Jump to content

Rzadkie pojazdy pancerne na terenie Polski


B

Recommended Posts

Chciałbym wydzielić nowy temat dot. rzadkich (przynajmniej w Polskich realiach) pojazdów na terenie polski.

Kolega maus wspomniał:

Muzeum w Bydgoszczy kupiło halfa scoutcara, dingo , ma tez w remoncie stuarta i achillesa" (czy są zdjęcia do w/w pojazdów)

Chciałbym zacząć rozmowę o właśnie takich pojazdach, których kwestia nie jest tak dobrze znana jak np. 2 Stugów IV czy 2 Hetzerów. Chciałbym pomówić o pojazdach o których zapominamy że są lub w ogóle nie wiemy że są w Polsce (nie wiedziałem np. o podwoziu czołgu Cromwell).

Oprócz pojazdów w muzeach przecież także osoby prywatne/pasjonaci sprowadzają/kupują/restaurują/budują rekonstrukcje pojazdów militarnych.

I tak w trwają pracę remontowe nad SdKfz 250 i SdKłz 251 (niestety nie znam historii tych pojazdów ani dokładnie do kogą należa)
wg. http://the.shadock.free.fr/Surviving_Panzers.html
jeszcze na ternie Polski w prywatnych rękach znajduje się SU-76 i G-13
Link to post
Share on other sites
  • Replies 383
  • Created
  • Last Reply
I tak żeby zacząć wątek czy ktoś zna historie pozyskania oprócz wcześniej posiadanej M16 nowych pojazdów przez muzeum w Bydgoszczy.

Jak w Polsce się znalazło i w jakim stanie jest podwozie Cromwella.
Link to post
Share on other sites
Nie będę rejestrował się na każde forum jednorazowo by dowiadywać się o poszczególny pojazd, bym się musiał zapisać na dziesiątki forów. Czy może ktoś po koleżeńsku powiedzieć coś więcej o tym pojeździe.
Link to post
Share on other sites
Z wypowiedzi Pana Szturma(Przedstawiciel Panzer Farmy)wychodzi ze to Hetzer.Z tego co pamiętam nie zdążył od knedliczków na front się dostac .Niedawno rozpoczęto jego remont .Skąd go kupili tego nie pamietam.
Link to post
Share on other sites
B - Pojazd z Panzer Farmy to Hetzer wojennej produkcji przerobiony na G-13. Jak lefa napisał w wojnie udziału nie brał bo nie zdążył.
Teraz przywraca mu się oryginalny kształt.


Post został zmieniony ostatnio przez moderatora pomsee 09:15 11-06-2009
Link to post
Share on other sites
Z myślą o takich pojazdach i o takich zapomnianych (podobno na terenie bodajże woj. warmińsko-mazurskiego pewien gospodarz ma skorupę ISU i T-54, ta kwestia kiedyś była na tym forum poruszana) założyłem nowy temat.
Chodziło mi o konstruktywne myślenie odwrotne od następujących wiem ale nie powiem" i powiem ale bez żadnych szczegółów, tak że nadal jest ciemno tylko wiadomo że coś tam gdzieś tam", które pozwoliło by aby historia i istnienie pewnych zadkich pojazdów" była by bardziej znana. Nie koniecznie chodzi mi o konkretne przypisanie pewnego pojazdu do Pana Jana Kowalskiego, bo jestem świadom że nie którzy właściciele sobie tego nie życzą. Ale chyba swierdzenie że pojazd x jest w prywatnej kolekcji na terenie np woj. pomorskiego lub północnej Polski z załączenie zdjęcia pojazdu chyba zadowoliło by wsystkich.
Bardzo dobrą wiedzę odnośnie pojazdów pancernych, można znaleźć:
http://www.militarnepodroze.net/
http://the.shadock.free.fr/Surviving_Panzers.html

jednakże nie wszystkie pojazdy tam są wyszczególnione i pokazane, czasem jest tam mała ilością informacji, dlatego proszę o dobrą wolę i współprace forumowiczów.
Link to post
Share on other sites
Własność muzeum w Bydgoszczy
half http://www.pow.mil.pl/upload/pow_5467.jpg
dingo http://www.pow.mil.pl/upload/pow_5461.jpg
M3A1 Stuart został kupiony z transpotu z Brazyli jest w remoncie więc fotek nie mam
Link to post
Share on other sites
Słyszałem o tym transporcie koło 13 Stuartów zostało przywiezionych z Brazylii do Europy i dalej została oferowana na sprzedaż, A co z tym Achillesem który też ma wzbogacić kolekcje Bydgoskiego Muzeum.
Link to post
Share on other sites

Jednym z rarytasów w polskiech kolekcjach - i to na światową skalę jest amerykański GMC T-48, bardziej znany jako SU-57.
Na świecie zachowały się tylko 4 oryginalne takie pojazdy - dwa w Polsce (Warszawa, Kołobrzeg) i dwa w Rosji.

Ale, że to nie niemieckie i od lat stoi na widoku to i nikogo nie podnieca.

Link to post
Share on other sites
Może nie podnieca bo większość widzi w nim specjalną wersje hulf-trucka, a hulf-trucków przetrwało dużo. Jeszcze żadsze
są dwa SU-152 w Drzonowie bo ich przetrwało tylko 3 na świecie (trzeci w Kubince). Ale skupiając się na tych pojazdach o których mniej wiemy, co z Achillesem w Bydgoszczy i podwoziem Cromwela, kadłubem ISU.
Link to post
Share on other sites
Achilles jest w remoncie ile on ma potrwać dokładnie nie wiem , wiem napewno że za parę lat on będzie w muzeum prezentowany . Pracy sporo i finanse musza pozwolić, Bo muzeum ma jeszcze inne projekty ( nie związane z bronią pancerną )
Link to post
Share on other sites
coe jest 5 t-48 3 w Polsce jeden sprawny w Gostyniu
Isu są 2 przebudowane z dział na ciągniki ewakuacyjne
i podwozie t-34 a nie t-54
Stuart należy do grupy sprowadzonej z Brazylii i jest to M3 albo M3A1 niewykluczone że przyjedzie przyjechał jeszcze jeden.
Link to post
Share on other sites
To nie tak.
A ten z Gostynia jest własnością kołobrzeskiego muzeum. W Gostyniu jest tylko rermontowany. Tu masz fotki jak go zabierali z Kołobrzegu:

http://e-kg.pl/foto.html?func=viewcategory&catid=11&startpage=1#category
Link to post
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information