Krzysztof115 Napisano 6 Grudzień 2019 Napisano 6 Grudzień 2019 A ja jako drugi- zobaczcie panowie świetny tomik 24 WLU, autorstwa Adam Jońca "Pociągi pancerne z Legionowa", str.34. Jest także to foto wydatowane: 16 września 1939 roku pod Jackowicami. Cytuj
bodziu000000 Napisano 6 Grudzień 2019 Napisano 6 Grudzień 2019 Odwieczny problem wszystkich muzeów, wystaw, archiwów czy innych instytucji. Z reguły pracownicy są odporni na nowe materiały, wolą się opierać na starych materiałach. Często nawet nie chce im się szukać. A w dzisiejszych czasach gdy wszystko się digitalizuje, nie jest to takie trudne. To zdjęcie jest właśnie takim przypadkiem. Ktoś kiedyś napisał, że na ćwiczeniach w 1938r, i nikomu się nie chce tego sprawdzić. A każdy kto się interesuje tą tematyką widzi od razu, że opis jest błędny. Zwłaszcza przy tylu dostępnych w sieci zdjęciach płonącej "Danuty" Cytuj
formoza58 Napisano 6 Grudzień 2019 Autor Napisano 6 Grudzień 2019 Pełna zgoda ... To zdjęcie z 24 WLU znam, toteż jak byłem na wystawie zobaczyłem ten opis, minąłem z uśmiechem. Ale po chwili, wróciłem i utrwaliłem, tym bardziej , że jest lepsze niż to ze strony 34. Myślałem wrzucić tylko z " kropką", ale wrzuciłem z opisem, spodziewając się reakcji ... Cytuj
formoza58 Napisano 10 Grudzień 2019 Autor Napisano 10 Grudzień 2019 Por. Jan Tabortowski z 1 DPP. We wrześniu 1939 roku zastępca dowódcy PP nr. 11. Cytuj
Krzysztof115 Napisano 13 Grudzień 2019 Napisano 13 Grudzień 2019 Pociąg pancerny Nr 12 " Zagończyk" po 1925 roku. Cytuj
formoza58 Napisano 21 Grudzień 2019 Autor Napisano 21 Grudzień 2019 Z warszawskiej wystawy w Muzeum Kolejnictwa... Cytuj
formoza58 Napisano 30 Grudzień 2019 Autor Napisano 30 Grudzień 2019 Z fc. St. ogn. Wilhelm Wasiewicz z 2 DPP. Cytuj
formoza58 Napisano 2 Styczeń 2020 Autor Napisano 2 Styczeń 2020 Taka ciekawostka z 1930 roku. Ciekawe, czy bywały również, niejako na świeżo, wystawy poświęcone PP?... Cytuj
formoza58 Napisano 3 Styczeń 2020 Autor Napisano 3 Styczeń 2020 St. ogn. Wilhelm Wasiewicz z 2 DPP. Cytuj
formoza58 Napisano 5 Styczeń 2020 Autor Napisano 5 Styczeń 2020 Jw. Zdjęcie nie związane czasowo z tym wątkiem, obejmującym lata 1921- 1939. Cytuj
formoza58 Napisano 8 Styczeń 2020 Autor Napisano 8 Styczeń 2020 Tak opisano " Piłsudczyka" w gali, w prasie w latach trzydziestych. Cytuj
Mi.Der Napisano 21 Styczeń 2020 Napisano 21 Styczeń 2020 W dniu 21.12.2019 o 18:02, formoza58 napisał: Z warszawskiej wystawy w Muzeum Kolejnictwa... Nie sądzę, żeby kiedykolwiek "Poznańczyk" z 1 dpp posiadał wagony "Marszałka" z 2 dpp... Cytuj
Mi.Der Napisano 21 Styczeń 2020 Napisano 21 Styczeń 2020 (edytowane) W dniu 19.07.2019 o 18:18, radett napisał: w filmie gdzie załoga dzielnie wyskakuje na peron mimo podpisu że to "Danuta" też wagon jest "Poznańczyka". Możliwe że do szkolenia był używany zamiennie obok kanciastego szturmiaka "Danuty" także obły wagon "Poznańczyka" tylko jeśli tak to jaki wagon wówczas był w zapasie mob jako przewidziany dla "Poznańczyka"? Kwestia jest niestety nie do końca jasna. Można jedynie stwierdzić, że w latach 30. pociągi używane do szkolenia nie jeździły ze sztywnymi składami, i w ogóle chyba nie występowały pod nazwami. Tzw. "pociągiem pancernym" 1 dpp był dawny "Sosnkowski", ale niewykluczone, że tak naprawdę jeździł z wagonami "Danuty"... Według dokumentu powołanego przez Ostrówkę, załoga "Danuty" utworzyła natomiast "skadrowany pociąg pancerny 1 dpp". Według Ledwocha z kolei, pociągiem szkolnym był "Poznańczyk", ale znając jego teorie, być może zobaczył zdjęcie z wagonem "półbeczkowym" i sobie resztę sam dopowiedział. Odpowiedź mogłyby jedynie przynieść dokumenty, jakie numery wagonów artyleryjskich były używane do szkolenia (z "Danuty" czy "Poznańczyka"), ale to dyskusja raczej akademicka i pewnie nierozwiązana... Edytowane 21 Styczeń 2020 przez Mi.Der Cytuj
formoza58 Napisano 21 Styczeń 2020 Autor Napisano 21 Styczeń 2020 Teraz, Mi.Der napisał: Nie sądzę, żeby kiedykolwiek "Poznańczyk" z 1 dpp posiadał wagony "Marszałka" z 2 dpp... Ja również Cytuj
Mi.Der Napisano 22 Styczeń 2020 Napisano 22 Styczeń 2020 W dniu 6.04.2018 o 15:44, Krzysztof115 napisał: Artykuł ukazał się 17 lat temu -Pociągi pancerne w Wojsku Polskim 1918 -1939 cz.1", czasopismo Mundur i Broń" nr 8 / 2001 r., autor Jerzy Garbaczewski. Tekstu nie polecam, natomiast zdjęcia oraz podpisy -tak. Moim zdaniem wątpliwe, czy to jest 1920 rok - po ukończeniu jesienią 1920 roku Sosnkowski miał dwa wagony typu I, a wagon Groźnego był używany później - być może dopiero od czasów dywizjonu ćwiczebnego w 1924 roku, albo wręcz dywizjonu szkolnego w 1925 roku (i to według dostępnych danych, nie jako etatowy tego pociągu). Cytuj
Krzysztof115 Napisano 22 Styczeń 2020 Napisano 22 Styczeń 2020 Zgadzam się z Tobą, że to nie jest 1920 r. Okres-1922-1928 to nadal 'biała plama". Publikacja Heigla po polsku się nie ukazała- wielka szkoda. Cytuj
Mi.Der Napisano 25 Styczeń 2020 Napisano 25 Styczeń 2020 (edytowane) W dniu 22.04.2019 o 19:41, formoza58 napisał: Wagon artyleryjski " Sosnkowskiego", w pierwszej połowie lat trzydziestych. ................. To zdjęcie u Malmassariego ilustruje wagon po zdobyciu przez Niemców - trudno mi powiedzieć na podstawie otoczenia, ale jest to niewykluczone, bo nie ma osłon kół, podobnie jak na zdjęciach przedstawiających wagony postawione na tor. Kamuflaż nie odcina się wyraźnie, ale chyba góra wieży jest malowana na brązowo. Wagon jednak nie ma buforów (które miał na zdjęciach z wykolejoną platformą po bombardowaniu). Edytowane 25 Styczeń 2020 przez Mi.Der Cytuj
Krzysztof115 Napisano 26 Styczeń 2020 Napisano 26 Styczeń 2020 Janusz Ledwoch w swojej publikacji "Polskie pociągi pancerne 1939", tom 407 podaje, że pociąg pancerny nr 13 nie został zbombardowany, lecz się po prostu wykoleił, a zniszczenia stacji powstały wskutek nieco wcześniejszego ataku na tą stację przez samoloty niemieckie! Cytuj
formoza58 Napisano 26 Styczeń 2020 Autor Napisano 26 Styczeń 2020 Pomnik Poległych na terenie koszar 3 Pułku Wojsk Kolejowych , w pierwszej połowie lat dwudziestych... Cytuj
Mi.Der Napisano 26 Styczeń 2020 Napisano 26 Styczeń 2020 13 godzin temu, Krzysztof115 napisał: Janusz Ledwoch w swojej publikacji "Polskie pociągi pancerne 1939", tom 407 podaje, że pociąg pancerny nr 13 nie został zbombardowany, lecz się po prostu wykoleił, a zniszczenia stacji powstały wskutek nieco wcześniejszego ataku na tą stację przez samoloty niemieckie! Zajmę się tym na stronie za kilka dni - to autorski wymysł pana Ledwocha, moim zdaniem zupełnie nielogiczny. Autor sam sobie przeczy pisząc, że pociąg jechał powoli - a przecież wielki lej po bombie byłby świetnie widoczny i pociąg jadący wolno spokojnie by wyhamował przed lejem. Obsada musiałaby być ślepa, a przecież jej podstawowym obowiązkiem była obserwacja szlaku. Trudno też przyjąć, że widząc trzymetrowej głębokości lej tuż obok toru i zwichrowany tor przed sobą pomyśleli "a może się uda". Tymczasem skoro wykolejony pociąg minął lej prawie całą swoją długością, ryjąc po gruncie, musiałby jechać przez stację chyba z prędkością ekspresu (raczej nie rozwijał więcej, niż 45 km/h). Błędna jest też przesłanka rozumowania J. Ledwocha w postaci raportu dowódcy eskadry 2./KG 27 o zrzuceniu jednej bomby 250-kilogramowej, gdyż autor ten nie zdaje sobie sprawy z istnienia drugiego leja po wybuchu bomby takiej samej wielkości. Co więcej, ten raport przecież mówi o zrzuceniu bomby na kolumnę wojska, a nie tory! To jest chyba typowy przykład, że ktoś wpadnie na jakiś "pomysł" i próbuje potem dopasować fakty... Tym bardziej, że autor ten dalej cytuje fragment, że eskadra 3./KG 27 He 111 później "zaatakowała pociągi i kolumny wojska" - i nie wiadomo, dlaczego to nie ona miałaby dokonać nalotu wprost na pociąg. Pewną wątpliwość budzi fakt, że lej po bombie, o średnicy ok. 12-13 m, odpowiada dobrze bombie 500 kg, natomiast jest trochę za duży (chociaż nie niemożliwy) dla bomby 250 kg. Nie wiem, czy He 111 przenosiły bomby 500-kilowe.. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.