936. Czyli niedługo przed tym, jak jakiś ***** *** zabrał się do mycia elementów silnika w kwasie...
Zwraca uwagę zamontowany przez Francuzów pod lewym skrzydłem długi wysięgnik czujników do wykonania pomiarów parametrów lotu. Ponadto dziwnie wysoki jest ogonek, ale ponieważ ma logo RWD, więc to nie jest francuska przeróbka.

AR_32_1936.thumb.jpg.da0059f65ba2890b00cfdcc4f9dc5cfc.jpg

Dla porównania - ta sama maszyna w czasie Ch'34.

PIC_1-M-1256-15.thumb.jpg.fff4891bf27499cf47850f5170b3f76d.jpg

Edytowane przez KayFranz
Napisano

Okienko - tak, brawo.
Co do statecznika, to nie jestem pewien, czy fakt, że ster jest odgięty w prawo nie wywołuje wrażenia, że statecznik jest wyższy (albo może - smuklejszy). Chociaż w tym czasie także ostatnie seryjne RWD-5 miały zmieniane stateczniki na wyższe, więc może jednak.
I jeszcze jedno - śmigło, zwłaszcza u nasady nie przypomina kształtem tego z VDM, używanego podczas Ch'34.Już bardziej Letov.

Napisano

?? Znaczy się co??

Poproszę pełnym zdaniem oznajmującym, niekoniecznie podrzędnie złożonym.
Bo ja właśnie zabrałem się za rożne takie świąteczne i mam "otępienie cukrowe". Ale nie qmam, co miałoby wynikać z lotu Skarzyńskiego latem 1933 ze zmianami w samolotach po Ch'34 - czyli grubo ponad rok później.

Napisano

Porównując zdjęcia można spróbować wychwycić jakieś różnice w wyglądzie ogona. Może chciano zmienić proporcje usterzenia pionowego, więcej statecznika a mniej steru kierunku? Trudno powiedzieć jak wyglądał ster kierunku, jest odchylony w lewo. Ale patrząc jak wyglądają dolne dolne części obu sterów widać,  że są inne. Ten francuski jest chyba bardziej wycięty na dole, inna jest też płoza ogonowa. Szkoda, że to prasowe zdjęcie jest takie słabe...

 

27.jpg

  • 1 month later...
Napisano

Krzysiek ...do naszych P-11-stek wyeksportowano zapas śmigieł Szomańskiego....tu jest inne logo na łopacie śmigła...trzebaby...znowu poszperać..może gdzieś ,coś napisano....

 

 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie