Skocz do zawartości

Caudron Renault CR. 714 Cyclone w Krakowie


les05

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
http://wiadomosci.onet.pl/krakow/mysliwiec-na-ktorym-polacy-bronili-francji-trafi-do-krakowa/kpgfvv

Myśliwiec, na którym Polacy bronili Francji, trafi do Krakowa
Francuski myśliwiec Caudron Renault CR. 714 Cyclone, na którym polscy lotnicy w 1940 r. bronili Paryża i dorzecza Sekwany, będzie prezentowany w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Jedna z dwóch zachowanych na świecie maszyn będzie przekazana z Finlandii.

Jak poinformował rzecznik krakowskiej placówki Jakub Link-Lenczowski, samolot zostanie przekazany przez fińskie Muzeum Wojska (Sotamuseo) w formie wieloletniego depozytu. Stało się to możliwe dzięki ponad rocznym staraniom czynionym przez Agencję Lotniczą ALTAIR – wydawcę magazynu lotniczego Skrzydlata Polska" - i Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Zabiegi obu partnerów zostały wsparte poparciem prezydenta RP Bronisława Komorowskiego oraz pomocą MON i MSZ.

Dzięki porozumieniu fińsko-polskiemu, któremu patronował prezydent RP, Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie otrzyma od fińskiego Muzeum Wojska w postaci wieloletniego depozytu egzemplarz samolotu z dobrze zachowanym autentycznym malowaniem z 1940 r., z okresu poprzedzającego Bitwę o Francję.

75 lat temu w 1940 r. w obronie Paryża i dorzecza Sekwany walczyła na tych samolotach jedyna zwarta polska lotnicza formacja myśliwska pod polskim dowództwem - Groupe de Chasse Polonaise de Varsovie GC 1/145. Dywizjon ten złożony z ochotników-znakomitych pilotów początkowo zwany był finlandzkim, gdyż miał zostać wysłany wraz z samolotami CR.714 z pomocą Finlandii, zaatakowanej zimą 1939 r. przez Stalina.

Francuzi zdążyli nawet wysłać Finom pierwszą partię CR.714. Druga miała się znaleźć tam razem z polskimi lotnikami. Polska formacja na swoich CR.714 weszła jednak do akcji w obronie Francji. - Tylko Polacy latali bojowo na tym typie samolotu w kampanii francuskiej, odnosząc zwycięstwa w walce z Luftwaffe. Finowie uznali go za nieprzydatny do walki - wyjaśnił Link-Lenczowski.

Egzemplarz, który trafi do Krakowa, przechowywany był przez wiele lat w leśnym drewnianym hangarze pod Lahti. Maszyna jest w dobrym stanie technicznym, ale niekompletna – brakuje jej m.in. silnika wraz ze śmigłem oraz wyposażenia kabiny pilota. Dzięki staraniom specjalisty lotniczego dr Bartłomieja Belcarza udało się pozyskać większość instrumentów pokładowych, które posłużą w procesie restauracji samolotu.

Operacji transportu myśliwca Caudron CR. 714 Cyclone z Finlandii do Polski podjęły się polskie Siły Powietrzne za pomocą transportowego Herculesa C-130. Lot po maszynę zaplanowano na najbliższą środę z bazy w podkrakowskich Balicach. Polski transportowiec wylądować ma w bazie fińskiego lotnictwa wojskowego w Utti, dokąd spod Lahti transportem kołowym dowieziony zostanie historyczny myśliwiec.

W Utti będzie miało miejsce uroczyste podpisanie umowy przez Harri Huusko, dyrektora Muzeum Wojska w Helsinkach oraz Krzysztofa Radwana, dyrektora Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Powrót polskiego Herculesa do Krakowa przewidywany jest w środę w godzinach popołudniowych.

Caudron C.R. 714 przewieziony zostanie do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie na początku maja, gdzie - przed rozpoczęciem prac restauratorskich - będzie udostępniony zwiedzającym w ramach wystawy czasowej upamiętniającej 70-lecie zakończenia II wojny św. Otwarcie wystawy planowane jest na 8 maja 2015 r.

Potem samolot zostanie poddany konserwacji i odrestaurowany, przy współpracy z fińskim Muzeum Lotnictwa (Keski-Suomen Ilmailumuseo).

Powstałe w 1963 r. Muzeum Lotnictwa Polskiego chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest jednym z największych europejskich muzeów tego typu. Zbiory liczą ponad 240 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe. Placówka posiada m.in. jedną z najbogatszych na świecie kolekcji samolotów z okresu I wojny św.

Muzeum mieści się w wyjątkowym historycznie miejscu: zajmuje fragmenty dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych lotnisk w Europie. Już w 1892 r. na tym terenie stacjonowały balony obserwacyjne armii austro-węgierskiej, a po przejęciu go od zaborców w 1918 r. lotnisko stało się pierwszą bazą lotniczą niepodległej Polski. Odbudowane po II wojnie św. funkcjonowało do 1963 r.

W 2010 r. placówka wzbogaciła się o nowy budynek ekspozycyjny, o pow. użytkowej ponad 3,3 tys. mkw. Z lotu ptaka przypomina on formą wirujące śmigło. Jest to jeden z najnowocześniejszych zbudowanych od podstaw obiektów muzealnych w Polsce. Spełnia funkcje: muzealną, edukacyjną, naukową i biurową.
  • Odpowiedzi 112
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Napisano

Stan cacuszko jak na 75 letnie przekładania po magazynach. Brak tylko silnika Renault 12R. Taki co na foto. Po ukompletowaniu i renowacji stan do zrobienia jako samolot do kołowania na lotnisku !!. Niesamowite to to że posiada ORYGINALNE malowanie z 1940 roku francuskie !!. Chyba jako jedyny z francuskich samolotów i jest pokazywany jako wzornik barw dla modelarzy lotnictwa francuskiego.
Był zakupiony przez Finów w ilości 6 szt ale z uwagi na wady praktycznie nie były używane sporadycznie kilka lotów , ani jednego zestrzału czy walki w wykonaniu finów". Mieli na nich latać Polacy którzy byli przygotowywani do wyjazdu do Finlandii.

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie