Spirit of Warsaw Napisano 29 Październik 2020 Share Napisano 29 Październik 2020 Hit dnia… "Życie Warszawy" nr 62, 4 marca 1947 r., str. 4. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 29 Październik 2020 Share Napisano 29 Październik 2020 2 godziny temu, Spirit of Warsaw napisał: Hit dnia… "Życie Warszawy" nr 62, 4 marca 1947 r., str. 4. Hit ale poniżej pasa, czyli pobożne życzenia. W 1947 r. przyleciały do Polski 4 egz. RWD - 13 i 1 egz. RWD -21 Jak przyleciały to zainteresowano się pozostałymi samolotami sportowymi. Ich w miar,ę dobry stan techniczny świadczył o celowości rewindykacji - miało to byc: - 25 egz. RWD - 13 - 20 egz. RWD - 8 - 2 egz. RWD - 17 - 1 egz. RWD - 21 (w sumie 48 szt. czyli tak jak podano w gazecie) LOT zrezygnował z wyeksploatowanych samolotów pasażerskich a polskie lotnictwo wojskowe z samolotów wojskowych uważając, że to już jest złom. 10.09.1948 r. podpisano polsko-rumuńskie porozumienie dotyczące likwidacji wzajemnych należności. Decyzja ta była decyzją polityczną, bo rozpoczęło się już oficjalne szkalowanie polskiego lotnictwa i przemysłu sprzed 1939r . Więcej pisze o tym Dan Antoniu w "Polskie konstrukcje lotnicze w Rumunii 1933-1947". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bodziu000000 Napisano 30 Październik 2020 Share Napisano 30 Październik 2020 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 8 Listopad 2020 Autor Share Napisano 8 Listopad 2020 Godzinę temu, Barbapapa napisał: to drugie z Fokkerami VII B/3m ???... Za mało kawy od rana? Podpowiedź: w oznaczeniu jest liczba 540. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hornet Napisano 8 Listopad 2020 Share Napisano 8 Listopad 2020 W Bułgarii jako PZL-43 "Czajka" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 8 Listopad 2020 Share Napisano 8 Listopad 2020 7 godzin temu, Barbapapa napisał: Są obecnie takie dwa zdjęcia w komplecie na Ebay-u. Ale chodzi mi o to drugie z Fokkerami VII B/3m. Kilka naszych dotarło bowiem do Rumunii, może to nasze choć mają zainstalowaną wieżyczkę strzelca? W 1939 r. do Rumunii ewakuowały się trzy Fokkery F-VIIB/3m z PLL LOT. Żaden samolot nie był bombowcem a i w Rumunii nie został przebudowany. Od lutego 1940 r. były użytkowane jako transportowe (zaopatrzenie, amunicja, personel wojskowy). Były to: SP-AMH/SP-AMI/SP-AOG Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
colias1 Napisano 8 Listopad 2020 Share Napisano 8 Listopad 2020 Dla porządku należałyby chyba jeszcze dodać, że żaden nie został przebudowany na Poteza 540. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 8 Listopad 2020 Share Napisano 8 Listopad 2020 2 godziny temu, colias1 napisał: Dla porządku należałyby chyba jeszcze dodać, że żaden nie został przebudowany na Poteza 540. Super ! Tak jest, to nie Fokker F-VII a tak jak napisałeś Potez 540. Mój błąd bo zasugerowałem się opisem tych zdjęć i nie zwróciłem uwagi na szczegóły samolotu. Natomiast informacja o tym, że do Rumunii przeleciał tylko jeden Fokker jest błędna. Były trzy wg najbardziej wiarygodnego źródła - "PKL w Rumunii 1933 - 1947" tom IV - Dan Antoniu (Sandomierz - 2014) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 9 Listopad 2020 Share Napisano 9 Listopad 2020 Błędna informacja - żaden (nawet jeden) wojskowy Fokker nie przeleciał do Rumunii. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 5 Grudzień 2020 Autor Share Napisano 5 Grudzień 2020 Rumuński PZL P.11b z fotokarabinem na lewym tylnym zastrzale. Oznakowanie tymczasowe, z manewrów (Manevrele Regale). Źródło: FB Horia Stoica Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 10 Grudzień 2020 Autor Share Napisano 10 Grudzień 2020 126p Źródło: FB Istoria Aviatiei Romane Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 11 Grudzień 2020 Autor Share Napisano 11 Grudzień 2020 I dalej z Kraju Nad Ujściem Dunaju. Samolot, który został oceniony jako przestarzały, niezdatny i oczywiście nie powrócił do kraju powstania. Rumuński, aeroklubowy (znak Aeroclubului României na kadłubie) PWS-26. Rok 1947. Latał? Latał... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 20 Grudzień 2020 Autor Share Napisano 20 Grudzień 2020 (edytowane) A teraz rzadkość - bo po francusku.RWD-9 (ex -DRE) zakupiony jesienią 1935 roku, na rozkładówce pisma Aero Revue z lipca 1936. Czyli niedługo przed tym, jak jakiś ***** *** zabrał się do mycia elementów silnika w kwasie... Zwraca uwagę zamontowany przez Francuzów pod lewym skrzydłem długi wysięgnik czujników do wykonania pomiarów parametrów lotu. Ponadto dziwnie wysoki jest ogonek, ale ponieważ ma logo RWD, więc to nie jest francuska przeróbka. Dla porównania - ta sama maszyna w czasie Ch'34. Edytowane 20 Grudzień 2020 przez KayFranz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojtek_1 Napisano 20 Grudzień 2020 Share Napisano 20 Grudzień 2020 Ciekawe... Czyżby pojawiło się też dolne okno w drzwiach kabiny? Bardzo podobne zrobiono w późniejszym prototypie RWD-13. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 21 Grudzień 2020 Autor Share Napisano 21 Grudzień 2020 Okienko - tak, brawo. Co do statecznika, to nie jestem pewien, czy fakt, że ster jest odgięty w prawo nie wywołuje wrażenia, że statecznik jest wyższy (albo może - smuklejszy). Chociaż w tym czasie także ostatnie seryjne RWD-5 miały zmieniane stateczniki na wyższe, więc może jednak. I jeszcze jedno - śmigło, zwłaszcza u nasady nie przypomina kształtem tego z VDM, używanego podczas Ch'34.Już bardziej Letov. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spirit of Warsaw Napisano 21 Grudzień 2020 Share Napisano 21 Grudzień 2020 A może tu jest przyczyna? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 21 Grudzień 2020 Autor Share Napisano 21 Grudzień 2020 ?? Znaczy się co?? Poproszę pełnym zdaniem oznajmującym, niekoniecznie podrzędnie złożonym. Bo ja właśnie zabrałem się za rożne takie świąteczne i mam "otępienie cukrowe". Ale nie qmam, co miałoby wynikać z lotu Skarzyńskiego latem 1933 ze zmianami w samolotach po Ch'34 - czyli grubo ponad rok później. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojtek_1 Napisano 22 Grudzień 2020 Share Napisano 22 Grudzień 2020 Porównując zdjęcia można spróbować wychwycić jakieś różnice w wyglądzie ogona. Może chciano zmienić proporcje usterzenia pionowego, więcej statecznika a mniej steru kierunku? Trudno powiedzieć jak wyglądał ster kierunku, jest odchylony w lewo. Ale patrząc jak wyglądają dolne dolne części obu sterów widać, że są inne. Ten francuski jest chyba bardziej wycięty na dole, inna jest też płoza ogonowa. Szkoda, że to prasowe zdjęcie jest takie słabe... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojtek_1 Napisano 22 Grudzień 2020 Share Napisano 22 Grudzień 2020 Na tej fotce widać usterzenia trzech RWD-9. A tak przy okazji, wygląd płóz ogonowych w poszczególnych egz. RWD-9 to też ciekawa bajka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hornet Napisano 15 Luty 2021 Share Napisano 15 Luty 2021 Z E-bay P-11 z rumuńskimi(ponoć) oznaczeniami... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hornet Napisano 15 Luty 2021 Share Napisano 15 Luty 2021 drugie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hornet Napisano 15 Luty 2021 Share Napisano 15 Luty 2021 trzecie.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 15 Luty 2021 Autor Share Napisano 15 Luty 2021 Logo na śmigle drugiego? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hornet Napisano 16 Luty 2021 Share Napisano 16 Luty 2021 Krzysiek ...do naszych P-11-stek wyeksportowano zapas śmigieł Szomańskiego....tu jest inne logo na łopacie śmigła...trzebaby...znowu poszperać..może gdzieś ,coś napisano.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spirit of Warsaw Napisano 16 Luty 2021 Share Napisano 16 Luty 2021 PKL w Rumunii 1933-1947 tom IV str. 63 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.