Skocz do zawartości

LWS Żubr II


gros

Rekomendowane odpowiedzi

Ponieważ jestem w temacie budowy i konstrukcji samolotów laikiem, napisałem wszystko co dotyczyło Żubra, ponieważ nie mogłem oddzielić tego co może być istotne a co nie, ale widzę że dla Ciebie kol. Hornet nie było z tym problemu. Dodam tylko tyle od siebie: książka jest naprawdę dobra i opisuje wiele ciekawych rzeczy o których nigdzie indziej nie przeczytacie, jak np. bardzo ciekawe wątki o katastrofie w Giblartarze. Subotkin- też były lotnik RAF ale i września chyba miał spore kontakty i dotarł do ludzi którzy mieli wiedzę, co przy zaginięciu wszelkiego rodzaju dokumentów miało niebagatelne znaczenie. Książka wyszła małym pokątnym nakładem i nabyłem ją w latach 80-tych w księgarni Szkoły Orląt w Dęblinie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 110
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Witam.
Pan Andrzej Glass w TLiA nr11-12/88 napisał (cytat): ”Po wypadku wstrzymano produkcję Żubrów w LWS. Około roku trwały prace komisji prowadzącej dochodzenie w sprawie przyczyn wypadku. W 1937 r. Pod kierunkiem prof. M.T.Hubnera sprawdzono obliczenia, które były prawidłowe. Dopiero przeprowadzona statyczna próba wytrzymałościowa płata wykazała, że brak rozpórki dolnej między dźwigarami umożliwiał skręcanie dźwigarów i całego skrzydła, czyli konstrukcja była za mało sztywna. Stwierdzono też, że ułożenie sklejki pokrycia włóknami warstw zewnętrznych równolegle, a nie skośnie do dźwigara spowodowało złą współpracę dźwigara z pokryciem (dużą różnicę odkształceń sprzyjającą odklejaniu się pokrycia). Ponadto badania szczątków rozbitego prototypu wykazały wady technologiczne klejenia. Było ono wykonywane pospiesznie, a nawet nocami, przy słabej kontroli technicznej. W wyniku część sklein miała niedostateczną wytrzymałość.”
Na temat błędów w konstrukcji skrzydła Żubra napisał też Pan Tadeusz Sołtyk w książce „Błędy i doświadczenia w konstrukcji samolotów”
Pozdrowienia.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś temat przysycha-więc kto potrafi powiedzieć .....czym są te łezki" na górnej powierzchni płata???Do tej pory błędnie identyfikowano je jako wylot spalin......a przypuszczam,że to może mieć związek z podwoziem......Czekam na opinie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wow. No muszę sobie poszukać pare zdjęć by się z tematem przespać. Za to wrzuciłem parę kamyków na
‘ Zdjęcie naszego samolotu część 8’ i
‘Uzbrojenie strzelecki pilota polskich samolotów’.
Mam Nadzieję że zdjątka które zamieściłem też nie dadzą Ci spokoju He, He Lecę spać bo niedługo u mnie będzie świtać słonko. Pozdrowienia z NYC

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Woodhaven fajnie wykadrowałeś to ujęcie- też widać te ąble"-zobaczymy jak rozwinie się dociekanie co to jest".Myślę,że to forum to odpowiednie miejsce na to.......ale ja nie jestem inżynierem lotniczym i szkoda,że ci ludzie jakoś nie chcą z nami pisać w tym wątku(Że o historykach nie wspomnę")Pozdrawiam NYC.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do kompletu ze strony www.dws.xip.pl/ celownik PZO wz.38 WH-32 montowany na Żubrze ale pewnie do ŻubraII był planowany Grerz-Bykow. Brak jeszcze trochę wyposażenia może uda się coś skompletować od Łosia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...
Ukazał się tom II książki A.Glass „Polskie Konstrukcje Lotnicze” a na stronie nr 150 rysunek bombowca LWS 6 Żubr II. Z analizy rysunku wynika, że jego autor nie jest bywalcem forum odkrywcy. Kadłub za tylną wieżyczką strzelecką i sama wieżyczka jest przerysowana z Żubra I bez zmian.
Na lepszą rekonstrukcje tego prototypu trzeba będzie jeszcze poczekać.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Wątek dość wiekowy, ale trafiłem nań przypadkiem i chciałem dorzucić swoje trzy grosze.
Na początek zdjęcie LWS-4A (pochodzące z książki Samoloty PZL 1928-1978 autorstwa A.Glassa wydanej w 1980 roku przez WKiŁ). Niestety marna jakość, ale widoczna jest cała sylwetka samolotu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 years later...
  • 3 weeks later...

PZL 30 Żubr"
Kolejny zachowany artefakt z rozbitego
pod Michałowicami Żubra, przechowywany przez płk. Jana Sadowskiego: obecnie w zbiorach MLP
Kawałek płóciennej taśmy z poszycia z dobrze zachowaną powłoką lakierniczą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie