Jump to content
Sign in to follow this  
Sebastian p

14 Pułk Ułanów Jazłowieckich

Recommended Posts

Godzinę temu, formoza58 napisał:

Oj tam, oj tam Leonie 😉 

Odnośnie Tadeusza Sadkowskiego, to nie ma go w listach oficerów i podchorążych w I rzucie bojowym Pułku. Natomiast, jeśli by był w II rzucie, znalazł by się przez via Węgry we Francji, potem w Pułku reaktywującym się w Wielkiej Brytanii. Jak wiekszość II rzutu .

To, że jego nazwisko figuruje jako jeniec w Woldenbergu, to może świadczyć, że nie walczył we wrześniu w 14P.Uł., tylko w innym pułku...

Prezes Rodziny Jazłowieckiej miał na myśli stronę  stowarzyszenia, gdzie jest lista żołnierzy Pułku, od 1918 roku, od lat prowadzona przez Niego.

A tematy do uzupełnienia? Owszem, było, jest i będzie ich. Ho ho ho a może i więcej 😉 

Widzę że ten życiorys jest dla Ciebie mało wiarygodny - być może?  Wobec tego inne tematy zostawiam sobie. Nie warto publikować. Zrobię to co sugerował mnie Prezes S.R.J.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chyba nieporozumienie, życiorys Tadeusza Szadkowskiego jest dla mnie jak najbardziej interesujący. Moje wątpliwości dotyczą tylko  jego wojennego przydziału do " Czternastki",wyraziłem tylko moje zdanie na podstawie mojej wiedzy. Jako nie numer 1, lecz po prostu człowiek interesujący się historią tego Pułku. Przykro, ze zrozumiałeś jak zrozumiałeś 😞  

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dwa zdjęcia, prawdopodobnie z jednego filmu w aparacie. Przedstawiają sytuacje na dziedzińcu " koszar dolnych". Tutaj z pamiątek po por. Sokołowskim , kowal szwadronowy przy pracy. W głębi widoczny kawałek dachu budynku koszarowego szwadronu zapasowego.

sokol2.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natomiast na zdjęciu pochodzącym z pamiątek po wachm. Kazimierzu Juzwie, widoczni od lewej plut. Stopyra , ppor. Sokołowski bawiący się ze swoim " Czongiem" i szef 3 szwadronu wachm. Juzwa. 

Przypuszczam, że zdjęcia robione z aparatu ppor. Sokołowskiego. Ten sam kwadratowy format, powtarzający sie w jeszcze kilku zdjęciach z albumu  podporucznika.

sokolow3.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uł. Stanisław Turbiasz.

Na drugim kadrze, w niemieckiej niewoli. Uł. Turbiasz w środku.

stanis turbiasz1.JPG

staisl turbiasz.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze wspomnień wojennych uł. Karola Zdobylaka z 1 szwadronu, z których bardzo niewiele wykorzystano do opracowań...

karol zdobylak1.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jw. 

Promocja ppor. J. Sokołowskiego przez gen. Kwaśniewskiego.Stoją od lewej: pierwszy ppłk. Jan Litewski, drugi ppłk. dypl. Jan Karcz. Nad ppor. Sokołowskim, w głębi, stoi płk. Zygmunt Podhorski.

sokolow promocj.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jw. Chor. Bronisław Gadzin wśród pań z Rodziny Wojskowej Pułku. Widoczny chłopiec to syn wachm. Piotra Patyny, nierzadko pojawiający się na zdjęciach z życia Pułku...

pam piotr patyn3.JPG

pam piotr patyn6.JPG

pam piotr patyna4.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy ktoś spotkał się z  kroniką, w której uwidoczniono przemarsz Pułku na defiladę 3 maja 1939 roku. Podobnie jak kronika przedstawiającą przemarsz 1 Pułku Szwoleżerów obok budynku " Zachęty" ( również 3 maja 1939 roku) była kolorowa...

3 maja39rok.JPG

3maj 39r1.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciekawostka... Kolejne zdjęcie z uroczystości w Tomaszowie, w marcu 1921 roku. Przedstawia poczet sztandarowy Pułku przed defiladą.

21 marzec.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

W ostatnim zdjęciu w dali oddziały przegrupowujące się do defilady ( ?)

A tutaj w trakcie defilady.

tom3.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 godziny temu, formoza58 napisał:

Ciekawostka... Kolejne zdjęcie z uroczystości w Tomaszowie, w marcu 1921 roku. Przedstawia poczet sztandarowy Pułku przed defiladą.

21 marzec.JPG

W odpowiedzi na pytanie P. Irka... Jednak to oddziały przegrupowujące się do defilady w kierunku na miejsce gdzie stał : Dziadek" ze świtą niewidocznym od lewej. Podobnie defilował w tym miejscu szwadron marszowy 2 Pułku Ułanów Grochowskich ze sztandarem pułku, 3 maja 1920 roku.

tom 33maj 20r.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ppor. Aleksander Marczyński.

Uczestnik walk wrześniowych Pułku, ranny w boju pod Górkami Kampinoskimi. Kawaler Krzyża Walecznych.  W czasie okupacji w konspiracji w Armii Krajowej, w 1944 roku wstępuje do wojska i otrzymuje przydział do 1 Brygady Kawalerii.. Po wojnie oficer LWP.  Cały czas w kontakcie z kolegami pułkowymi w kraju i na obczyźnie.

marczyns00.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jw.

Z korespondencji ppor. Marczyńskiego do plut. Wasyluka, w sprawy wyjaśnienia pomyłkowej informacji w " Przekroju". Podano tam, że  kpr. Czech, który uratował podczas szarży 19 września sztandar pułkowy i przywiózł do Warszawy, miał na imię Bronisław i był znanym olimpijczykiem, który zginął odmawiając okupantom trenowania niemieckich narciarzy i skoczków. Było to  nieprawdą, bowiem w rzeczywistości miał on na imię Mieczysław i nie miał nic wspólnego ze wspomnianym olimpijczykiem...

marczyns0.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information