Jump to content

33 Pułk Piechoty.


Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 9 months later...
  • 1 year later...

Wygląda na to, że tu są obydwie. To teraz z innej strony - przez tą szablę zawsze myślałem, że to zdjęcie pozowane z artefaktami będącymi na miejscu u fotografa, ta szabla to chyba dla większego wrażenia? Dziadek na pewno był w plutonie artylerii konnej - w niej walczył w 1939 (nie w 33 pułku), w niej też był (jak twierdził) w zasadniczej służbie, od kiedy artyleria wchodziła w skład pułku piechoty? Coś mi się tu nie spina...

IMG_20201012_103338.jpg

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, formoza58 napisał:

Nazwiska nie ma, niestety.

Będę szukał, 33 pp to mój "konik".

52 minuty temu, formoza58 napisał:

Po kształcie, prawdopodobnie odznaka strzelecka Związku Strzeleckiego

Być możliwe, ale kurcze wziąłem do ręki oryginał i miniaturkę i tak nie za bardzo, ale patrząc na zdjęcie poniżej to jednak będzie ta odznaka.

Formoza, ciekawa jest także odznaka z Twojej foty, ta poniżej odznaki pułkowej 33 pp, cóż to za odznaka, tak trochę "zalatuje" Znakiem Pancernym ale to nie to.

22 minuty temu, gregc79 napisał:

od kiedy artyleria wchodziła w skład pułku piechoty?

Plutony artylerii piechoty (nie artylerii konnej, to inna "dziedzina" artylerii) mające  dwie armaty "prawosławne" wz. 02/26 kalibru 75 mm utworzono w 1928 r.,zasadniczo to do 1930 r. wszystkie regularne pułki otrzymały takowe plutony. I raczej wszystko się spina, jeśli Twój Dziadek służył w plutonie artylerii piechoty 33 pp, a wskazują na to także buty do jazdy konnej, to mógł posiadać szablę, ale równie dobrze owa szabla mogła być rekwizytem (tak jak napisałeś) atelier fotograficznego, nie widać "rapci" i pochwy owej szabli. I teraz zasadnicze pytanie, czy na odwrocie fotografii są sygnatury zakładu fotograficznego ?

A to że Twój Dziadek w 1939 r. walczył w innej jednostce to całkiem normalna sprawa, czym innym była ówczesna czynna/zasadnicza służba wojskowa a czym innym przydział mobilizacyjny.

Edited by Edmundo
Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, Edmundo napisał:

 I teraz zasadnicze pytanie, czy na odwrocie fotografii są sygnatury zakładu fotograficznego ?

Dziękuję za odpowiedź. Szkopuł w tym, że na dniach oddałem oryginały do zakładu fotograficznego do zrobienia odbitek, te wrzucone tutaj skany zrobiłem "na wszelki wypadek". Na pewno po odebraniu dam Ci znać - chociaż wydaje mi się, że nie ma na odwrocie nic.

 

7 minut temu, Edmundo napisał:

Plutony artylerii piechoty (nie artylerii konnej, to inna "dziedzina" artylerii) mające  dwie armaty "prawosławne" wz. 02/26 kalibru 75 mm utworzono w 1928 r.,zasadniczo to  do 1930 r. wszystkie regularne pułki otrzymały takowe plutony. I raczej wszystko się spina, jeśli Twój Dziadek służył w plutonie artylerii piechoty 33 pp...

Pamiętam jak dziś - a trochę lat minęło - jak dziadek wyraźnie określał swój pluton jako "pak" - stąd moje rozwinięcie, być może był to skrót myślowy, bądź tak się mówiło między żołnierzami.

Link to comment
Share on other sites

Ok

12 minut temu, gregc79 napisał:

Pamiętam jak dziś - a trochę lat minęło - jak dziadek wyraźnie określał swój pluton jako "pak" - stąd moje rozwinięcie, być może był to skrót myślowy, bądź tak się mówiło między żołnierzami.

Najprawdopodobniej tak jak napisałeś, "skrót myślowy', powstały od tego że ówczesna artyleria (oprócz motorowej, najcięższej i przeciwlotniczej) posiadała wyłącznie trakcję konną z tym że w artylerii konnej (a ta w postaci Dywizjonów Artylerii Konnej składzie Wielkich Jednostek kawalerii) obsługa dział poruszała się konno a w artylerii ciężkiej i lekkiej (w tym w plutonach artylerii piechoty wchodzących w skład pułków piechoty) na koniach siedzieli tylko jezdni prowadzący pary koni zaprzęgniętych do dział i jaszczy, reszta obsługi jechała na przodku lub poruszała się pieszo. To właśnie różniło artylerię konną od reszty artylerii a koń wszędzie był podstawą?

Edited by Edmundo
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Edmundo napisał:

Formoza, ciekawa jest także odznaka z Twojej foty, ta poniżej odznaki pułkowej 33 pp, cóż to za odznaka, tak trochę "zalatuje" Znakiem Pancernym ale to nie to

Edmundo, raczej nie "siedzę" w odznakach, ale Znak Pancerny to  " ramię zbrojne" na kole zębatym". Motyw takiego jak u sierżanta krzyża był w odznakach batalionów pancernych, ale z orłem na nim  chyba nie ma.

Przed chwilą, eureka... odznaka pamiątkowa Frontu Litewsko- Białoruskiego ? 

Edited by formoza58
Link to comment
Share on other sites

Na zdjęciu "z szablą" w prawym górnym rogu było jedynie to

IMG_20201201_182113.jpg

Teraz pytanie - czy jest to rok wykonania zdjęcia (1934) czy też - ujmę to tak - numer identyfikacyjny pomagający skojarzyć konkretne zdjęcie z konkretnym sfotografowanym/odbiorcą zdjęcia, przypadkowo wpisujący się w okres początku lat 30-tych? Dziadek był z rocznika 1912, w sumie ten 1934 rok pasowałby do końca zasadniczej służby.

Edited by gregc79
błąd w tekście
Link to comment
Share on other sites

Foto Atelier J. Cyroto, zakład fotograficzny istniejący ówcześnie przy ul. Dwornej w Łomży, ulica kilkukrotnie zmieniała nazwę po 1939 r ale obecnie też zwie się ul. Dworną. Co do sygnatury "1934" to raczej numer indywidualny tejże odbitki fotograficznej, nikt z ówczesnych fotografów nie sygnowałby pieczęcią roku wykonania fotografii, bo i po co. Ale dzięki za odzew.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

W środku nad tablicą dowódca pułku płk Marian Raganowicz (w płaszczu jednorzędowym, co ciekawe wyglądającym na płaszcz wz. 19, nowe płaszcze oficerskie wz. 36 miały inny kołnierz), ósmy od lewej w tym samym rzędzie por. Adam Łempicki a 7 kompania szkolna pełniła rolę pułkowej szkoły podoficerskiej, co można poznać po oznace szkół podoficerskich namalowanej na tablicy i widocznej na kołnierzach kurtek. A jeśli rocznik żołnierzy to 1913 i szkoła podoficerska to zapewne koniec 1935 r. lub początek 1936 r. i nowiutkie czapki rogatywki wz. 35 plus dwurzędowe płaszcze oficerskie wz. 24. Jako ciekawostkę dodam iż żołnierze 33 pp na początku lat trzydziestych niekiedy dla "fasonu" nosili rogatywki wz. 19 w specyficzny sposób czyli lekko usztywnione, nie dotyczyło to żołnierzy zawodowych.

Edited by Edmundo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information