Skocz do zawartości

Jakie to mundury?


Rekomendowane odpowiedzi

15 godzin temu, Edmundo napisał:

...to żołnierze służby zasadniczej lotnictwa (nie broni pancernej, jak wcześniej zasugerowałem, tylko lotnictwa) którzy zrobili sobie fotografie "dla fasonu" w pilotkach a takowe foty "dla przydania fasonu" były bardzo modne w ówczesnych latach (w latach późniejszych także), "pisane" było o tym wielokrotnie na tymże forum przy identyfikacji innych fotografii. Jak było, tego zapewne nie dowiemy się nigdy, chyba że wypłyną dane personale którejś z osób widocznych na tejże fotografii.

Porównałem posiadane zdjęcia i mam wrażenie , że:

- pierwszy z prawej z grupy trzech lotników, prawdopodobnie zdjęcie wykonane w trakcie lub po zakończeniu szkolenia na pilota, jest bardzo podobny do kaprala z zdjęcia prezentowanego poniżej.

Na tym zdjęciu wykonanym na lotnisku w Oborach , najprawdopodobniej w 1938 r.

pierwszy z lewej to kapral Józef Pidek z 1 PL, tu jako instruktor pilotażu w pułkowej szkole.

W drugiej połowie maja 1939 r.  przeniesiony do 2 PL do Krakowa. Walczył w składzie 21 Eskadry Bombowej, pilotując Karasie.

Może ktoś rozpozna uczestnika kursu, stojącego po prawej stronie zdjęcia?

J_ Pidek_lotnisko .jpg

Edytowane przez 1990str
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PWS-26 z godłem eskadry treningowej (biały trójkąt z czerwoną literą "T" w czerwonym otoku) z CWL (Centrum Wyszkolenia Lotniczego) SPL (Szkoły Podchorążych Lotnictwa)w Dęblinie - widoczny jaśniejszy fragment statecznika pionowego (szary z niewidocznym godłem SPL) w stosunku do ciemniejszego (oliwkowy) steru kierunku.

Lotnik - NN (ciemny pasek na rękawie munduru czyli oficer)

  • Super 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Sedco Express napisał:

PWS-26 z godłem eskadry treningowej (biały trójkąt z czerwoną literą "T" w czerwonym otoku) z CWL (Centrum Wyszkolenia Lotniczego) SPL (Szkoły Podchorążych Lotnictwa)w Dęblinie - widoczny jaśniejszy fragment statecznika pionowego (szary z niewidocznym godłem SPL) w stosunku do ciemniejszego (oliwkowy) steru kierunku.

Lotnik - NN (ciemny pasek na rękawie munduru czyli oficer)

Samolot z Dęblina na lotnisku w Oborach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z 1. PL (Warszawa) z Dywizjonu Szkolnego z Eskadry Pilotażu Nr. 1 zdjęcie z sierpnia 1936 r. (lub 1938 r. ?)

Tylko samoloty PWS-26 z Dęblina z SPL miały statecznik szaro-niebieski z namalowanym godłem szkoły.

Na zdjęciu widać wyraźnie różnicę w stopniu szarości statecznika pionowego i kadłuba (był malowany na kolor oliwkowy lub srebrny)

A dlaczego jest na lotnisku w Oborach pod Warszawą ? Sądzę, że dlatego bo jest z 1.PL a wcześniej mógł być eksploatowany w SPL w Dęblinie.

 

 

statecznik pionowy.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, 1990str napisał:

Samolot z Dęblina na lotnisku w Oborach?

To Pan myślisz że ówczesne jednostki lotnicze "sztywno" trzymały się swoich stałych miejsc stacjonowania, czyli jak SPL to tylko Dęblin a jak 1 PL to tylko Warszawa Okęcie ? To troszkę nie tak, były różne przebazowania, koncentracje, manewry, lądowania na podjęcie meldunku, łącznika czy też zwykłe loty szkolne z lądowaniem i startem na przygodnych lądowiskach itd. Samolot PWS-26 widoczny na tejże fotografii to nie był F-35, mógł wylądować prawie wszędzie. A w sumie to czym było to "Lotnisko w Oborach", tylko zwykłym lądowiskiem jakich wiele było w ówczesnej Polsce.

