Skocz do zawartości

Caudron Renault CR. 714 Cyclone w Krakowie


les05

Rekomendowane odpowiedzi

http://wiadomosci.onet.pl/krakow/mysliwiec-na-ktorym-polacy-bronili-francji-trafi-do-krakowa/kpgfvv

Myśliwiec, na którym Polacy bronili Francji, trafi do Krakowa
Francuski myśliwiec Caudron Renault CR. 714 Cyclone, na którym polscy lotnicy w 1940 r. bronili Paryża i dorzecza Sekwany, będzie prezentowany w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Jedna z dwóch zachowanych na świecie maszyn będzie przekazana z Finlandii.

Jak poinformował rzecznik krakowskiej placówki Jakub Link-Lenczowski, samolot zostanie przekazany przez fińskie Muzeum Wojska (Sotamuseo) w formie wieloletniego depozytu. Stało się to możliwe dzięki ponad rocznym staraniom czynionym przez Agencję Lotniczą ALTAIR – wydawcę magazynu lotniczego Skrzydlata Polska" - i Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Zabiegi obu partnerów zostały wsparte poparciem prezydenta RP Bronisława Komorowskiego oraz pomocą MON i MSZ.

Dzięki porozumieniu fińsko-polskiemu, któremu patronował prezydent RP, Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie otrzyma od fińskiego Muzeum Wojska w postaci wieloletniego depozytu egzemplarz samolotu z dobrze zachowanym autentycznym malowaniem z 1940 r., z okresu poprzedzającego Bitwę o Francję.

75 lat temu w 1940 r. w obronie Paryża i dorzecza Sekwany walczyła na tych samolotach jedyna zwarta polska lotnicza formacja myśliwska pod polskim dowództwem - Groupe de Chasse Polonaise de Varsovie GC 1/145. Dywizjon ten złożony z ochotników-znakomitych pilotów początkowo zwany był finlandzkim, gdyż miał zostać wysłany wraz z samolotami CR.714 z pomocą Finlandii, zaatakowanej zimą 1939 r. przez Stalina.

Francuzi zdążyli nawet wysłać Finom pierwszą partię CR.714. Druga miała się znaleźć tam razem z polskimi lotnikami. Polska formacja na swoich CR.714 weszła jednak do akcji w obronie Francji. - Tylko Polacy latali bojowo na tym typie samolotu w kampanii francuskiej, odnosząc zwycięstwa w walce z Luftwaffe. Finowie uznali go za nieprzydatny do walki - wyjaśnił Link-Lenczowski.

Egzemplarz, który trafi do Krakowa, przechowywany był przez wiele lat w leśnym drewnianym hangarze pod Lahti. Maszyna jest w dobrym stanie technicznym, ale niekompletna – brakuje jej m.in. silnika wraz ze śmigłem oraz wyposażenia kabiny pilota. Dzięki staraniom specjalisty lotniczego dr Bartłomieja Belcarza udało się pozyskać większość instrumentów pokładowych, które posłużą w procesie restauracji samolotu.

Operacji transportu myśliwca Caudron CR. 714 Cyclone z Finlandii do Polski podjęły się polskie Siły Powietrzne za pomocą transportowego Herculesa C-130. Lot po maszynę zaplanowano na najbliższą środę z bazy w podkrakowskich Balicach. Polski transportowiec wylądować ma w bazie fińskiego lotnictwa wojskowego w Utti, dokąd spod Lahti transportem kołowym dowieziony zostanie historyczny myśliwiec.

W Utti będzie miało miejsce uroczyste podpisanie umowy przez Harri Huusko, dyrektora Muzeum Wojska w Helsinkach oraz Krzysztofa Radwana, dyrektora Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Powrót polskiego Herculesa do Krakowa przewidywany jest w środę w godzinach popołudniowych.

Caudron C.R. 714 przewieziony zostanie do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie na początku maja, gdzie - przed rozpoczęciem prac restauratorskich - będzie udostępniony zwiedzającym w ramach wystawy czasowej upamiętniającej 70-lecie zakończenia II wojny św. Otwarcie wystawy planowane jest na 8 maja 2015 r.

Potem samolot zostanie poddany konserwacji i odrestaurowany, przy współpracy z fińskim Muzeum Lotnictwa (Keski-Suomen Ilmailumuseo).

Powstałe w 1963 r. Muzeum Lotnictwa Polskiego chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest jednym z największych europejskich muzeów tego typu. Zbiory liczą ponad 240 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe. Placówka posiada m.in. jedną z najbogatszych na świecie kolekcji samolotów z okresu I wojny św.

Muzeum mieści się w wyjątkowym historycznie miejscu: zajmuje fragmenty dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych lotnisk w Europie. Już w 1892 r. na tym terenie stacjonowały balony obserwacyjne armii austro-węgierskiej, a po przejęciu go od zaborców w 1918 r. lotnisko stało się pierwszą bazą lotniczą niepodległej Polski. Odbudowane po II wojnie św. funkcjonowało do 1963 r.

W 2010 r. placówka wzbogaciła się o nowy budynek ekspozycyjny, o pow. użytkowej ponad 3,3 tys. mkw. Z lotu ptaka przypomina on formą wirujące śmigło. Jest to jeden z najnowocześniejszych zbudowanych od podstaw obiektów muzealnych w Polsce. Spełnia funkcje: muzealną, edukacyjną, naukową i biurową.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stan cacuszko jak na 75 letnie przekładania po magazynach. Brak tylko silnika Renault 12R. Taki co na foto. Po ukompletowaniu i renowacji stan do zrobienia jako samolot do kołowania na lotnisku !!. Niesamowite to to że posiada ORYGINALNE malowanie z 1940 roku francuskie !!. Chyba jako jedyny z francuskich samolotów i jest pokazywany jako wzornik barw dla modelarzy lotnictwa francuskiego.
Był zakupiony przez Finów w ilości 6 szt ale z uwagi na wady praktycznie nie były używane sporadycznie kilka lotów , ani jednego zestrzału czy walki w wykonaniu finów". Mieli na nich latać Polacy którzy byli przygotowywani do wyjazdu do Finlandii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie