Skocz do zawartości

Polacy chcą sprowadzić Humbery do kraju.


piokot20

Rekomendowane odpowiedzi

  • 1 month later...
  • Odpowiedzi 55
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
  • 3 weeks later...

https://www.facebook.com/PKWEUSOPHIA/?__cft__[0]=AZWQn3dCVdFtYm3FAANBZtVQ8Nu6j-iSjagqFlNgNsKVhjKLvfoKStAMDTIlNXwla1y5Z-YbFfGGhOJgOu8KFJhAAkVm6prw91mZG7Wjbav1eWPmSyhwFwoAITOVIcTbm2PHVQEHQLaM3MAFOKlB75U1kxsArSfQgfCVMJVpkLbGrdAgRkB44uDqee6xw-f9JBWbeeBX7WblItjBLAhDEPkL05sxy0rMAdklo93ADASfO5BMdybzBfNTsx0oCdLJjFcyL3PbGePgmUGMHWWcxmYn&__tn__=-UC%2CP-y-R

 

Humber już w Polsce !!
We Włoskiej bazie Sigonella żołnierze NSE I zmiany PKW IRINI wraz ze specjalistami z Komendy Obsługi Lotniska we Wrocławiu oraz z załogą samolotu C-130 Herkules
dokonali załadunku historycznego pojazdu zwiadowczego Humber. Dużej pomocy w załadunku udzielili włoscy żołnierze.
Pojazdy zwiadowcze Humber były używane podczas II wojny światowej przez armię generała Andersa. Pojazd został odnaleziony przez polskiego żołnierza z II zmiany PKW SOPHIA, który pierwotnie stał na złomowisku w bazie Sigonella na Sycylii.
Humbery trafiły do Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie. Korzystał z nich na przykład 15 Pułk Ułanów Poznańskich. – Polacy używali tych pojazdów przede wszystkim do szkolenia załóg. Potem większość Humberów została przekazana zgrupowanym w Afryce siłom alianckim, które przygotowywały się do desantu na południowe Włochy.
Jeden z odnalezionych pojazdów został oznaczony trójkątem, który mógłby wskazywać na to, że należał do 1. szwadronu 15 Pułku Ułanów. Znak prześwituje przez warstwę farby z późniejszego malowania.
Pojazd jest unikatowy i będzie stanowił wspaniałą ozdobę kolekcji w Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu. Jest to pierwszy Humber w kraju.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muzeum Broni Pancernej pozyskało kolejny eksponat.
Z Włoch sprowadzono do Poznania lekki pancerny samochód rozpoznawczy Fox. Misja kultywowania tradycji i historii oręża polskiego trwa.

Poznańskie muzeum nieprzerwanie realizuje swoje zadania. Jednym z nich jest pozyskiwanie eksponatów historycznych. Dzięki długotrwałym staraniom wielu ludzi dobrej woli, z Sycylii przywieziono wojskowym transportem lotniczym egzemplarz pojazdu zwiadowczego, który był używany przez żołnierzy Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie. To kolejna niezwykła historia i dowód skuteczności wojskowych muzealników. I ważne wydarzenie dla Wojska Polskiego.

Wiadomość o sukcesie spłynęła w szczególnym dniu. Szef Muzeum Broni Pancernej podpułkownik Tomasz Ogrodniczuk nawet nie próbował ukryć wzruszenia. „12 maja 2020 roku obchodziliśmy pięćdziesiątą rocznicę śmierci generała Władysława Andersa. Właśnie wtedy rozpoczęła się operacja sprowadzenia pojazdu używanego przez żołnierzy 2. Korpusu Polskiego, którym generał dowodził”, zauważył oficer. Pozyskany wóz należy do kategorii pojazdów określanych jako samochody pancerne. Jest lekkim samochodem zwiadowczym, w angielskiej nomenklaturze militarnej zaliczanym do grupy LRC (Light Reconnaissance Car). To jedyny w Polsce i unikatowy w skali światowej eksponat.

2. Korpus Polski jako związek taktyczny Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie uczestniczył w kampanii włoskiej w składzie 8. Armii brytyjskiej. Największym osiągnięciem żołnierzy generała Andersa było zdobycie 18 maja 1944 roku twierdzy Monte Cassino, broniącej dostępu do centralnej części Półwyspu Apenińskiego. Krwawa bitwa przeszła do historii oręża polskiego jako jedna z najważniejszych, rozsławiła czyn zbrojny i bohaterstwo Polaków. Następne były Loreto, Ankona, Bolonia…

Opancerzone wozy bojowe różnych typów i marek wykorzystywane były do różnych zadań. Odgrywały istotną rolę w działaniach frontowych. Żołnierze Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie mieli na wyposażeniu najliczniej występujące pojazdy: GM Fox, Humber, Staghound czy Greyhound. Między innymi na pancerzach takich wozów Polacy skutecznie walczyli we Włoszech.

20200514_171517-1024x768.jpg

Sprowadzony do poznańskiego Muzeum Broni Pancernej pojazd wzbogaci kolekcję polskiej części ekspozycji. Z pewnością muzealnicy przeanalizują szlak bojowy pojazdu. I niewątpliwie odkryją tajemnice, odpowiedzą na liczne pytania.  A jest sporo zagadek. Po zakończeniu wojny, wiele pojazdów zostało ewakuowanych do brytyjskich magazynów sprzętu w Egipcie. Część sprzedano innym państwom. Wozy uszkodzone czy zużyte pozostały nawet do dziś w różnych bazach we Włoszech.

20200514_170919-768x1024.jpg

Jak to często bywa, splot okoliczności spowodował „namierzenie” pojazdu w miejscu składowania sprzętu w bazie lotnictwa morskiego w Sigonelli koło Katanii, na Sycylii.

Baza służy żołnierzom polskim realizującym zadania Polskiego Kontyngentu Wojskowego w operacji EUNAVFOR MED „Irini”. Misja ta powołana została postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej 31 marca 2020 roku w miejsce operacji EUNAVFOR MED. „Sophia”, która zakończyła swoją działalność w centralnej części Morza Śródziemnego po pięciu latach. Bierze w niej udział 120 żołnierzy i pracowników wojska oraz samolot M-28B1 R Bryza. Głównym zadaniem operacji „Irini” (w języku greckim – „pokój”) jest egzekwowanie embarga na broń nałożonego przez Organizację Narodów Zjednoczonych, z wykorzystaniem zasobów powietrznych, satelitarnych i morskich. Zgodnie z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ możliwe jest prowadzenie na pełnym morzu u wybrzeży Libii inspekcji statków, w przypadku zaistnienia uzasadnionych przypuszczeń, że przewożą one broń lub materiały powiązane.

Świadomość historyczna i sytuacyjna oraz zwiadowczy instynkt oficerów naszego kontyngentu zadziałały we właściwej chwili. Żołnierze rozpoznali na złomowisku w Sigonelli wrak pojazdu, który przypuszczalnie mógł służyć żołnierzom 15. Pułku Ułanów Poznańskich.

Szybko wszczęto procedurę formalnego pozyskania wozu. Strona włoska wykazała zrozumienie, życzliwość i okazała wszelką pomoc w nieodpłatnym przekazaniu historycznego sprzętu. W Polsce wiele osób oraz instytucji wsparło operację swoimi działaniami. Natomiast logistycznie transport zrealizowany został przy udziale 3.Skrzydła Lotnictwa Transportowego oraz 12 Wielkopolskiej Brygady Obrony Terytorialnej. 14 maja, po wylądowaniu we Wrocławiu, legendarny wóz bojowy żołnierzy walczących pod Monte Cassino, przybył do Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu.

Muzealnicy są przekonani, że możliwe będzie przywrócenie pełnej sprawności jezdnej samochodu pancernego.

***

Do budowy samochodu pancernego marki GM Fox posłużył samochód pancerny Humber Mk III. Na jego bazie konstruktorzy kanadyjscy opracowali projekt własnego pojazdu. Przyjęty został do uzbrojenia pod nazwą Armoured Car GM Mk 1 Fox (po polsku – lis). „Lisy” znalazły się w arsenale wybranych pododdziałów Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie, między innymi w 15. Pułku Ułanów Poznańskich w latach 1943-1944.

Podstawowe dane wozu:

  • Załoga – 4 żołnierzy;
  • Masa – 7,8 t;
  • Uzbrojenie – 12,7 mm wkm Browning sprzężony z 7,62 mm km Browning;
  • Napęd – czterosuwowy, sześciocylindrowy silnik GMC 270;
  • Paliwo – benzyna, pojemność zbiorników 180 l, zużycie 55/100km.

 

 

https://muzeumbronipancernej.pl/z-ziemi-wloskiej-do-polski/?fbclid=IwAR3cmJOnxxLXTXWfeuwUROmsv6LY0eNEokgx8riJgi0SaPYQdQNo6soMPSA

h21.jpg

h22.jpg

h23.jpg

h24.jpg

h25.jpg

h26.jpg

h27.jpg

h28.jpg

h29.jpg

h30.jpg

h31.jpg

h32.jpg

h33.jpg

h34.jpg

h35.jpg

h36.jpg

h37.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratulacje dla wszystkich zaangażowanych w projekt!

We wspólnym działaniu siła, począwszy od Pana Porucznika, który znalazł pojazd, na osobach zaangażowanych w ściągnięcie pojazdu kończąc. Dzięki wczesnej informacji o znalezieniu i transparentnej komunikacji możemy wszyscy zobaczyć ile wysiłku i czasu trzeba włożyć w tego typu działania.

Teraz trzymam kciuki za remont. Jaki jest stan ukompletowania? Jest silnik, skrzynia, mosty? Czy te podzespoły były identyczne jak przy ciężarówce Canada?

Btw - czytałem, że drugi pojazd pójdzie do muzeum we Włoszech.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
Cytat

Szybka wizyta w poznańskim muzeum. Ekipa muzeum udzielała szeroko informacji (dziękuje !). Fox dochodzi do formy. Stan wozu nie jest zachwycający (dostaliśmy ten bardziej doświadczony przez eksploatację i czas egzemplarz) ale wstępne praca już przy nim wykonano. Założono tymczasowe ogumienie i wyprostowano nadkola - dzięki czemu pojazd stoi na swoich własnych 4 kołach. Dowiedziałem się , że ostała się praktycznie cała instalacja elektryczna. Zachował się również mechanizm spustowy do 50-ki. Sinik i skrzynia są oryginalne. Ukręcony jest wał ale dorobienie nowego nie ma stanowić problemu. Wóz niedługo ma trafić do hali gdzie udostępniona została ekspozycja poświęcona gen. Maczkowi i 1 dywizji.

 

101753948_2720020398323416_6413833143087478326_n.jpg

101989536_2720020304990092_5143415408417879315_n.jpg

102374931_2720020081656781_5094409712456849680_n.jpg

102400077_2720020284990094_4947636504388959546_n.jpg

102400735_2720020188323437_5484235830420799034_n.jpg

102404035_2720020201656769_3357724044797680729_n.jpg

102415437_2720020291656760_4144472759398442167_n.jpg

102455555_2720020344990088_5754242398091665972_n.jpg

102657846_2720020094990113_3985650329203472166_n.jpg

102707178_2720020028323453_8121780093449450336_n.jpg

102715460_2720020078323448_7284723835458288890_n.jpg

102885091_2720020224990100_7072083108887480725_n.jpg

102915314_2720020021656787_2184834170679574091_n.jpg

103078864_2720020118323444_7174138797225109710_n.jpg

103145005_2720020391656750_1134721683065629751_n.jpg

103364007_2720020181656771_5191849190146732028_n.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie