TCzapik Napisano 27 Październik 2005 Napisano 27 Październik 2005 Szkoda.Wobec tego co to jest na zdjęciu?No i Wilk miał numer 8.Czy ktoś się może spotkał z informacją jaki numer miał Gen. Dąbrowski (Grot)" ?Zdjęcie Diamonda" z wieżyczką [wri4 typ1] które Artur135 zamieścił 20.10.05 pisząc, ze jest to chyba Grożny szeroki", było [o ile dobrze pamiętam] zamieszczone w książce B. Skaradzińskiego Polskie lata 1919-1920", z podpisem pp Ukraina". Ty Krzysztofie określiłeś go jako część G. Iwaszkiewicza"Tymczasem wagon ten chyba ma oznakowanie na burtach [gdyż zasłaniają go żołnierze] takie samo, jak identyczny wagon na zdjęciu ze strony Dereli należący do Groźnego"
Krzysztof115 Napisano 27 Październik 2005 Napisano 27 Październik 2005 Przeciwnik dysponował w 1920 roku około 200 BP. Przeciw RP jednorazowo między 50 a 70 składów, po 4-6 jednostek na jednej linii kolejowej.Proszę dokładnie porównać oba zdjęcia Groźnego", ponieważ wagony jednowieżowe były dość popularne wśród PP iałych".Może Odessa? Widać pewne różnice.Więcej informacji można znależć tylko w CAW.Pzdr.
artur135 Napisano 28 Październik 2005 Napisano 28 Październik 2005 Do TCzapik i do krzysztof115.Panie Tomaszu,dobrze Pan pamieta, zdjecie faktycznie bylo w >>książce B. Skaradzińskiego Polskie lata 1919-1920", z podpisem pp Ukraina"
artur135 Napisano 28 Październik 2005 Napisano 28 Październik 2005 Do TCzapik i do krzysztof115.Panie Tomaszu,dobrze Pan pamieta, zdjecie faktycznie bylo w >>książce B. Skaradzińskiego Polskie lata 1919-1920", z podpisem pp Ukraina"
artur135 Napisano 28 Październik 2005 Napisano 28 Październik 2005 Panie Krzysztofie, jest Pan w swoich komentarzach nieco enigmatyczny. Chodzi o klasyfikacje wagonu (Grozny Szeroki / Ukraina) jako czesc Gen. Iwaszkiewicz". Nie staram sie podwazyc Panskiej znajomosci tematu, ale jako entuzjasta PP cieszylbym sie bardzo znajac zrodla informacji.
artur135 Napisano 28 Październik 2005 Napisano 28 Październik 2005 Panie Krysztofie, pytam dlatego ze:Zdjecie podpisane:>>materiels des BP”Kommunist” et “Karl Liebknecht” apres leur capture par les Polonais qui en font le “Grozny”>>Nie wiem skad pan Malmassari mial te informacje, ale taki parowoz z charakterystycznym opancerzeniem dymnicy / zbiornika powietrza pojawil sie juz na tym forum jako, o ile sie nie myle parowoz pp Grozny. Co do tylnego wagonu, wiemy ze byl, zreszta tez dosyc nietypowy, wyglada jak konstukcje Izorskie (Piotrogrodzkie) ale wieze typowe dla Krasnoe Sormowo. Rozumiem ze sklad pociagow nie byl staly, zestawy sie zmienialy itd. Ale stad pytanie o pp Gen. IwaszkiewiczPozdrawiam,
TCzapik Napisano 28 Październik 2005 Napisano 28 Październik 2005 Wagony austriackie serii JK" są to węglarko-platformy.Rozstaw osi wagonu z budką była większa i wynosiła 6,5m.Natomiast wagony wyspecjalizowane jako węglarki były oznanaczane literą K"Natomiast e" oznacza jak sądzę ładowność powyżej 15 ton.Czasami osadzano tez działa na niemieckich platformach serii Rm"
Krzysztof115 Napisano 28 Październik 2005 Napisano 28 Październik 2005 Panie Arturze.W książce Pana M.zdjęcie jest poprawnie opisane.Co do pochodzenia 2 wagonu artyleryjskiego ,zgadzam się z Panem.Zdjęie prawdopodobnie z września 1920 roku.Wagon drugi oczywiście 2-wieżowy. Gen.Iwaszkiewicz" posiadał w swoim składzie wagon art. 1-wieżowy ,ale o innej budowie.Proszę porównać oba zdjęcia. Wagony te proste w budowie > Pionier".Przeciwnik zdobył na armii Denikina w styczniu 1920 roku 23 pociągi pancerne. Książka o BP ukazała się w Mińsku w 2002 roku.Pzdr.
bodziu000000 Napisano 28 Październik 2005 Napisano 28 Październik 2005 Panowie, pozwolę sobie przerwać tę pasjonującą dyskusję dwoma nowymi zdjęciami Poznańczyka".
Grendel Napisano 29 Październik 2005 Napisano 29 Październik 2005 Panowie,Pozwole sobie na moment przerwac dyskusje nad pociagami roku 1920-go, i przeskoczyc do 18-go wrzesnia 1939 roku w Wilnie.Czeslaw Grzelak w Wilno-Grodno-Kodziowce 1939" i w Kresach w czerwieni 1939" pisze o improwizowanym pociagu pancernym zbudowanym przez kolejarzy.Mial on sie skladac z lokomotywy manewrowej i dwoch wagonow opancerzonych przykreconymi blachami stalowili i uzbrojonych w dwa km kazdy.Zostal uszkodzony w Burbiszkach.Czy wiadomo cos wiecej?Jakies przypuszczenia odnosnie uzytej lokomotywy?Znane relacje badz wspomnienia?PozdrowieniaGrendel
bodziu000000 Napisano 29 Październik 2005 Napisano 29 Październik 2005 Krzysiu, jedyne co znalazłem u siebie to opis z książki Czesława Grzelaka Wilno 1939":Część ochotników tej kompanii (kompania por. Pielaszowskiego) zatrudniono przy dokończeniu montowania improwizowanego pociągu pancernego składającego się z lokomotywy do przetaczania składów i dwóch drewnianych wagonów. Do ścian wagonów przykręcono lub przyspawano stalowe blachy, wycięto otwory strzelnicze i uzbrojono każdy wagon w dwa cekaemy. Przed wieczorem (18 września) ten anachroniczny pociąg pancerny wysłano torem kolejowym w kierunku Lidy. Dojechał prawdopodobnie do Burbiszek i tam pozostał. Czy wziął udział w walce o magazyny wojskowe i dlaczego nie wycofał się do Wilna - nie wiadomo. W każdym razie, gdy pod wieczór 18 września kilka (5-6)czołgów radzieckich pojawiło się na ul. Poleskiej (na tyłach magazynów wojskowych), walkę z nimi nawiązała kompania por. Pielaszowskiego, która za pomocą karabinów przeciwpancernych i cekaemów zatrzymała pierwsze natarcie pancernych pojazdów wroga, niszcząc jeden czołg i jeden uszkadzając, po czym opuściła tereny przydworcowe i w centrum została rozwiązana. Są to dane zaczerpnięte z relacji jednego z ochotników tej kompanii, Janusza Rybackiego." We wcześniejszych zdaniach jest napisane, że kompania była uzbrojona w cztery cekaemy i dwa lub trzy karabiny przeciwpancerne. Cekaemy użyto do uzbrojenia pociągu, ale w późniejszym opisie, jest mowa o użyciu ich w walkach z Rosjanami. Może, więc pociąg ten po dojechaniu do Burbiszek się popsuł, lub nie mógł jechać dalej oraz wrócić, i został rozbrojony.Niestety żadnych informacji o typie lokomotywy nie ma.PzdrBodziu
TCzapik Napisano 29 Październik 2005 Napisano 29 Październik 2005 Niestety źródła są, często sprzeczne ze sobą, więc trzeba dokładnie określać w takim wypadku pochodzenie informacji, i starać się dotrzeć do możliwie wielu.Co Pioniera" i G. Iwaszkiewicza", czy ja dobrze podejrzewam, że przed ofensywą kijowską mogły przejść wymianę taboru, lub też juz po włączono w nie zdobyty tabor.Np. w O. są zdjęcia tych jednostek jescze z taborem raczej z 1919. Iwaszkiewicz" ma tam na pewno wagon serii JKe. Zresztą Magnuski w Pociąg pancerny "Zygmunt Powstaniec" wymienia taki wagon JKe 670422. Z tym, że wagon ten nie miał armaty kazamatowej a zwykłą rosyjaką polówkę.
TCzapik Napisano 29 Październik 2005 Napisano 29 Październik 2005 I jeszcze w dotatku jest też zwykły kryty betonowy Gg16770 zbudowany dopiero w sierpniu 1920, też dla Iwaszkiewicza"
Krzysztof115 Napisano 29 Październik 2005 Napisano 29 Październik 2005 Re.TCzapik Podczas rajdu na Kowel we wrześniu 1920 roku WP zdobyło 2 jednostki szerokie :BP 39 Subbotkin" oraz BP 13 Krasnyj kawalerist" z 1 Konnej Armii.Mjr Czerepiński się pomylił ,a Pan O. powinien skonfrontować te informacje z materiałami archiwalnymi. Co do Pomsty" -brawo. PP Pionier " był w rezerwie 0,5 roku.Wiele polskich pociągów pancernych przechodziło ransformacje".Raz to PP szeroki a raz normalnotorowy np.Paderewski".Wynikało to z faktu, iż WP prowadziło działania ofensywne i potrzebne było silne wsparcie dla polskiej piechoty.Po utracie szeregu polskich pociągów pancrnych (lato 1920) wyciągnięto z rezerwy stare" wagony bojowe i wcielono do różnych PP.
JoncaA Napisano 29 Październik 2005 Napisano 29 Październik 2005 Krzysztofie115, widze, ze masz klopot z obrobka bitmap (bez obrazy - formula na y", jakos tam przyjeta na forum,calkiem mi odpowiada,ale starczy warknac, bym z niej zrezygnowal). Na tyle niezle sie osprzetowilem, ze z powiekszaniem-zmniejszaniem, zmiana rozdzielczosci, zmiana formatu itd. nie mam wiekszych problemow, wiec jesli uznasz, ze jakies zdjecie warte jest wiekszego obrazka to mi je podeslij na maila w takiej postaci, jaka masz.
Krzysztof115 Napisano 29 Październik 2005 Napisano 29 Październik 2005 Panie Adamie.Mimo,że posiadam HP3770 mam rzeczywiście problemz zamieszczaniem na forum dobrych zdjęć.Mam wreszcie trochę wolnego czasu i jestem na podglądzie.Pozdrawiam.
artur135 Napisano 29 Październik 2005 Napisano 29 Październik 2005 Uwazam ze wagony uzyte do budowy starszego sprzetu PP sa sprawa dosyc istotna, tak wiec odsylacz do 2 stron, sa to katalogi, wegierski z 1967 i radziecki z 1955. Niby epoka juz nie ta, ale mozna znalezc kilka klejnotow" nawet z XIX wieku. Nalezaloby podziwiac wytrzymalosc tych konstrukcjihttp://clubbm.narod.ru/alb1955/spravka1955.htmhttp://www.freeweb.hu/vasutikocsi//jelleg/j1967.htmlPanie Krzystofie, jaki jest tytul ksiazki o BP wydanej w Minsku w 2002? Pozdrawiam,
Krzysztof115 Napisano 29 Październik 2005 Napisano 29 Październik 2005 Panie Arturze135 Podaję tytuł książki Kreposti na kolesach",350 stron.Pozdrawiam.
artur135 Napisano 29 Październik 2005 Napisano 29 Październik 2005 Panie Tomaszu,Wagon JKe 670422 wymieniony przez pana Magnuskiego jest, sadzac po szkicu, podobny do tego ktory wiedzielismy dzieki uprzejmosci Adama 2005-10-12 20:29:00. Ale zastanawia mnie ta armata. Lubie sobie pewne rzeczy narysowac. Dlugosc wagonu moze byc niedokladna :-(, niestety nie mam odpowiednich zrodel. Ale nie o dlugosc chodzi a o szerokosc, a ta jest w miare dokladna. Dodajmy jeszcze ze mogla tam wewnatrz byc warstwa betonu ( oczywiscie nie musiala jezeli blachy [?] na burtach byly wystarczajaco grube) tak wiec armata polowa tych rozmiarow na stanowisku bocznym, nawet po ucieciu “ogona”, jest troche nieustawna.
artur135 Napisano 29 Październik 2005 Napisano 29 Październik 2005 Natomiast uzycie armaty fortecznej w tej konfiguracji pozwala na w miare swobodne prowadzenie ognia na dowolna burte.
artur135 Napisano 29 Październik 2005 Napisano 29 Październik 2005 Zdaje sobie oczywiscie sprawe ze Rosjanie rozwiazali ten problem w sposob pokazany na rysunku,
artur135 Napisano 29 Październik 2005 Napisano 29 Październik 2005 ..a byly nawet i takie cuda", ale wbrew pozorom nie sa to przerobki proste. A szanse na znalezienie takiej armaty w arsenale zdobycznego sprzetu...
Krzysztof115 Napisano 29 Październik 2005 Napisano 29 Październik 2005 Panowie Armaty polowe w polskich pociągach pancernych były zazwyczaj ustawiane jako czołowe. W szeregu wagonach zamontowano armaty forteczne z ostrzałem bocznym -Śmiały" w trzech wojnach ,str.11. W wagonie 670422 została zamontowana armata forteczna z ostrzałem bocznym.Zamieściłem zdjęcie takiego wagonu na forum.Wnętrze wagonów artyleryjskich było do wysokości 1,8 wyłożone płytami betonowymi o grubości około 10 cm a dachy opancerzane blachą żelazną.Spotkałem się z informacją,iż w kilku wagonach art.zamontowano 2 armaty forteczne.Z jednej prowadzono ostrzał na prawą a z drugiej na lewą stronę.Były co najmniej 3 modele dział fortecznych, kalibru 8 i 9 cm.Pzdr.
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.