Skocz do zawartości

Sylwetki Lotników II RP 1921- 1939 cz.2


Rekomendowane odpowiedzi

Fotografia może nie najwyższej jakości ale interesująca.
Toruń, rok 1925, 4.Pułk Lotniczy
1 - kpt.pil.Wiktor Komorowski
2 - mjr.pil.Juliusz Gilewicz
3 - por.pil.Eugeniusz Guttmejer
4 - mjr.pil.Tadeusz Prauss
5 - ppłk.pil.Roman Florer
6 - mjr.pil.August Menczak
7 - kpt.pil.Romuald Strobel
Ciekawostką jest, że ostatnia czwórka to byli piloci z lotnictwa austro-węgierskiego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W uzupełnieniu informacji o kpt.pil. Józefie Sidorze podanych przez Kolomana.
Po wstąpieniu do WP służył w żandarmerii potem w 75.pp.
- kwiecień 1925 r. - dca 42.EW 4.PL (Toruń)
- maj 1928 r. - dca 3 Kompanii Oddziału Służby Lotnictwa (Poznań).
- 1935 r. - ofic.ewiden. 3.PL
- 14.09.1939 r. objął dctwo grupy 600 żołnierzy - Baza Nr. 3 (ewakuacja ku granicy z Rumunią)
Od 17.09.1939 r. walczył z oddziałami Armii Czerwonej aż do wyczerpania amunicji= i dbał o wysokie morale żoł.nierzy.
Poddanie się oddziału i złożenie broni - rynek w Złotnikach (k.Trembowli).
W październiku 1939 r. wywieziono go do obozu Kozielsk.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A teraz fotografia personelu technicznego 22.Eskadry Liniowej wraz z dowódcą, por.pil.Janem Gaździkiem na tle Bregueta Br XIX. Warto dodać, że dowódcą tej eskadry był również wspomniany wcześniej na forum mjr.pil.Czesław Dolecki.
Fotografia zostala wykonana w okresie listopad 1930-13.03.1931 (następnego dnia dowództwo eskadry objął kpt.obs.Stanisław Olszewski).
Warto zwrócić uwagę na por.pil.Jana Gaździka - był to wyróżniający się oficer, bardzo pracowity. Oprócz służby wojskowej zaangażowany był poważnie w działalność lotnictwa sportowego - był oficerem łącznikowym przy A.A.Kraków i przy Śląskim Klubie Lotniczym (potem Aeroklubie Śląskim). Działał w Lotniczym Przysposobieniu Wojskowym. Może dlatego kiepsko awansował.
Pod koniec sierpnia 1939 powołany został (w stopniu kapitana pilota) na stanowisko oficera taktyczno-operacyjnego w VI.Dywizjonie Bombowym Lekkim. Jak wielu innych lotników znalazl się potem w Anglii. W sierpniu 1940 roku został powołany na stanowisko dowódcy eskadry B" tworzacego sie 304.Dywizjonu Bombowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wizyta lotników radzieckich 1934 r.
Od lewej:
- gen.bryg.pil.inż. Ludomił Rayski (Szef Departamentu Aeronautyki)
- komandarm 1 rangi (gen.armii) Wsilij W.Chripin (Szef Sztabu Lotnictwa RKKA)
- komandarm 2 rangi (gen.armii)Siergiej A.Mieżeninow (Z-ca Szefa Sztabu Lotnictwa RKKA)
- płk.pil.Władysław Kalkus (dca 3.PL)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adam Haber-Włyński, pilot znakomity, wielokrotnie wychodził cało z najbardziej groźnych opresji.
Ale 21 lipca 1921 roku miał chyba złe przeczucia bo sfotografował się tego dnia dwa razy.
Pierwsza fotografia przy Ansaldo Balilla" z kierownictwem zakładów Plage&Laśkiewicz" K.Arkuszewskim (po lewej) i W.Rumbowiczem (po prawej).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o osoby nr.1" i 2" w poprzednim wpisie - poddaję się. Nie mogę ich zidentyfikować.
Natomiast wstawiona fotografia lotnika w łodzi latającej Macchi M-9 nr.23 jest podpisana choć bardzo lakonicznie: Fr.Stępkowski".
I prośba do Kolegów o informacje na temat F.Stępkowskiego.
A także na temat odznaki, którą nosi Stępkowski i dystynkcji na rękawie munduru.
Przy okazji ciekawostka; korba do uruchomiania silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uwagi do zdjęcia F.Stępowskiego"
wg mnie jest to Adolf Stempkowski (1893-1983)
Stopień - bosman floty (wyższy od st.bosmana niższy od ppor. ale nie chorąży)
Odznaka francuskiej szkoły pilotów.
Skrótowo:
Ur. na wileńszczyźnie(m.Gejbe)zamieszkałw w Petersburgu.
Gimnazjum i Szkoła Technicza.
I WŚ - mechanik w 1 IAO 4.BAG (Lida)
Loty bojowe (jako strz.) na Voisin.
1915 r. - przeszkolenie lotnicze - pilot
luty 1915 - przeniesiony do lotnictwa morskiego - Morska Szkoła Pilotów (Piotrograd) - ukończył w 1917 r.
Wstąpił do lotnictwa bolszewickiego.
W 1918 r. - pilot liniowy 1 Morskiej Esk.Lot.
Krym - loty bojowe (bombardowania)na M-9 jednostek Denikina.
Po rozbiciu 1 MEL przez iałych" ukrywa się w Nikołajewie i od polskiego konsula dostał paszport.
Grudzień 1919 r. - powrót do Polski
Styczeń 1920 r. - skierowany do Francuskiej Szkoły Pilotów (W-wa)
Kwiecień 1920 r. - WSP Ławica (instr. pilotażu)
Potem NSP - Bydgoszcz - instr.
Październik 1920 r. - przydział do BLM (baza Lotn. Morsk.) Puck.
1939 r. ewakuacja do Rumunii (samolotem z Ośrodka Szk.Lotn. 6.PL gdzie był instruktorem), Francja, Wl.Bryt.(stacja MW w Glasgow). Kpt od 1946 r.
Powrócił do Polski w 1947 r.
Zmarł - 1983 r. w Gdańsku.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Por.pil. Adolf Stempkowski z MDLot (lata 30-te)
Widoczna odznaka Francuskiej Szkoły Pilotów oraz polska odznaka pilota i łotewska odznaka pilota.
Po zamieszczeniu życiorysu A.Stempkowskiego napisałem w drugim wpisie:
Mój poprzedni wpis jest błędny.
Nie dotyczy por.pil. mar. Adolfa Stempkowskiego widocznego na zdjęciu."
Kolejna korekta:
Ten wpis należy uznać za nieważny. :-)
Reasumując :
na zdjęciu zamieszczonym przez Kolomana jest bosm.floty Adolf Stempkowski z odznaką Francuskiej Szkoły Pilotów i polską odznaką pilota.
(nazwisko i imię Fr.(Franciszek)Stępkowski jest błędne).
Wg mojej wiedzy w MDLot służył tylko Adolf Stempkowski.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spytałem się, ponieważ ja również uważam, że zdjęcie Kolomana dotyczy Adolfa Stempkowskiego.Z tym stopniem tam widocznym, to wygląda na chorążego marynarki. Gdyby byłby to bosman, miałby tylko jeden kąt, bez drugiego i paska. Może tak wyglądał stopień chorążego marynarki do 1935 roku, bowiem potem na rękawie były naszyte od dołu: pasek, nad nim dwa kąty wierzchołkami w dół.

--------------------------
Tutaj Adolf Stempkowski jako kpt. mar., po 1935 roku. Widoczna częściowo zasłonięta francuska odznaka szkoły pilotów, na lewej stronie ( bardziej się domyślam po kształcie) polska odznaka pilota morskiego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie