Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)
23 godziny temu, Spirit of Warsaw napisał:

Cześć, Było nie minęło z ...07.05.2011 r. ? 

https://vod.tvp.pl/video/bylo-nie-minelo,szokujace-odkrycie-i-zlowrogi-chrzaszcz,4388339

P.S. Czy na zdjęciu widać tłok z korbowodem nr 3?

 

Dzięki za link, faktycznie znam ten silnik tylko nie skojarzyłem z tej perspektywy no i nie wiedziałem że ma polski gaźnik.

Tak, to tłok i korbowód nr 3, niestety bez stopy. Za to w denku korbowodu znalazłem dwie bryłki metalu, które po wyczyszczeniu okazały się nakrętkami stopy korbowodu. Przy rozbiórce mojego silnika wychodzą różne ciekawostki, dwie załączam. Pierwsza to numer 892, cudem zachowany na dolnym półkarterze. Oczywiście połówki karteru były numerowane po to, żeby nie pomylić ich przy składaniu (dla niezorientowanych - otwory korpusu dzielonego w osi są obrabiane w złożeniu, przy finalnym montażu połówki muszą być złożone w komplecie, nie są zamienne). Zastanawiam się tylko czy numer 892 może mieć jakiekolwiek odniesienie do numeru seryjnego.

Drugie to przedwojenny smar, który pokazał się po zdjęciu podpory wieszaka silnika. Niesamowity widok, kiedy mamy do czynienia z obiektem, który przeleżał 81 lat w wodzie, błocie a na końcu w ziemi. Oczywiście nie usuwałem, podpora wróci na swoje miejsce, a smar pozostanie wewnątrz.

 

nr 892.jpg

przedwojenny smar.jpg

Edytowane przez Idontcare
  • Tak trzymać 2
Napisano (edytowane)
54 minuty temu, Spirit of Warsaw napisał:

Myślę, że Twój silnik ma numer seryjny 892, ale nabijany jest na …misce olejowej ?

Moim zdaniem powinien być taki sam numer również na bloku silnika, skręcanym z tą miską. Widziałem 692 na Juniorze i właśnie się zastanawiam jak to było z tymi numerami, bo 692 jest też na tabliczce znamionowej, więc ok, uznajemy że to numer seryjny silnika. Z drugiej strony nie wyprodukowano przecież 892 Majorów. I obydwa przytoczone numery mają ostatnie cyfry 92, trudno uwierzyć, że akurat to zbieg okoliczności. Tak naprawdę sam nie wiem co myśleć, w któryś weekend muszę podjechać do Krakowa i umówić się na dokładne obejrzenie wszystkich silników, które mają (3 Juniory, 1 Major), może jest w tej numeracji jakaś prawidłowość.

 

Edytowane przez Idontcare
Napisano

O, serdeczne dzięki! Teraz to naprawdę jestem zdezorientowany... Zastanawiam się jakie one mają bicia na misce olejowej. Muszę ten Kraków odwiedzić :) podzielę się tym co zarejestruję.

  • 1 month later...
  • 2 months later...
Napisano

PZInż Junior w kolekcji prywatnego muzeum "Polskie Drogi" w Modliszewicach. Jest to egzemplarz, od którego zaczął się niniejszy wątek. Zdjęcie z fb, autorstwa Roberta Stecia.

PZInż Junior.jpg

  • Tak trzymać 1
Napisano
33 minuty temu, Spirit of Warsaw napisał:

4.thumb.png.da437d403338dccdd1b14968e9d9eee0.png

Witaj Idontcare, czy masz jakiś pomysł? A może masz jakiś kontakt z Robertem Steciem w tej sprawie?

 

 

Pozdrowienia

 

 

Numer seryjny 717 

Napisano
3 godziny temu, Spirit of Warsaw napisał:

4.thumb.png.da437d403338dccdd1b14968e9d9eee0.png

Witaj Idontcare, czy masz jakiś pomysł? A może masz jakiś kontakt z Robertem Steciem w tej sprawie?

Nie, nie znam szczegółów, wiem z dawniejszej rozmowy jedynie tyle, że silnik ma numer 717 jak napisał Woodhaven i że prawdopodobnie został znaleziony w okolicy Białegostoku czy Suwałk. Robert napisał na fb, cyt.:

Już w najbliższy piątek [10 września], w Muzeum "Polskie Drogi" pojawią się kolejne dwa unikatowe silniki.
Pierwszy to lotniczy PZInż Junior, jeden z zaledwie trzech zachowanych egzemplarzy! Zakopany w drewnianej skrzyni we wrześniu 39 roku i odnaleziony kilka lat temu, dołącza do największej w kraju kolekcji wyrobów Państwowych Zakładów Inżynierii.
Drugi silnik, to równie rzadki prototyp zespołu napędowego Mikrusa, o pojemności powiększonej do 400 cm sześc. i zmienionej konstrukcji sprzęgła i napędu pierwotnego. Zbudowano ich tylko kilka sztuk.
 
 

 

 

  • 1 month later...
Napisano

Powrót do zacnej przeszłości. Dziś, reagując na wezwanie, odwiedzamy konstruktora silników lotniczych. Ma w swoich zbiorach zacny silnik lotniczy Walter Major. Zaprojektowany w czechosłowackich zakładach, produkowany na licencji w Państwowych Zakładach Inżynierii w Ursusie był stosowany w samolotach RWD-13. Wyprodukowano ich około 100 egzemplarzy…

https://vod.tvp.pl/video/bylo-nie-minelo,powrot-do-zacnej-przeszlosci,52445004
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
Napisano
W dniu 8.09.2021 o 22:15, Idontcare napisał:

PZInż Junior w kolekcji prywatnego muzeum "Polskie Drogi" w Modliszewicach. Jest to egzemplarz, od którego zaczął się niniejszy wątek. Zdjęcie z fb, autorstwa Roberta Stecia.

PZInż Junior.jpg

1.thumb.png.fd099f86ebde6fb147879ac678c9d530.png

Do już kompletu, jak widać ten Junior był wyprodukowany w Ursusie  🙂

  • 8 months later...
Napisano
On 10.05.2021 o 22:00, Spirit of Warsaw napisał:

Myślę, że Twój silnik ma numer seryjny 892, ale nabijany jest na …misce olejowej ?

To nie jest przypadek numer seryjny komponentu, a nie silnika? Tak przeczytałem wątek- bardzo ciekawy i mnie to zainteresowało.

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie