Jump to content

co to za mundur, jaka jednostka?


Valas
 Share

Recommended Posts

Dzięki za podpowiedź ale wydawało mi się, że wszystko zrobiłem prawidłowo i zdjęcie sie załadowało. Wpisu nie widziałem ale uznałem, że, jako pochodzący od nowicjusza, musi przejść kwarantannę.
Ad rem: z grubsza wiem, że dziadek brał udział w wojnie z bolszewikami i że był kapralem. Nie bardzo jednak rozumiem, skąd ta szabla? Wydawało mi się też, że w 1919 w WP była reforma umundurowania a jeśli tak, to dziadek powinien mieć już inny mundur. Gdzieś też przeczytałem, że wężyk na kołnierzu przysługiwał byłym legionistom sprzed 1917 roku a Michał w 1917 miał 18 lat więc wydaje mi się mało prawdopodobne, żeby mógł być legionistą.

Link to comment
Share on other sites

Kolego Valas po wprowadzeniu mundurów wz. 19 nie przestano użytkować innych sortów mundurowych w tym mundurów Polskiej Siły Zbrojnej (wz. 17), Wojsk Wielkopolskich, Armii Generała Hallera czy też pochodzących z demobilu amerykańskiego, brytyjskiego, niemieckiego czy też włoskiego. Mundury te noszono jeszcze w pierwszej połowie lat dwudziestych, zresztą chyba żadna armia nie przeprowadziła i nie przeprowadza natychmiastowej wymiany umundurowania po wprowadzeniu nowych wzorów, zwłaszcza w warunkach wojennych. Wygląda na to że Twój Dziadek ma na sobie kurtkę oficerską wprowadzoną w 1917 r. dla Żołnierzy Polskiej Siły Zbrojnej ale pozbawioną charakterystycznych naramienników oficerskich tzw. rzepaczek" a posiada naramienniki podoficerskie z wypustką w barwie broni noszone we wszystkich rodzajach broni i służb poza kawalerią (niestety ale ten fragment fotografii jest mało czytelny). A więc kawalerię można wykluczyć chociaż z drugiej strony czapka wygląda trochę na czapkę noszoną przez szwoleżerów a mniej przypomina popularne ówcześnie w WP maciejówki" noszone poprzednio w Legionach Polskich a następnie w PSZ. Co do szabli to może dziadek był artylerzystą a może szabla została przypięta tylko do tejże fotografii, mogła być też wyposażeniem atelier fotograficznego w którym wykonano powyższą fotografię co było bardzo rozpowszechnione w ówczesnych latach, tego na pewno się nie dowiemy. Nie jestem znawcą szabel ale ta wygląda na austriacką szablę kawaleryjską wzoru 1877 ale tu niech się wypowiedzą znawcy tematu. To tyle ile mogłem wydedukować. Pozdrawiam
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Na fotografii z 2019-01-20 21:51:19 jest żołnierz Korpusu Ochrony Pogranicza w mundurze (kurtce) wz. 36 na której widać Odznakę Strzelecką oraz Państwową Odznakę Sportową. Jeśli chodzi o Burzenin to tam raczej nie stacjonował żaden oddział WP ale fotografia jak najbardziej mogła być wykonana w tejże miejscowości przy okazji manewrów, przemarszu itp. Na drugie fotografii z 2019-01-20 22:59:40 widać żołnierzy w drelichowych bluzach letnich wz. 24 które to były użytkowane przez wszystkie formacje WP za wyjątkiem Marynarki Wojennej oraz jednego żołnierza (czwarty od lewej) w kurtce sukiennej wz. 19. Na głowach furażerki wz. 23, obuwie typowe dla kawalerii, artylerii ale także dla KOP-u, chociaż ten Burzenin (o ile tam wykonano tą fotografię) nie wskazuję aby był to KOP. Ale żołnierz nim trafiał do KOP-u to najpierw odbywał przeszkolenie w wytypowanym pułku piechoty, kawalerii bądź artylerii itd. To tyle.
Link to comment
Share on other sites

Natrafiłem jeszcze na informację że w okolicach miejscowości Burzenin w latach 1937, 1938 i 1939 ćwiczyły między innymi
28 i 31 Pułk Strzelców Kaniowskich ze składu 10 Dywizji Piechoty (DOK Nr IV) a właśnie 28 PSK szkolił żołnierzy na potrzeby Korpusu Ochrony Pogranicza. Więc jeśli na wszystkich trzech ostatnich fotografiach jest ten sam człowiek to mógł być on wcielony do 28 PSK a następnie skierowany do jednego z batalionów KOP na wschodzie.
Link to comment
Share on other sites

Bardzo dziękuję, to bardzo istotne dla mnie informacje, będę szukać dalej informacji o moim dziadku.
Proszę się nie zrażać jeśli, pan zobaczy podobny post, dostałam takie wytyczne, aby się nie podpinać do kogoś, tylko napisać oddzielnie, dziękuję i pozdrawiam.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Witam. Chciałabym się dowiedzieć w jakim oddziale był mój pradziadek Wiktor Jeleń, jaki miał stopień i jakie odznaczenia ma na mundurze.

Mam jego dwa zdjęcia z wojska. Na pierwszym jest z kolegą. Nie ma daty wykonania zdjęcia, ale zostało ono wykonane w atelier w Brodach. Okazało się, że w Brodach stacjonowała  Brygada Kawalerii ,,Brody", która powstała w wyniku reorganizacji jednostek kawalerii w latach 30. XX w. Na początku myślałam, że był w 22 pułku ułanów podkarpackich, ale otok rogatywki się nie zgadza. Na drugim zdjęciu jest sam. Data wykonania zdjęcia to 1938r., a więc miał wtedy 25 lat. 

Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi.

wiktor.j2.jpg

wiktor.j.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pradziadek służył w  43 Pułku Legionu Bajończykow,, którego 2 batalion stacjonował w Brodach. Na naramienniku kurtki widoczna cyfra " 43". Ponadto na lewej kieszeni kurtki widoczna odznaka pamiątkowa pułku. Na prawej kieszeni odznaka strzelecka.

wiktor.j2.jpg

Edited by formoza58
Link to comment
Share on other sites

Poniżej zdjęcie mojego dziadka, który był ochotnikiem w wojnie 1920 roku i podobno służył w pułku szwoleżerów (podejrzewam więc 201 pułk ochotniczy, późniejszy 3 pułk), ale chciałbym to potwierdzić i ewentualnie ustalić szwadron, jeśli to w ogóle możliwe.

Z góry dziękuję za wszelką pomoc.

 

Photo0029.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, formoza58 napisał:

Z otoku i małego legionowego orzełka na " angielce" wychodzi na to, że służył w 2 Pulku Szwoleżerów Rokitniańskich.

Dziękuję. Ciekawy jestem w takim razie, jak i kiedy dokładnie trafił do tego pułku. Z tego co wiem, 2 pszw był raczej związany z Małopolską, a mój dziadek pochodził z chłopskiej rodziny ze wsi Turowa Wola na płd-zach Mazowszu (dziś powiat skierniewicki), a przed zaciągnięciem się do wojska mieszkał i pracował w Warszawie. Po wojnie wrócił na ojcowiznę.

Edited by Michał Milewski
Link to comment
Share on other sites

Tego, kiedy dokładnie trafił do tego pułku, to chyba tylko on wiedział ?  Ten pułk po wojnie stanął garnizonem w Bielsku, potem w Starogardzie Gdańskim. Mógł  w Warszawie, kiedy pułk był na wojennym szlaku, ochotniczo zaciągnąć się do niego. 

Link to comment
Share on other sites

W dniu 28.07.2020 o 15:21, formoza58 napisał:

 Mógł  w Warszawie, kiedy pułk był na wojennym szlaku, ochotniczo zaciągnąć się do niego. 

Prześledziłem szlak wojenny 2 pszw i nie znalazłem niestety żadnej okoliczności sprzyjającej  zaciągnięciu się mazowieckiego chłopskiego syna (rocznik 1894) mieszkającego w Warszawie (podobno pracował między innymi przy budowie gmachu Poczty Głównej, datowanej na lata 1912-1916, a potem chyba także jako windziarz) akurat do 2 Pułku Szwoleżerów (wcześniej Ułanów Legionowych) formowanego pod koniec 1918 roku w Krakowie (i biorącemu w latach 1919-1920 udział w operacjach na Ukrainie, Śląsku Cieszyńskim, Kujawach i Pomorzu, i wreszcie znowu na Ukrainie).

Jedyna ciekawa informacja, jaką udało mi się znaleźć, to fakt przyłączenia się do 2 Pułku Ułanów Legionowych w Krakowie pewnej części oficerów z jedynego szwadronu kawalerii Polskiej Siły Zbrojnej (Polskiego Wehrmachtu) stacjonującego na Mazowszu chyba w Mińsku Mazowieckim (przy czym szwadron ten jako taki wszedł w skład 5 Pułku Ułanów przybyłego z niewoli niemieckiej). Mój dziadek nie był oczywiście oficerem, ale może był ordynansem lub luzakiem (ordynansem konnym) któregoś z tych oficerów przenoszących się z Mińska Maz. do Krakowa. Czy brak szabli na powyżej prezentowanym zdjęciu mógłby być w tym przypadku znaczący? Czy w przypadkach podobnych przenosin z jednej jednostki do drugiej ordynans wędrował zwykle za oficerem? Gdyby ten scenariusz się potwierdził, to oznaczałoby to, że mój dziadek zaciągnął się początkowo do PSZ, a do 2 pszw trafił nieco później.

Niestety nie udało mi się znaleźć nazwisk tych oficerów ze szwadronu kawalerii PSZ, dołączających do 2 Pułku Ułanów Legionowych w Krakowie prawdopodobnie w listopadzie 1918 roku. Czy taką informację uda mi się znaleźć w opracowaniu  Wiesława Gogana dotyczącego historii 2 Pułku Szwoleżerów Rokitniańskich (które to opracowanie zamierzam nabyć)?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information