pokemon Napisano 6 Wrzesień 2007 Napisano 6 Wrzesień 2007 Ponieważ jestem w temacie budowy i konstrukcji samolotów laikiem, napisałem wszystko co dotyczyło Żubra, ponieważ nie mogłem oddzielić tego co może być istotne a co nie, ale widzę że dla Ciebie kol. Hornet nie było z tym problemu. Dodam tylko tyle od siebie: książka jest naprawdę dobra i opisuje wiele ciekawych rzeczy o których nigdzie indziej nie przeczytacie, jak np. bardzo ciekawe wątki o katastrofie w Giblartarze. Subotkin- też były lotnik RAF ale i września chyba miał spore kontakty i dotarł do ludzi którzy mieli wiedzę, co przy zaginięciu wszelkiego rodzaju dokumentów miało niebagatelne znaczenie. Książka wyszła małym pokątnym nakładem i nabyłem ją w latach 80-tych w księgarni Szkoły Orląt w Dęblinie
LeszekS Napisano 6 Wrzesień 2007 Napisano 6 Wrzesień 2007 Witam. Pan Andrzej Glass w TLiA nr11-12/88 napisał (cytat): ”Po wypadku wstrzymano produkcję Żubrów w LWS. Około roku trwały prace komisji prowadzącej dochodzenie w sprawie przyczyn wypadku. W 1937 r. Pod kierunkiem prof. M.T.Hubnera sprawdzono obliczenia, które były prawidłowe. Dopiero przeprowadzona statyczna próba wytrzymałościowa płata wykazała, że brak rozpórki dolnej między dźwigarami umożliwiał skręcanie dźwigarów i całego skrzydła, czyli konstrukcja była za mało sztywna. Stwierdzono też, że ułożenie sklejki pokrycia włóknami warstw zewnętrznych równolegle, a nie skośnie do dźwigara spowodowało złą współpracę dźwigara z pokryciem (dużą różnicę odkształceń sprzyjającą odklejaniu się pokrycia). Ponadto badania szczątków rozbitego prototypu wykazały wady technologiczne klejenia. Było ono wykonywane pospiesznie, a nawet nocami, przy słabej kontroli technicznej. W wyniku część sklein miała niedostateczną wytrzymałość.” Na temat błędów w konstrukcji skrzydła Żubra napisał też Pan Tadeusz Sołtyk w książce „Błędy i doświadczenia w konstrukcji samolotów”Pozdrowienia.
Hornet Napisano 7 Wrzesień 2007 Napisano 7 Wrzesień 2007 To oferta sprzedaży modelu Żubra z drewna.....fira dostarcza surowca oraz plany.....
Hornet Napisano 7 Wrzesień 2007 Napisano 7 Wrzesień 2007 Teraz już poprawnie,bez błędu powyżej...to część planu do modelu Żubra.Pozdrawiam
Hornet Napisano 12 Wrzesień 2007 Napisano 12 Wrzesień 2007 Coś temat przysycha-więc kto potrafi powiedzieć .....czym są te łezki" na górnej powierzchni płata???Do tej pory błędnie identyfikowano je jako wylot spalin......a przypuszczam,że to może mieć związek z podwoziem......Czekam na opinie
Woodhaven Napisano 13 Wrzesień 2007 Napisano 13 Wrzesień 2007 Raczej mogą to być osłony siłowników klap
Hornet Napisano 13 Wrzesień 2007 Napisano 13 Wrzesień 2007 Woodhaven to prawdopodobne,ale pomyślmy...skrzydło miało gruby profil i taki układ mechaniczny tez mógł się w nim zmieścić...
Woodhaven Napisano 15 Wrzesień 2007 Napisano 15 Wrzesień 2007 Wow. No muszę sobie poszukać pare zdjęć by się z tematem przespać. Za to wrzuciłem parę kamyków na ‘ Zdjęcie naszego samolotu część 8’ i ‘Uzbrojenie strzelecki pilota polskich samolotów’.Mam Nadzieję że zdjątka które zamieściłem też nie dadzą Ci spokoju He, He Lecę spać bo niedługo u mnie będzie świtać słonko. Pozdrowienia z NYC
Hornet Napisano 15 Wrzesień 2007 Napisano 15 Wrzesień 2007 Woodhaven fajnie wykadrowałeś to ujęcie- też widać te ąble"-zobaczymy jak rozwinie się dociekanie co to jest".Myślę,że to forum to odpowiednie miejsce na to.......ale ja nie jestem inżynierem lotniczym i szkoda,że ci ludzie jakoś nie chcą z nami pisać w tym wątku(Że o historykach nie wspomnę")Pozdrawiam NYC.
gros Napisano 22 Wrzesień 2007 Autor Napisano 22 Wrzesień 2007 Do kompletu ze strony www.dws.xip.pl/ celownik PZO wz.38 WH-32 montowany na Żubrze ale pewnie do ŻubraII był planowany Grerz-Bykow. Brak jeszcze trochę wyposażenia może uda się coś skompletować od Łosia.
gros Napisano 22 Wrzesień 2007 Autor Napisano 22 Wrzesień 2007 Celownik bomb. to pewnie ten element na środku fot.
gros Napisano 15 Grudzień 2007 Autor Napisano 15 Grudzień 2007 Ukazał się tom II książki A.Glass „Polskie Konstrukcje Lotnicze” a na stronie nr 150 rysunek bombowca LWS 6 Żubr II. Z analizy rysunku wynika, że jego autor nie jest bywalcem forum odkrywcy. Kadłub za tylną wieżyczką strzelecką i sama wieżyczka jest przerysowana z Żubra I bez zmian.Na lepszą rekonstrukcje tego prototypu trzeba będzie jeszcze poczekać.
gros Napisano 15 Grudzień 2007 Autor Napisano 15 Grudzień 2007 Przydała by się też rysownikowi lepsza analiza tego zdjęcia z innego forum, dla uniknięciu błędów w oddaniu kształtu kabin.
Paladinus Napisano 1 Maj 2009 Napisano 1 Maj 2009 Wątek dość wiekowy, ale trafiłem nań przypadkiem i chciałem dorzucić swoje trzy grosze.Na początek zdjęcie LWS-4A (pochodzące z książki Samoloty PZL 1928-1978 autorstwa A.Glassa wydanej w 1980 roku przez WKiŁ). Niestety marna jakość, ale widoczna jest cała sylwetka samolotu.
Woj42 Napisano 1 Maj 2009 Napisano 1 Maj 2009 Litości! Znowu to stare oznaczenie? Nie było czegoś takiego jak LWS-4A Żubr!
Woodhaven Napisano 19 Czerwiec 2013 Napisano 19 Czerwiec 2013 PZL 30 Żubr" Szczegóły naklejki znajdujące się na zachowanym elemencie Jeden z dwóch zachowanych elementów z rozbitego pod Michałowicami Żubra, przechowywany przez płk. Jana Sadowskiego: obecnie w zbiorach MLP
Hornet Napisano 20 Czerwiec 2013 Napisano 20 Czerwiec 2013 Opis a raczej protokol powypadkowy .....przeczytajcie dokladnie....
Hornet Napisano 20 Czerwiec 2013 Napisano 20 Czerwiec 2013 a tu wyluszczone sedno o co chodzi..klejrnie czy nie
Woodhaven Napisano 11 Lipiec 2013 Napisano 11 Lipiec 2013 PZL 30 Żubr" Kolejny zachowany artefakt z rozbitego pod Michałowicami Żubra, przechowywany przez płk. Jana Sadowskiego: obecnie w zbiorach MLPKawałek płóciennej taśmy z poszycia z dobrze zachowaną powłoką lakierniczą.
Woodhaven Napisano 12 Lipiec 2013 Napisano 12 Lipiec 2013 PZL 30 Żubr" Jeden z dwóch zachowanych elementów z rozbitego pod Michałowicami Żubra, przechowywany przez płk. Jana Sadowskiego: obecnie w zbiorach MLP
Woodhaven Napisano 15 Lipiec 2013 Napisano 15 Lipiec 2013 PZL 30 Żubr" W całej okazałości zachowany kawałek płóciennej taśmy z poszycia.
rwd Napisano 16 Lipiec 2013 Napisano 16 Lipiec 2013 Kartka pocztowa wydana przez rumuńską pocztę w 2001 roku.
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.