Skocz do zawartości

Parcina-Szkoła.Szybowcowa-Grodziec


Hornet

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 450
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Z pierwszej pieczątki: Nieder Ellguth - Ligota Dolna
Z niemieckiej Wikipedii: 1925 entstand auf dem Steinberg bei Nieder Ellguth ein Flugplatz für Segelflugzeuge[2][3]. Dem Flugplatz folgte der Bau des Segelfliegerheims Oberschlesien."

A w źródłach jest taka linka: http://rozalowski.info/priv/txt/Ikar_z_Ligoty_Dolnej.pdf

Pierwsze zdanie z zalinkowanego pdf'a: Przy drodze Gogolin – Strzelce Op., tuż za granica gminy Gogolin, znajduje sie Ligota Dolna. Punktem orientacyjnym, który wskaże bezbłędnie niepozorną Ligotę jest Ligocka Góra Kamienna, znana też jako Góra Chełmska, urokliwe wzgórze po prawej stronie drogi."

Niem. der Stein - kamień
Niem. der Berg - góra

No i masz Steinberg - Góra Kamienna

Pozdr.,
MJU
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjęcie z pilotem w szybowcu z allegro według mnie przedstawia na pewno szybowiec Komar ze względu na szczegóły konstrukcji. Co do wiatrochronu to Komar miał ich co najmniej kilka w różnych kształtach, niektóre szybowce nie miały ich wcale widać to na starych zdjęciach. Ciekaw jestem kto to jest w tym szybowcu?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W odpowiedzi na zdjęcie z 2011-01-18 23:13:45 Salamandra z Bezmiechowej" czy to rzeczywiście Bezmiechowa z fotografii nie sposób stwierdzić, natomiast zdjęcie jest jak najbardziej przedwojenne. Zaintrygował mnie bardzo ten ogromny numer rejestracyjny gdyż posiadając w swoich zbiorach wiele dawnych zdjęć z szybowacami na żadnym nie mam takich dużych numerów rejestracyjnych. W internecie znalazłem przedwojenne zdjęcie z Jodłowca (wzgórze w okolicach jeziora rożnowskiego koło Nowego Sącza), na którym widać Salamandrę z tejże wielkości numerem rejestracyjnym. W dostępnym rejestrze szybowców numeracja od SP-876 do SP-1225 jest nieokreślona lecz jest pewne że takie istniały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę zobaczyć na zdjęcie z 2010-10-05 22:59:50. Ewidentnie Żar i Salamandra SP-1159 a więc o rejestracji wyższej niż ta z 2011-01-18 23:13:45. To co napisał ZbyszekL daje do myślenia ale ja ciągle twierdzę, że to jednak powojenny Żar. Dodatkowo uwagę zwraca stosunkowo jasny odcień lakieru tej Salamandry. Salamandry przedwojenne były lakierowane na ciemnoczerwony kolor natomiast serie powojenne początkowo na kremowy a następnie na pomarańczowy. I właśnie ów jasny kolor pokrycia składnia mnie ku okresowi powojennemu. Ale....ostatnie Salamandry na Żarze latały jeszcze na początku lat sześćdziesiątych w międzyczasie przechodząc wiele remontów i otrzymując różnorakie nieraz malowania.
Smutne jest to że możemy jedynie przypuszczać gdzie i kiedy wykonano tą fotografię, klimat starych szybowców i pamięć o nich odchodzi wraz z ludźmi którym było dane latać na tych drewnianych ptakach...nam pozostają jedynie ulotne chwile zaklęte w czarno-białe fotografie i dyskusje takie jak ta-ku pamięci i ocaleniu od zapomnienia....
Pozdrawiam!!!
Tomek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sugerował bym zwrócić uwagę na załączoną przedwojenną fotografię z Jodłowca, na której widać Salamandrę z takiej samej wielkości i o tym samym kroju numerem rejestracyjnym. Przejrzałem wiele zdjęć z Salamandrą z lat powojennych i nie znalazłem aby gdzieś numer rejestracyjny był tego samego kroju. Co do barwy to jestem sceptyczny z wielu powodów, były pewne odstępstwa w malowaniu a sama fotografia jest zależna od kąta padania światła rodzaju filmu itp. Wyjaśnieniem tejże sprawy byłby dostęp do powojennego rejestru i czy pod numerem SP-1018 jest zarejestrowana Salamandra.
Polecam - http://szybowce.fotoedytor.com/galeria/index.php?cat=51
Pozdrawiam Zbyszek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Długo nie wypowiadałem się o szybowcu SP-1018, bo (może to zabrzmi zbyt dumnie) szukałem konkretnych materiałów. To, co ustaliłem wprawiło mnie w pewne zdumienie, ale to fakty.
Otóż w powojennej Polsce, znaki SP-1018 miał szybowiec... IS-3 ABC (nr fabryczny L 060), wyprodukowany w roku 1950. Zarejestrowany był w latach 1950-1960. Będę to jeszcze próbował sprawdzić w innym źrdódle, ale sądzę, że to bardzo wiarygodne informacje. Niestety nie mam informacji na temat tego, gdzie latał. Szczerze mówiąc cały czas myślałem, że fotka Salamandry jest powojenna. Myliłem się, ale cóż znaleźliśmy jeszcze jedną rejestrację polskiego, przedwojennego szybowca.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem wdzięczny za informację. Zostało jeszcze do ustalenia gdzie ta Salamandra latała. Może kiedyś jakieś inne zdjęcie z tym szybowcem?! Czy mogę prosić o podanie źródła z którego pochodzi informacja o szybowcu IS-3 ABC, gdyż takie informacje z Konstrukcje Lotnicze Polski Ludowej" z 1965 roku są bardzo ograniczone.
Pozdrawiam Zbyszek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla urozmaicenia tematu - niepublikowane zdjęcie z 1947 roku. Egzemplarz SP-321 nr fabr.002 z partii pierwszych 5 sztuk, jest to kopia" przedwojennej Salamandry. Fotografia wykonana w Tęgoborzu na górze Jodłowiec koło Nowego-Sącza, w kabinie inżynier Karol Czudek z Goleszowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę -nareszcie coś ruszyło i takiej wymiany poglądów życzylibyśmy sobie jak najwięcej.A może w ogóle zacząc uzupełniac braki w rejestracjach szybowców przedwojennych i dopomóc panom Andrzejom Morgale oraz Glass-owi Zatem czy założyc nowy watek????Byłoby zdjęcie-rejestracja i szukanie danych o szybowcu i jego użytkownikach....Pomyślmy.pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciesze się, że mogłem pomóc. Nie chciałbym na razie zdradzać źródła. Powiem tyle - spotterzy mają swoje sposoby. Dla ułatwienia dodam, że spotter to taki stwór, który ugana się za rejestracjami i numerami samolotów itp. No cóż, pozostaje tylko jeszcze wykręcić beczke i czekać na następne niespodzianki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.odkrywca.pl/forum_pics/picsforum25/1441299627_modified.jpg
budynek w tle jak dla mnie ten sam
http://www.odkrywca.pl/forum_pics/picsforum23/bez.jpg
http://www.odkrywca.pl/forum_pics/picsforum23/bez1.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Salamandra SP-1408...opisano zdjęcia jako z roku 1939.
Wyglada na to, że to prawda. Troche to trwało ale... Moje dotychczasowe ustalenia: po wojnie SP-1408 to była Mucha 100(nr fabryczny 34), wyprodukowana w roku 1953. Zarejestrowana w latach 1953-1976.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.Mam prośbę,czy możliwa jest identyfikacja szybowca w prawej części zdjęcia,czy to może być Salamandra?
Drugie pytanie dotyczy fragmentu w lewej części zdjęcia,widać tam fragment napisu,podobny jak na krytej platformie do transportu szybowców z Ustianowej.Taki jak na tym zdjęciu:
http://www.odkrywca.pl/forum_pics/picsforum19/200705191634_0001.jpg
Czy to może być ta sama platforma?
Przepraszam za nie najlepszą jakość prezentowanego materiału,ale jest to wykadrowany i powiększony fragment z innego zdjęcia.Lokalizacja lotnisko Krosno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hornet,dziękuje za pomoc w identyfikacji.Pozwolę sobie pozostać w temacie lotniska w Krośnie.Na to lotnisko w czasie okupacji Niemcy przewieźli ponad 200 szybowców z Ustianowej.Poniżej zdjęcie z jednego hangaru na lotnisku:
http://www.odkrywca.pl/forum_pics/picsforum24/bwbljygcwkkgrhqvi0ev10f0gubmi6pz5ycw_12.jpg
Dodatkowo 2 zdjęcia związane z losami tych szybowców.
Zdjęcie po lewej:uliczka na lotnisku,w tle główny budynek Szkoły Lotniczej.
Po prawej:jedna z ulic w mieście(obecnie ul.Staszica).
Na zdjęciach widoczne fragmenty szybowców,podczas transportu na wozach kołowych.
Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie