Jedburgh_Ops Napisano 23 Kwiecień 2019 Share Napisano 23 Kwiecień 2019 Bardzo wszystkim dziękuję za ukazywanie wątków grudziądzkich. Może to się daje tutaj odczuć, może nie, ale mam duży sentyment wobec Grudziądza. Gdy jest jakiś post o Grudziądzu i jego sprawach lotniczych to czasami proszę o rozwinięcie tematu, jeśli oczywiście dla jakiegoś forumowicza jest to możliwe. Spośród trzech papierków, jakie mnie do czegoś uprawniają na polu aeronautyki to dwa zdobyłem właśnie w Grudziądzu, a nigdy nie byłem jego mieszkańcem, tylko dojeżdżałem tam z Warszawy i okresowo mieszkałem. I dziękuję też za próby dochodzenia do tego, co gdzie było z tych grudziądzkich rzeczy lotniczo-spadochronowych przed wojną. Gdybym „w moich czasach” miał taką wiedzę o wspomnianych związkach Grudziądza z przedwojennymi sprawami aeronautycznymi to włócząc się nieraz po nim dla zabicia czasu tropiłbym ślady historii, ale wtedy to człowiek nie miał pojęcia o takich rzeczach. O lotniczych sprawach przedwojennych to wtedy były dwie książki na krzyż i to dosłownie – Skalskiego i Kurowskiego. O żadnych sprawach lotniczych i spadochronowych Grudziądza przedwojennego to praktycznie rzecz biorąc nic nigdzie nie można się było dowiedzieć. Epoka internetu i tak rozbudowanego rynku wydawców lotniczo-wojskowo-historycznych to przecież nie była. Wszystkiego, czego można się było dowiedzieć to jakieś opowieści „autochtonów”. A i tak nie były to opowieści z okresu międzywojennego, ale wyłącznie z wojny i „co tam panie Niemce robiły z szybowcami i artylerzystami przeciwlotniczymi”. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 23 Kwiecień 2019 Share Napisano 23 Kwiecień 2019 Coś chyba nie tak. Żadnego takiego szkolenia w II RP nie przeprowadzano. Po kiego kawalerzystom szkolenie spadochronowe ? Podchorąży założył spadochron do zdjęcia. Uważam, że zdjęcie zrobiono podczas wizyty podchorążych kawalerii na lotnisku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 23 Kwiecień 2019 Share Napisano 23 Kwiecień 2019 " Po kiego kawalerzystom szkolenie spadochronowe?..." A choćby, po takiego, że w skład planowanych i organizowanych grup dywersyjnych wchodzili również min. kawalerzyści. W przyszłości niemało " Cichociemnych" miała kawaleryjskie rodowody A pierwszą styczność z uprzężą i spadochronem nabywali właśnie na grudziądzkich i bydgoskich podchorążówkach... Myślę również, ze z lekka uprościłeś z tym "... założył spadochron do zdjęcia...". Po pierwsze nie jeden, lecz co najmniej dwóch, po drugie... przyszli na lotnisko i se włożyli? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 23 Kwiecień 2019 Share Napisano 23 Kwiecień 2019 Przepostowuję omawiane zdjęcie. No i się zrobiła ciekawa dyskusja. Powiem szczerze, że ja też dostałem rozdziawu ust na tutejszą wiadomość, że kawalerzyści WP w biednej II RP mieli swoją wieżę spadochronową, czyli kawalerzyści nie planowani do likwidacji ich formacji, a jedynie mieli tę wieżę do WF-u, gdy tymczasem mniej więcej w zbliżonym okresie w bogatych USA kawalerzyści jak najbardziej planowani do likwidacji (i z propozycjami zasilania wojsk powietrznodesantowych) swojej wieży spadochronowej nie mieli. Sytuacja bardzo interesująca z czysto logicznego, praktycznego, czy materialnego punktu widzenia. Teraz kwestia tego, czy zdjęcie jest zrobione na lotnisku? Tu pytanie, czy mówimy o tym grudziądzkim lotnisku, które dziś nazywa się Lisie Kąty, a które to lotnisko bardzo dobrze znam, bo spędziłem na nim ładnych parę lat? Hangar jest tam drewniany z lat 30., więc jakichś wielkich zniszczeń to lotnisko nie zaznało. Na omawianym zdjęciu są zabudowania, jakich w Lisich Kątach nie ma i być nie mogło, bo jest tego za dużo. Na pierwszym planie jest coś, co zdaje się wyglądać na stajnię; na drugim planie jest długi i duży budynek, jakiego w Lisich Kątach nie ma i na moje oko (to oczywiście żaden parametr i przyrząd pomiarowy) nie było – jest za długi, za wysoki, za duży, jak na potrzeby tego małego w sumie lotniska. Bardzo długo po wojnie była tam jedna z 2-3 najlepszych w Polsce szkół szybowcowych, poza tym, że zawsze był aeroklub. Przerób uczniów-pilotów był duży, jest tam część dydaktyczna, część hotelowa i spadochroniarnia, ale to wszystko nie jest tak olbrzymie, jak budynek na drugim planie poniższego zdjęcia. Powiedziałbym, że jest to ok. ⅓ tego gmachu, jaki widać na drugim planie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 23 Kwiecień 2019 Share Napisano 23 Kwiecień 2019 "Założył spadochron na płaszcz do samej ziemi i będzie skakał w rogatywce..." Tak jest i z rogatywką bez paska pod brodą. Dlaczego ? Ponieważ szkolenie spadochronowe odbywało się teoretycznie i praktycznie. Żaden dobry dowcip. W ramach teoretycznego zapoznania się z uprzężą i spadochronem, nie było potrzeby wskakiwania w kombinezon. Wystarczyło " ubrać" się choćby na płaszcz do samej ziemi ( bowiem w jakim miałby chodzić kawalerzysta) zachowując rogatywkę i poczuć ten " spadochroniarski dobrobyt" na sobie. Zajęcia praktyczne wyglądały zgoła inaczej. Ale i pierwsze i drugie to było summa sumarum szkolenie spadochronowe. Z zajęć spadochronowych w kawaleryjskiej klasie bydgoskiej podchorążówki. Przymiarkę zaliczali i instruktorzy i uczniowie . Bynajmniej, nie z przyjemności i chęci " poszpanowania"... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 23 Kwiecień 2019 Share Napisano 23 Kwiecień 2019 Bomba! Wingsuiting w tych płaszczach jako żywo https://pl.wikipedia.org/wiki/Wingsuiting Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 23 Kwiecień 2019 Share Napisano 23 Kwiecień 2019 Jak " bum bum", gdy spojrzałem na tego podchorążego pierwszego od prawej na drugiej fotce, skojarzenie miałem identyczne Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 23 Kwiecień 2019 Share Napisano 23 Kwiecień 2019 Wprost nie do wiary. Formoza - dziękuję za wyjaśnienia. PS - kiedyś czytałem o "człowieku-ptaku" (Leo Valentin tak się chyba zwał). Miał kombinezon z dodatkowymi powierzchniami nośnymi. Chyba długo nie pożył, nie pamiętam już. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 23 Kwiecień 2019 Share Napisano 23 Kwiecień 2019 Ech, gdyby tak nie wybuchła II wojna to nasza kawaleria – tak samo jak amerykańska i zapewne inne światowe kawalerie – prędzej czy później dostałaby taką samą propozycję „nie do odrzucenia”, jak np. amerykańska: „Albo pod kapelusz panowie, albo się przekonwertujecie na airborne lub coś innego”. I pewnie WP II RP prędzej lub później dorobiłoby się jakiejś DPD. A wtedy fajnie byłoby obserwować, co z kawalerii przeniknęło do powietrznodesantowców. W US Army do wojsk „airborne” przeniknęły smycze do broni krótkiej, wzmocnione nosidła na manierki, piękne rękawice kawaleryjskie i buty kawaleryjskie dla motocyklistów. Ciekawe, co u nas by przeniknęło…? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 23 Kwiecień 2019 Share Napisano 23 Kwiecień 2019 Propozycja " nie do odrzucenia" była, a nawet konkretna decyzja... kolejne pułki do zmotoryzowania już w 1940 roku min. 14 P.Uł. Jazłowieckich. W tym konkretnym przypadku szkolenie z pomocną dłonią lwowskiego 6 Batalionu Pancernego... Co u nas by przeniknęło? Proporczyki w barwach pułkowych, na kołnierzach kurtek, na nakryciach głowy i na lancach przed biegającymi na zaprawie fizycznej kolumnami szwadronów " powietrznej kawalerii". Pewnie skórzane muszkieterki, Z broni, na początku vis, kbk, rkm.28 i trzydziestki i ur. Na początek, bowiem min. Maroszek się " rozkręcał" A patrząc na współczesną polska Kawalerię Powietrzną, to nade wszystko przejęte tradycje Poprzedników. jak jest w przypadku 1 P.Szwoleżerów, czy 7 P.Uł. Lubelskich... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 23 Kwiecień 2019 Share Napisano 23 Kwiecień 2019 4 godziny temu, formoza58 napisał: kolejne pułki do zmotoryzowania już w 1940 roku min. 14 P.Uł. Jazłowieckich. To dopiero był materiał ludzki! Z jazłowieckich to i pewnie spadochroniarze byliby dobrzy. Z ułanem jazłowieckim jeździłem rokrocznie na nartach prawie do jego śmierci w roku 1981. Miał wtedy 82 lata. Człowiek wielkiej klasy i takiej też żywotności. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 23 Kwiecień 2019 Share Napisano 23 Kwiecień 2019 Jazłowieccy byli uniwersalni... Wprawdzie w Anglii reaktywowali się jako pułk pancerny i jako oddział nie wzięli udziału w walkach, ale cały prawie skład zasilił pulki 1 D Panc. Maczka przed inwazją na kontynent. Mój Wujek był dowódcą 3 szwadronu, a z Maczkiem poszedł w bój jako dowódca szwadronu uzupełnień. Wyszedł z walk szczęśliwie, z KW ... A jak trzeba, zgłaszali na ochotnika w szeregi " Cichociemnych". Jak jeden z nich, por. Jerzy Sokołowski ps. " Mira". Spoczywa na Powązkach Wojskowych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 23 Kwiecień 2019 Share Napisano 23 Kwiecień 2019 „Mój” zaprzyjaźniony ułan jazłowiecki nie wyrwał się z Polski po kampanii wrześniowej - udało się to jego bratu, też ułanowi jazłowieckiemu. „Mój” chwilę pożył w spokoju w Kazimierzu Dolnym w swojej posiadłości rodowej, po czym rozpoczęła się zabawa w kotka i myszkę z Gestapo, które ciągle nachodziło jego posiadłość, żeby go dorwać. Ale się nie udało. Przeżył w ukryciu. Za to Gestapo nie odkryło, że jego żona w jego posiadłości ukrywała Żydów. Czyli oboje państwo zrobili Gestapo w konia i oboje wojnę przeżyli. Ale to tylko na marginesie tego ciekawego wątku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 23 Kwiecień 2019 Share Napisano 23 Kwiecień 2019 A tutaj wspomniany przeze mnie ppor. Jerzy Sokolowski w drodze z Francji do Wielkiej Brytanii, latem 1940 roku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 23 Kwiecień 2019 Share Napisano 23 Kwiecień 2019 Jw. Pamiątki po nim... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 24 Kwiecień 2019 Share Napisano 24 Kwiecień 2019 Jw. I tablica na Jego grobie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 29 Maj 2019 Share Napisano 29 Maj 2019 W Wołyńskiej Szkole Spadochronowej, w 1938 roku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 30 Maj 2019 Share Napisano 30 Maj 2019 Trochę materiału odnośnie sióstr PCK, szkolących się na kursie spadochronowym w 1938 roku w Warszawie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 30 Maj 2019 Share Napisano 30 Maj 2019 Kolejna wyższość II RP np. nad USA w dziedzinie pielęgniarek i spraw aeronautycznych. USA robią wielkie halo, bo USAAF miały swoje Flight Nurses. A i owszem, miały, dopiero od roku 1942, a w Polsce pomyślunek o jakichś pielęgniarkach „przy lotnictwie” był cztery lata wcześniej. Na dodatek USAAF-owskie pielęgniarki nie miały przeszkolenia spadochronowego. Do powyższego maszynopisu poświęconego instruktorce spadochronowej Jadwidze Węgorzewskiej można tylko dodać, że owego 29 maja 1938 r. dziewczyny skakały z Fokkera. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 30 Maj 2019 Share Napisano 30 Maj 2019 20 godzin temu, formoza58 napisał: W Wołyńskiej Szkole Spadochronowej, w 1938 roku. Czy wiadomo, w jakiej miejscowości była ta szkoła? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 30 Maj 2019 Share Napisano 30 Maj 2019 Od 1934 r. koło Krzemieńca działała Wołyńska Szkoła Szybowcowa LOPP "Sokola Góra" - loty żaglowe - zbocza Gór Krzemienieckich. Na zdj. widać szybowce więc sądzę, że to właśnie ten ośrodek oraz spadochron - ale czy odbywało się tam również szkolenie spadochronowe ? (chyba na wzgórzu widać wieżę do skoków) Z Wołyniem związane są manewry w 1938 r. podczas których miało miejsce zrzucenie ok.30 spadochroniarzy. Pierwszy zrzut 15.09.1938 r. (Puchanie k. Łucka), drugi 17.09. (Klewań). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 30 Maj 2019 Share Napisano 30 Maj 2019 Przed skokiem z Farmana F-68BN4 "Goliath" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 30 Maj 2019 Share Napisano 30 Maj 2019 Fakt! Teraz znalazłem info, że Sokola Góra k. Krzemieńca też szkoliła spadochroniarzy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 30 Maj 2019 Share Napisano 30 Maj 2019 Kilka zdjęć pielęgniarek- spadochroniarek PCK z 1938 roku... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 30 Maj 2019 Share Napisano 30 Maj 2019 Kurczę, Formoza, no ja nie mogę, skąd Ty to wszystko bierzesz? Ja tylko czytałem o tych skaczących pielęgniarkach, ale bez żadnej ilustracji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.