Skocz do zawartości

Wrak autobusu - II RP czy powojenny?


pająk

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 81
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Właśnie w tym sęk, że ten wrak przypomina wiele nadwozi ale póki co żadnym nie jest. Odgrzebałem drugie zdjęcie, umieszczone na youngtimer.pl. Napisałem do autora, może poda bliższą lokalizację. Auto jest z okolic Niepołomic, być może pochodzi z taboru krakowskiego. Więcej zdjęć nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to środkowe okienko nad szybami jakoś mi się jednoznacznie ze znaczkiem PKS kojarzy-może to wóz z krakowskiego PKSu-albo na ich zamówienie karoseria tworzona?trzeba by łapać może jakiegoś miłośnika komunikacji z Krakowa?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W 1949 podpisano umowę na dostawę do Polski 300 autobusów marki MAVAG dla zaspokojenia potrzeb miejskich przedsiębiorstw komunikacyjnych. Dość szybko jednak miejscy przewoźnicy uznali MAVAG'i za zbyt kłopotliwe w eksploatacji i zaczęli przekazywać je do PKS.
W polskich źródłach wspomina się o większym MAVAG'u Tr5. Wygląda jednak na to, że jakaś ilość mniejszego modelu Tr3,5 również trafiła na nasze drogi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Coe za dociekliwość. Chyba masz rację, że to MAVAG, ale musi to być jakaś zmodyfikowana wersja. Nadwozie mimo, że bardzo podobne, nie jest identyczne. Choćby reflektory - we wraku są poniżej wykroju nadkola. Boczne szyby też inne. Da się to jakoś wytłumaczyć? Nie chodzi o to, żeby się czepiać, ale żeby auto zidentyfikować bezdyskusyjnie.
Właściwie identyfikacja ma na dziś dzień tylko charakter poznawczy, od autora zdjęć dostałem wiadomość, że autobus jakiś miesiąc temu zniknął, najprawdopodobniej poszedł na złom. No więc nie uda mi się go obejrzeć, chyba że to złom miejscowy, gdzie rzadziej wysyłają do huty.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na tym zdjęciu widać lepiej. Please, niech w końcu ktoś go zidentyfikuje, bo nie będę mógł spać spokojnie. Wiem, że to nie 713, ale podobieństwo tych szczegółów mnie zastanawia, jeśli chodzi o pochodzenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MAVAG Tr 3,5 by pasował ...po części....aczkolwiek autobus na fotkach ma parę elementów nietypowych dla MAVAGa. Listewki pod oknami na czole oraz dach typowy dla PKSu ale...ze skrzydełkami ozdobnymi po bokach - nigdzie nie trafiłem na fotki jakiegokolwiek autobusu który miałyby takie własnie listewki ozdobne?? Poza tym te okna boczne.... duze, dzielone w połowie. Myślicie, że przerabiany ??
Na PZinż'a bym nie liczył. Nie były w tej formie robione jako autobusy.

Tak po prawdzie skłaniam się ku temu, że autobus, z którym mamy do czynienia jest wielokrotnie przerabiany przez warsztaty i składany z kilku innych autobusów .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety dostępne zdjęcia przedstawiają Tr3,5 w wersji miejskiej. Jedyne zdjęcie wersji turystycznej, jakie udało mi się znaleźć przedstawia wnętrze autobusu. Widać na nim, że okna boczne mają podobną konstrukcję jak te we wraku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 1 year later...
Witam serdecznie.Postanowiłem odgrzać temat.Zdaję sobie sprawę,że jest to może bardzo mało prawdopodobne- czy nie może być to autobus na podwoziu PZInż 713 (oznaczony jako 723)?Jest dość duże podobieństwo przodu pojazdu do ciężarówki 713. Nie do końca wygląda na Mavaga. Z ewakuacji we wrześniu 1939 z ok. 300 ciężarówek PZInż do kraju wrócił podobno autobus 723 G....Czasami dobrze jest pomarzyć...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie