Jump to content
  • 0
_Magda_lena_

co to za mundur?

Question

Moi drodzy, proszę Was o identyfikację munduru i czegoś o nim. Chodzi o brata mojej babci. Będę bardzo wdzięczna.

Z góry dziękuję

Magda

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

23 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
9 godzin temu, _Magda_lena_ napisał:

Moi drodzy, proszę Was o identyfikację munduru i czegoś o nim. Chodzi o brata mojej babci. Będę bardzo wdzięczna.

Z góry dziękuję

Magda

 

 

IMG_20200126_203036.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Podporucznik, pod trzema radzieckimi medalami widoczna Odznaka Grunwaldzka ustanowiona w dniu 22 lipca 1945 r. Moim zdaniem fotografia wykonana w latach 1945-1947, góra 1948 r.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Raczej nie lata 50-te chociaż może. Chorąży z lat czterdziestych miał pasek przez środek naramiennika ale w sumie to człowiek z fotografii uwieczniony w tymże mundurze wcale nie musiał w tychże latach służyć "czynnie" w WP. Jedno jest pewne, brał udział w walkach w czasie II wojny.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Edmundo  chyba masz rację - to podporucznik.

Chorąży (1943-1952) pasek i gwiazdka

Chorąży (1952-1957) jedna gwiazdka

Podporucznik  - do 1952 r. 1 gwiazdka

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Jasne, proszę zamieścić.

Może znana jest data zrobienia zdjęć ? Gdyby zamieszczone zdjęcie było lepszej jakości to i resztę medali dałoby się rozpoznać 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

a więc...

Zdjęcie nr 1 podpisane 23.06.1940 Maksakówka

Brat przyrodni mojej babci, po pierwszym mężu jej mamy. Jego ojciec zginął na wojnie.

IMG_20200127_190912.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Zdjęcie nr 3

Niestety nie ma podpisu...

Jest to brat babci (jak chłopak od medali) choć mam wątpliwości czy to nie jest ta sama osoba.

IMG_20200127_191725.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
47 minut temu, _Magda_lena_ napisał:

a więc...

Zdjęcie nr 1 podpisane 23.06.1940 Maksakówka

Brat przyrodni mojej babci, po pierwszym mężu jej mamy. Jego ojciec zginął na wojnie.

IMG_20200127_190912.jpg

Odznaka to POS - Państwowa Odznaka Sportowa (ustanowiona w 1930 r.)

Mundur sprzed 1939 r., tak samo odznaka - skąd więc to datowanie ? Przecież podczas okupacji ów szeregowiec nie mógł zrobić sobie zdjęcia w zakładzie fotograficznym.

O mundurach jak sądzę wypowie sie Edmundo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
17 minut temu, Sedco Express napisał:

Odznaka to POS - Państwowa Odznaka Sportowa (ustanowiona w 1930 r.)

Mundur sprzed 1939 r., tak samo odznaka - skąd więc to datowanie ? Przecież podczas okupacji ów szeregowiec nie mógł zrobić sobie zdjęcia w zakładzie fotograficznym.

O mundurach jak sądzę wypowie sie Edmundo.

hmmm może ktoś później niewłaściwą datę wpisał... Nie mam pojęcia 😞

to jest na odwrocie...

IMG_20200127_203814.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
55 minut temu, _Magda_lena_ napisał:

Zdjęcie nr 3

Niestety nie ma podpisu...

Jest to brat babci (jak chłopak od medali) choć mam wątpliwości czy to nie jest ta sama osoba.

IMG_20200127_191725.jpg

Kapral wojsk lądowych Austro-Węgier.

Medal z lewej (przy guziku)  - Medal za Odwage (Tapferkeitsmedaille)

drugi - Krzyż Wojskowy Karola (Karl-Truppenkreutz) przyznawany - minimum rok służby i udział przynajmniej w jednej bitwie

Widoczny sznur pod epoletem - ? (może ktoś się wypowie )

Reasumując - sądzę, że zdjęcie zrobiono podczas I Wojny Światowej być może w 1915/16 r. Rok musiał odsłużyć a założyć można, że do wojska został wcielony w 1914 roku.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Co do fotografii podpisanej "23.06.1940 Maksakówka" to zgadzam się z Kolegą Sedco Express co do kwestii  odznaki i munduru ale przecież zdjęcie mogło być wysłane z miejscowości Maksakówka w 1940 r. a jak najbardziej wykonane przed 1939 r. Co ciekawe to takowa miejscowość znajdowała się (znajduje się ?) się w Republice Komi za Uralem. Może to jest wytłumaczeniem skąd data 1940 r. na fotografii sprzed 1939 r.

Co do fotografii podpisanej "25.02.1952 Orzysz'" to jest na niej uwieczniony kapral WP w nietypowym zestawie mundurowym wskazującym na okres przejściowy w umundurowaniu WP, a więc kurtka mundurowa obowiązująca w drugiej połowie lat czterdziestych noszona nietypowo dla szeregowych, czyli z krawatem i koszulą plus patka na kołnierzu bez korpusówek czyli oznak rodzajów broni i służb które to wprowadzono właśnie w 1952 r., Koszulę, krawat i patki z korpusówkami nosili tyko oficerowie ale tu chyba mamy do czynienia z podchorążym którejś ze szkół oficerskich z tym że na patkach brak oznak szkoły oficerskiej a taki właśnie zestaw mundurowy w owym czasie (1952 r.) najbardziej pasowałby do podchorążego ewentualnie "kursanta" jakiegoś kursu oficerów rezerwy (czyli osoby posiadającej maturę ewentualnie absolwenta jednej ze szkół wyższych powołanego do wojska celem przeszkolenia na oficera rezerwy). Dodam iż w latach pięćdziesiątych w Orzyszu stacjonowało kilka jednostek artylerii przy których jak najbardziej mogły funkcjonować kursy przeszkolenia oficerów rezerwy. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
5 godzin temu, Edmundo napisał:

Co do fotografii podpisanej "23.06.1940 Maksakówka" to zgadzam się z Kolegą Sedco Express co do kwestii  odznaki i munduru ale przecież zdjęcie mogło być wysłane z miejscowości Maksakówka w 1940 r. a jak najbardziej wykonane przed 1939 r. Co ciekawe to takowa miejscowość znajdowała się (znajduje się ?) się w Republice Komi za Uralem. Może to jest wytłumaczeniem skąd data 1940 r. na fotografii sprzed 1939 r.

Co do fotografii podpisanej "25.02.1952 Orzysz'" to jest na niej uwieczniony kapral WP w nietypowym zestawie mundurowym wskazującym na okres przejściowy w umundurowaniu WP, a więc kurtka mundurowa obowiązująca w drugiej połowie lat czterdziestych noszona nietypowo dla szeregowych, czyli z krawatem i koszulą plus patka na kołnierzu bez korpusówek czyli oznak rodzajów broni i służb które to wprowadzono właśnie w 1952 r., Koszulę, krawat i patki z korpusówkami nosili tyko oficerowie ale tu chyba mamy do czynienia z podchorążym którejś ze szkół oficerskich z tym że na patkach brak oznak szkoły oficerskiej a taki właśnie zestaw mundurowy w owym czasie (1952 r.) najbardziej pasowałby do podchorążego ewentualnie "kursanta" jakiegoś kursu oficerów rezerwy (czyli osoby posiadającej maturę ewentualnie absolwenta jednej ze szkół wyższych powołanego do wojska celem przeszkolenia na oficera rezerwy). Dodam iż w latach pięćdziesiątych w Orzyszu stacjonowało kilka jednostek artylerii przy których jak najbardziej mogły funkcjonować kursy przeszkolenia oficerów rezerwy. 

Co do zdjęcia 23.06.1940 i Republice Komi, wszystko układa się w całość. Cała rodzina mojej babci była na Syberii (oprócz jednego maluch który ukrył się w piecu jak po nich przyszli) Ten brat babci że zdjęcia uciekł z Syberii po kilku latach do Kanady. 

Moja babcia ma 96lat i do dziś potrafi liczyć w języku Komi. 

Ona pamięta każdy dzień z Syberii ze szczegółami. Niedługo zacznę nagrywać jej opowieści. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Wywieziony na Syberię zabiera ze sobą wspomniane zdjęcie a potem je wysyła do rodziny w okupowanej Polsce ?

Uważam, że ten trop jest mało prawdopodobny - była przecież  cenzura korespondencji.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
2 godziny temu, Sedco Express napisał:

Wywieziony na Syberię zabiera ze sobą wspomniane zdjęcie a potem je wysyła do rodziny w okupowanej Polsce ?

Uważam, że ten trop jest mało prawdopodobny - była przecież  cenzura korespondencji.

Sedco Express a skąd wiemy czy rodzina mieszkała w części Polski okupowanej przez Niemcy, może w części włączonej do ZSRR. Przecież nie wiemy czy ów człowiek był zesłany do łagru, czy był wywieziony (zesłany) wraz z rodziną celem osiedlenia, czy też znalazł się tam w jakichkolwiek innych okolicznościach.

Cenzura, owszem była ale przecież z sowieckich obozów jenieckich w których przebywali żołnierze WP docierała korespondencja do Generalnej Guberni oraz na tereny włączone do Rzeszy. Na pewno możemy przyjąć że interesująca nas fotografia została wykonana pomiędzy 1936-1939 r. (wyraźnie widać kurtkę wz. 36), chyba że w takowej został zesłany (albo zabrał ze sobą) i na zesłaniu dał się tak sfotografować co jest moim zdaniem nieprawdopodobne.

2 godziny temu, Sedco Express napisał:

Wywieziony na Syberię zabiera ze sobą wspomniane zdjęcie a potem je wysyła do rodziny w okupowanej Polsce ?

Uważam, że ten trop jest mało prawdopodobny - była przecież  cenzura korespondencji.

Uważam ten trop za wielce prawdopodobny, jak było, pewnie nigdy się nie dowiemy.

Pozdro

Edited by Edmundo

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
W dniu 27.01.2020 o 10:22, Sedco Express napisał:

medale.png

1. Medal "Zasłużonym na Polu Chwały" - srebrny lub brązowy

2. Medal "Za Warszawę"

3. Medal Zwycięstwa i Wolności

4. Medal "Za Wyzwolenie Warszawy" - radziecki

5. Medal "Za Zdobycie Berlina" - radziecki

6. Medal "Za Zwycięstwo nad Niemcami" - radziecki

7. Medal "Za Odrę, Nysę i Bałtyk"

8. Odznaka Grunwaldzka

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
W dniu 23.04.2020 o 23:33, lukasz-41 napisał:

1. Medal "Zasłużonym na Polu Chwały" - srebrny lub brązowy

2. Medal "Za Warszawę"

3. Medal Zwycięstwa i Wolności

4. Medal "Za Wyzwolenie Warszawy" - radziecki

5. Medal "Za Zdobycie Berlina" - radziecki

6. Medal "Za Zwycięstwo nad Niemcami" - radziecki

7. Medal "Za Odrę, Nysę i Bałtyk"

8. Odznaka Grunwaldzka

Bardzo dziękuję 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information