les05 Napisano 3 Czerwiec 2021 Share Napisano 3 Czerwiec 2021 Kompletny silnik amerykańskiego bombowca Boeing B-17, który podczas II wojny światowej został strącony, można oglądać w Muzeum Tradycji Regionalnych (ul. Staromłyńska 27) w Szczecinie. Został on niedawno znaleziony podczas inwestycji "Modernizacja toru wodnego Świnoujście Szczecin do głębokości 12,5 m". - Do tej pory zostały wydobyte rożne ciekawe m.in. okrętowe znaleziska, ale po raz pierwszy pokazujemy zabytek archeologii lotniczej - podkreślał na wczorajszej konferencji Aleksander Ostasz, dyrektor Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu. - Kompletny silnik amerykańskiego bombowca Boeing B-17 to prawdziwy unikat. Jest to jedyny w Polsce tego typu silnik zachowany w tak dobrym stanie. Maszyna brała udział w nalotach. Samolot został strącony 7 października 1944 roku. Brał udział w nalocie na fabrykę benzyny syntetycznej w Policach. Samolot prowadził cała formację, dlatego skupił się na nim cały ogień baterii przeciwlotniczych. Z Latającej Fortecy do muzeum Silnik legendarnej amerykańskiej Latającej Fortecy będzie częścią zbiorów Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu. Do końca czerwca będzie można go oglądać na dziedzińcu Muzeum Narodowego w Szczecinie - Muzeum Tradycji Regionalnych (ul. Staromłyńska 27). Silnik Wright, który był jedną z czterech jednostek napędowych amerykańskiej maszyny, został niedawno wydobyty podczas prowadzonych na torze wodnym prac. Boeing B-17 Flying Fortress to amerykański czterosilnikowy samolot bombowy dalekiego zasięgu o konstrukcji całkowicie metalowej. Został zaprojektowany i zbudowany w połowie lat 30. XX wieku w amerykańskim koncernie lotniczym Boeing Airplane Company. Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu zwraca się z prośba o kontakt do wszystkich osób, które mogą coś wiedzieć lub brały udział w wydobywaniu po wojnie elementów lotniczych z Zalewu Szczecińskiego. - Szukamy również kontaktu do krewnych załogi samolotu Boeing B-17G numer 44-8046 z 457 Grupy Bombowej, 750 Dywizjonu Bombowego lub weteranów 8 Armii Lotniczej, którzy brali udział 7 października 1944 roku w nalocie na fabrykę benzyny syntetycznej w Policach - mówi Aleksander Ostasz. http://24kurier.pl/aktualnosci/wiadomosci/silnik-latajacej-fortecy-w-szczecinskim-muzeum-kolejne-unikatowe-znalezisko/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spirit of Warsaw Napisano 3 Czerwiec 2021 Share Napisano 3 Czerwiec 2021 Fajny fant… …Dyrektor Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu Aleksander Ostasz składa szczególne podziękowania za pomoc w ratowaniu zabytków techniki lotniczej: Arkowi Siewierskiemu ,,Woodhaven”, Michaelowi Polczyńskiemu z DPAA, Piotrowi Brzezińskiemu oraz pracownikom Muzeum, a szczególnie Marcinowi Bojanowskiemu i Magdalenie Chmielewskiej… http://www.muzeum.kolobrzeg.pl/pl/wiadomosci/aktualnosci/latajaca-forteca-z-toru-wodnego/ Patrz też >>> https://pl.wikipedia.org/wiki/ASz-62IR Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 3 Czerwiec 2021 Share Napisano 3 Czerwiec 2021 3 godziny temu, Spirit of Warsaw napisał: Fajny fant… …Dyrektor Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu Aleksander Ostasz składa szczególne podziękowania za pomoc w ratowaniu zabytków techniki lotniczej: Arkowi Siewierskiemu ,,Woodhaven”, Michaelowi Polczyńskiemu z DPAA, Piotrowi Brzezińskiemu oraz pracownikom Muzeum, a szczególnie Marcinowi Bojanowskiemu i Magdalenie Chmielewskiej… http://www.muzeum.kolobrzeg.pl/pl/wiadomosci/aktualnosci/latajaca-forteca-z-toru-wodnego/ Patrz też >>> https://pl.wikipedia.org/wiki/ASz-62IR Dziękuję za podziękowania Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 3 Czerwiec 2021 Share Napisano 3 Czerwiec 2021 3 godziny temu, Spirit of Warsaw napisał: Fajny fant… …Dyrektor Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu Aleksander Ostasz... A ten dyrektor to ma pojęcie, jakie bzdury pokazuje? W cieniutkiej kurteczce A2 i w eleganckich gabardynowych spodniach „pink” od munduru garnizonowego latało się w B-17 w dalekich wyprawach w temperaturze -40 do -50°C? A gdzie to się podziała kabura z czterdziestką piątką, skoro bez sensu jest na pasie M1936 tylko ładownica M1923 na dwa magazynki do niej? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 3 Czerwiec 2021 Share Napisano 3 Czerwiec 2021 1 godzinę temu, Jedburgh_Ops napisał: A ten dyrektor to ma pojęcie, jakie bzdury pokazuje? W cieniutkiej kurteczce A2 i w eleganckich gabardynowych spodniach „pink” od munduru garnizonowego latało się w B-17 w dalekich wyprawach w temperaturze -40 do -50°C? A gdzie to się podziała kabura z czterdziestką piątką, skoro bez sensu jest na pasie M1936 tylko ładownica M1923 na dwa magazynki do niej? Hmm .... Grzesiu, po prostu potrzebny jest sponsor ubranka, zapraszamy .... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 3 Czerwiec 2021 Share Napisano 3 Czerwiec 2021 A bo to mnie ktoś zapytał o coś? :-) :-) :-) Silnika się nie czepiam, wręcz przeciwnie - rewelacyjna, wspaniała sprawa, ale manekinek USAAFmena, ooops, uuuuffff, echchch,... :-| Czapeczka też do bani. I pantofelki. I w ogóle wszystko. Taki ubiór to nie na B-17 i nie na wyprawę nad Polskę. Jak ja bym był USAAFmenem to tak bym się ubrał na przebazowanie na wysokości 300 m P-51 spod Londynu pod Paryż, bo potem wiadomo - wypad na laski do Paryża. A to niestety trzeba było w B-17 nałożyć wysokościowe portki A-3, A-8, A-9, A-10, A-11 a najlepiej elektrycznie podgrzewane F-3, skoro już je wszystkie zaprojektowano dla załóg bombowych. Te śliczne gabardynki „pink” z tego manekinka to naprawdę tylko na wypad do Paryża do Folies Bergère, a potem na podryw. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.