Skocz do zawartości

Gaz 67b Czapajew"


dr.tommy

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 324
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Witam,
Szanowny Kolego ,,dr.tommy,, - postaram się w dzisiejszym wpisie w wątku ,,Gaz 67 B,, ustosunkować się do kwestii poruszonych na w/w zdjęciach. Zamocowanie silnika, muszę przyznać, że co pojazd - to jest inne zamocowanie. Podam swój przykład - w moim ,,Willysie,, oryginalne poduszki gumowe /2szt./ były w formie kwadratu, mocowane do przynitowanego wspornika do ramy, silnik spoczywa na dwóch ,,łapach,, przykręcony dwoma nakrętkami. W amfibii były już 2 poduszki gumowe typu ,,W-wa,, mocowane do wsporników ramy za pomocą 2 śrub M8x1, zaś sam silnik do poduszek krótkimi śrubami M12 z prowadzeniem stożkowym. Natomiast, to co widzę na schemacie mocowania silnika ,,Gaz 67 B,, poduszka w górnej części jest półokrągła, pod nią jest podkładka stalowa, tuleja metalowa, śruba mocująca M12x1,25 z nakrętką koronkową i zawleczką ,,3,, - /może być nakrętka z podkładką sprężystą/ - otóż, spotkałem się z takim mocowaniem skrzyni rozdzielczej w amfibii /też w Gazie 69/ - 2x2 - z jednej i drugiej strony reduktora, ale czy ta sama wielkość, trudno mi potwierdzić, może pasować od samochodu Zis 151 lub 157. Można też się pobawić /czasochłonne/ dorobienie z twardej gumy, dopasować do łoża silnika /łap, wspornika/ - takie patenty stosowałem w swojej ,,Dodge-WC51,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzecie zdjęcie - ,,Gaz67 B,, - podwozie, tu już jest problem, widzę tylny most napędowy, wychodzący z obudowy wałek napędzający i koniec. Ze zdjęcia zamieszczonego w wątku ,,Gaz 67 B,, z dnia 24.03.2009 widzę jak to wygląda - wał rurowy, widoczne łożysko podwójne wałka napędzającego z wielowypustem /nie ma podkładki i nakrętki+końcówki/ ,wał pracuje na wielowypuście zamocowany poprzez pokrywę wałka 6 śrubami M10 /lub śrubami dwustronnymi/ do obudowy tylnego mostu. Pytam kolegi Marka, byłego właściciela ,,Gaza 67 B,, - mówi mi że w swoim pojeździe z wałem nic nie robił, tylko go zakonserwował i pomalował, był w porządku. Trudno mi osobiście w tej chwili o opinię, najlepiej jak to się widzi, skonsultować w dwie osoby i podjąć trafne decyzje co do naprawy. Oglądałem w garażu swój ,,zdobyczny ,, przedni most napędowy ,,Gaza 67 B,,- jest tam końcówka kołnierzowa do połączenia z wałem napędowym, przykręcona nakrętką koronkową i zabezpieczona zawleczką. /a tył sowieccy konstruktorzy zrobili inaczej/. Ja osobiście widział bym to tak - z innego przedniego mostu wymontować przekładnię główną /koło talerzowe+wałek/, wmontować do tylnego mostu, oczywiście wyregulować przekładnię, założyć końcówkę kołnierzową, zablokować nakrętką i zabezpieczyć ją zawleczką, mała przeróbka końca wału napędowego z Gaza 69,/ góry nie ruszać - niech będzie oryginał z wyjścia ze skrzyni/, wał wyważyć. Chyba że jest do zdobycia oryginał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W renowacji amfibii /podwozie Gaz 69/ nie miałem żadnego problemu - patrz schemat - wałek napędzający jest krótki, czop przedni wałka pracuje w łożysku noskowym, zabezpieczony specjalną podkładką która jest przynitowana do obudowy tylnego mostu /późniejsze modele Gaza miały pierścień rozprężny - zabezpieczający i łożysko wałeczkowe/, dalej łożysko podwójne 57704, między bieżniami były podkładki regulacyjne i pierścień odległościowy, podkładka dociskowa, pokrywa wałka z uszczelniaczem 42x68x10 - mocowana 6 śrubami M10 z podkładką sprężystą, końcówka kołnierzowa przykręcona nakrętką M20x1,5, zabezpieczona zawleczką,,3,,/ w amfibii na pokrywę wałka napędzającego był nałożony okrągły pierścień na który osadzało się dużą uszczelkę gumową do uszczelnienia podwodnego/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuję kolego za próbę pomocy,
Jednak ja dążę do tego aby mój samochód był jak najbardziej zbliżony do oryginału w najdrobniejszych szczegółach.
Jak wygląda wał już wiem, co więcej mam już rysunki techniczne wyciągnięte z rosyjskich archiwów (!) co jest rzeczą nie do zdobycia. posiadam oryginalny krzyżak wału ( oryginalnie był tylko jeden przy skrzyni), posiadam też obudowę którą mocujemy do skrzyni biegów z przegubem kulistym, a także sam wał. Stoje teraz przed dorobieniem rury ( obudowy wału), ale to też nie będzie trudne bo mam to wszystko zwymiarowane na rysunkach.
Jest tylko jeden problem, mianowicie jest to bardzo skomplikowana złożeniowo rzecz. dla tego szukam kogoś kto rozbierał to i składał na żywo gdyż podejrzewam że do montażu tego cuda będzie potrzebne zdemontowanie tylnego dyfra. No ale będę się tym martwił jak już będę miał wszystkie części na stole.

Co do mocowania silnika to poduszki w jego przedniej części, co ciekawe są identyczne co poduszka okrągła reduktora od Willysa, kształt i wymiary !!

Polecam zapoznać się ze stronką na facebook.com pod tytułem Gaz 67 b - Газ-67 - Иван-Виллис staram się tam dodawać na bieżąco różne szczegóły dotyczące Gaz`a 67 co by nastepne osoby miały pomoc w wyszukiwaniu oryginalnego osprzętu i rozwiązań za którymi ja się porządnie nachodziłem :)

Pozdrawiam
dr.tommy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Witam,
Dzięki koledze Tadeuszowi, znane są dalsze dzieje Gaza 67b.
Jak koledzy pamiętacie z wcześniejszego opisu, Gaz 67B został przekazany przez Szkołę Oficerską KBW dla Technikum Samochodowego w Legnicy /koniec lat 50-tych/, służył harcerzom na letnie obozy, stał w Szkole w garażu do 1974r.
Księgowy naszej Szkoły załatwił w kuratorium papiery, pojazd służył mu wraz z przyczepką na fermie, sprzedał Gaza 67B do miejscowości Gromadka, pojazd został odnowiony / jak widać na zdjęciu/ i już jest w innych rękach gdzieś w Polsce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
Witam mam maly problem z czapajewem dostałem coś takiego do roboty i troche stanełem w miejscu tzn z czego zrobić uszczelnienie wału przód oraz jak uszczelnić wał tył w silniku, czy macie kogoś kto zrobi koronkę do rozrusznika na koło zamachowe oraz jak by ktoś miał jakąś instrukcje do tego tzn chodzi mi o momenty skręcania glowicy panewek wału i korb itd. Mazejj
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months later...
dr.tommy - nie grzebałem się w siódemce" ale miałem dziewiątkę" a tam oryginalny numer ramy był malowany na jej tylnej części. Wczesne Radzieckie motocykle wojskowe również nie miały numerów ramy a kryterium oznaczenia pojazdu spełniał numer silnika. Osobiście nie szukałbym numerów na oryginalnej ramie, chyba że miała za sobą okres użytkowania w prywatnych rękach. pozdr.db
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To że rama miała malowany numer to wiem, i raczej nie liczę że ktoś taką jeszcze ma.


kolego mazejj" chyba już się porozumieliśmy meilowo, bo kojaże takie zapytanie, przez FB.

Ale jak to nie od Ciebie a szukasz nadal odpowiedzi to zapraszam na FB --> Gaz 67 b - Газ-67 - Иван-Виллис

lub gaz67@wp.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie