Jump to content
  • 0

Guzik grenadierski ID


Wyro

Question

Wyszedł z pola bitwy Powstania Listopadowego. Tydzień temu wyszedł tam polski cynowy grenadierek. Ten domyślam się, że jest carski, ale nie mam pewności. Poza tym pierwszy raz widzę takie uszko poczwórne. Guzik jest 9 pułku. Dziewiątka jest trochę starta,ale ją widać. Poza tym trochę go lampa blaskowa rozjaśniła. W realu jest ładniejszy:) Sygnatur nie widzę.

Proszę o ID dokładniejsze niż moje domysły.

Link to comment
Share on other sites

22 answers to this question

Recommended Posts

Nie pisałem, że to pod Okuniewem, ale fakt, w tym właśnie powiecie (powiat miński).

Tak mi się wydaje, że dziewiątka jest na granacie. Starta jest, albo mam haluny. Na zdjęciu trochę ja widać. Zerknij Pomsee jak możesz.

Czy to może być skaza w takim kształcie?

Może lepsze zdjęcie zrobię jak znajdę kogoś z aparatem do mikro.
Link to comment
Share on other sites

Wyszedł z pola bitwy Powstania Listopadowego. Tydzień temu wyszedł tam polski cynowy grenadierek. Ten domyślam się, że jest carski, ale nie mam pewności. Poza tym pierwszy raz widzę takie uszko poczwórne. Guzik jest 9 pułku. Dziewiątka jest trochę starta,ale ją widać. Poza tym trochę go lampa blaskowa rozjaśniła. W realu jest ładniejszy:) Sygnatur nie widzę.

Proszę o ID dokładniejsze niż moje domysły.

Link to comment
Share on other sites

Szkoda, że nie można za bardzo ustalić okoliczności dlaczego Napoleon III Bonaparte, guzik grenadierski (mógł oznaczać inny oddział) z dziewiątka znalazł się akurat tam. Tzw. kontekst znaleziska chyba jest nie do ustalenia, chyba, że ktoś pomoże?

A tak w ogóle to ta dziewiątka" też nic nie mówi?

Dzięki wszystkim Kolegom za ID!
Link to comment
Share on other sites

Guzik tego typu był używany przez armię francuską jeszcze w czasie I wojny i mógł przyjechać do Polski z sortami mundurowymi, które trafiły do kraju w okresie wojny bolszewickiej.
Pozdrawiam
Link to comment
Share on other sites

Widzisz, bo to czy na guziku jest 9" lub inna cyfra jest dość ważne. Guzik jest z całą pewnością francuski wskazuje na to poczwórne uszko oraz kształt płomienia to znaczy jego szerokość. W armii francuskiej używano guzików z granatem i numerem w połowie XIX w. Guziki te używały regimenty konne, kirasjerów. Tylko, że w tym czasie regimentu o nr 9 nie było. Był regiment 8.
Natomiast guziki z granatem bez numeru stosowane były szeroko w różnych jednostkach również w latach I wojny światowej.
Link to comment
Share on other sites

pomsee, przez akie" rozumiem dokładnie takie same guziki jak na zdjęciu, to że wcześniejsze guziki rosyjskie i francuskie miały numery jest bezsprzeczne. Ten guzik nie ma nic wspólnego z Napoleonem III, jest późniejszy.
Link to comment
Share on other sites

Dziękuję za ID. Być może faktycznie ta dziewiątka mi się wyobraziła"... Takie może odbarwienie metalu przypadkowo.Więc prawdopodobnie Napoleon III Bonaparte, te czasy, ale guzior pewnie przywędrował z I Wojną Światową pod Warszawę.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information