Edytowane przez Edmundo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 months later...
W dniu 23.02.2021 o 21:19, 1990str napisał:

Ta fotografia przedstawia najprawdopodobniej młodych adeptów lotnictwa (może piloci). Zdjęcie wykonano około 1937 roku.Będę wdzięczny za doprecyzowanie, o ile to możliwe.

JP_1_z_pra.jpg

Na lewej stronie, moim zdaniem, to jest pil. Janina Dowbor-Muśnicka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, Spirit of Warsaw napisał:

Na lewej stronie, moim zdaniem, to jest pil. Janina Dowbor-Muśnicka.

A miała stopień starszego szeregowca bo jedną belkę ewidentnie widać na naramienniku płaszcza, chyba że to nie jej płaszcz.

Edytowane przez Edmundo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...
W dniu 26.10.2021 o 04:23, Edmundo napisał:

A miała stopień starszego szeregowca bo jedną belkę ewidentnie widać na naramienniku płaszcza, chyba że to nie jej płaszcz.

Zapowiada się ciekawie, gdyby to była Janina Dowbor-Muśnicka byłaby szansa na dokładniejsze datowanie zdjęcia?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
W dniu 25.02.2021 o 04:03, Edmundo napisał:

Starsi szeregowi nie latali to znaczy nie byli pilotami, latali piloci kaprale i to w służbie nadterminowej lub już zawodowej. 

Jak było, tego zapewne nie dowiemy się nigdy, chyba że wypłyną dane personale którejś z osób widocznych na tejże fotografii.

Z uzyskanych informacji wynika, że pierwszy z prawej to późniejszy kapral pilot Józef Pidek.

Do maja 1939 roku w składzie 1 PL, a później przeniesiony do 2 PL, do 21 Eskadry Bombowej.

Zdjęcie najprawdopodobniej wykonano po zakończeniu szkolenia podstawowego.

Czy coś to wyjaśni?

Edytowane przez 1990str
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, 1990str napisał:

Z uzyskanych informacji wynika, że pierwszy z prawej to późniejszy kapral pilot Józef Pidek

Późniejszy kapral, w służbie nadterminowej oczywiście że mógł być pilotem, w służbie czynnej/zasadniczej w personelu latającym co najwyżej strzelcem samolotowym (w eskadrach towaryszących, liniowych lub bombowych).

13 godzin temu, Sedco Express napisał:

St.szeregowcy jak najbardziej latali i byli pilotami oczywiście po ukończeniu kursu...

Sedco a czy możesz wyjaśnić jak byli szkoleni owi starsi szeregowcy piloci (nie strzelcy samolotowi ale piloci), oczywiście mam na myśli starszych szeregowców służby czynnej (od 1938 r. zwanej służbą zasadniczą), bo nadterminowi ale to już kaprale oczywiście jak najbardziej latali, jako piloci także. I nie mam tu na myśli Szkoły Podoficerskiej Lotnictwa dla Małoletnich tylko w jakim trybie i kto szkolił owych szeregowców lotnictwa-pilotów ze służby czynnej/zasadniczej i dla jakich eskadr, myśliwskich, towarzyszących, linowych czy też bombowych ?

Edytowane przez Edmundo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, 1990str napisał:

Do maja 1939 roku w składzie 1 PL, a później przeniesiony do 2 PL, do 21 Eskadry Bombowej.

A jeszcze jedna sprawa, w 2 Pułku Lotniczym (Kraków) nie było nigdy żadnej eskadry bombowej, eskadry bombowe były tylko w 1 Pułku Lotniczym (Warszawa) i nie 21 bo takowej nie było, tylko jeśli już numer "21" to albo była to 211 lub 221 Eskadra Bombowa.

Edytowane przez Edmundo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Edmundo napisał:

A jeszcze jedna sprawa, w 2 Pułku Lotniczym (Kraków) nie było nigdy żadnej eskadry bombowej, eskadry bombowe były tylko w 1 Pułku Lotniczym (Warszawa) i nie 21 bo takowej nie było, tylko jeśli już numer "21" to albo była to 211 lub 221 Eskadra Bombowa.

Pewnie ja się nie znam i korzystam z różnych niekoniecznie precyzyjnych, ale ogólnie dostępnych informacji.

Na przykład taki cytat:

"W przededniu II Wojny Światowej w sierpniu 1939 roku 2. Pułk Lotniczy uległ rozformowaniu, a jego eskadry i sprzęt przekazano do innych związków taktycznych i tak 121. i 122. Eskadry Myśliwskie przydzielono do III/2 Dywizjonu Myśliwskiego lotnictwa Armii „Kraków”, 123. Eskadra Myśliwska wyposażona w samoloty PZL P-7 weszła w skład IV/1 Dywizjonu Myśliwskiego broniącej Warszawy Brygady Pościgowej. 21. i 22. Eskadry Bombowe znalazły się w składzie II/2 Dywizjonu Bombowego Lekkiego Brygady Bombowej. 24. Eskadra Rozpoznawcza wyposażona w samoloty PZL P-23B „Karaś” rozpoczęła wojnę w lotnictwie Armii „Kraków”. 23. Eskadra Obserwacyjna na samolotach RWD-14 „Czapla” przydzielona została do Grupy Operacyjnej „Bielsko” a od 3 września do Grupy Operacyjnej „Boruta”.

26. Eskadra Obserwacyjna na samolotach Lublin R-XIIID latała w składzie 7. Dywizji Piechoty i Grupy Operacyjnej „Śląsk”. "

Cytat pochodzi z : link: https://jednostki-wojskowe.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=33&Itemid=27

Mając taki tekst przed oczami, rozumiem, że 2 PL nie było, ale 21 EB była . Kwestia tylko, który dzień 1939 roku weźmiemy pod uwagę.

Uważam, że napisałem zgodnie z prawdą iż kapral pilot Józef Pidek  w maju 1939 r. został przeniesiony z 1PL do 2 PL. Faktem jest także, że w wojnie obronnej we wrześniu 1939 roku walczył w składzie 21 EB pilotując samolot PZL P - 23B "Karaś".

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, 1990str napisał:

Pewnie ja się nie znam...

Zgadzam się.

2 godziny temu, 1990str napisał:

26. Eskadra Obserwacyjna na samolotach Lublin R-XIIID latała w składzie 7. Dywizji Piechoty i Grupy Operacyjnej „Śląsk”. "

26 Eskadra Obserwacyjna nigdy nie latała w składzie 7 Dywizji Piechoty albowiem w składzie ówczesnych dywizji piechoty nie "latały" żadne eskadry, które to mogły być przydzielone czasowo pod względem operacyjnym co było rzadko spotykanym przypadkiem.

2 godziny temu, 1990str napisał:

Faktem jest także, że w wojnie obronnej we wrześniu 1939 roku walczył w składzie 21 EB pilotując samolot PZL P - 23B "Karaś".

I tu się w pełni zgadzam, albowiem nie wziąłem pod uwagę faktu iż podczas mobilizacji w dniach 25-27 sierpnia 1939 r. 2 Pułk Lotniczy (Kraków) wystawił 21 Eskadrę Bombową (po zmobilizowaniu w składzie II Dywizjonu Brygady Bombowej) sformowaną na bazie "pokojowej" 21 Eskadry Liniowej. Nadmieniam iż w czasie pokoju nie istniała 21 Eskadra Bombowa a 21 Eskadra Liniowa, a to mała, subtelna ale jednak różnica.

Co do działań tejże eskadry to polecam Jerzy Pawlak "Polskie Eskadry w Wojnie Obronnej 1939"  str. 123-128, wśród pilotów eskadry jest wymieniony kpr. Jan Pidek (nie Józef) ale może to być błąd.

Pozdrawiam

Edytowane przez Edmundo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 27.01.2022 o 11:34, Edmundo napisał:

Co do pilota Józefa (Jana) Pidka to nie figuruje w "Księdze Lotników Polskich poległych, zmarłych i zaginionych 1939-1946".

Od czasu zamieszczenia tego zdjęcia, kilka spraw się wyjaśniło. Z informacji uzyskanych od córki Józefa Pidka wiem, że we wrześniu 1939 r. trafił najpierw do sowieckiej, a później do niemieckiej niewoli. kilka razy podejmował próby ucieczki. W Kanadzie w latach sześćdziesiątych XX wieku zbudował dwa helikoptery własnej konstrukcji.

Nawet najlepszym (J. Pawlak) zdarzają się niedokładności. J. Pidek można przeczytać jako Józef Pidek, ale także jako Jan Pidek. Otóż było dwu pilotów o tym samym nazwisku: Józef Pidek (ur. 1916 r.) i Jan Pidek (ur. 1920r.) Żeby było ciekawiej, byli braćmi. Kapral - Józef Pidek  był pilotem w 21 Eskadrze Bombowej, a chorąży Jan Pidek w 308 Dywizjonie Krakowskim. Obydwaj przeżyli wojnę i wyemigrowali do Kanady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"...Sedco a czy możesz wyjaśnić jak byli szkoleni owi starsi szeregowcy piloci (nie strzelcy samolotowi ale piloci), oczywiście mam na myśli starszych szeregowców służby czynnej (od 1938 r. zwanej służbą zasadniczą), bo nadterminowi ale to już kaprale oczywiście jak najbardziej latali, jako piloci także. I nie mam tu na myśli Szkoły Podoficerskiej Lotnictwa dla Małoletnich tylko w jakim trybie i kto szkolił owych szeregowców lotnictwa-pilotów ze służby czynnej/zasadniczej i dla jakich eskadr, myśliwskich, towarzyszących, linowych czy też bombowych ? "

Nie wiem jak byli szkoleni tzn. nie za bardzo chce mi się wgłębiać w temat szkolenia lotniczego ale tak na szybko lista przykładowa st.,szer. pilotów (!)

st.szer.pil. Zdzisław Horn - 113.EM

st.szer.pil. Mieczysław Adamek - 113.EM

"w kraju ukończył szkołę powszechną, a następnie uczęszczał do Szkoły Rzemieślniczo-Przemysłowej w Przemyślu. W 1936 r. przerwał naukę i wstąpił do Szkoły Podoficerów Lotnictwa dla Małoletnich w Bydgoszczy. W 1939 r. ukończył ją w Krośnie (w międzyczasie SPLdM została przeniesiona) ze specjalnością pilota myśliwskiego. W stopniu starszego szeregowca został przydzielony do 1 Pułku Lotniczego w Warszawie, do 113 Eskadry Myśliwskiej dowodzonej przez por. Wieńczysława Barańskiego."

st.szer.pil. Józef Kędziora 114.EM

st.szer.pil. Benedykt Dąbrowski 114.EM

st.szer.pil. Stanisław Czternastek 123.EM

st.szer.pil. Henryk Szopa 111.EM

st.szer.pil. Zbigniew Rpoztworski

st.szer.pil. Jerzy S.Zieliński 114.EM

to tylko niewiele osób w stopniu st.szeregowca będących przed 1939 r. pilotami.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 27.01.2022 o 05:53, Edmundo napisał:

I nie mam tu na myśli Szkoły Podoficerskiej Lotnictwa dla Małoletnich...

Sedco wymienieni przez Ciebie st. szeregowcy piloci byli właśnie absolwentami SPLdM a mi "rozchodziło" się o pilotów ze służby zasadniczej a takowych nie było, ze służby zasadniczej w personelu latającym byli tylko strzelcy pokładowi, zresztą było to praktykowane w polskim lotnictwie wojskowym aż do końca lat pięćdziesiątych kiedy to strzelcy pokładowi (żołnierze służby zasadniczej) latali na samolotach Ił-2, Ił-10, Pe-2, następnie Tu-2 a następnie na już odrzutowych Ił-28. Osobiście znałem takowego Pana, latającego jako strzelec pokładowy na ILe-28 w ówczesnym 33 plb.

Wszystko jasne.

Pozdrawiam

Edytowane przez Edmundo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie