Jump to content
Sign in to follow this  
formoza58

Zmiany warty pod Komendą Miasta w Warszawie w okresie międzywojnia.

Recommended Posts

przy deszczowej pogodzie, wg. niektórych wersji z 11 listopada 1937 roku".

To błędne datowanie.
Zmiana Górska Baonu Stołecznego zakończyła służbę w maju 1937.
Fotografie przy mokrej pogodzie" pochodzą z wczesnej wiosny 1937 roku i były wykonane wcześniej niż ujęcia na filmie miana Warty..."
Data 11 listopada 1937 może być tu natomisat datą obróbki" technicznej zdjęć, redaktorskiej itp ale nie jest na pewno datą wydarzenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
z bronią na ramieniu udaje się na wartownię..."

Za szyjkę - broń. Ten chwyt stosowany był m. innymi przed wejściem do pomieszczeń.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tego niestety nie jestem pewien acz to jest faktycznie prawdopodobne. Z serii przy mokrej pogodzie" pochodzi też jedyna mi znana fotografia pocztu sztandarowego BS w mundurach huculskich.
Jak widzimy na innych przykładach sztandar towarzyszył warcie właśnie przy tej okazji.
Może jakby w Wiarusach" albo Żołenirzach Polskich" z tego okresu pogrzebać aby mieć coś na potwierdzenie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

To miałeś więcej szczęścia ;-) Ja sztandaru BS przy Hucułach niestety nie widziałem.Na kronice ze zmiany warty również go nie widać, ani przy pododdziałach ( zdającym i przyjmującym), ani na stojaku na tarasie.
Dawno temu przewertowałem te tytuły numer po numerze zbierając materiał w tym temacie. Wszystko, włącznie z marną jakością zamieściłem właśnie w nim.

--------------------------------------------------------

I jeszcze uzupełnienie do zmiany w dniu 28 czerwca 1937 roku...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rzecz właśnie w tym , że sztandar brał udział w służbie wartowniczej tylko w wyjątkowych okolicznościach. W codziennej służbie wartowniczej warta nie zabierała go.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Takich wyjątkowych okoliczności w półrocznym okresie było malutko.A to zdjęcie, na którym są Strzelcy Huculscy ze sztandarem to przy okazji której zmiany?
Natomiast wrócę do orkiestry 5 Pułku Strzelców Podhalańskich. Ona koncertowała po Polsce niejednokrotnie. Muszę sprawdzić czy i kiedy była w warszawie. Może przy tej okazji wzięła udział w odprawie wart pod komendą.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wizyta kompanii szlachty zagrodowej 49pp w pażdzierniku 1937 to tez inne umundurowanie niż w podczas słuzby żołnierzy 11 DP w Baonie Stołecznym Górskim. I Inne miejsce.

Od 1937 dzień wcześniej bo 18 marca zaczęto obchodzić imieniny marszałka Śmigłego - Rydza. Ale miejsce tych obchodów było inne. Brała udział kompania podhalańska BS Górskiego.
Natomiast z obchodów w Warszawie imienin sp Marszałka Piłsudskiego 19 marca 1937 nie widzę i nie mam nic a pewno".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiedyś znalazłem to w prasie międzywojennej. Popełniłem błąd, nie zapisałem sobie z jakiego pisma i z którego dnia. teraz byłoby jak znalazł...
Jeśli wspomniany Dz. Rozk. S. Wojsk dotyczy tego z 12 kwietnia 1937 roku., to ciekawe którego dnia konkretnie ... po raz pierwszy zaciągnęli wartę przed komendą miasta żołnierze w kapeluszach huculskich."?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kapelusze huculskie pojawiły sie przed publikacją rozkazu z 12 kwietnia 1937. Widać je podczas pierwszej wizyty kompanii szlachty zagrodowej 49pSkres.... jesienią 1936.... ponadto u wartowników z kompanii huculskiej Baonu Stołecznego Górskiego noszne przez nich kapelusze odstają szczegółami od kapelusza opisanego rozkazem i widocznego choćby później w czasie święta pułkowego w Kołomyi w 1938. Są to kapelusze wczesnej, pierwszej serii i moim zdaniem one zaistniały przed publikacją rozkazu.

W jednym z opracowań W.Mosia chyba w Sztrzlacy Podhalańszy 1918-1939" jest wzmianka o tym jak to podczas pierwszego wystąpienia w tych kapeluszach padał deszcz i kogucie klejone na kształt cietrzewich pióra dęba strzelcom na nim stanęły... tu też mokro, kto wie czy to ta okazja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, pamiętam. Ale na tych znanych przez nas zdjęciach na kapeluszach nie ma bałaganu" ;-)

------------------------------------

Rok 1938.

Trochę materiału z czerwcowej odprawy warty. marynarze przyjmowali służbę od Baonu Stołecznego Wielkopolskiego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information