Skocz do zawartości

Historia jednego zdjęcia - Sd.Kfz. 251/3 i 251/6


Młody duchem

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam

Ponieważ na wątku 251/18 pojawiły się elementy związane z „3” i „6” czas uaktywnić te typy.

Łączę w tym temacie 2 typy bo praktycznie nie jestem w stanie rozdzielić i zidentyfikować wielu zdjęć. W nazwach plików pewnie dociekliwa osoba znajdzie moje "przypisanie" ale proszę tego nie traktować poważnie.

Zarówno temat „17” jak i „18” jasno pokazał ze przysłowiowy „niemiecki” porządek to ułuda /może u Prusaków było inaczej:))))/. Stąd próba wykorzystania wiedzy innych w tym temacie...

Będę zadowolony, gdy chociaż mała część zdjęć zostanie jednoznacznie zidentyfikowana.

Dlatego proszę o odpowiedź na zadane niżej pytania – oczywiście zdjęcia nie mogą na tym ucierpieć...

zatem:

1.Czy jest prawdą, że do pewnego momentu oznaczenie typ „3” oznaczał ciągnik artyleryjski .

Jeżeli „TAK” to czy istnieje przedział czasowy pozwalający wyeliminować „3” z klasyfikacji

mittlerer Funkpanzerwagen

moja wiedza:

13 sierpnia 1942 roku, w dokumencie D-660/7 pojazd Sd.Kfz.251/3 został określony jako ciągnik

artyleryjski a Sd.Kfz.251/4 jako transporter amunicji. W innym dokumencie z 6 lipca 1943 roku

Sd.Kfz.251/3 został już opisany jako Fukpanzerwagen, czyli wóz łączności. Dowodzi to, że

zmieniono przyporządkowanie w tej numeracji. Większość wersji tego transportera została

zbudowana w oparciu o wersję Ausf. D, choć zbudowano też pewną ich liczbę z kadłubami wersji

"C".

2. Czy można jednoznacznie okresliś podwersje dla obu typów?

moja wiedza:

dla „3”:/3.I wyposażony w Fu 8, Fu 4, Fu.Spr.Ger.,
/3.II wyposażony w Fu 8, Fu 4, Fu.Spr.Ger.f,
/3.III wyposażony w Fu 8, Fu 5, Fu.Spr.Ger.f,
/3.IV wyposażony w Fu 7, Fu 1, Fu.Spr.Ger.f (do koordynacji wojsk lądowych z

lotnictwem),
/3.V wyposażony w Kdo.Fu.Tr., Fu 11, Fu 12 (dla dowódców),
/3.VI wyposażony w Fu.Tr. 100 Mw,
/3.VII wyposażony w Fu.Tr. 80 Mw,
/3.VIII wyposażony w Fu.Tr. 30 Mw,
/3.IX wyposażony w Fu.Tr. 15 Mw.

Dla „6”:

i tu niestety nie mam nic...:((

A Cypis napisał (w innym temacie):

SdKfz 251/3

Equipment
/3.1 carrying FU-8 and FU-4
/3.2 carrying FU-8 and FU-5, the tank formation radio.
/3.3 carrying FU-7 and FU-1, for air-ground co-ordination
/3.4 carrying FU11, FU1 and FU12, command version
/3.5 carrying FU11, and FU1, command version

SdKfz 251/6

FuG11 - FuG Tr. (Before 1943) 
FuG11 - FuG12 - Kdo.Fu.Tr. with 9 meter pole antenna and frame. 
FuG12 - FuG19 
Fu.Tr.100Mw(gp) 
Fu.Tr.80Mw(gp) 
Fu.Tr.30Mw(gp) 
Fu.Tr.15Kzw(gp)

3. Które z zastosowanych w „podwersjach” radiostacja wymagała anteny prętowej, która ramowej,

która „stara” /czyli „miotełki” na końcu/ i która w końcu wysokich, wysuwanych anten..?

4. Do której z podwersji „przynależała” Enigma? Czy mogła być w zupełnie innym niż „3” lub „6”

typie?

5. Czy obecność 2 anten prętowych oznacza „3” lub „6” - a może i inne typy mogły posiadać taką

konfigurację anten?

Tyle wątpliwości na początek..:))

Reszta może wyjdzie w dyskusji..

Ponieważ zdjęć jest około 230 na początek kilka zestawów..

I jak zwykle: każda informacja cenna..

Jeżeli ktoś chce zobaczyć wszystko naraz , niech w kanale wiadomości poda adres poczty:)) doślę niezwłocznie /gwarantuję poufność RODO..:)))))))/

  • Odpowiedzi 129
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Napisano
1 godzinę temu, Młody duchem napisał:

Które z zastosowanych w „podwersjach” radiostacja wymagała anteny prętowej, która ramowej,

która „stara” /czyli „miotełki” na końcu/ i która w końcu wysokich, wysuwanych anten..?

4. Do której z podwersji „przynależała” Enigma? Czy mogła być w zupełnie innym niż „3” lub „6”

typie?

Wklejam zestawienie jaka radiostacja jakiej anteny wymagała , może to coś pomoże.

FuG Watt Khz Aerial additional
1 ? ? ? receiver
5 10 27.200-33.000 2 m star the standard tank-unit radio
7 20 42.100-47.800 2 meter star 50 km range
8a 30 1130-3000 frame
8b 30 580-3000 8m rod
10a 30 950-1670 frame/8m rod
10b 30 100-6970 frame/8m rod
11a 100 200-1200 frame/9m rod
11b 100 100-6970 frame/9m rod
12a 80 1120-3000 2m star
12b 80 835-3000 2m star
19 15 ? ?
FuSpr F ? ? 1.4 to 2m star (standard in a 251)
Napisano

SRR:  pięknie...niemniej jednak przy moim antytalencie językowym i braku szczegółowej wiedzy możesz mi ewentualnie wyjaśnić to "star"?

Czy to oznacza zwykła prętową antenę? W zestawieniu jest taki "star" opisany jako standard dla 251 długości od 1,4 do 2 m

frame to któryś z rodzajów ramowej /tu tez pytanie: są jakieś informacje co do typów takich anten?/

8-9 m rod to pewnie te segmentowe, wypychane do góry korbą i zakończone miotełką - z mojej wiedzy to "daleka" łączność, podobno najczęściej z latającymi formacjami Luftwaffe lub do łączności z sztabami wysokiego szczebla /siłą rzeczy były trochę oddalone od linii frontu,,./

a co zatem ze zwykłymi prętowymi zakończonymi "miotełką" /występowały najczęściej w wersji ausf D więc raczej to 251/3 w którejś z podwersji wyposażenia w radiostacje.../.

kurde, im dalej w las tym więcej drzew....

 

 

Napisano

SRR - to potwierdza moją wiedzę o 9-ciu wariantach typu "3":))

Teraz mogę spróbować "dopasować" anteny - chyba będę musiał wrzucić w net ogłoszenie "zatrudnię....":)))

No..niech jeszcze spróbują wypowiedzieć się inni:))) jak demokracja to demokracja....

Napisano

star antena gwiazda, w tej tabeli "1,4 to 2m star" oznacza , że najpierw używano anteny prętowe 1,4m by w pózniejszych wersjach stosować 2m gwiazdę.

Czyli jak widzimy SdKfz 251 z anteną typu gwiazda , to wcale nie znaczy że jest to wersja /3 lub /6

Napisano

znów pudło w wizualnych rozpoznaniach:(((

Ale tu kolejne pytanie: w zestawie nr 2 który widzisz wyżej jest zwykła prętowa. Czy słusznym może być przypuszczenie że nasze opisywane typy posiadały oprócz wymienionych w tabeli radiostacji z zasady standardową radiostację (czyli taką jak np. /1).

Zresztą miejsce mocowania tej anteny jest standardowe np dla ausf B i części ausf A /początek produkcji chyba  to zaraz za przednim błotnikiem/

Kaz

PS. podoba mi sie to skrótowe oznaczanie typu (bo dla mnie wersja to od A do D:)  /1  lub /8 lub itd. --rewelacyjnie proste SRR:))

      Pozdrów tatę Rumcajsa:)) Tobie nie mogę ale jemu zaproponuję dobre czeskie piwo ))

Napisano
1 minutę temu, Cypis napisał:

Anteny segmentowe 8 i 9 metrowe były stosowane w pojazdach typu FLIVO do łączności i naprowadzania samolotów

czyli jednak lotnictwo..ktoś musiał naprowadzać Stukasy..logiczne. Może ktoś znający mundury w któryś kolejnych zdjęciach rozpozna Luftwaffe..może obserwator-naprowadzający był "wypożyczany"?

a co to ten "pojazd Flivo"??

Kolejne ogłoszenie"

Specjaliści od mundurów poszukiwani...

 

Napisano

FLIVO czyli pojazd do współpracy z lotnictwem , nazwa ogólna , takie pojazdy były na bazie opancerzonych SdKfz 251 , Panzer III i (chociaż ja nie znam takich zdjęć ) Panther, ale też na innych podwoziach kołowych ciężarówek.

Napisano

Barbapapa wg. jest to SdKfz 251 ze złożoną anteną segmentową zakończona gwiazdą. Czyli segment albo dopiero złożony albo przygotowany do rozłożenia. A może na pustyni wystarczyło założyć dużą gwiazdę i wszystko działało ?

2 metrowa gwiazda miała krótsze wąsy 

Napisano

Może to tylko był taki skrót myślowy, ale FLIVO, to nie pojazd a Fliegerverbindungsoffizier, czyli oficer łącznikowy z Luftwaffe. Więc co najwyżej pojazd takowego oficera.

 

Napisano

Ba..nie wiesz?: Afryka, Dak...:)

A poważnie: widzisz po miotła taki dziwny poziomy element? coś takiego występuje właśnie w tych rozsuwanych - za chwilke sprawdze jak to jest na ausf d /3..najwyżej "odszczekam"..

Zatem moje przypuszczenie: wersja bez ramowej, ze złożoną rod..

Kurde, dopóki sam nie połaczę typu radiostacji z anteną nie bede wiedział czy to mozliwe by rod był bez frame..

            frame/rod w tabeli SRR jest wieloznaczne: "i" czy "lub"??

 

Napisano

merten masz rację , że FLIVO to Fliegerverbindungsoffizier, ale spotkałem się z takim opisem Panzer III i Panthery (natomiast papierów na to nie mam)

Napisano

Na moim zdjęciu , przynajmniej w pierwszym wozie (patrząc na perspektywę) to wydaje mi się , że po prawej.

Czyli mogły być wersje z montażem po prawej i po lewej.

Napisano

Barbapapa , jak zacząłem przeglądać swoje zdjęcia to teraz też mam wątpliwości.

 

SdKfz 251 (18).jpg

A może to polowa modyfikacja , maszt we wnętrzu pojazdu , lub duża gwiazda na małym maszcie ?

Napisano

Barbapapa , proszę tak to może wyglądać

image.thumb.png.9d6e073ed40e7a29fc45ef90676c536d.png

Tak to jest jak człowiek nie ma porządku w zdjęciach i książkach (powyższe zdjęcie znalazłem dopiero w siódmej książce), a doba ma tylko 24 godziny

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie