Jump to content
  • 0
Sign in to follow this  
DShu

pochodzenie szabli ?

Question

Witam , orientuje się ktoś może co to za szabla ? ,,  wiem tylko ze rękojeść jest posrebrzana a głownia z jakiegoś czarnozielonego kamienia 

20190719_134004.jpg

20190719_134036.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
55 minut temu, formoza58 napisał:

Szaszka kaukaska.

Całość, czy przeróbka na nóż? Pytam się , ponieważ na zdjęciu, ze głownia się zwęża.

cała długa 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

najlepiej to daj zdjęcia całości, bo równie dobrze może to być nóż stołowy (żart), jakieś wymiary też będą pomocne

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Końcówka " szaszkowa",  końcówka rękojeści jatagana powinna być bardziej  rozjechana. Jak możesz, rozwiń ikonograficznie 😉 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Czołem Waszmościom.

 

Nie ma co deliberować - szaszka oficerska typu....i tutaj zaczynają się schody

głownia - typu azjatyckiego, rękojeść - typu kaukaskiego.

Podejrzewać można przygodne złożenie tej szaszki - ale kiedy..? trudno będzie oszacować.

Mogło to nastąpić ok 1913 roku - wtedy wchodziły oba typy [ kaukaski i azjatycki ] na uzbrojenie.

Lub znacznie później - może nawet "wczoraj".

--------------------------------------------------

Do tego dochodzi - problematyczny - grawer na tylcu głowni.

1.szaszka.thumb.JPG.ee92a75b99df065756f73dd562e0480c.JPG 

Który - w moim mniemaniu - jest "dorobiony" w garażu. Złatoust grawerował to znacznie lepiej.

Np.tak

686754390_1_zat..thumb.JPG.e5abe3fe83e5fa49138dae535ce53d2a.JPG

No chyba że grawer był po butyłce.

 

pzdr.

stani

 

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Pozdrawiam również.

Na IOH - biała broń nie gości zbyt często, więc nie ma o czym - z mojej perspektywy - pogadać.

A i napęd forum, do graficznych dywagacji - kiepski.

Przeto "zadomowiłem się u siebie" i na kilku sub-forach z długimi scyzorykami....😉

No i tutaj czasem zaglądnę.

 

pzdr.

stani

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
20 godzin temu, toyotomi napisał:

Czołem Waszmościom.

 

Nie ma co deliberować - szaszka oficerska typu....i tutaj zaczynają się schody

głownia - typu azjatyckiego, rękojeść - typu kaukaskiego.

Podejrzewać można przygodne złożenie tej szaszki - ale kiedy..? trudno będzie oszacować.

Mogło to nastąpić ok 1913 roku - wtedy wchodziły oba typy [ kaukaski i azjatycki ] na uzbrojenie.

Lub znacznie później - może nawet "wczoraj".

--------------------------------------------------

Do tego dochodzi - problematyczny - grawer na tylcu głowni.

1.szaszka.thumb.JPG.ee92a75b99df065756f73dd562e0480c.JPG 

Który - w moim mniemaniu - jest "dorobiony" w garażu. Złatoust grawerował to znacznie lepiej.

Np.tak

686754390_1_zat..thumb.JPG.e5abe3fe83e5fa49138dae535ce53d2a.JPG

No chyba że grawer był po butyłce.

 

pzdr.

stani

 

 

dziękuję, to w sumie wiadomo tylko ze to szaszka oficerska, i o coś więcej będzie trudno,,   a o co chodziło jak piszesz  "grawer był po butyłce" ? 

pozdrawiam 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Czołem.

Godzinę temu, DShu napisał:

w sumie wiadomo tylko ze to szaszka oficerska, i o coś więcej będzie trudno,, 

....a dokładniej - to co jeszcze chcesz wiedzieć...? - oprócz tego co napisałem.

