Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
Napisano

Szanowne Panie, szanowni Panowie, w imieniu Pana Doktora Andrzeja Glassa serdecznie zapraszam na kolejne spotkanie Miłośników Polskiej Techniki Lotniczej na Politechnice Warszawskiej.

 

Odbędzie się ono w sobotę 20 września 2025 r. o godz. 11.00, w sali AK Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa (MEiL), w budynku dawnego Instytutu Aerodynamicznego. Wejście na teren Politechniki od strony ul. Nowowiejskiej 24.

Temat: Draco - super Wilga czy nowa konstrukcja?

Spotkanie poprowadzi Marek Niechciał - pasjonat polskiego lotnictwa, publicysta miesięcznika Lotnictwo - Aviation International

Jednocześnie przepraszam za późne rozesłanie wiadomości (ze względów organizacyjnych).

Pozdrawiam, Miłosz Rusiecki. 

http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/2326/126/PZL-104M-Wilga-2000

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
Napisano

Samoloty z płatem Puławskiego to temat najbliższej "Glassówki" – spotkania poświęconego polskim konstrukcjom lotniczym, które od wiosny 2004 roku współorganizowane jest przez Klub Miłośników Historii Polskiej Techniki Lotniczej i Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa (SMIL).

Spotkanie odbędzie się w sobotę 15 listopada 2025 r., o godzinie 11:00, w sali A6 Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa (MEiL), w budynku dawnego Instytutu Aerodynamicznego. Wejście na teren Politechniki Warszawskiej od strony ul. Nowowiejskiej 24.

Spotkanie poprowadzą: Artur Caban – aktywny pasjonat lotnictwa ultralekkiego i historii lotnictwa, Dariusz Parzyszek – badacz i entuzjasta historii naszej awiacji.

Zygmunt Puławski – pilot i inżynier, konstruktor lotniczy – w 1927 r. został przyjęty jako główny konstruktor do Centralnych Warsztatów Lotniczych w Warszawie, które w końcu grudnia tego samego roku zostały przekształcone w Państwowe Zakłady Lotnicze (PZL). Tam opracował oryginalny projekt samolotu myśliwskiego, który rozsławił zarówno jego samego, jak i wytwórnię PZL na całym świecie. Zasadniczym nowatorstwem było zaprojektowanie płata o mewim kształcie tzn. zwężonego przy kadłubie i silnie wzniesionego ku górze, który w pewnej odległości od kadłuba załamywał się i biegł ku swoim końcom poziomo z podparciem zastrzałami. Skrzydła zapewniają w ten sposób bardzo dobrą widoczność z kabiny przy jednoczesnej dużej wytrzymałości. Rozwiązanie nazwano płatem Puławskiego lub płatem polskim.

Napisano (edytowane)
W dniu 19.10.2025 o 10:52, Woodhaven napisał:

 

Na zajawce Ogar - fajne latadło z tylko jedną wadą, ale wybrnięto z niej. Pękała ta cieniutka belka kadłubowa i reklamowano to i w Polsce, i za granicą. Ale dobrze wybrnięto z tego i belkę dość szybko wzmocniono. Ileż Ogary wyszkoliły pilotów do lotów bez widoczności. Najstarsi piloci naszych F-16 na pewno ich pierwszy papierek z uprawnieniami IFR zdobywali na Ogarach.

Śmieszne to było, bo do tego szkolenia pół kabiny było zasłonięte amatorsko zrobionymi firankami, a żeby uczeń-pilot nie podglądał to z brystolu czy innej tektury była ulepiona prostopadłościenna trąba długości ok. 40-45 cm z gumą, który to zabawny przedmiot nakładało się na głowę, na oczy, i miało się tylko widzenie tunelowe tablicy przyrządów, a obrócić głowy w stronę oszklenia kabiny wolnej od firanki nie dawało się, bo się tą trąbą uderzało w instruktora.

Edytowane przez Jedburgh_Ops

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie