Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
  W dniu 11.09.2022 o 07:01, K20 napisał:

 

89517481_1323316171197518_2836501044861599744_n.jpg

Expand  

Zbudowany w 1920 roku w Danziger Werft na zamówienie gdańskiej Delegacji Ministerstwa Aprowizacji wraz z pięcioma identycznymi kutrami. Był piątą albo szóstą jednostką w serii.
W Pucku od czerwca 1923 roku, w 1928 r. przebazowany do Gdyni, był pierwszą jednostką pływającą Straży Granicznej.

Napisano (edytowane)
  W dniu 10.09.2022 o 16:05, Borsuk13 napisał:

12) ?, podobna do krypy ogrzewczej KM 117, ale tamta miała węższy komin, może to prom P 101;

Expand  

Podobny ?

Czy KM 117 i P 101 miały taki wielki nawiewnik ?

377162358_LathamZat.Pucka.png.ed19aa701b58a3bb9bd4c0b59b837f40.png.0f631e875437edc8cc176819053a16f0.png

Zrzut ekranu (2399).png

Edytowane przez ptasznik
Napisano
  W dniu 10.09.2022 o 16:05, Borsuk13 napisał:

6) holownik KRAKUS;

Expand  

Identyfikując ten statek korzystałem z artykułu Waldemara Danielewicza o holownikach PMW.

Poniższe zdjęcie może przeczyć ustaleniom W. D., pewnie pod numerem 6) „kryje” się holownik WANDA.

740F01A7-D0C8-433B-9501-CADA98F33C6A.thumb.jpeg.85030dbb0d3e19ddd593fb8b89ed1d3c.jpeg

Napisano (edytowane)

Od lat to sugeruję, ostatnio nawet niedawno na pierwszej stronie wątku o ''Kaszubie''. Bez echa.

Dwa ostatnie zdjęcia chyba nie pozostawiają wątpliwości gdzie trafiła rufa ''Kaszuba''. Tylko steru brak.

kaszub rufa puck 1925a.jpeg

kaszub rufa puck 1925.png

kaszub rufa gdansk 1925 2.png

kaszub rufa gdansk 1925.png

kaszub rufa gdansk dok 1925.png

kaszub rufa puck 1928.png

Edytowane przez ptasznik
Napisano

3FEF8778-52F0-43BA-BCF4-C9380471FB65.thumb.webp.2ecd0c354c1becc50792bd4cb9be314f.webp
Puck, pierwsza połowa 1927 roku. Prawie opustoszały port, Komenda Portu Wojennego przeniosła się do Gdyni. Po lewej przyszły ORP ISKRA oczekujący na remont w Danziger Werft. Na pierwszym planie krypa KM 123 (ex DHTG III), z tylu wystaje komin holownika SOKÓŁ.

Napisano
  W dniu 12.09.2022 o 07:47, ptasznik napisał:

Do Gdańska z pobytem w Gdyni.

Expand  

Tak, ale w Pucku szkuner był przynajmniej do 1 sierpnia 1927 roku. Tego dnia holownik SOKÓŁ (na zdjęciu) został przekazany - po remoncie - z Warsztatów MW w Pucku do KPW Gdynia gdzie rozpoczął kampanie czynną. 

Czy za żaglowcem widać resztki byłego torpedowca?
 

Napisano

Jeszcze raz zdjęcie portu w Pucku z wiosny 1926 roku.

09BA4475-A280-46AF-9F9E-EFA457C6A0D4.thumb.jpeg.49a8e464f6a764cdd0fbc858395368d8.jpeg

Poprawiony opis, dzięki kolegom ptasznik i K20:


12) pływające resztki byłego torpedowca KASZUB;

19) ?, być może to dawna barka warsztatowa.

 

Poniżej trochę informacji z życia jednostek pływających widocznych na zdjęciu.

PUCK 1926 rok

Komendantem PW Puck był (do 17 lipca 1926 r.) kmdr por. Jan Stankiewicz, kierownikiem Warsztatów MW (od 29 stycznia t.r.) kpt. mar. Hilary Sipowicz.

Niektóre jednostki Floty zimowały w Gdańsku na wyspie Holm, były to (od 1 grudnia 1925 roku) ORP ADMIRAŁ SIERPINEK, ORP GENERAŁ HALLER, ORP PODHALANIN, ORP MEWA, ORP RYBITWA, jak również: ORP WARTA, ORP POMORZANIN, ORP KRAKOWIAK, ORP KOMENDANT PIŁSUDSKI (podkreśliłem okręty z fotografii). Musiały wrócić do Pucka w styczniu (w tym miesiącu ORP POMORZANIN stawiał pławy na Depce) lub lutym, gdzie stanęły do konserwacji (oprócz ORP GENERAŁ HALLER i ORP MEWA).

Holownik KRAKUS był w stanie czynnym od 15 lutego tego roku, a w załodze byli: bosmanmat Bolesław Siewert (kierownik holownika), jeden mat i trzech marynarzy. 1 marca 1926 r. motorówka WICHER została przekazana z MDL do KPW Puck, 8 marca ORP MEWA został przekazany z Dyonu Ćwiczebnego do KPW, a ORP CZAJKA (który był na konserwacji w Pucku) rozpoczął kampanię czynną w Dyonie. Tego dnia motorówka M 3 przeszła z KPW do MDL. 13 kwietnia motorówka NUREK przeszła do Modlina, ale nie wiem, czy z Pucka, czy z Gdyni. 4 maja 1926 r. kampanię czynną rozpoczęły okręty RP: KOMENDANT PIŁSUDSKI, MEWA i RYBITWA, ale przeszły z KPW do Dywizjonu Ćwiczebnego dopiero 20 maja, razem z motorówką sztabową Nr. 56.  27 maja na kutrze GDAŃSK zaokrętowało załogę.

Te informacje pozwalają zawęzić okres zrobienia zdjęcia do 8 marca - 4/20 maja 1926 roku.

Napisano (edytowane)
  W dniu 11.09.2022 o 23:46, Borsuk13 napisał:

Może rzeczywiście holowniki stoją obok siebie i Waldek Danielewicz nie mylił się.

Expand  

No jak, przecież ''Wanda'' jest na zdjęciu.

 

  W dniu 12.09.2022 o 08:52, Borsuk13 napisał:

Tak, ale w Pucku szkuner był przynajmniej do 1 sierpnia 1927 roku

Expand  

''Iskra'' przeszła do Gdyni nie wcześniej niż 11 sierpnia.

 

  W dniu 12.09.2022 o 08:52, Borsuk13 napisał:

Czy za żaglowcem widać resztki byłego torpedowca?

Expand  

Wygląda, że tak, ale... Jest komin i nawiewnik, ale jest on po prawej stronie komina i odwrócony wlotem w jego stronę. Nie widać też masztu, chyba że schował się za rufowym masztem ''Iskry''. Dziwne.

Nigdzie pismem nie ma o rufie ''Kaszuba'' w Pucku. Ze zdjęciem jednak nie ma co dyskutować.

Zrzut ekranu (2442).jpg

Edytowane przez ptasznik
Napisano

Nie można wykluczyć, że jedynym celem pobytu resztki ''Kaszuba'' w Pucku było złomowanie. Mogła więc być przestawiana zależnie od potrzeby chwili i akurat w takiej pozycji została uchwycona na zdjęciu w 1927 roku.

  • 3 weeks later...
Napisano
  W dniu 19.03.2018 o 19:13, formoza58 napisał:

Czy ta jednostka, zbudowana w Modlinie, znalazła zastosowanie w MW?

mar_kuter.jpg&x=800

Expand  

To mahoniowa motorówka Broni Podwodnej, która nosiła kolejno oznaczenia:

P.T. Nr. 1 (P.T. — Poligon Torpedowy), M. 3 i M-8.

Zawodne silniki Chrysler wymieniono, w 1934 roku, na dwa silniki Saurer o mocy 80 KM każdy. Zdjęcie pochodzi z momentu przedstawienia motorówki do odbioru przez marynarkę wojenną, po próbach (2-5 maja 1931 r.) nie odebrano jednostki ze względu na złą pracę silników.

Napisano
  W dniu 19.10.2021 o 08:35, formoza58 napisał:

Kutry SG w Modlinie...

mar kuter sg.JPG

mar kutry sg w stocz modlin 31r.JPG

mar sgig.JPG

mar scig5.JPG

Expand  

Jednostki na drugim zdjęciu to łodzie holowniczo-inspekcyjne (numery budowy: 3, 4, 5) nazwane BEKAS, NUR i RARÓG. Motorówki SG budowano pod numerami 12, 13 i 14, a BATOREGO — 15.

Motorówka BP miała numer budowy 9.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie