Skocz do zawartości
  • 0

Kolejowa zagadka z pruskiej mapy


Swiety82

Pytanie

Napisano

W okręgu zaznaczyłem znaki, czy ktoś może podpowiedzieć co one symbolizują?

W ich miejsce (raczej w większość-bo nie wszystkie) jakieś 80 lat później (okres messtischblatterów) powstały budki dróżników (skrót B.W.)

Na pruskich mapach są jakieś dziwne T". Co kawałek, przy drogach przecinających linię kolejową.

Czy to jakis pierwszy rodzaj budek wartowniczych kolei? (są bardzo często rozmieszczone, powstałych w ich miejsce B.W." jest dużo mniej). Jak to wyglądało i funkcjonowało za czasów Prus?



I jeszcze jedno. Czy ktoś ma może legende do pruskich 1:25k?

14 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Panowie, mówimy o początkach kolei czyli w tym wypadku 1845 rok. W większość tych T" powstały później budki dróżników. Niestety nie mam żadnych opracowań jak była skonstruowana kolej na samym początku swojej działalności. Na pewno prozaicznie, wszystko raczkowało.

Pewne skojarzenie budzi samo użycie litery T" - co w późniejszych opracowaniach znaczyło np. Turm (wieża), stąd moje luźne przypuszczenie o budkach obserwacyjnych-wartowniczych. Połowa z nich na późniejszych mapach nie istnieje, połowa przemianowana na BahnWarther.

I jeszcze jedno - to nie bardzo jest litera T", bardziej symbol podobny do tej litery...?


Post został zmieniony ostatnio przez moderatora Swiety82 14:03 29-01-2014
Napisano
spójrz jeszcze na to :
http://pl.wikipedia.org/wiki/Telegraf_optyczny
http://www.google.pl/search?q=telegraf+optyczny&hl=en&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=F_7oUonIBerEyQPco4DAAw&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1680&bih=935
Napisano
Tylko czy robili by optyczny wzdłuż torów? Tory mają swoje ograniczenia - a telegraf optyczny raczej na najwyższym punkcie powinien stać. A tak jak Padre pisał - przy każdym skrzyżowaniu z drogą. Dlatego myślę, że to telegraf classic :)


Padre wysłałem Ci ten dokument :)
Napisano
Dzięki ;)

Jeszcze jedno znalazłem, cytuje z linka podanego od Jarząbka Rozwój telegrafu elektrycznego spowodował około połowy XIX wieku zmierzch telegrafu optycznego i jego całkowite wyeliminowanie ok. 1880 r"

Dużo by się zgadzało. Na mapach z początku XX wieku nie ma juz sladu po tych wieżach, część przemianowano na potrzeby kolei, część rozebrano? Ten szlak kolejowy biegnie przez lasy i dość wysoko, mysle ze w tamtym okresie często to była jedyna możliwość komunikacji-wzdłuż szlaku kolejowego.

Chyba ze ktoś ma jeszcze jakąś propozycję?
Napisano

W okręgu zaznaczyłem znaki, czy ktoś może podpowiedzieć co one symbolizują?

W ich miejsce (raczej w większość-bo nie wszystkie) jakieś 80 lat później (okres messtischblatterów) powstały budki dróżników (skrót B.W.)

Na pruskich mapach są jakieś dziwne T". Co kawałek, przy drogach przecinających linię kolejową.

Czy to jakis pierwszy rodzaj budek wartowniczych kolei? (są bardzo często rozmieszczone, powstałych w ich miejsce B.W." jest dużo mniej). Jak to wyglądało i funkcjonowało za czasów Prus?



I jeszcze jedno. Czy ktoś ma może legende do pruskich 1:25k?

Napisano
Na sto procent telegraf optyczny, analogiczna sytuacja z kolei warszawsko - terespolskiej - 1866 rok oddana do ruchu, przy każdym przejeździe tzw. koszarka, czyli miejsce pracy i zamieszkania zarazem człowieka odpowiedzialnego za przejazd i pewien odcinek torów, stawiano je w takich miejscach aby były też ogniwem telegrafu optycznego, czasem co dwa, czasem co niecały kilometr(przeliczając z wiorst), a przejazd... przejazd nie był ważniejszy od drogi żelaznej, był raczej skutkiem ubocznym potrzeb kolei i okolicznych mieszkańców, którzy nie koniecznie najkrótszą drogą musieli się przedostać.

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie