Skocz do zawartości

spadachroniarze


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 668
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

59 minut temu, formoza58 napisał:

Znalazłem jedyne zdjęcie z kursu warszawskiego, datowanego w opisie na grudzień 1927 roku. Być może nasz kierownik "zza oceanu" stoi od pierwszy lewej strony. Nos i wąsik...

wwa grudzien lyman.JPG

Who knows, could be... jak mawiają towarzysze zza oceanu. Jak sobie przypomnę moje kursy do latania czy skakania to takie rzeczy nie trwają przecież miesiąc lub dwa. Nie ma informacji, kiedy wspomniany kurs instruktorski pod kierunkiem Forda się zaczął, ale jeśli zaczął się - powiedzmy - w środku roku to spokojnie mógł dojechać do pierwszych śniegów, które wtedy występowały normalnie, nie tak jak dziś. Moim zdaniem postać ze zdjęcia mogłaby być Fordem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cały ten wątek jest fascynujący, ale zarazem obnażający umysłowość decydentów II RP. Jedno światłe, ambitne, obserwujące trendy światowe środowisko (LOPP) wypruwa sobie żyły, aby II RP stanowiła światową czołówkę pod względem gotowości do natychmiastowego utworzenia elitarnych wojsk „airborne”, a drugie środowisko (WP) nie dostrzega tych olbrzymich i bardzo mądrych wysiłków i nic nie robi w tym kierunku, aby wysiłki środowiska pierwszego nie szły na marne.

 

Według danych LOPP w latach 1936-1939 wykonano w Polsce 5033 skoki spadochronowe z samolotów. Jak na ówczesne czasy jest to wynik niezły. Potencjał do polskich wojsk „airborne” był. Pytanie tylko – cóż z tego? Nawet gdyby wojska lądowe WP były na tyle światłe i ambitne, aby stworzyć choć jedną DPD to niby z czego miałaby ona skakać? Przecież nie z antycznych F-68, ani z RWD-8. Zakupienie przez LOPP samolotu Bellanca J-300 Special od braci Adamowiczów, aby wykonywać z tego samolotu skoki spadochronowe „jaskółki nie czyniło”. Niestety nic za tym nie poszło z braku woli, mądrości, pieniędzy [niepotrzebne skreślić]…

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Jedburgh_Ops napisał:

Pokazuję coś, z czego ówcześni polscy spadochroniarze wyszkoleni przez LOPP mogli być dumni. Jest to holenderski samolot Werkspoor Jumbo zbudowany w jednym egzemplarzu, ale bardzo dobrze służącym w KLM aż do zniszczenia samolotu w niemieckim bombardowaniu w maju 1940 r.

11 sierpnia 1937 r. trzej harcerze-skoczkowie spadochronowi wyszkoleni w LOPP dali świetny pokaz skoków z tego samolotu nad holenderskim lotniskiem Vliegveld Ypenburg. Skoczkami tymi byli: Władysław Burgchardt, Stanisław Jara i Tadeusz Puchaja. Ich skok nad Vliegveld Ypenburg wywołał entuzjazm 30-tysięcznej widowni pokazów lotniczych.

 

Werkspoor Jumbo.jpg

Jeszcze mała ciekawostka do powyższego, bo ktoś może być zdziwiony, że to przecież nie był samolot do przewozu spadochroniarzy. Ano nie był.

Polscy harcerze-spadochroniarze LOPP to już była wtedy światowa I liga, która skakała nie na linę desantową, ale wykonywała skoki ze swobodnym opadaniem. W LOPP obowiązywały trzy normy skoków wyczynowych: Skoki z opóźnionym otwarciem spadochronu do 15 sekund; do 25 sekund; powyżej 40 sekund. Któryś z nich (raczej któryś z dwóch pierwszych) wykonali wtedy nasi skoczkowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popatrzmy sobie na ciekawostki dalej.

 

Udziałem naszych skoczków wyczynowych z LOPP było doświadczenie… Fallschirmjägerów.

 

Taki samolot, jak Junkers Ju 52/3mg3e lub 4e nie był „marzeniem” skoczka spadochronowego (bo żaden Ju 52 nie mógł nim być), niemniej polscy harcerze-spadochroniarze wyczynowi LOPP ponownie dali popis skakania na Węgrzech 24 kwietnia 1938 r. Zostali tam zaproszeni z okazji 25-lecia skautingu węgierskiego. Tym razem pojechała tam czwórka skoczków LOPP: Władysław Burgchardt, Stanisław Jara, Tadeusz Puchajda i Tadeusz Kondracki.

 

Tak, jak w przypadku ww. holenderskiego samolotu Werkspoor Jumbo znowu oddano do skoków samolot linii lotniczych, ponieważ samolotów specjalizowanych dla spadochroniarzy nikt wtedy w regionie nie miał poza III Rzeszą rzecz jasna. Podstawiono więc Ju 52 węgierskich linii lotniczych Magyar Légiforgalmi R.T. (w skrócie zwanych MALÉRT). I nasi skoczkowie uświetnili węgierską uroczystość skautingową. Trudno powiedzieć, z jakiego samolotu skakali, ale musiał to być jeden z trzech następujących: Ju 52/3mg3e, rej. HA-JUA; Ju 52/3mg3e, rej. HA-JUB; Ju 52/3mg4e, rej. HA-DUR.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wpadkowość

 

Wypadkowość operacji powietrznych zawsze jest interesująca. Na ww. 5033 skoki spadochronowe LOPP z samolotów w latach 1936-1939 wydarzyły się trzy wypadki śmiertelne. Oznacza to, że jeden wypadek przypadał średnio na 1678 skoków. Czy to jest dużo, czy to jest mało? Trzeba by mieć dane o wypadkowości w spadochroniarstwie z tamtych czasów w innych państwach, aby móc porównywać ze sobą rzeczy porównywalne. Jeśli ktoś takie dane ma to zapraszamy.

 

Można tylko powiedzieć, że trzeba pamiętać, iż mamy do czynienia z czasami pionierskimi spadochroniarstwa wyczynowego i wojskowego. W takich czasach wypadkowość zawsze jest wysoka, bo przecież nie inaczej było w innych dziedzinach aeronautyki.

 

Tutaj można sobie porównać, jak to się ma do czasów współczesnych https://uspa.org/Find/FAQs/Safety

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem coś, co daje porównanie z epoki. Wprawdzie nie dostrzegam podziału na wypadki śmiertelne i inne, ale mimo wszystko jakieś przybliżone pojęcie ta tabela daje. Odnosi się wrażenie, że LOPP trzymała poziom nie odbiegający od cywilizowanego świata.

423433952_Militaryparachutinginjuries.thumb.jpg.2194e9c5b20aff1eeefbe44d456b0f2d.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu ‎2018‎-‎08‎-‎03 o 17:00, formoza58 napisał:

RWD- 8, przystosowany do skoków.

spad_rwd8_przyst_do_skokow.jpg&x=800

 

Jesteś Formozo niesamowity. Zdjęć samego tylko RWD-8 skonstruowanego do skoków spadochronowych znalazłeś więcej, niż Tadeusz Królikiewicz, Andrzej Morgała i Andrzej Glass razem wzięci.

 

RWD-8 z mostkiem do skoków istniał od 1938 r. W listopadzie tego roku był testowany w Grodnie i Toruniu podczas – ponoć – spadochronowych kursów podstawowych, jak się podaje w literaturze, a to by oznaczało, że trochę coś się kłóci w informacjach o tym samolocie. „Kurs podstawowy”, czyli mówiąc językiem LOPP kurs I stopnia nie obejmował jeszcze skoków z jakiegokolwiek samolotu, a tylko 100 skoków z wieży. Nawet kurs II stopnia nie obejmował skoków z RWD-8 tylko z większych samolotów. Dopiero kurs III stopnia zawierał w sobie wysokowyczynowe skoki, jakich nawet nie przechodzili spadochroniarze alianccy podczas II wojny, w tym wreszcie skoki z RWD-8. Nie mam pojęcia, jak autorzy mogą pisać, że kursanta podstawowego można było wsadzić do RWD-8 i kazać mu z niego wysiadać w powietrzu bez wcześniejszego obycia w powietrzu i nabrania odwagi do wysiadki z samolotu?

 

Powyższy RWD-8 ochrzczony „Wawrzyniakiem” (SP-BJT) to pierwszy lub jeden z pierwszych erwudziaków z mostkiem do skakania. Nie zachowała się informacja, ile takich spadochroniarskich RWD-8 powstało. Jeśli każda sekcja spadochronowa LOPP miała przynajmniej jeden taki samolot na województwo to być może było tych samolotów 16-17, ponieważ przed wybuchem wojny każdy Wydział Lotniczy okręgów wojewódzkich LOPP miał już sekcję spadochronową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łaau... Włączam kompa, a tutaj " rwący potok" ciekawych wiadomości ? 

Powiem szczerze, że  nie wiedziałem, że na przeszło 5000 skoków, wydarzyły się tylko ( choć zawsze uważam w przypadku majestatu śmierci, że " aż") trzy śmiertelne wypadki. I to w okresie , kiedy  rozkręcało się u nas spadochroniarstwo. W tym czasie, w Lotnictwie na polskim niebie toczyła się " wojna" trwająca od zakończenia wojny 1920 do ostatnich dni sierpnia 1939 roku. W wypadkach ginęli weterani , w wielu przypadkach kawalerowie KW i VM, którzy w wirze walk uniknęli śmierci, by  znaleźć ją w czasie pokoju. Smutne ? ...

                           -----------------------------------------------------------------------------------------------

Przed skokiem z Fokkera.

lot spad przrd skokiem z fokkera.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, formoza58 napisał:

ja nie znałem tej osoby podanej przez Ciebie

 

Wojskowy polonus Benjamin T. Anuskewicz (późniejszy pułkownik US Army) to był człowiek-instytucja. Tu jest o nim więcej http://www.poles.org/db/A_names/Anuskewicz_BT/Anuskewicz_BT.html

 

Pomagał II RP jak tylko mógł. Główne PR dla Polski przed Nowojorską Wystawą Światową 1939-1940 robił właśnie ówczesny mjr Anuskewicz. Ale takich ludzi było wtedy więcej, np. płk Joseph E. Barzynski, płk John J. Tyssowski, płk Francis Fronczak, płk George A. Wardinski, ppłk Michael B. Fibich, mjr Frank Migdalski, mjr Leon Szymanski i in. Gdy 11 października 1939 r. odbywał się w Nowym Jorku Pulaski Military Ball to „nasi” przyszli ze wszystkich rodzajów wojsk amerykańskich sił zbrojnych, nie wyłączając tych najbliższych Fordowi, czyli USN i USMC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, formoza58 napisał:

Łaau... Włączam kompa, a tutaj " rwący potok" ciekawych wiadomości ? 

Powiem szczerze, że  nie wiedziałem, że na przeszło 5000 skoków, wydarzyły się tylko ( choć zawsze uważam w przypadku majestatu śmierci, że " aż") trzy śmiertelne wypadki. I to w okresie , kiedy  rozkręcało się u nas spadochroniarstwo.

