Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Widd39

WP czy LWP?

Recommended Posts

Wpadło mi w ręce takie zdjęcie. Uszkodzone, na cienkim papierze, brak podpisu. Wiem, że to nie łatwe, ale może ktoś zauważy element, który pozwoli odróżnić, czy tych trzech żołnierzy to przedwojenne, czy powojenne wojsko. Warto zwrócić uwagę, że są na łodzi.

Może ktoś coś rozpozna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nie chcę sie czepiać, ale oficjalnie takiego tworu jak LWP nie było
http://pl.wikipedia.org/wiki/Ludowe_Wojsko_Polskie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nie chcę się czepiać, ale nie ma to żadnego znaczenia wobec powszechnego używania nazwy Ludowe Wojsko Polskie i skrótu LWP - również przez tegoż wojska dowódców. Że o powszechności zwracanie się oficerów do siebie per owarzyszu" - a wcale nie buło to odwołanie do tradycji I Rzeczypospolitej - nie wspomnę ;-)

Ale to OT - a zdjęcie istotnie robi wrażenie LWP.

Share this post


Link to post
Share on other sites
A i owszem nie miała żadnych odniesień do tradycji I RP
zwracam tylko uwage ,że cytujac za Wikipedią nazwa Ludowe Wojsko Polskie" używana była powszechnie przez propagandę, władze państwowe oraz piśmiennictwo tego okresu (przymiotnik - ludowe" często pisany małą literą) w celu podkreślenia związku z panującym w państwie ustrojem. Niemniej jednak nie była nazwą oficjalną (nie jest więc nazwą własną). Oficjalnymi zaś nazwami w tych okresach były: Wojsko Polskie, następnie Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, a od 1952: Siły Zbrojne Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Radku - chyba się trochę zapętliłeś - jak najbardziej o brak odniesienia do tradycji I Rzeczypospolitej - czyli tej szlacheckiej, z towarzyszami pancernymi czy husarskimi chodziło :-) Bo w LWP towarzysze byli jedynie partyjni, a i to raczej z tej jednej jedynej partii, bo stronnictwa sojusznicze" w kadrze oficerskiej raczej przedstawicieli nie miały..

Ale dajmy już spokój Off Topickom".

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bardziej chodziło mi o samą nazwe LWP tak suma sumarum jest ona tzw. nazwa obiegową (jak Maluch dla Fiata 126 p) wszyscy wiedza o co chodzi. Dodanie tego L to była czysta propaganda. Wielu żyjących jeszcze żołnierzy których miałem okazje poznać opowiadało że,wstepowało do WP a to L doklejono im odrobine pózniej.( na własnym przykładzie) moge dodać ,ze każdy myślący wykładowca historii na uniwerku zwraca studentom na to L uwagę.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chyba nie tego dotyczyło pytanie.
Wiec wracajmy do tematu.

Zdjęcie jest bardzo nieczytelne więc trudno je ocenić jednoznacznie. Mimo tego spróbuję.
Rogatywki wyglądają jak sukienne a orzełki są najwyraźniej haftowane.
Z tego wynika, że to jednak Wojsko Polskie czyli okres do IX 1939.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Darda - oficerowie WP w latach 1944 - 1989 (czyli tzw. ludowego" WP) nigdy oficjalnie nie zwracali się do siebie per owarzyszu". W wojsku do 1989 roku obowiązywała oficjalna formuła obywatelu", wobec wszystkich szarż. Owszem, zdażało się, że oficerowie - członkowie Partii, ci bardziej gorliwi, zwracali się do siebie nawzajem używając obowiązujacej członków partii formuły owarzyszu", ale nie było to formalnie usankcjonowane ani powszechne.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Danieloff - to kompletne OT w tym wątku, ale...
Ja ten zwrot na tyle często słyszałem, że jak sądzę mam prawo uważać, iż stosowany był powszechnie, a sprawa regulaminu nie ma tu wiele do rzeczy.
W sumie jakoś nigdy nie zainteresowałem się, jaki DOKŁADNIE był procentowy udział członków PZPR w kadrze oficerskiej i być może należałoby założyć poświęcony tej sprawie osobny wątek? Może dobrze byłoby w nim rolę, strukturę i rangę GZPW WP omówić?
Ale to naprawdę w innym wątku raczej.

Share this post


Link to post
Share on other sites



×
×
  • Create New...

Important Information