coe Napisano 25 Październik 2009 Autor Share Napisano 25 Październik 2009 Zdjęcie zamieszczone w wątku o jeńcach… Ciekawy jest tu samochód.Nadwozie przypomina PF 518 Łazik, ale na masce wyraźnie widać logo Chevroleta. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Catadero Napisano 25 Październik 2009 Share Napisano 25 Październik 2009 Nadwozie przypomina wiele innych łazików", ale PF 518 akurat najmniej.C. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hansdekawka Napisano 25 Październik 2009 Share Napisano 25 Październik 2009 Kolega zasugerował się kołem zapasowym. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Catadero Napisano 25 Październik 2009 Share Napisano 25 Październik 2009 518 tak jak 508-zapasówki miał po obu stronach maski, a nie na burtach.C. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coe Napisano 25 Październik 2009 Autor Share Napisano 25 Październik 2009 Czy ja coś wspominałem o kole zapasowym? Akurat miejsce jego zamocowania jest tu mało istotne.Napisałem, że konstrukcja nadwozia (jego części pasażerskiej) przypomina tą jaką stosowano na PF518. Nie kojarzę podobnego nadwozia na samochodach niemieckich z tego okresu.Na zdjęciu PF518 Łazik, dla porównania. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krzyhal Napisano 26 Październik 2009 Share Napisano 26 Październik 2009 Witam.O łazikach Chevroleta jest w książce Panów Tarczyńskiego, Barbarskiego i Jońcy „Pojazdy w Wojsku Polskim 1918-1939”.Jest nawet fotka, niezbyt wyraźna wprawdzie ale moim zdaniem można zauważyć koło zapasowe na drugim i trzecim pojeździe (w sumie widać pięć łazików) w tym samym miejscu co na zdjęciu coe.Na zdjęciu z książki widać wyraźnie, że są to Chevrolety z 1938 roku.Szkoda, że na zdjęciu z forum nie widać „szantrapy” bo po tym można by dokładnie określić z którego rocznika jest ów pojazd. Sądząc z otworów wentylacyjnych na bocznej ściance pokrywy silnika to także jest łazik z 1938 – co ciekawe otwory te nie przypominają tych z samochodów osobowych a raczej z ciężarowych bądź też z pickupów. Panowie w czapkach z daszkami mają orzełki państwowe a nie wojskowe czyli to PP więc wszystko by się zgadzało, bo te łaziki dostarczano głównie policji.pzdr Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jotes Napisano 26 Październik 2009 Share Napisano 26 Październik 2009 Że to jest Chevrolet, to widać po logo marki umieszczonym na bocznej osłonie silnika? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Catadero Napisano 26 Październik 2009 Share Napisano 26 Październik 2009 coe, nie wciskaj kitu-Nadwozie przypomina PF 518 Łazik."Nic o tylnej części nie pisałeś. A jeśli chodzi o niemieckie samochody typu kubelsitzwagen" to Wehrmacht używał m.in.: Opel Super 6 (bardzo podobny do przedmiotowego Chevroleta), Mercedes 320WK, Mercedes 260 Stuttgart.Dodać tu można też samochody tego typu z czechosłowackich fabryk, które wcielono do niemieckiej armii. Tyle tylko, że ten typ nadwozia w wielu przypadkach wygląda podobnie, bo takie były założenia. Ale akurat do PF 518 jest to podobieństwo baaardzo słabe.C. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coe Napisano 26 Październik 2009 Autor Share Napisano 26 Październik 2009 Krzyhal, słuszna uwaga!Faktycznie we wspomnianej książce, na stronie 355, jest zdjęcie pięciu policyjnych Chevroletów. Zdjęcie w książce jest jednak tak niewyraźne, że dotąd sądziłem iż samochody te mają nadwozia cywilne", podobne do tego jak na zdjęciu obok. Okazuje się jednak, że policyjne Chevrolety otrzymywały nadwozia typu wojskowego".Zgadzam się, że otwory wentylacyjne wskazują na rocznik 1938. Pytaniem jednak jest w jakim stopniu w polskiej montowni przywiązywano wagę do takich dekoracyjnych detali. Zawracam uwagę na zdjęcie obok – ten kabriolet również ma otwory wentylacyjne typowe dla ciężarówki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coe Napisano 26 Październik 2009 Autor Share Napisano 26 Październik 2009 Jednak ciekawszym pytaniem jest, na jakiej bazie karosowane były policyjne łaziki?Chevrolety z sześciocylindrowym 85KM silnikiem, o rozstawie osi 112 cali wytwarzane były w trzech głównych seriach:seria A – osobowe DELUXE MASTERseria B – osobowa MASTERseria C – ciężarowa 1/2 tonyOczywiście w ramach tych serii istniały różne wersje nadwoziowe.Jak widać na rysunku poszczególne serie różniły się typem ramy. Rama serii C wyróżniała się całkowicie odmienną konstrukcją. Różnice dotyczyły również innych elementów, jak: zawieszenie, umiejscowienie zbiornika paliwa… czy nawet typu tablicy z zegarami". Przypuszczam, że ze względu na erenowy" charakter policyjnego łazika zbudowano go na podwoziu typu C. Otwory wentylacyjne silnika mogą być tu pewną wskazówką, choć przyznaję że dość słabą.Jeżeli moje przypuszczenie jest słuszne to policyjne łaziki karosowane były na podwoziu oznaczanym CCH (na dolnym rysunku). Oznaczenie poszczególnych roczników były następujące:1936 – FCCH1937 – GCCH1938 – HCCH1939 – JCCH Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coe Napisano 26 Październik 2009 Autor Share Napisano 26 Październik 2009 Jeżeli ktoś ma nadal wątpliwości, czy to na pewno Chevrolet… Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coe Napisano 26 Październik 2009 Autor Share Napisano 26 Październik 2009 Catadero,Faktycznie, nadwozie Opla Super 6 jest łudząco podobne do naszego Chevroleta… :))) Te drzwi to żywcem zdjęte z polskiego samochodu… Tylko z jakiego?. :)))Porażająca spostrzegawczość! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Catadero Napisano 26 Październik 2009 Share Napisano 26 Październik 2009 Pomiędzy ardzo" a łudząco" jest ogromna różnica. Rozumiem, że z braku argumentów próbujesz zakamuflowanej satyry. Oto inna wersja Opla Super 6.C. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krzyhal Napisano 26 Październik 2009 Share Napisano 26 Październik 2009 Aż tak do siódmego miejsca po przecinku na Chevroletach się nie znam ale czy to nie jest już taki znaczek?Niestety nie wiem kiedy dokładnie zaczęli stosować taką formę liternictwa.pzdr Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
polsmol Napisano 27 Październik 2009 Share Napisano 27 Październik 2009 Jeśli przyjąć, że łaziki robiono na podwoziu półciężarówki chevroleta to mamy rozwiązanie starej zagadki z innego wątku http://odkrywca-online.pl/forum_pics/picsforum16/auto_copy2.jpghttp://odkrywca-online.pl/samochody-iirp,186324.html#186324 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jotes Napisano 27 Październik 2009 Share Napisano 27 Październik 2009 Całkiem prawdopodobne, z tym, że łazik z pierwszego zdjęcia jest policyjny, a ten z wątku o autach II RP ewidentnie wojskowy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
polsmol Napisano 27 Październik 2009 Share Napisano 27 Październik 2009 Pytanie czy wojsko zamówiło tego typu pojazdy czy może przejęto je dla wojska z bieżącej produkcji dla PP w ramach mobilizacji. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coe Napisano 27 Październik 2009 Autor Share Napisano 27 Październik 2009 Przyznaję, wziąłem z netu pierwsze podchodzące logo chevroleta nie przyglądając mu się specjalnie… :)Na modelu 1938 umieszczane było takie jak na zdjęciu obok. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coe Napisano 27 Październik 2009 Autor Share Napisano 27 Październik 2009 Pośrednią przesłanką wskazującą na stosowanie podwozia półciężarówki dla policyjnego łazika jest specyfikacja Chevroleta.W klasie podwozi pod zabudowę, o rozstawie osi 112, podwozie osobowe (seria A i C) oferowane były wyłącznie z integralną, pochyłą szybą przednią. Podwozia ciężarowe (seria C) oferowane były w wariantach: bez szyby przedniej, z integralną szybą przednią lub z kompletną kabiną kierowcy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coe Napisano 27 Październik 2009 Autor Share Napisano 27 Październik 2009 Zdjęcie przypomniane przez posmol utwierdza mnie w przekonaniu, że do budowy łazików wykorzystywano podwozia półciężarówek!Jak widać na zdjęciu maska silnika ciężarówki z 1939 w sposób radykalny różniła się od maski silnika samochodu osobowego z tego samego rocznika. Powozie na zdjęciu z września’39 to bez wątpienia półciężarówka model 1939. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coe Napisano 27 Październik 2009 Autor Share Napisano 27 Październik 2009 Dla porównania modele z roku 1938.Jak widać maski ciężarówki i samochodu osobowego są podobne. Różnią się jednak szczegółami: inne są otwory wentylacyjne na boku maski, inny jest kształt reflektorów.Jak było wspomniane wcześniej, otwory wentylacyjne na masce policyjnego łazika są takie jak na ciężarówkach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nr Napisano 5 Grudzień 2009 Share Napisano 5 Grudzień 2009 Witam, Dodam, że wspomniany Chevrolet łazik to uterenowiona wersja 4 x 2( wzmocnione resory i większe koła )Master de Lux produkowanego od 1936 do 1939 w ilości ok.100 szt.. Silnik rzędowa, górna szóstka 3549cm3, 85KM, Vmaks.125 km/h, zużycie ok.14 l/100km. Oprócz Policji, zarówno wersji cywilnych i łazików używał Korpus Ochrony Pogranicza ( podlegający, również MSW ).Jako ciekawostka, łazik był tańszy, niż FP 518 Mazur. Podaje info na podst.Tomasza Szczerbickiego Samochody osobowe i osob.-teren. WP 1918-1950" Pzdr. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coe Napisano 19 Grudzień 2009 Autor Share Napisano 19 Grudzień 2009 Kolejne zdjęcie policyjnego Chevroleta – model z roku 1938. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tankist Napisano 19 Październik 2014 Share Napisano 19 Październik 2014 witamChciałbym pociągnąć temat o łaziku Chevroleta i skorzystać z fachowych opinii. Wyszły ostatnio takie fajne blachy z pewnej stodoły i jako żywo przypominają w/w łazika, chyba że się mylę, to proszę o wyprowadzenie z błędu. Standardowa kabina ciężarówki, w tym miejscu podszybia ma słupki do przedniej szyby, a na tej przegrodzie ( a jest kompletna i raczej nieoskalpowana ) nie widać śladów takowych słupków. Jeżeli porównać zdjęcie tego policyjnego łazika, z przegrodą silnika ze zdjęcia obok, wniosek nasuwa się sam.Nie znam się na autach, wiec może jednak jest to mylny trop.Wygląd pozostałych blach sugeruje wyraźnie, że jest to jednak model 157, tylko czy łazik???Będę wdzięczny za wszelkie konstruktywne opinie na temat.pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tankist Napisano 19 Październik 2014 Share Napisano 19 Październik 2014 i takie blaszki do kompletu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.