Ogólnie rzecz biorąc spadochron „Polski Irvin” był bardzo dobry. Na te trzy wypadki to dwa są wyłącznie w kategorii „czynnik ludzki”. Jeden podchorąży wyskoczył z balonu na uwięzi i w ogóle nie podjął próby otwarcia spadochronu. Drugi wypadek to - jak to w Polsce - „szarża ułańska” na pokazach. Gość (na dodatek instruktor spadochronowy) wyskoczył i postanowił otworzyć spadochron z takim opóźnieniem, aby widownia zamarła. I przeszarżował, a widownia faktycznie zamarła, bo człowiekowi „zabrakło już powietrza” do wypełnienia czaszy. Tylko jeden z tych wypadków śmiertelnych spowodował wynalazek do Irvina, tzw. smoczek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu ‎2018‎-‎07‎-‎28 o 14:31, formoza58 napisał:

.

w_spad_00.jpg&x=800

 

Ta mapka jest rewelacyjna. Bardzo mnie ciekawi, ile wspólnego z tymi desantami miała wyłącznie LOPP, a ile wyłącznie Wojskowy Ośrodek Spadochronowy w Bydgoszczy? Jeśli to się w ogóle da rozgraniczać, bo z tego, co się pisze, to te dwa podmioty nierzadko się przenikały w swojej działalności i chyba też w tych desantach.

 

Do tej mapki warto dodać komentarz. Polska – jak zawsze ostatnia sierota pod względem PR – nie potrafiła i nadal nie potrafi zadbać o swój wizerunek pod względem spadochroniarstwa tamtych czasów.

 

Amerykanie i Brytyjczycy puchną z dumy, jakich to oni nie mieli podczas II wojny spadochroniarzy i czego to oni nie potrafili w kwestii skakania. A mieli,… od 1942 r., czyli w stosunku do II RP byli znacznie opóźnieni. Tymczasem II RP miała od przełomu 1937/1938 spadochroniarzy LOPP (więc wojskowych chyba też?), którzy:

 

• wykonywali skoki grupowe do 60 skoczków;

• skoki na wodę („water landings”);

• skoki z opóźnionym otwarciem spadochronu („delayed opening parachute jumps”);

• skoki na celność lądowania („style and accuracy landings”);

• skoki nocne;

• skoki z obciążeniem (czyli jak z drugowojennych desantów alianckich).

 

W latach 1937-1939 wykonano w Polsce 52 skoki grupowe, w tym siedem skoków w składach 40-60 skoczków.

Edytowane przez Jedburgh_Ops
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już w 1937 wojsko przystąpiło do szkolenia skoczków do planowanych  WPD. Na kursie w Legionowie odbył się kurs dla podchorążych, który wprawdzie miał charakter sportowy, ale... ?  W drugiej połowie  1938 roku, kiedy jeszcze nie było ośrodka w Bydgoszczy, na kursy spadochronowe powoływano podchorążych i oficerów piechoty, saperów i łączności. Próbowano, nawet z powodzeniem organizować grupy dywersyjne, co zaowocowało na manewrach wołyńskich we wrześniu 1938 roku. Potem przyszedł styczeń 1939 roku i WOS w Bydgoszczy. Pewnie wtedy wzrosła ilość  skoków małymi grupami  i tak trwało do sierpnia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fascynujące, kto promował te luźne workowate kombinezony dla spadochroniarzy, a była to tendencja ogólnoświatowa. Szkoda, że prawie nic nie zachowało się z dokumentów LOPP, a jeśli już to po domach jej byłych działaczy, bo może coś by było na taki temat. Amerykanie też na tę chorobę cierpieli, ale krótko, bo Parachute Test Platoon wyśmiał te wory i komórki doświadczalne dotąd szyły ubiory spadochroniarskie, aż zaczęły one satysfakcjonować skoczków US Army.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu ‎2018‎-‎07‎-‎28 o 19:45, formoza58 napisał:

Skoki w Wieliszewie pod Warszawą...

spad_wieliszewo_pod_wwa.jpg&x=800

:classic_ohmy:

Widzisz to, co ja? Kupa luda skacze na dwóch spadochronach - główny + zapas. Chyba to są jakieś testy, pytanie tylko, czego? Albo testy do certyfikacji „Polskiego Irvina”, albo może to są te wspomniane przeze mnie dziś skoki z dodatkowym obciążeniem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oba chyba pochodzą   zeskoków w Wieliszewie, z tego samego dnia. Spójrz, te same chmurki i krajobraz w głębi. Gdyby  to były testy, to chyba by był mniejszymi grupami. na tym pierwszym doliczyłem się przeszło trzydziestu, bez dwóch z singlem i tych, co szczęśliwie dopadli ziemi. Może jednak skoki z dodatkowym obciążeniem ?

Na tym pierwszym fotograf również nie ogarnął wszystkich...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, masz rację. Krajobraz jest ten sam i chmury te same – w miarę wczesna faza rodzącej się dobowej termiki, chmury cumulus congestus i cirrus. Godziny raczej poranno-przedpołudniowe. Zdjęcia wyglądają na wykonane w tym samym miejscu i czasie.

 

Zdjęcia są o tyle fascynujące, że dziś raczej nie byłyby możliwe. My chyba Formozo jesteśmy z czasów, gdy mieliśmy już zamki szybkorozłączne na uprzężach i nakaz nie latania na dwóch spadochronach, tylko na jednym (po odrzuceniu pierwszego), żeby nie kusić losu, czyli ewentualnego splątnia się dwóch spadochronów. Nawet jeśli nie był to zakaz opadania na dwóch, a tylko nakaz na jednym, to nakaz był raczej zdecydowany. Trochę we współczesnej aeronautyce jest takich „płynnych” sytuacji, gdy niby nie ma kategorycznego (i prawnego) zakazu czegoś, ale jest stwierdzenie, że „nie zaleca się”.

 

Sytuacje z tych zdjęć są bardzo ciekawe. Zastanawiam się, czy to może mieć coś wspólnego z tym, że WP narzekało, że „Polski Irvin” może wozić skoczka tylko o masie nie przekraczającej 80 kg, podczas gdy wojsko chciało mieć cięższych skoczków, bo dociążonych bronią i wyposażeniem. Może dlatego ktoś wpadł na pomysł, aby skoczków bojowych, ciężko wyposażonych, desantować na dwóch spadochronach zanim nie kupi się albo nie skonstruuje się spadochronów dla skoczków cięższych niż 80 kg? Nie widzę innego uzasadnienia dla widoku na tych zdjęciach wielu skoczków na dwóch spadochronach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z góry za zaznaczam temat dla mnie obcy, ale odnośnie skoków w Wieliszewie znalazłem taką informację: 

"Najbardziej spektakularny pokaz skoków wojskowych odbył się w Wieliszewie koło Legionowa w dniu 5 września 1937 r. Miał tam miejsce pierwszy grupowy desant 60 skoczków przed ponad 10-tysięczną publicznością. Dla spotęgowania efektu skoczkowie otwarli także spadochrony zapasowe, co optycznie podwoiło liczbę skaczących i przedłużyło widowisko. Skoki wykonano z przystosowanych do desantowania samolotów Fokker F-VII B/3m. Skok ten był oprawą dla rozpoczynającego się w Legionowie pierwszego wojskowego kursu spadochronowego."

https://dobroni.pl/n/spadochron-irvin/14373

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świetnie, bardzo dziękuję. Lubię przecinanie domysłów.

Swoją drogą to pokazuje, jak dobry konstrukcyjnie był Irvin, bo był bezpieczny, nie miał tendencji do niestabilności i nie groził splątaniem dwóch spadochronów na jednym skoczku.

I to pokazuje też, że WP - narzekając na małą nośność Irvinów do 80 kg - miało drogę wyjścia z problemu. Chciano dawać spadochroniarzom WP Thompsony, Morsy, karabinki, rkm-y dużo amunicji i innego szpeju to spokojnie można było skakać z użyciem dwóch spadochronów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie