Skocz do zawartości

Zdjęcie naszego samolotu - część 34


Rekomendowane odpowiedzi

2 godziny temu, Hornet napisał:

     Ten sam Karaś i widoczne numery seryjne...czyli da się zidentyfikować?!

b20.jpg

Co widać - nr typu "44" i nr ewidencyjny - tylko pierwsza cyfra "2" druga jest NN. Nie da się zidentyfikować przydziału do jednostki lotniczej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

     Jak już nie jestem anonimem-he,he,he to dalej podłubmy przy Karasiu....Mam takie skany fotek z francuzkiego pisma lotniczego a dotyczy...PZL-43!!!!! a jest nim PZL-23 i to dość ciekawy ze względu na wyważenie steru kierunku...Nie spotkałem się z opisem,ani rysunkami takiej wersji w naszej literaturze...A więc kij w mrowisko...

pobrane (10).jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest 3. prototyp PZL 23. On miał takie zawieszenie steru. I nawet wcześniej antenki (widoczne jeszcze na drugim zdjęciu).
208526978_PZL23.3prototyp-widokzgry.thumb.jpg.f618866f4c5bb738702f35d4256d21d0.jpg

"Karaś numer dwa" miał te antenki, ale łatwo go odróżnić po krótszej osłonie silnika, wyrzutniku rac Holta pod LEWYM skrzydłem i przede wszystkim po znacznie niższej szklarni nad pilotem. Jest foto w Polskich Skrzydłach nr 17, na samym początku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 28.05.2020 o 17:36, Hornet napisał:

 Mam takie skany fotek z francuzkiego pisma lotniczego a dotyczy...PZL-43!!!!! a jest nim PZL-23 i to dość ciekawy ze względu na wyważenie steru kierunku...Nie spotkałem się z opisem,ani rysunkami takiej wersji w naszej literaturze...A więc kij w mrowisko...

pobrane (10).jpg

Na moje oko te trzy zdjęcia dotyczą prób PZL.23/III dla PZL.43 i są przykładem wykorzystanego steru kierunku jako zewnętrznych przeciwwag. PZL.43 miał kadłub dłuższy od Karasia o 27 cm, dzięki skróceniu łoża silnikowego 14 cylindrowego Gnome & Rhône. Te silniki miały różne masy, w zależności od wersji, 520-580 kg (dla porównania - Bristole miały ok. 470 kg).  

Z oczywistych przyczyn te 27 cm + ciężki motor G&R miały bardzo duże znaczenie i musiało się to odbić na sztywności kadłuba i sile aerodynamicznej steru (PZL.23B Vmax - 320 km/h, PZL.43 Vmax - 380), stąd te badania. Jak też wiadomo, maszyny PZL.23 i PZL.43 miały aerodynamicznie odciążone stery kierunku (tzw. kompensacja osiowa) i były ukryte we wnętrzu steru jako dodatkowa masa.

Warto też zauważyć, że PZL.23/III (znany też jako SP-BCP) był najbardziej „zatrudnionym” prototypem.

         

                                                                                                                                                                                    

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, Hornet napisał:

    Skan z prasy francuzkiej dotyczący Karasia (prototyp III)

A w rzeczywistości agent 002.

Jeszcze raz: wyrzutnik rac Holta pod LEWYM skrzydłem = Karaś nr 2, pod PRAWYM - trzeci prototyp. Krótka osłona silnika, niska kabina nad pilotem = Karaś nr 2. Brak anten nad kabiną i na końcach skrzydeł = Karaś Czeci, chociaż ich obecność obecność nie oznacza automatycznie drugiego prototypu, bo trzeci też je miał przez jakiś czas.

I oczywiście gratki za fotę.

Edytowane przez KayFranz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie