Jump to content

lukasz-41

Forum members
  • Content Count

    39
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

lukasz-41 last won the day on August 19 2020

lukasz-41 had the most liked content!

Community Reputation

11 Good

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Możesz pokazać kawałek zapisu? Dopisek: Już sam widzę - tak, to taśma do telegrafu.
  2. Może być właśnie całkiem na odwrót! Oznaczenia stopni wojskowych w Cesarstwie Rosyjskim były bardzo dziwne: podporucznik (na powyższym zdjęciu) miał dwie gwiazdki, porucznik - trzy, sztabskapitan (taki dziwny stopień między porucznikiem a pełnym kapitanem - cztery, ale kapitan nosił pagony bez gwiazdek. Dlatego sądzę, że poprzednie zdjęcie jest zapewne późniejsze, a brak wyraźnych gwiazdek może oznaczać stopień kapitana. Wskazuje też na to Order św. Anny, którego na tym zdjęciu brak. Jeżeli to zdjęcie jest z 1896 roku, poprzednie jest zapewne z roku 1904 lub późniejsze. Dlaczego tak sądzę? Pon
  3. Czy to małe m a pod spodem małe w (przy odrobinie dobrej woli można je wziąć za liczbę rzymską)? To znak Mennicy Warszawskiej i wskazuje na lata 60-80 XX w. Sam nosiłem taki krzyż. Czuwaj!
  4. Dobry wieczór. To oficer rosyjskiej piechoty lub artylerii (na pewno nie kawalerzysta). Stopień też słabo widoczny, nie widać gwiazdek, więc może to być kapitan. Na mundurze z całą pewnością Order św. Anny III kl., stosunkowo niskie odznaczenie Imperium rosyjskiego, z mieczami i kokardą, co oznacza, że nadano go za zasługi wojenne. Czy wiadomo, może chociaż w przybliżeniu, kiedy zdjęcie zostało zrobione? Na pierwszy rzut oka wygląda na pierwszą dekadę XX wieku, ale może być starsze. Po białej czapce może dałoby się znaleźć formację, ale niespecjalnie mam czas. Może ktoś z Kolegów i Koleżanek n
  5. Z całym szacunkiem, ale na moje skromne oko to ułan któregoś z pułków ułanów już z okresu II RP, z ok. połowy lat 20-tych. Czapka to raczej miękka (nie usztywniona) rogatywka ułana niż okrągła czapka szwoleżera. Kolor proporczyka na kołnierzu jest jasny (ale nie biały), jednolity, z żyłką przez środek i jest powtórzony na otoku czapki. W grę wchodziłyby zatem następujące pułki: 6 Pułk Ułanów Kaniowskich 13 Pułk Ułanów Wileńskich 14 Pułk Ułanów Jazłowieckich 20 Pułk Ułanów im. Króla Jana III Sobieskiego 21 Pułk Ułanów Nadwiślańskich Ja osobiście stawiałbym na p
  6. Pradziadek jest w mundurze Gefreitra (st. szeregowego), oznaka to oddziały karabinów maszynowych, . Pierwszy medal to Medal Waleczności (zapewne duży srerbrny, no chyba że złoty), drugi to Krzyż Wojskowy Karola, nadawany żołnierzom, którzy służyli na froncie. Zdjęcie z 1917 lub 1918 roku. Skróty odczytałeś dobrze: LstInfst - Landsturm-Infanterist - szeregowy piechoty pospolitego ruszenia. IR Nr. 24 - Infanterieregiment 24 - 24 pułk piechoty MGM - Maschinengewehrabteilung - oddział karabinów maszynowych (patrz zdjęcie) verw. - verwundet - ranny Stanislau to oczywiś
  7. Sądząc z czapki i (chyba) zrolowanego płaszcza (lub koca) przez ramię, to raczej żołnierz rosyjski. Ale przy tej jakości zdjęcia nic pewnego rzec nie umiem. Może lepsi przyjrzą się i powiedzą więcej.
  8. A duże toto jest? Mnie najbardziej przypomina ozdobny nit do ubrania.
  9. Hmm, niewykluczone, górki wyglądają rzeczywiście podobnie. Szkoda, że oba zdjęcia nie są z tego samego ujęcia, możnaby porównać budynki. Natomiast nie jestem pewien, czy ubranie pana przy praniu to w ogóle mundur, czy munduropodobna kurtka cywilna (co prawda nosi wojskowe buty), a jeśli nawet, to czy wojska kukańskiego. Ten kołnierz coś mi nie leży. Niestety zdjęcie niewyraźne.
  10. Zgadzam się, że może być wszystko. Baretki wyglądają na następujące: Medal Zasłużonym na Polu Chwały (lub Krzyż Walecznych) Krzyż Zasługi Medal Zwycięstwa i Wolności odznaczenie ZSRR (być może Order Czerwonej Gwiazdy) Medal za Zwycięstwo nad Niemcami (ZSRR) Medal Zwycięstwa i Wolności oraz za Zwycięstwo nad Niemcami świadczą, że zdjęcie zrobiono w 1945 lub później. Baretki te świadczą też, że osoba ze zdjęcia musiała przejść szlak bojowy. Zastanawia w związku z tym brak stopnia oraz Krzyż Zasługi, rzadko nadawany żołnierzom liniowym.
  11. Witamy uprzejmie! Pradziadek nosi mundur ułana z ok. 1920 roku. Ma już rogatywkę, ale jeszcze donasza starą kurtkę-ułankę. Otok czapki zapewne biały, było kilka pułków, które nosiły otoki w tym kolorze. Przydałoby się większe zdjęcie, aby lepiej zobaczyć proporczyki na kołnierzu. Mogłoby to (chociaż gwarancji nie ma) pomóc zidentyfikować pułk, w którym pradziadek służył.
  12. Po czym kolega poznał, że starszy? Pytam bez ironii, z czystej ciekawości, bo stopnie SG do 1933 noszono na mankietach rękawów, a tych nie widać. Dopiero od 1930 roku zaczęto umieszczać stopień także na otoku czapki. Na czapce jest na pewno orzełek wz. 1928. Ja typowałbym, że zdjęcie zrobiono w 1928 lub 1929 roku, jeszcze przed modyfikacjami munduru z roku 1930. Wskazywałby na to wysoki stojący kołnierz i raczej brak jasnozielonej wypustki na łapce. Dodatkowo przemawia za powyższymi latami fakt, że pan nosi Krzyż Walecznych, a nie ma ani Medalu za Wojnę 1918-1921, ani Medalu Dziesięciolec
  13. Na moim ekranie wyświetlają się na zielono. Może rzeczywiście wpadają w lekką oliwkę - wobec tego byłyby to wojska budowlane (Bautruppen).
×
×
  • Create New...

Important Information