Godzinę temu, DShu napisał:

  a o co chodziło jak piszesz  "grawer był po butyłce"

Butyłka - ros. бутылка = butelka, flaszka, pół litra itd... - do wyboru....😉

Po prostu -

grawer na tylcu tej szaszki nie jest oryginałem, został dorobiony.

W jakim celu - trudno powiedzieć. Mniemam że z powodu podniesienia atrakcyjności artefaktu.

A manufaktura Złatoust - sama w sobie była marką na wysokim poziomie.

 

pzdr.

stani

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
20 godzin temu, toyotomi napisał:

grawer na tylcu tej szaszki nie jest oryginałem, został dorobiony.

W jakim celu - trudno powiedzieć. Mniemam że z powodu podniesienia atrakcyjności artefaktu.

 

Cześć. A ja poprosiłbym o wyraźniejsze zdjęcia, i całości, i graweru. Zamieszczone zdjęcie graweru tak sieje pikselozą jak pulemiotczik kulami po litrze.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
22 godziny temu, toyotomi napisał:

Czołem.

....a dokładniej - to co jeszcze chcesz wiedzieć...? - oprócz tego co napisałem.

Butyłka - ros. бутылка = butelka, flaszka, pół litra itd... - do wyboru....😉

Po prostu -

grawer na tylcu tej szaszki nie jest oryginałem, został dorobiony.

W jakim celu - trudno powiedzieć. Mniemam że z powodu podniesienia atrakcyjności artefaktu.

A manufaktura Złatoust - sama w sobie była marką na wysokim poziomie.

 

pzdr.

stani

A co oznacza ten napis po polsku ? 

 

jest na niej jeszcze taka punca

 

znalazłem jeszcze taka pochwę tylko nie wiem czy należy do tej szabli : ?  

 

 

to1.jpg

20190725_182342.jpg

20190725_182331.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Czołem.

 

Grawer ten to skrót - Злат.Oр.Фабр.  -   Златоустовская Oружейная  Фабрика.

Fabryka broni w Złatouście - manufaktura Rosyjska wytwarzająca broń białą.

---------------------------------------

Pochwa - współczesny produkt.

 

pzdr.

stani

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Swego czasu, kilka lat temu był "wysyp" kilkudziesięciu szaszek kaukaskich, zza wschodniej granicy. Jedna przewyższała urodą drugą, podobnie było z ceną. Ale rozgorzała jednocześnie  dyskusja na forach, czy to piękne orginały, czy kunszt współczesnych " wschodnich rzemiechów". Ile tego znalazło właściciela, trudno powiedzieć.

Jeden z przykładów...

23460-1.jpg

23461-1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Prezentowana przez Kolegę DShu szabla chowała się do rękojeści, wrzucona przeze mnie prawie z rękojeścią...

I tutaj pytanie, Toyotomi... Czy te chowane do rękojeści były przeważnie oficerskie, a te  trzy czwarte rękojeści w pochwie żołnierskie?

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Czołem.

17 godzin temu, formoza58 napisał:

Prezentowana przez Kolegę DShu szabla chowała się do rękojeści,

Ten typ trzonu rękojeści - przeznaczony był do chowania się, prawie cały w pochwie - kaukaski

Porównanie trzonów w załączniku 

1.trzon.thumb.JPG.c68f4dcbab9741829af3a571b9130514.JPG

17 godzin temu, formoza58 napisał:

Czy te chowane do rękojeści były przeważnie oficerskie, a te  trzy czwarte rękojeści w pochwie żołnierskie?

Praktycznie to tak nie działa.....chociaż – upraszczając temat - można by tak powiedzieć.

Zacznijmy od początku –

Pochwa szaszki w której chowała się rękojeść, to dziedzictwo kaukaskich czerkiesów.

W XVIII wieku, „rozeszły” się po całym kaukazie – Czeczenia, Dagestan, Gruzja.

W początkach tworzenia się carskiej armii kozaczej. Do tworzonych sotni wstępowano

z własną bronią. Co kto miał w domu, po dziadkach, ojcach – no i oczywiście, stryjach...😉

Rzecz jasna nie można tutaj mówić o pełnej unifikacji uzbrojenia.

Przeto, masa kozacka, jak i ich atamani, czy sotnicy mieli szaszki z tradycyjnymi pochwami,

w których to rękojeść chowała się praktycznie cała.

W początkach XIX wieku zaczęto unifikować uzbrojenie i tak wprowadzono pierwszą – typologicznie

szaszkę - Шашка казачья солдатская  азиатского обр. 1834 г. – to dla kozaków,

a dla oficerów, cztery lata później - Шашка офицерская обр. 1838 г

….ale to szaszka azjatyckiego typu – więc i rękojeść nie chowała się w pochwie,

tak oficerom jak i kozakom – z jednym ale……

Oficerowie tradycjonaliści – zaopatrując się za własne ruble – często zamawiali samą szaszkę,

a pochwę dorabiali prywatnie – i w takiej pochwie rękojeść chowała się prawie cała.

W 1850 roku wprowadzono dla kozaków, szaszkę typu kaukaskiego „Волчок”,

oficerowie też dostali „Волчок’a” rękojeści tych szaszek chowały się w pochwach.

W 1858 roku – sprowadzono dla kozaków – ze Solingen – szaszkę kaukaską - "Таннеровка"    

Maczał w tym palce belgijski przemysłowiec Charles Henry Tanner – do 1862 roku.

Szaszki te miały trzony chowające się w pochwach. Oficerom nie przewidziano tych szaszek.

W 1881 roku wprowadzono dla kozaków i oficerów szaszkę azjatycką – rękojeści na wierzchu.

1.kienisarin.JPG.73177fa787179fd157c7f45699d06ee9.JPG

Przepisy i ukazy carskie swoje - a wierchuszka kozacka swoje.

----------------------------------------------------------

W 1894 roku zaczęto produkować szaszki dla kozaków – z później określonym modelem 1904 – dla

"ККВ" (Кубанское казачье войско) i "ТКВ" (Тверское казачье войско).

Były to szaszki kaukaskiego typu z trzonem rękojeści chowanym w pochwie.

Oficerów pominięto w tym modelu – dalej nosili „1881” - rękojeści na wierzchu.

------------------------------------------------------

Dziwnie się to składało, bo ok 1909 roku – dla szaszek kaukaskich [KKB i TKB] - обр. 1904

– zaczęto produkować pochwy, których rękojeść pozostawała na wierzchu, zamykając szyjkę pochwy.

Tłumaczono to tym, że woda dostaje się do pochwy i głownie rdzewieją – logiczne.

Natomiast dla oficerów – w 1913 roku – wprowadzono typ kaukaski szaszki,

w których trzony rękojeści chowały się w pochwach – widocznie im deszcz nie przeszkadzł.

Czyli po 1913 – oficerowie mieli rękojeści schowane, a kozacy na wierzchu.

--------------------------------------------------------

….ale – w ostatecznym rozrachunki – to kozacy w większości mieli szaszki z rękojeściami chowanymi.

A oficerowie na wierzchu........ to tylko z tego powodu - że kozaków było więcej niż oficerów - normalne.

 

pzdr.

stani

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

I niepozorny wątek identyfikujący, powoli zmienia się w skarbnicę wiedzy o konkretnych typach szabli, które reprezentowane były w ogromnych, czasem niepowtarzalnych wzorach 😉 

DZIĘKI WIELKIE, Toytomi 😉👍👌

 

          ----------------------------------------------------------------------------------------------

Przy okazji uzupełnię sylwetką wachm. Matassowa z 14 P.Uł. Jazłowieckich, w którym " gromadnie" od początku swego istnienia używano szaszek. Zdjęcie pochodzi z marca 1921, więc mimo, ze pół roku prawie po wojnie jeszcze trafiały się  w Pułku takie "okazy"

szaszka.JPG

szaszka2.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

dziękuję za odpowiedzi, a jeszcze interesuje mnie co to za kamień  z którego jest zrobiona głownia ?  

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Stosowanym powszechnie w broni wschodniej ( w tym kaukaskiej)  na okładziny, głowice itd. i do dziś lubianym materiałem na okładki rękojeści broni białej (noże) był bawoli róg. Głowica rękojeści ( nie głownia, głownia to część metalowa szabli którą się tnie 😉 )wygląda na wykonaną właśnie z rogu. Sam materiał w postaci nieobrobionej można zobaczyć np. tu:  https://laplander.pl/product-pol-3295-Rog-bawoli-rolka-33x25-mm.html  No chyba, że szabla jak przypuszczają Koledzy powyżej jest kopią , to i głowica może być z tworzywa sztucznego 😞  Na zdjęciu trudno rozpoznać...

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Bywało często, że  rękojeści szaszek kaukaskich były robione w całości z drewna, lub kości. Jak w przypadku tej z chowaną rękojeścią. Proste, a zarazem nie pozbawione uroku  😉 ...

73653-1.jpg

73654-1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Czołem Waszej Mości - formoza58

O wybaczenie proszę - nie znając imienia - posługuję się nickiem.

W dniu 26.07.2019 o 19:08, formoza58 napisał:

Przy okazji uzupełnię sylwetką wachm. Matassowa z 14 P.Uł. Jazłowieckich, w którym " gromadnie" od początku swego istnienia używano szaszek.

Bardzo ciekawy przykład ikonograficzny - należy podkreślić że nie z atelier - co jest ważnym faktem,

który obrazuje różnorodność uzbrojenia w WP okresu 20-to lecia.

 14 P.Uł. Jazłowieckich otrzymał na uzbrojenie szaszki dragońskie wz. 1881.

Których używał do czasu przezbrajania na nasze 21-ki.

W dniu 26.07.2019 o 19:08, formoza58 napisał:

 Zdjęcie pochodzi z marca 1921, 

 Data zdjęcia nie dziwi. Przezbrajanie nie trwało z dnia na dzień. To był dosyć długi proces.

[nie we wszystkich formacjach zdążono do II WŚ]

Dziwi - a raczej intryguje - model tej szaszki. A do czynienia mamy z oficerską szaszką typu kaukaskiego 1913.

Zidentyfikować ją można po nader charakterystycznej pochwie.

Jedno co zostało zmienione w tej szaszce, to okucie głowicy, na której był monogram jaśnie panującego.

[raczej nie wypadało aby Mikołaj II "świecił" w 14. PU]

szaszka.JPG.786b495bc7fb97cbfbcd0b398ab22680.thumb.jpg.0dfdc1b1a4e26a980764bbf2b53c0817.jpg

Ewentualnie dorobiono nowe okładziny trzonu.

 

pzdr.

stani

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
13 godzin temu, toyotomi napisał:

Bardzo ciekawy przykład ikonograficzny - należy podkreślić że nie z atelier - co jest ważnym faktem,

który obrazuje różnorodność uzbrojenia w WP okresu 20-to lecia.

 14 P.Uł. Jazłowieckich otrzymał na uzbrojenie szaszki dragońskie wz. 1881.

Których używał do czasu przezbrajania na nasze 21-ki.

W zasadzie zaczynali od szaszek dragońskich, ale również szaszek kozackich i kaukaskich. Do leży zimowych Pułku w Żółkwi, gdzie wymieniono większości ułanów na wz.17. Dopiero po nich wprowadzono nasze kolejne wynalazki wz. 21, by na okres międzywojnia ( do wprowadzenia wz.34) używano na potęgę "prusaczek" . W tym przypadku zachowało się materiału ikonograficznego potwierdzającego ta kolejność. I tak:

Rok 1918, Odessa... Ułani  z " dragonkami" tak, jak przyszli z armii carskiej do oddziału.

 

1918 w odessie.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information