Gebhardt Napisano 21 Styczeń 2005 Autor Napisano 21 Styczeń 2005 Wg moich obliczen bylo 6 zasadniczych wersji tego pojazdu:Furgon otwartyFurgon z wysoka sztywna oponcza patrolu radiostacji N2Furgon z wysoka sztywna oponcza patrolu pomiarowego baterii plotCiagnik dziala ppanc 37mmSamochod zwiadowczy artyleriiSamochod z przyczepa patrolu telefonicznego artylerii zmotoryzowanejCzy jeszcze cos bylo?
polsmol Napisano 21 Styczeń 2005 Napisano 21 Styczeń 2005 Chyba nie było wersji osobowej PZInż. 302 czyli PF 508/518 czy jak tam go zwał ;-)
JoncaA Napisano 21 Styczeń 2005 Napisano 21 Styczeń 2005 1. Pz.Inz.302 to oznaczenie ciagnika dla artylerii - odmiany samochodu 508/518. A wiec nie czyli", bo sie roznil hakiem, wzmocnieniem ramy, przełozeniami...2. Laziki sa 508", wczesniejsze i pozniejsze3. Wyliczanka wersji w zasadzie chyba pelna (dzisiaj skazany jestem na pamiec). Dodaj najmniej kilka egzemplarzy radiowych ze sztywnym nadwoziem drewniano-blaszanym,niewiele tylko roznym od nadwozia na podwoziu 508 (samochod na zdjeciu ze szkoly lacznosci w Zegrzu).
Gebhardt Napisano 21 Styczeń 2005 Autor Napisano 21 Styczeń 2005 I oczywiscie jakies opary musialy na mozg napasc bo oczywiscie 7y byl samochod z ckm o ktorym juz bylo mnogo w innym poscie, a ten radiowoz to bedzie 8 (chociaz nie jestem 100% przekonany ze to jest 508/18 - ale jestem sklonny dac sie przekonac:). Jezeli tak to jaka byla radiostacja - RKD jak w radiowozie PF508?
kuna Napisano 22 Styczeń 2005 Napisano 22 Styczeń 2005 Z samochodów Fiat 518 naliczyłem w książce 5 i są to:-wóz topograficzny (dowodzenia)-wóz sekcji minerskiej-wóz przystosowany do budowy linii telefonicznej-samochód osobowy PF 518 (łazik)-wóz radionatomiast PZInż.302 mam dwa w książce i są to:-PZInż.302 stosowany do holowania armaty ppanc. wz.36-Taczanka samochodowa PZInż.302 z ckm wz.30Może niebawem dorzuce rysunki jak się uda no i jeśli ktoś będzie chciał.Wszystkie dane za Księgą kawalerii polskiej" autorstwa p.H. SmacznegoPozdrawiamkuna
kuna Napisano 22 Styczeń 2005 Napisano 22 Styczeń 2005 Z góry sorki za kiepskie fotki ale jak to się mówi lepszy rydz niż nic:) i może komuś się przydadzą.I tak na załączonym obrazku mamy samochód osobowy łazik PF 518.Wóz był przeznaczony dla dowódców brygad kawalerii,szwadronów i różnych pododdziałów w pułkach kawalerii zmotoryzowanej,w dowództwach brygad pancerno-motorowych, w jednostkach wojsk saperskich i łączności.To co widać taka pionowa kreska to kawałek nastepnego zdjęcia.
kuna Napisano 22 Styczeń 2005 Napisano 22 Styczeń 2005 Teraz Wóz radio PF 518Samochody radiowe stanowiły etatowe wyposażenie zmotoryzowanych jednostek łączności,zmotoryzowanych pułków kawalerii,brygad pancerno-motorowych,artylerii plot oraz rzutów kołowych wojsk lotniczych.
kuna Napisano 22 Styczeń 2005 Napisano 22 Styczeń 2005 Wóz sekcji minerskiej PF 518Oba te wozy wchodziły w skład wyposażenia zmotoryzowanych pułków kawalerii i pododdziałów saperskich i artyleryjskich w brygadach pancerno-motorowych.
kuna Napisano 22 Styczeń 2005 Napisano 22 Styczeń 2005 Samochód PF 518 przystosowany do budowy linii telefonicznych (tzw.zmotoryzowany patrol telefoniczny) oraz przyczepka 3-osobowa z aparatami telefonicznymi i bębnami kablowymi.Zmotoryzowane patrole telefoniczne wchodziły w skład plutonów łączności w zmotoryzowanych pułkach kawalerii,artylerii i w szwadronach łączności w brygadach pancerno-motorowych.
kuna Napisano 22 Styczeń 2005 Napisano 22 Styczeń 2005 a teraz Ciągnik PZInż.302 stosowany do holowania armaty ppanc. wz.36 w pułkach kawalerii zmotoryzowanej i w brygadach pancerno-motorowych (samodzielne dywizjony ppanc.)
kuna Napisano 22 Styczeń 2005 Napisano 22 Styczeń 2005 Taczanka samochodowa PZInż.302 z ckm wz.30 stosowana w pułkach kawalerii zmotoryzowanej oraz w bateriach artylerii plot. do jej osłony i ostrzeliwania samolotów nisko lecących.To tyle według książki wspomnianej wcześniejpozdrawiamkuna
JoncaA Napisano 22 Styczeń 2005 Napisano 22 Styczeń 2005 Niech ktos cos powie, bo mi chyba nie wypada!
polsmol Napisano 22 Styczeń 2005 Napisano 22 Styczeń 2005 Te rysunki są dość schematyczne" a opis z błędami :-(
pieczarka Napisano 22 Styczeń 2005 Napisano 22 Styczeń 2005 ...a poza tym uważam, że Kartagine należy zburzyć."W związku z tym, że wiele osób uznaje Ksiegę kawalerii polskiej" Henryka Smacznego za miarodajne źródło wszelkich informacji pozwalam sobie w załączeniu przesyłać adresy do skanów recenzji autorstaw pana Lesława Kukawskiego, która ukazała się na łamach czasopisma Koń Polski" nr 4 (110) z 1990 roku. http://republika.pl/p_pieczarka/recenzja/recenzja01.jpg http://republika.pl/p_pieczarka/recenzja/recenzja02.jpg http://republika.pl/p_pieczarka/recenzja/recenzja03.jpg http://republika.pl/p_pieczarka/recenzja/recenzja04.jpg http://republika.pl/p_pieczarka/recenzja/recenzja05.jpg
JoncaA Napisano 22 Styczeń 2005 Napisano 22 Styczeń 2005 nie dam sie namowic do recenzowania dziel Pana Smacznego - chocby dlatego, ze szkoda czasu. Chce tylko prosic, zeby koledzy z forum zechcieli nie traktowac tych dziel powaznie, dla dobra merytorycznej jakosci forum.A ze jestesmy w watku o samochodzie 508/518 i ciagniku 302 to , zeby sie nie rozwodzic - rysunek boczny 302" wg Smacznego i nalozony nan skan rysunku technicznego z dokumentacji fabrycznej (przy zalozeniu, ze oba rysunki przynajmniej rozstaw kol maja taki sam).
cieciwa Napisano 24 Styczeń 2005 Napisano 24 Styczeń 2005 A to wogole jest jakakolwiek dokumentacja fabryczna dla tych pojazdow ?Jak ja szukalem, to wszedzie gdzie pytalem, splawiano mnie, ze dokumentacji niema.
JoncaA Napisano 24 Styczeń 2005 Napisano 24 Styczeń 2005 no to zle pytales. Dokumentacji rzeczywiscie nie ma, ale zachowal sie rysunek nr.332 z Biura Studioww P.Z.Inz. :zwymiarowane nadwozie z boku i z gory
cieciwa Napisano 25 Styczeń 2005 Napisano 25 Styczeń 2005 Nie, poprostu p. Cięciwa jest nikim i mozna go zupelnie olac, i wywalic za drzwi, bo nic nie zrobi.Natomiast p. Jońca [nawet jesli to jest tylko zbieznosc nazwiska] - autor znanych ksiazek popularno-historycznych - to zupelnie co innego, jego zdanie moze zawazyc na jakichs kontaktach zakladu.Jego nalezy wysluchac i w miere mozliwosci mu pomoc.Przykro mi, ale tak to wyglada.A wiem to stad, ze jak pytalem w Poznaniu u Cegielskiego o drezyny, to mnie zbyto, ze cala dokumentacja zginela podczas wojny. Ale jak miesiac pozniej o to samo pytala osoba z USA [z ktora mam jakis ulotny kontakt] to jej odpowiedziano, ze dokumentacja jest i owszem, wprawdzie niekompletna, ale jest.
Gebhardt Napisano 25 Styczeń 2005 Autor Napisano 25 Styczeń 2005 Adamie - w jasniejszym wydaniu to faktycznie zgoda - to jest podwozie 508/18. Widac ze dolna krawedz kola wystaje ponizej deski (po Angielsku running board, ale po Polsku moze mnie ktos doksztalci:)?) Czyli mamy ich teraz razem 8:) Troche myla te tylnie blotniki ale z drugiej strony cos sie obija po glowie ze byl projekt na uniwersalna bude radiowa na rozne typy samochodow w zestawie BBTWL i to moze miec cos wspolnego z tym.
Gebhardt Napisano 27 Styczeń 2005 Autor Napisano 27 Styczeń 2005 Dla uporzadkowania tematu:)Byly trzy typy lekkich pojazdow uzywanych w WP : Laziki PF 508 i PF 518 bazowane na cywilnych samochodach osobowych (ktore zresta rowniez byly uzywane przez wojsko jak rowniez furgony PF 508) oraz PF 508/18 ktory byl pojazdem wojskowym ktory laczyl elementy obu typow + nowe rozwiazania ulatwiajace jazde w terenie. Najlatwiej (chyba) go poznac po kolach zapasowych zwieszonych na pol-oskach ulatwiajacych pokonywanie przeszkod terenowych. Wlasnie o ten ostatni typ chodzi. Mam pare pytan/sprostowan:a) czy sa jakies dowody ze 'motorowe taczanki' ckm byly uzywane przez pulki kawalerii zmotoryzowanej? Laziki 518 owszem, ale o taczankach nie slyszalem.b) Samochod telefoniczny na rysunku ze Smacznego to Samochod telefoniczny patrolowy artylerii zmotoryzowanej PF 508/18 nie 518. Takie samochody jezeli faktycznie je wyprodukowano do wrzesnia 1939, sluzyly w dam'ach. Kawaleria zmotoryzowana i szwadrony lacznosci brygad zmotoryzowanych uzywaly w tym celu samochody polciezarowe PF618 i moze jakies Chevrolety w WBP-M. Na pewno niektore pulki WBP-M uzywaly nawet ordynarnych PF 621 z braku odpowiedniego sprzetu.c) Woz Patrolu minerskiego to adaptowany w oddzialach wg projektu BBTSap furgon PF508 an nie 518. pewnie bylo mozliwe adaptowanie i furgonu 508/518 ale nie widzialem nigdzie dowodow ze tak faktycznie gdziekolwiek sie stalo.d) Woz zwiadowczy czy topograficzny (nie dowodzenia) i radiowy to tez samochody PF 508/18.Adamie - czy mozna rysunek ciagnika tylko bez podkladu?:)PozdrawiamKrzysztof
JoncaA Napisano 27 Styczeń 2005 Napisano 27 Styczeń 2005 fatalna jakosc odbitki sprawia, ze po bocianowych ograniczeniach wagi i formatu juz by nic nie zostalo do ogladania. Gebhart - dostaniesz na maila, ale za pare dni, bo bez obrobki skanu sie nie obejdzie. Tu, jako ciekawostka. Wszyscy na ciagnik mowimy P.Z.Inz.302", ja tez - a tytul rysunku: ciagnik na podw.302"
Gebhardt Napisano 28 Styczeń 2005 Autor Napisano 28 Styczeń 2005 Moze dlatego ze podwozie rozpracowal PzInz a nadwozie BBTBrPanc czy jak to sie nazywalo. Podobnie podwozie lacznosci mialo nazwe wz 37 a stosowano je do innych pojazdow ktore sie roznily nadwoziami np telefoniczne wz 37L, wz 38A i wz 39K.W kazdym razie dobrze wiedziec:)
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.