Skocz do zawartości

Zdjęcie naszego samolotu - część 34


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
2 godziny temu, Hornet napisał:

     Ten sam Karaś i widoczne numery seryjne...czyli da się zidentyfikować?!

b20.jpg

Co widać - nr typu "44" i nr ewidencyjny - tylko pierwsza cyfra "2" druga jest NN. Nie da się zidentyfikować przydziału do jednostki lotniczej.

  • Odpowiedzi 1,8k
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Napisano

     Jak już nie jestem anonimem-he,he,he to dalej podłubmy przy Karasiu....Mam takie skany fotek z francuzkiego pisma lotniczego a dotyczy...PZL-43!!!!! a jest nim PZL-23 i to dość ciekawy ze względu na wyważenie steru kierunku...Nie spotkałem się z opisem,ani rysunkami takiej wersji w naszej literaturze...A więc kij w mrowisko...

pobrane (10).jpg

Napisano

   #..Przypominam sobie o pewnym opisie ..może to wersja PZL-23/II ze starym oprofilowaniem przejścia skrzydło kadłub i slotami....

pobrane (5).jpg

Napisano

To jest 3. prototyp PZL 23. On miał takie zawieszenie steru. I nawet wcześniej antenki (widoczne jeszcze na drugim zdjęciu).
208526978_PZL23.3prototyp-widokzgry.thumb.jpg.f618866f4c5bb738702f35d4256d21d0.jpg

"Karaś numer dwa" miał te antenki, ale łatwo go odróżnić po krótszej osłonie silnika, wyrzutniku rac Holta pod LEWYM skrzydłem i przede wszystkim po znacznie niższej szklarni nad pilotem. Jest foto w Polskich Skrzydłach nr 17, na samym początku.

Napisano
W dniu 28.05.2020 o 17:36, Hornet napisał:

 Mam takie skany fotek z francuzkiego pisma lotniczego a dotyczy...PZL-43!!!!! a jest nim PZL-23 i to dość ciekawy ze względu na wyważenie steru kierunku...Nie spotkałem się z opisem,ani rysunkami takiej wersji w naszej literaturze...A więc kij w mrowisko...

pobrane (10).jpg

Na moje oko te trzy zdjęcia dotyczą prób PZL.23/III dla PZL.43 i są przykładem wykorzystanego steru kierunku jako zewnętrznych przeciwwag. PZL.43 miał kadłub dłuższy od Karasia o 27 cm, dzięki skróceniu łoża silnikowego 14 cylindrowego Gnome & Rhône. Te silniki miały różne masy, w zależności od wersji, 520-580 kg (dla porównania - Bristole miały ok. 470 kg).  

Z oczywistych przyczyn te 27 cm + ciężki motor G&R miały bardzo duże znaczenie i musiało się to odbić na sztywności kadłuba i sile aerodynamicznej steru (PZL.23B Vmax - 320 km/h, PZL.43 Vmax - 380), stąd te badania. Jak też wiadomo, maszyny PZL.23 i PZL.43 miały aerodynamicznie odciążone stery kierunku (tzw. kompensacja osiowa) i były ukryte we wnętrzu steru jako dodatkowa masa.

Warto też zauważyć, że PZL.23/III (znany też jako SP-BCP) był najbardziej „zatrudnionym” prototypem.

         

                                                                                                                                                                                    

Napisano
15 minut temu, Hornet napisał:

    Skan z prasy francuzkiej dotyczący Karasia (prototyp III)

A w rzeczywistości agent 002.

Jeszcze raz: wyrzutnik rac Holta pod LEWYM skrzydłem = Karaś nr 2, pod PRAWYM - trzeci prototyp. Krótka osłona silnika, niska kabina nad pilotem = Karaś nr 2. Brak anten nad kabiną i na końcach skrzydeł = Karaś Czeci, chociaż ich obecność obecność nie oznacza automatycznie drugiego prototypu, bo trzeci też je miał przez jakiś czas.

I oczywiście gratki za fotę.

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie