Jump to content

Recommended Posts

Szukamy PZInż Junior i Major! Pomóżcie!
04.09.2014
W tym roku mija 75 rocznica rozpoczęcia produkcji pierwszych silników lotniczych wyprodukowanych w rzeszowskiej WSK (ówczesna Wytwórnia Silników nr 2). Do wybuchu wojny w WS-2 wyprodukowano 50 sztuk silników PZInż Junior i Major oraz ok. 700 sztuk w pozostałych zakładach lotniczych.
Aktualnie znaleziono dwa napędy, które dostępne są w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie i Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Nam również zależy na tym, żeby posiadać je w swojej kolekcji. Chcemy, żeby stanęły w szeregu obok pozostałych silników wyprodukowanych w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Rzeszowie.

Pomóżcie nam je znaleźć!
DLA ZNALAZCY NAGRODA!

http://www.pwrze.com/aktualnosci/art,205,szukamy-pzinz-junior-i-major-pomozcie.html

Link to post
Share on other sites
  • 6 months later...
  • 2 years later...
  • 1 year later...

" Mają w MLP w Krakowie, mają w MWP w Warszawie, mam i ja. Silnik lotniczy PZINż. Major, budowany przed wojną w Zakładach Ursus i w Wytwórni Silników nr 2 w Rzeszowie. Wyprodukowano tylko około 100 egzemplarzy w obydwu fabrykach. Napędzał samoloty RWD-13 i RWD-17. Ten został znaleziony na Białorusi na terenie przedwojennego lotniska, gdzie w 1939 roku został porzucony i zniszczony, być może po to, żeby wróg z niego nie skorzystał. Później przeleżał około 80 lat płytko w ziemi, stąd stan elementów aluminiowych jest dość słaby. Tym niemniej obiekt ekstremalnie rzadki i trudno oczekiwać, że jeszcze jakiś się pojawi. "

140143309_3728335407212132_103863445223523502_n.jpg

144970351_3742543295834980_4459607796903142522_n.jpg

145100685_3742543305834979_7985885654026053888_n.jpg

145166513_3742543309168312_2759383377204844228_n.jpg

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

No to dam Ci znać jak będę myślał o sprzedaży. W tej chwili czeka go cierpliwe usuwanie produktów korozji i próba demontażu, zaczynając od głowic, a jeśli się to uda to rozruszanie mechanizmów. Nic na siłę. Cylindry zachowały się w pięknym stanie, z farbą, jak nowe, podobnie zawory z prowadnicami. Wał korbowy nie jest uszkodzony. Z plusów to chyba tyle 🙂 ok, jeszcze elementy mosiężne są w świetnym stanie, ale one tak zawsze mają.

Woodhaven, serdeczne dzięki za Twój wkład w możliwość sprowadzenia tego silnika do Polski!

  • Thanks 3
Link to post
Share on other sites

Moja prywatna, chociaż jakoś związana z tym, że od trzech lat pracuję w PWR i obok tematów motoryzacyjnych zacząłem interesować się lotnictwem. Firma owszem poszukiwała kilka lat temu takiego silnika, zrobili akcję informacyjną ale bez skutku. W tym czasie, według tego co wiem, pojawił się na sprzedaż tylko jeden silnik - ten który gregorywp wrzucił do tego wątku i trafił on do prywatnej osoby.
W internecie można znaleźć 3 zachowane silniki PZInż Junior i 5 PZInż Major (ten piąty to mój).

Co do mojego to dowiedziałem się, że został on znaleziony w dawnym rowie melioracyjnym (teraz wyschniętym), poza lotniskiem. Wygląda to na jakiś szaber w wykonaniu miejscowych, może z uszkodzonego samolotu, kto to wie.

_P1140446.jpg

Link to post
Share on other sites

- Widzę, że też masz w rękach karburator Claudel-Hobson prawdopodobnie model A.V.48, czy możesz wrzucić drugą stronę tego gaźnika?

Mam wam wrażenie, że Twój silnik był od RWD.17…

P.S. Na zdjęciu wprawdzie widać inny motor Cirrus Major Mk.III w Austerem J/5G ale można zauważyć Twój gaźnik.

CH_1.thumb.jpg.a6b2759e3f8a0fc35f8882fe0f1f6d26.jpg
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
W dniu 5.02.2021 o 14:27, Idontcare napisał:

...Z Twojej wypowiedzi wnioskuję, że takiego zasilania nie stosowano w RDW-13?...

- Nie, to nie prawda… wprost przeciwnie. Tylko napisałem, że mam wrażenie, że Twój silnik był od RWD.17… Dlaczego? Pamiętam, że czytałem w jakimś poważnym piśmie branżowym w języku angielskim o tych gaźnikach – że były też w samolotach RWD.17. Być może był to “Flight”? Nie pamiętam. Może kiedyś znajdę ten artykuł.

P.S. Proszę o priv’a, pisz na: puzzlewagen@gmail.com, mały prezent na Święta  🎁

Link to post
Share on other sites
W dniu 30.03.2021 o 11:27, Spirit of Warsaw napisał:

- Nie, to nie prawda… wprost przeciwnie. Tylko napisałem, że mam wrażenie, że Twój silnik był od RWD.17… Dlaczego? Pamiętam, że czytałem w jakimś poważnym piśmie branżowym w języku angielskim o tych gaźnikach – że były też w samolotach RWD.17. Być może był to “Flight”? Nie pamiętam. Może kiedyś znajdę ten artykuł.

 

P.S. Proszę o priv’a, pisz na: puzzlewagen@gmail.com, mały prezent na Święta  🎁

 

Napisałem parę dni temu, jakby nie było na skrzynce to sprawdź spam.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...

Important Information