polsmol Napisano 29 Luty 2008 Napisano 29 Luty 2008 Tankietka z MWP była malowana na podstawie przedwojennego wzornika więc o pomyłce raczej nie może być mowy. Poza tym w MWP są oryginalne blachy TKS-a w kamuflażu czyli jest z czym porównywać. Do dyskusji pozostaje tylko to czy wszystkie pojazdy w 1939 miały identyczne barwy czy może były różnice wynikające np. z różnego doboru składników farby w różnych warsztatach, innego rodzaju podkładu czy sposobu nakładania.Jeśli popatrzymy na współczesne WP to widać nieraz spore różnice. Dlaczego wtedy miałoby być inaczej?
8total4 Napisano 29 Luty 2008 Napisano 29 Luty 2008 @wrzos1939: z tego co pamiętam, niemieccy żołnierze ktorzy zdobyli ten płomień zanosząc go generałom, twierdzili że to chorągiew pułkowa, jednak był to tylko płomień od trąbki??pozdro!
Tomex1 Napisano 29 Luty 2008 Napisano 29 Luty 2008 Coś w tym może być, mój znajomy który pracuje w WZL-2 w Bydgoszczy potwierdził kiedyś, że gdy zabraknie farby zielonej oryginalnego wzornika to maluje się samoloty po remoncie zielenią która najbardziej odpowiada oryginałowi chodzi o samoloty Su-22. Może przed wojną też tak było i kolory na pojazdach w batalionach mogły różnic się odcieniami. Na zdjęciach z września i przedwojennych widać również że nie zawsze przestrzegano wzoru rozkładu plam kamuflażu. Na niektórych pojazdach widać np. malowanie pasów kamuflażu pionowo a nie poziomo jak nakazywał regulamin. Na innych pojazdach kamuflaż sprawia wrażenie jakby na stary wzór tzw. japoński nałożono tylko nowe kolory, wzór starego kamuflażu pozostawiając bez zmian.
Gebhardt Napisano 29 Luty 2008 Napisano 29 Luty 2008 Alez panowie, no oczywiscie, przeciez farba byla mieszana w jednostakach wg receptury. A nawet w 21 wieku farba produkowana fabrycznie rozni sie od jednej partii do drugiej.
kopijnik2 Napisano 29 Luty 2008 Autor Napisano 29 Luty 2008 po małych poszukiwaniach odkryłem" kółeczko jakie zatoczyłem z kolorami i Jagerem...http://odkrywca-online.pl/pokaz_watek.php?id=78128#78128mały skrót wypowiedzi Marek Jaszczołt i Trufelhunter - w kontekście kolorówRE:C2P - malowanie kabiny Marek Jaszczołt (534/19) 2004-04-18 23:14:00?19. Malowanie ciągników gąsienicowych.....b) Podwozie i nadwozie (zewnątrz) z wyjątkiem gąsienic, po przygotowaniu powierzchni wg pkt. a) powinno być pomalowane ostatecznie maskująco (w plamy) farbami lakierowanymi matowymi (...).c) Nadwozie od strony wewnętrznej po przygotowaniu powierzchni jak w pkt. a), powinno być pomalowane farba lakierową matową kolory szaro ?piaskowego (...).....B. Gruntowanie powierzchnia) części metalowe ?powinny być zagruntowane farba olejna na minii ołowianej (...). Wyjątkiem stanowią części malowane farbami piecowymi i inne specjalnie zaznaczone w paragrafie 11 (...).....D. Malowanie wstępnea) części metalowe ? powinny być po zagruntowaniu pomalowane wstępnie farbą olejna koloru ochronnego (...). Wyjątek stanowią części malowane farbami piecowymi które nie wymagają malowania wstępnego, oraz części malowane emaliami nitrocelulozowymi, które wymagają malowania wstępnego farba miedzywarstwową (...).....E. Malowanie ostateczne(...)Malowanie ostateczne przeprowadza się:a) dla części metalowych ? farbami lakierowymi kolorowymi zwykłymi i piecowymi, lub emaliami nitrocelulozowymi........ mieszanie kolory ochronnego (oliwkowozielonego) wegłub instrukcji ugier 2cz i umber 1 cz ma sens jeżeli masz farby wykonane zgodne z technologia lat 30 tych inaczej nie masz rzadnej pewnosci efektu wynikowego szczególnie że w przemyśle chemicznym (pigmenty) zaszła ogromna rewolucja od tamego czasu... RE:C2P - malowanie kabiny Trufelhunter 2004-04-19 20:59:00....Pisząc posta nie miałem przed sobą instrukcji stąd też przy farbie jasnoszarej dodałem w nawiasie szaropiaskowa (ze znakiem zapytania). Nazwa jest bardzo podobna do jednej z 3 farb kamuflażowych co jest b. mylące gdyż z całą pewnością była to farba o innym odcieniu. Jak zmieszamy sadzę z bielą tytanową to trudno to nazwać farbą szaropiaskową", ale nie jesteśmy w stanie tego nazewnictwa wykluczyć. Czy to oznacza że wspomniana przeze mnie farba jasnoszara (no dobra - szaropiaskowa) nie mogła być w 1938 r. zastąpiona inną? Mogła być - tyle, że kwitów na ten temat nie widziałem. Dlatego też w raczej obstaję przy swojej jasnoszarej" farbie, przy czym mój opis raczej ma odzwierciedlać jej rzeczywisty odcień aniżeli formalne nazewnictwo pre-1939.Próbki farb kamuflażowych 1936+ badaliśmy ponad 10 lat temu porównując je do FS w świetle dziennym, w południe, przy zachmurzeniu 8/8 (światło rozproszone). Wyniki zostały podane w 1 części monografii 7TP. Farby bazowe (z wyjątkiem jednej) są do odtworzenia bo zachowały się dokładne normy chemiczne na ich pigmenty - nie stanowi to zatem większego problemu.Natomiast intryguje mnie podany przez kolegów skład farby olejnej koloru ochronnego". Była to farba zielone (oliwkowozielona), jednak o odcieniu innym niż zieleń z trójkolorowego kamuflażu. Napotkałem się kilkakrotnie na wzmiankę o tej farbie, ale nie natknąłem się na żadną bliższą informację na temat jej składu. Wszelka pomoc w namiarach na dokumenty będzie mile widziana!!!!!
akagi Napisano 29 Luty 2008 Napisano 29 Luty 2008 Ależ oczywiście, że sie różni. a farba może zciemnieć, wyplowieć, zblednąć , zetrzeć sie itd. Ponadto nikt tu nie powiedział wcale, że w FWP opieramy sie na kolorze zachowanych elementów .....------------------------------------------------Tankietka z MWP była malowana na podstawie przedwojennego wzornika więc o pomyłce raczej nie może być mowy..."Panowie, proszę, proszę :))))))))))))))Historia o malowaniu wg owego wzornika krąży w środowisku jako anegdota od dawna wywołując salwy śmiechu. Dlatego może byśmy coś na poważnie?Może tak - koledzy z czerniakowa mają TKS od prawie lat czterech. I co? Ano tak remontowali silnik, że jak go nie było tak nie było - a silnikowi nic nie było, widziałem go miesiąc po przyjeździe pojazdu. Cóż, chwała Dyrektorowi MWP, że w końcu przekazał pojazd komuś kto sie na tym zna, a nie tylko o tym pisze i efekty widac od razu - po 2 miesiącach pojazd pojechał na własnym oryginalnym silniku. Powiem więcej - w styczniu zostało zabrane podwozie TK-3 - taka byla decyzja właściciela pojazdu. Stało gdzies w jakiejs rupieciarni. Wg opini jednego z kustoszy MWP podwozie do niczego sie nie nadawało.Cóż, podwozie owe trafiło do warsztatu FWP, gdzie pod fachowym okiem panzergrzesia jest już po remoncie, jest w pełni sprawne, własnie rozpoczeła sie odbudowa calego pojazdu. A podobno bylo do niczego.....I to tyle co do fachowców"---------------------------------------------------Także panowie trzeba miec opis koloru, trzeba znac sposob i skladniki produkcji farby, technike malowania i kolejnośc nakładania, a nie korzystać z przedwojennych wzorników". Bo wychodza zielone jabłuszka".
akagi Napisano 29 Luty 2008 Napisano 29 Luty 2008 O własnie, to co napisal Mariusz to jest sedno problemu.Opis farby, etc to co napisałem wyżej, a nie legendarne" wzorniki .....
kopijnik2 Napisano 29 Luty 2008 Autor Napisano 29 Luty 2008 czyli malowanie pojazdów, etapy:zewnętrze - minia, kolor ochronny (zieleń o innym odcieniu niż kamuflażowa -ugier 2cz i umber 1 cz), kamuflaż - barwywnętrze - minia, szaro-piaskowy inny niż kamuflażowya teraz proszę" o wzorce kolorów...:)wydaje mi się, że fot. wz. 29 Jagera" ma czwarty" kolor...
elpasys Napisano 29 Luty 2008 Napisano 29 Luty 2008 Wspaniała dokumentacja historyczna. Załączam zdjęcie (Image 50715061) Grobu Nieznanego Żołnierza, może się przyda przy odbudowie Pałacu Saskiego
kopijnik2 Napisano 29 Luty 2008 Autor Napisano 29 Luty 2008 1 - wnętrze - minia, szaro-piaskowy inny niż kamuflażowy2 - wnętrze - minia, (domyślam się, że )- kolor ochronny (zieleń o innym odcieniu niż kamuflażowa -ugier 2cz i umber 1 cz)k1 - szaro-piaskowa FS 33303~33448 (wg Polskiej Normy Wojskowej PNW Uzbr.Chem.12,19 i 44,k2 - oliwkowo-zielona FS 34127~34098 (wg PNW Uzbr.Chem.12,19 i 54),k3 - ciemno-brązowa FS 30032~30059 (wg PNW Uzbr.Chem.19,20).? - efekt kolorystyczny wynikający ze sposobu nanoszenia wartw...
kopijnik2 Napisano 29 Luty 2008 Autor Napisano 29 Luty 2008 a tu, takie - małe ćwiczenie - jak to ślepy o kolorach gadał"...
akagi Napisano 1 Marzec 2008 Napisano 1 Marzec 2008 Teoretycznie wyszły ci dobre, ale kolory na ekranie, a kolor na metalu.... to wiesz tu niebo, a tu ziemia :))))
kopijnik2 Napisano 1 Marzec 2008 Autor Napisano 1 Marzec 2008 Teoretycznie wyszły ci dobre, ale kolory na ekranie, a kolor na metalu.... to wiesz tu niebo, a tu ziemia :))))no cóż - za mojej pamięci w tablicach barwnych wiele treści przestało być wiążących...jakieś wzorce kształtujące wyobrażenia pridatne" były by... jakieś przeczucie mówi mi, że ważna była kolejność malowania...na:minia, kolor ochronny (zieleń o innym odcieniu niż kamuflażowa-ugier 2cz i umber 1 cz)1 szaro-piaskowa FS 33303~33448 (wg Polskiej Normy Wojskowej PNW Uzbr.Chem.12,19 i 44,2 ciemno-brązowa FS 30032~30059 (wg PNW Uzbr.Chem.19,20).3 oliwkowo-zielona FS 34127~34098 (wg PNW Uzbr.Chem.12,19 i 54),i na omawianym zdjęciu korekta" - szaro-piaskowa FS 33303~33448 (wg Polskiej Normy Wojskowej PNW Uzbr.Chem.12,19 i 44, za błotnikiem
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.