formoza58 Napisano 22 Kwiecień 2018 Autor Share Napisano 22 Kwiecień 2018 ...z 1929 roku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 22 Kwiecień 2018 Autor Share Napisano 22 Kwiecień 2018 Por. pil. Grzybowski... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 22 Kwiecień 2018 Autor Share Napisano 22 Kwiecień 2018 ... z 1929 roku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 22 Kwiecień 2018 Autor Share Napisano 22 Kwiecień 2018 Rok 1931.Por. Kieturak i sierż.Katarzyński z 4 Pułku Lotniczego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 22 Kwiecień 2018 Share Napisano 22 Kwiecień 2018 Ja tam konsekwentnie przedstawiam inne aspekty służby w lotnictwie a nie katastrofy, nekrologi czy makabreski w rodzaju lądowania na spadochronie z urwaną głową (ciekawe, czy tą głowę znaleźli - w notatce nie piszą o tym).Tak więc po dęblińskiej sielance por.Łabęckiego przedstawiam teraz mały bankiecik w którym brali udział:1 - Jan Sendorek2 - Adam Zaleski3 - Władysław Toruń4 - Władysław Kalkus5 - Władysław Matulai inni.A może któryś z Kolegów zidentyfikuje tych innych"? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 22 Kwiecień 2018 Autor Share Napisano 22 Kwiecień 2018 Filia Niebieskiej Eskadry",katastrofy, nekrologi czy makabreski??Słuchaj, katastrofy, nekrologi ( w tym przypadku raczej wspomnienia pośmiertne, lub opisy tragedii), czy różne według Ciebie makabreski" są ściśle związane z tematem tego wątku, czy się Tobie podoba czy nie. Ale oki, skutecznie zniechęciłeś mnie do kontynuowania. Tak, że powodzenia i życzę Tobie Wytrwałości w prowadzeniu lotniczych wątków, w radosnej atmosferze sielanek i bankiecików... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 22 Kwiecień 2018 Share Napisano 22 Kwiecień 2018 Życie lotnicze nie składa się głównie z katastrof, wypadków, pogrzebów czy również tylko sielanek, zabaw lub bankietów. Miedzy tymi dwoma skrajnościami jest jeszcze życie garnizonowe, szkolenia, manewry, rajdy itp. I tego nieco brakuje.Więc na zakończenie skrajności grupa znanych lotników (no, niestety na bankiecie):1 - pierwsze wąsy lotnictwa czyli Gustaw Macewicz2 - Aleksander Wańkowicz3 - Piotr Niżewski4 - Jerzy Borejsza5 - Jerzy Kossowski Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 22 Kwiecień 2018 Share Napisano 22 Kwiecień 2018 212 Eskadra Niszczycielska Nocna zorganizowana w 1929 roku w 1.Pułku Lotniczym.W środku stoi kpt.obs.Stanisław Luziński, organizator i pierwszy dowódca eskadry. Z tyłu Farman Goliath używany do treningu w lotach nocnych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 23 Kwiecień 2018 Share Napisano 23 Kwiecień 2018 Major pilot Czesław Dolecki, absolwent Francuskiej Szkoły Pilotów, między innymi dowódca 22.Eskadry Liniowej (w 1926 roku).Na fotografii jako komendant Szkoły Pilotów LOPP im. Gen. T. Kasprzyckiego na lotnisku Dąbrowa w Stanisławowie (1939) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 23 Kwiecień 2018 Share Napisano 23 Kwiecień 2018 Jeszcze jeden oficer lotnictwa delegowany do szkolnictwa LOPP.Kapitan pilot Adam Prodan, oficer lotnictwa od 1925 roku.Na fotografii uroczystość otwarcia Szkoły Pilotów LOPP w Świdniku 4 czerwca 1939 roku. Komendant Szkoły Pilotów LOPP w Świdniku kpt. pil. Adam Prodan składa meldunek marszałkowi Rydzowi-Śmigłemu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 23 Kwiecień 2018 Share Napisano 23 Kwiecień 2018 Otwieram stronę i ... ?Z ilości wejść na oba wątki poświęcone sylwetkom polskich lotników widać, że budzą one duże zainteresowanie (razem ponad 5000 tyś. wejść). Wszystkie aspekty ich życia i służby, które przedstawiane są w cyklach przywracają pamięć o nich i znacznie poszerzają naszą wiedzę o historii polskiego lotnictwa.Apeluję do Panów o wyważone i przemyślane komentarze i proszę o dalszą kontynuację wątków przez Formozę bo, że tak się wyrażę - robisz dobrą robotę ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 23 Kwiecień 2018 Autor Share Napisano 23 Kwiecień 2018 Sedco Express, naprawdę mam świadomość, że nie robię nic szkodliwego. Dziekuję i Pozdrawiam.Tyle, że się w człowieku buntuje".Ja nikomu nie robię psztyczków", że smutno i makabrycznie, o tematy wesołe z życia Lotników się nie czepiam, a wręcz czekam na nie. Ale powiem szczerze, zaczyna mnie z lekka irytować,że jak można siedzieć wygodnie w fotelu, wskazywać co jest cacy lub be", rzucać propozycje na nowe tematy i czasami w takiej formie, że mam dylemat, czy mówi poważnie, czy ironizuje...Piszesz Koloman, o życiu garnizonowym, szkoleniu, manewrach, rajdach itp, to pisz i dostarczaj materiału... Ku Chwale Lotnictwa!. Ale nie rzucaj proszę takich dyrdynałek" ( choćby o urwanej głowie) w formie, które zakrawają na kpinę.Z góry wiem, co odpowiesz, znamy się nie od dziś, więc pozwolisz, ze na nie nie odpowiem. A swoją drogą, smutne to wszystko, przecież gramy do jednej bramki" :-( Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 23 Kwiecień 2018 Share Napisano 23 Kwiecień 2018 Napisałem był powyżej:Więc na zakończenie skrajności ..........."No wię kończę ze skrajnosciami (vide ostatnie wpisy) licząc na rewanż.Moje wpisy dotyczące szeroko pojętego życia lotników II.RP (służba garnizonowa, szkolenia, manewry, rajdy itp) dla mnie osobiście są zupelnie nieciekawe bo ja te fotografie posiadam, czesto od wielu lat. Ale chciałbym poprzez forum dowiedzieć się czegoś nowego i ciekawego w tym zakresie i podobnych materiałów oczekuję.A śmierć w czasie służby lotniczej - jest przecież na forum taki temat: Kawaleria II RP - Kawaleryjskie śmierci podczas pokoju".Może skorzystać z tego wzoru w odniesieniu do lotnictwa?Na fotografii start w dniu 21.10.1936 aparatu Lublina RXIIIDr z załogą Karpiński Rogalski do rajdu do Australii. Przelot zakończył się kraksą w Sjamie,w dniu 10.11.1936 po przeleceniu ponad 11 tys kilometrów. Mimo niepowodzenia był to piekny wynik! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 23 Kwiecień 2018 Share Napisano 23 Kwiecień 2018 Lotnicy z 3.PL Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 24 Kwiecień 2018 Share Napisano 24 Kwiecień 2018 Tutaj też żołnierze 3-go Pułku Lotniczego na tle Poteza XV.Większość sfotografowanych to obsluga naziemna tylko w środku siedzi por Szmidla.Czy któryś z Kolegów ma jakieś informacje na temat por.Szmidli?Jako pierwszy z lewej siedzi też jakiś łysawy lotnik z gapą".Prawdopodobnie to podoficer-pilot. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 24 Kwiecień 2018 Share Napisano 24 Kwiecień 2018 Pozostajemy nadal przy 3.Pułku Lotniczym z Poznania.Na fotografii ppłk pilot Władysław Kalkus wraz z oficerami na tle samolotu Lublin R-VIII ter. Na tej fotografii, z porównania z osobami stojącymi obok widać jak duży to był samolot.Nienajlepsza jakość fotografii nie pozwala zidentyfikować osób stojących z ppłk Kalkusem. Jego też byłoby trudno zidentyfikować gdyby nie charakterystyczny jasny (biały?) nieregulaminowy płaszcz, który nosił. W pewnym okresie była to swoista wizytówka" ppłk Kalkusa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 24 Kwiecień 2018 Share Napisano 24 Kwiecień 2018 Na chwilę zostawimy 3.PL.Tym razem Kraków i 2.Pułk Lotniczy.Grupka osób przy samolocie to:1 - major inż.Szczerbski2 - ppłk.pil.Stanisław Jasiński3 - inż.Władysław Gostyński4 - mjr.obs.Edward Karaś5 - ppor.pil.Laskowski6 - por.obs.Motz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 25 Kwiecień 2018 Share Napisano 25 Kwiecień 2018 Tym razem sytuacja za jaką nie przepadam: całkowicie anonimowe fotografie. Ale fotografie są tak eleganckie, że żal byłoby ich nie zamieścić. Wiadomo jedynie, że są to piloci 2.Pułku Lotniczego - co widać po odznakach pułkowych na mundurach.Dodatkowa wiadomość to ta, że służyli w 112.Eskadrze Myśliwskiej.Pewnie Kolega Sedco Express zidentyfikuje odznaki noszone przez lotników i baretki orderowe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 25 Kwiecień 2018 Share Napisano 25 Kwiecień 2018 Tym razem nie ma eleganckich mundurów z odznaczeniami i odznakami. Ubiory jak najbardziej nieregulaminowe ale wygodne w upalny dzień - bo to czerwiec 1927 roku we Lwowie. Jedynie dowodzacy sierżant i dwóch starszych szeregowych nosi czapki żeby było widać kto tu należy do kadry dowódczej. To najbardziej anonimowi z anonimowych: obsługa naziemna 62.Eskadry Lotniczej w 6.PL.A ci z ogolonymi głowami to najpewniej żołnierze ze świeżego, wiosennego poboru - jeszcze im nie zdążyły odrosnąć fryzury. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 25 Kwiecień 2018 Share Napisano 25 Kwiecień 2018 P.S. no i Potez XV w tle. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 26 Kwiecień 2018 Share Napisano 26 Kwiecień 2018 I znów 3.Pułk Lotniczy.Na pierwszym planie major pilot Julian Stachurski - kwatermistrz pułku od 26.03.1931.Absolwent Francuskiej Szkoły Pilotów w Bydgoszczy. Szkolił się w okresie 07.07.1919 - 20.11.1920. Jego współtowarzyszami w Szkole byli między innymi kpt.Jan Sendorek i por.Zych-Płodowski.Od 20.07.1921 w 3.Pułku Lotniczym na różnych stanowiskach.Miedzy innymi od marca 1926 jako dowódca nowoutworzonej 33.Eskadry Lotniczej (w stopniu kapitana pilota).Na fotografii widać, że przybyło mu orderów i centymetrów w pasie.Może ktoś rozpozna osoby na drugim planie; kapitana (bodajże z 1.PL) i oficera z fajką. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 26 Kwiecień 2018 Share Napisano 26 Kwiecień 2018 ad.Koloman (228 / 0) 2018-04-25 19:33:03Zdj. lewe : st.sierż pil. NN- Krzyż Zasługi RP (brązowy, srebrny ?)- Medal Pamiątkowy za Wojnę 1918-1921- odznaka 122.EM a niżej:- odznaka 2.PL (Kraków)Zdj. prawe : (nn) pil. NN- Krzyż Zasługi RP (brązowy, srebrny ?)- odznaka 122.EM - odznaka 2.PL - odznaka 112.EMSt.sierż. ma na epolecie cyfrę 1 ? (1.PL) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 26 Kwiecień 2018 Share Napisano 26 Kwiecień 2018 Mogli służyć razem nie w 112.EM lecz w 122.EM :-) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 26 Kwiecień 2018 Share Napisano 26 Kwiecień 2018 Super Sedco Express, wszystko jasne oprócz nazwisk.Z tego wynika, że razem służyli w 122.EM - informacja o wspólnej służbie w 112.eskadrze była fałszywa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 26 Kwiecień 2018 Share Napisano 26 Kwiecień 2018 A teraz miałem dylemat, bo wpis móglby pasować do tematu o Korpusie Polskim gen.Dowbora.Przeważyły późniejsze losy bohatera.Kpt.pil.Józef SidorŻołnierz I Korpusu Polskiego w Rosji. W czasie wojny polsko-bolszewickiej służył w 75 Pułku Piechoty. W 1922 przeszedł do lotnictwa, ukończył Niższą i Wyższą Szkołę Lotniczą w Bydgoszczy. Awansowany na stopień porucznika w korpusie oficerów aeronautycznych ze starszeństwem z 1 czerwca 1919, a na stopień kapitana ze starszeństwem z 1 lipca 1923. Służył jako oficer nadetatowy w 3 Pułku Lotniczym (1923), w Wyższej Szkole Pilotów w Grudziądzu (1924), w 4 Pułku Lotniczym, Wyższej Szkole Pilotów w Poznaniu, Oddziale Służby Lotnictwa w Poznaniu a od 1928 w Batalionie Lotnictwa. Zajmował stanowiska dowódcy eskadry, dowódcy kompanii (w Batalionie Lotnictwa). Od 1933 w stanie spoczynku.Po mobilizacji w 1939, w okresie kampanii wrześniowej był dowódcą rzutu kołowego Bazy Lotniczej Nr 3. Po 17 września 1939 w obozie w Kozielsku. Wiosną 1940 zamordowany w Katyniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.