RazNaRok Napisano 12 Wrzesień 2014 Autor Share Napisano 12 Wrzesień 2014 Ma ktoś lepsze zdjęcie tego delikwenta???http://i60.tinypic.com/a2db38.png Nr. taktyczny 114 z zakładów 112, więc to czołg Pierwszej Warszawskiej brygady Pancernej Im. Bohaterów Westerplatte.Potrzebuje odszyfrować napisy z płyty czołowej i błotnika... KM: Weteran z pod Lenino, Ilość przebytych klm.Pod KM: Koleją - 2940, XXX - 1820 (XXX chyba Przemarsze w Boju")Pod włazem kierowcy: Udział w Walkach, Lenino X-43., Berlin V-45., Łeba V-45. reszta nie czytelnaLewy Błotnik: nieczytelneBiałe pasy na błotnikach, Biała obwódka reflektora (możliwe więc że również koła z białymi obwódkami)Drugi wariant orła Pierwszej brygady (duży zajmujący większą powierzchnię pierwszej płyty, więc nr taktyczny prawdopodobnie jest pod poręcza w tylnej części wieży) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bjar_1 Napisano 13 Wrzesień 2014 Share Napisano 13 Wrzesień 2014 Łaba pewnie, nie Łeba ;) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
norodom s Napisano 14 Wrzesień 2014 Share Napisano 14 Wrzesień 2014 Studzianki VIII 44 , Wał Pomorski II 45. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
norodom s Napisano 16 Wrzesień 2014 Share Napisano 16 Wrzesień 2014 Czołg 114 uczestniczył w walkach od Lenino na całym szlaku bojowym brygady. Był to wóz 1 bcz, który kontynuował tradycje 1 pcz. Mechanikiem tego czołgu był Józef Derlatko, który zginął 1.04.1945.r podczas walk na Oksywiu. Uroczystość przekazania czołgu dyrektorowi Muzeum Wojska Polskiego odbyła się 17.01.1946 r w obecności prezydenta Bieruta i marsz. Roli-Żymierskiego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Thomson. Napisano 16 Wrzesień 2014 Share Napisano 16 Wrzesień 2014 Jak to jest możliwe, że taki pojazd przejechał niby tak długi szlak bojowy? Przecież średnia żywotność T 34 na froncie wschodnim wynosiła 2- 3 tygodnie, a czasami nawet krócej. Czy ktoś mógłby mi to wytłumaczyć? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
norodom s Napisano 17 Wrzesień 2014 Share Napisano 17 Wrzesień 2014 Jest określenie ,,lucky ship'', może to ,,lucky tank''. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RazNaRok Napisano 18 Wrzesień 2014 Autor Share Napisano 18 Wrzesień 2014 @norodom sStudzianki VIII 44..."W którym m-cu?Pomiędzy nitami, nad łączeniem płyt ?Pojazd chyba nadal znajduje się w MWP, choć już przemalowany...Czy w MWP zachowały się jakieś inne zdjęcia tego pojazdu w malowaniu z defilady? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RazNaRok Napisano 18 Wrzesień 2014 Autor Share Napisano 18 Wrzesień 2014 drugie m-ce szlaku bojowego to czasem nie Warecko VIII 44 ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RazNaRok Napisano 18 Wrzesień 2014 Autor Share Napisano 18 Wrzesień 2014 :D Warecko VIII 44" zmyliło mnie od przyczółek Warecko-Magnuszewski*Warka VIII 44" ?? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
norodom s Napisano 18 Wrzesień 2014 Share Napisano 18 Wrzesień 2014 Masz rację @Raz Na Rok. Nie doczytałem się dat, ale w kolejności moim zdaniem, to jest tak: Lenino, Warka, Praga, Bydgoszcz, Wał Pomorski,Berlin, Łaba. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leszek01 Napisano 19 Wrzesień 2014 Share Napisano 19 Wrzesień 2014 Daty można dopasować: Lenino X 43 Warka VIII 44 Praga IX 44 Bydgoszcz I 45 Wał Pomorski II 45 Berlin V 45 Łaba V 45Cyba, że się mylę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leszek01 Napisano 19 Wrzesień 2014 Share Napisano 19 Wrzesień 2014 Na błotniku nad Bunkrów ---10 ? Gniazd (??) CKM Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lew_1988 Napisano 20 Wrzesień 2014 Share Napisano 20 Wrzesień 2014 A czy w MWP nie znają dokładnej historii tego czołgu może tam należy szukać odpowiedzi? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 20 Wrzesień 2014 Share Napisano 20 Wrzesień 2014 T-34 z muzeum WP w W-wie. To oryginalny Polski weteran wojenny, wyprodukowany w Fabryce nr 112 w Gorkim, o numerze fabrycznym 3051391. W lipcu 1943 został przekazany 1 pułkowi czołgów jako jeden z 32 T-34 pierwszej partii przekazanej Ludowemu Wojsku Polskiemu. Przeszedł długi szlak bojowy, walczył m.in. pod Lenino (październik 1943), pod Studziankami (sierpień 1944), pod Jabłonną (październik 1944), o przełamanie Wału Pomorskiego (luty 1945). W nocy z 2 na 3 marca 1945 podczas ataku na Żabinek został trafiony z boku Panzerfaustem, który przebił pancerz i trafił w zbiornik paliwa. Czołg zapalił się, załoga zdołała jednak ugasić pożar i wycofać wóz na tyły. Po remoncie powrócił do macieżystej jednostki na początku maja 1945. 16 stycznia 1946 został przekazany do Muzeum Wojska Polskiego. Przez wiele lat eksponowano go z niewłaściwym numerem taktycznym 125 na wieży. Dopiero w latach 1970-tych, podczas jednej z konserwacji namalowano prawidłowy numer 114. Należy zaznaczyć, że numer ten czołg nosił od września 1944 po reorganizacji brygady, zaś wcześniej (w pierwszej połowie 1944) na wieży widniał nr taktyczny 111. Co ciekawe przez czołg „przewinęło się” kilkunastu członków załogi. Podczas działań wojennych kilku z nich zostało rannych, a jeden poległ – plutonowy T. Wielikaniec, ładowniczy czołgu, pod Jabłonną 28.10.1944." http://odkrywca.pl/zachowane-w-polsce-t-34-troche-historii,665620.html Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 20 Wrzesień 2014 Share Napisano 20 Wrzesień 2014 Czołg T-34 model 1942 w zbiorach Muzeum Wojska Polskiego: W parku przy głównym gmachu Muzeum Wojska Polskiego eksponowany jest od ponad 60 lat czołg produkcji Fabryki nr 112 w Gorkim (o numerze fabrycznym silnika 5501990" i kadłuba 3051391"). W latach 1943-45 przebył on razem z innymi pojazdami 1. pułku czołgów (następnie 1. batalionu) 1. Brygady Pancernej im. Bohaterów Westerplatte, szlak bojowy od Sielc do Gdańska. Przetrwał szczęśliwie nie tylko bitwę pod Lenino w październiku 1943 r., walki na przyczółku warecko-magnuszewskim w sierpniu 1944 r., ale i działania na Pomorzu w styczniu-marcu 1945 r. 8 lipca 1943 r. czołg dostarczono do obozu pod Sielcami, gdzie trwało formowanie polskiego 1. pułku czołgów. 3 września 1943 r. zakończono początkowe szkolenie w 1. pułku. Dowódcą czołgu o numerze kadłuba 3051391", przydzielonego do 2. plutonu 1. kompanii, został chor. Wacław Feryniec. Jego mechanikiem-kierowcą został kpr. Józef Derlatko. 12 października 1943 r., w pierwszym dniu bitwy pod Lenino, 1. kompania czołgów miała przeprawić się przez rzeczkę Miereja i wesprzeć atak 1. pułku piechoty na wzgórze 215,5. Czołg chor. Feryńca ugrzązł jednak, tak jak i kilka innych T 34, w błotnistym terenie. Rejon przeprawy był intensywnie ostrzeliwany oraz bombardowany i dopiero nocą udało się wydostać maszynę z pułapki. Od rana 13 października czołg wspierał bezskuteczne ataki 3. pułku piechoty na Trygubowo. Około 9.45 eksplozja bomby lotniczej urwała w nim koło napinające gąsienicę. Unieruchomiony T 34 wspierał piechotę ogniem z miejsca przymusowego postoju. Wieczorem, mimo ostrzału udało się dokonać niezbędnej naprawy i maszyna powróciła na wschodni brzeg Miereji. Warto wspomnieć, że zgodnie rozkazem dowódcy 1. DP z 11 listopada 1943 r. chor. Feryniec oraz kpr Derlatko zostali odznaczeni Brązowymi Medalami asłużonym na Polu Chwały". W styczniu 1944 r. czołg, jako wóz dowódcy 1. plutonu 1. kompanii, otrzymał numer taktyczny 1". Dowódcą pojazdu był wówczas chor. Marian Gajewski. W pierwszych dniach maja 1944 r. 1. pułk czołgów 1. BPanc. dotarł w rejon Siekierzyc k/Kiwerc. 7 czerwca dowódca brygady wydał rozkaz zmieniający system numerów taktycznych. Maszyna chor. Gajewskiego otrzymała numer 111". 23 lipca czołgi 1. BPanc. przekroczyły Bug, a 25 lipca skoncentrowały się pod Lublinem. 9 sierpnia jednostka został skierowana na przyczółek warecko-magnuszewski w celu wsparcia sowieckiej 8. Armii. Już wieczorem tego samego dnia polskie T 34 wsparły czerwonoarmistów, którzy odpierali kolejne niemieckie ataki. W zaciekłych walkach ranny został dowódca 111", chor. Gajewski; zastąpił go wówczas na tym stanowisku st. sierż. Józef Najmowicz, ale i on wkrótce został ranny. Sam czołg przetrwał szczęśliwie boje z niemieckimi czołgami i został tylko lekko uszkodzony. Za męstwo przejawione w czasie bitwy mechanik-kierowca czołgu 111" plut. Derlatko został 14 sierpnia odznaczony po raz drugi Brązowym Medalem asłużonym na Polu Chwały". W nocy z 16 na 17 sierpnia 1. BPanc. wycofano z przyczółka i skierowano w rejon Magnuszewa. Wykorzystując chwilowy spokój, zgodnie z rozkazem dowództwa 1. Armii WP z 31 sierpnia, dokonano reorganizacji jednostki - zamiast dwóch pułków utworzono trzy bataliony czołgów. Czołg 111" przydzielono wówczas dowódcy 2. plutonu 1. kompanii 1. batalionu czołgów i zmieniono jego numer taktyczny na 114". Kolejnym dowódcą plutonu i jednocześnie samego wozu został chor. Józef Lisiecki. W październiku 1. batalion czołgów, a więc i 114-tka" brały udział w walkach o Jabłonnę. Wyróżnił się w nich po raz kolejny plut. Derlatko, którego odznaczono Srebrnym Medalem asłużonym na Polu Chwały". W styczniu 1945 r. 1. BPanc. brała początkowo udział w walkach o wyzwolenie polskiej stolicy, następnie Bydgoszczy, a od lutego brała udział w ciężkich bojach na Wale Pomorskim. Przed świtem 3 marca, w czasie walk o m. Żabinek, czołg 114" został trafiony w lewy pancerz boczny, najprawdopodobniej z Panzerfausta. Momentalnie przestał pracować silnik i powstał pożar. Czołg opuścili ppor. Lisiecki i plut. Stanisz. Tylko dzięki ogromnej determinacji mechanika-kierowcy st. sierż. Bronisława Rosowieckiego i strzelca-radiotelegrafisty sierż. Stanisława Pawelczyka udało się ugasić pożar i pojazd wycofano z pola walki. Jeszcze tego samego dnia wieczorem czołg po prowizorycznej naprawie powrócił do batalionu. Dowództwo 114" po rannym ppor. Lisieckim przejął chor. Bolesław Mierzejewski. W marcu 1945 r. z powodu awarii układu napędowego czołg odholowano do Lęborka, gdzie znajdowała się 24. armijna baza remontu czołgów. Po długim okresie czekania w 114" ostatecznie wymieniono silnik. Czołg dołączył do 1. BPanc. już po zakończeniu przez nią działań bojowych w Gdańsku i Gdyni. Od końca sierpnia 1945 r. 1. BPanc. stacjonowała w Legionowie k/Warszawy. Na początku stycznia 1946 r. dowództwo brygady otrzymało polecenie wytypowania do celów muzealnych jednego z czołgów, który przeszedł cały szlak bojowy od Lenino do Gdyni. Wybór padł na maszynę o numerze taktycznym 114". Uroczyste przekazanie czołgu ówczesnemu dyrektorowi MWP, ppłk. Zbigniewowi Szacherskiemu odbyło się 17 stycznia 1946 r. Mariusz Skotnicki http://www.muzeumwp.pl/emwpaedia/czolg-sredni-t-34-model-1942-z-1-brygady-pancernej-im-bohaterow-westerplatte.php Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
steell Napisano 21 Wrzesień 2014 Share Napisano 21 Wrzesień 2014 Ładnie opisany szlak bojowy, ale wygląda na to, że Berlin V 45Łaba V 45 to już bajka dla gawiedzi w przypadku tej maszyny. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leszek01 Napisano 21 Wrzesień 2014 Share Napisano 21 Wrzesień 2014 Część jej( 1 BPanc))czołgów po wyremontowaniu w bazie remontowej w Świdwinie została włączona do 4 pułku czołgów ciężkich i wspólnie z nim, jako kompania czołgów średnich, walczyła w operacji berlińskiej, kończąc swój szlak bojowy nad Łabą dwoma sprawnymi czołgami."(http://pl.wikipedia.org/wiki/1_Warszawska_Brygada_Pancerna_im._Bohater%C3%B3w_Westerplatte).Co działo się ze 114" między marcem , a końcem maja 1945(obrona wybrzeża - koniec działań bojowych(?). Czy wśród czołgów włączonych do 4 pułku czołgów ciężkich mogła znaleźć się 114"? Czy można jednoznacznie stwierdzić że Berlin V 45 , Łaba V 45 to już bajka dla gawiedzi w przypadku tej maszyny".Fotka 2014-09-20 17:54:06 to kolejne malowanie 114" (?) brak reflektora , brak napisów na osłonie KM ,inny napis na płycie czołowej pancerza szlak bojowy" XXX i niżej zasługi bojowe" ( sześć symboli z liczbami), błotniki zmienione(wyprostowane?), na prawym napis czołg T 34" XXX Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.