Jump to content
  • 0
Sign in to follow this  
Marczyk

fragm. munduru, piki itp. 1 wojna św.

Question

  • 0

Proszę o pomoc w identyfikacji przedmiotów znalezionych podczas ekshumacji cmentarza z okresu 1 wś. Żołnierze zginęli ok. 10.08.1915 roku i należeli do Grupy Armijnej von Gallwitz,a. Prezentowane fragm. znaleziono przy jednym z nich. Mam wątpliwość co do numeru jaki zachował się na pokrowcu piki. Czerwone patki sugerują Landszturm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
Wybacz ale na pokrowcu nie widać numeru, Były one najczęściej naszywane i wykonane z sukna więc powinny zostać. Czasami pozostają otworki po maszynie gdy numer odpada.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Po samym orle nie dużo da się wydedukować bo to chyba najpopularniejszy model i nosili je wszyscy.
Szerze mówiąc ja też nie widzę numeru. W okolicach 10 sierpnia pułk miał największe straty w miejscowości Zaręby Kościelne.
Czyżby przedmioty z ekshumowanego cmentarza z Podgórza?
Czy między kolanami orła a skrzydłami są przerwy czy są zrośnięte"?

Pozdrawiam.
Hubert

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Dzięki,
przy najbliższej okazji przyjrzę się orłom bliżej (są dwa).
Cmentarz z okolic Nowej Osuchowej, gm. Ostrów Mazowiecka. Zidentyfikowaliśmy go podczas prac rozpoznawczych w związku z rozbudową dk 8 do parametrów S 8.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
No to walki z dnia 8 sierpnia a więc dwa dni wcześniej.
Śledziłem wiadomości z prac w tym miejscu ale jedyne co pokazywano to amunicje karabinowa.
Cmentarz na łączeniu 35 i 36 dywizji piechoty wiec 61 z naramiennika sie zgadza ale 96ty pułk piechoty był w tym czasie kilkanaście kilometrów na północ.
pozdrawiam
H.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Jeśli te cyfry wyglądają na malowane to ich krój rzeczywiście był taki jak na prezentowanym pokrowcu. Teraz i ja je widzę a wczesniej spodziewałem się większych i naszywanych. Na żywo pewnie widac więcej.

http://www.flickr.com/photos/drakegoodman/3579557167/


Post został zmieniony ostatnio przez moderatora Rosforek 18:48 27-02-2017

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Wpadła dzieucha z oddziału i zrobiła sesję.....
Zdjęcie piki specjalnie dla Odkrywcy. Trzeba ją było ściągać na mokro, stąd widoczne plamy. Też jestem zdania, że cyfry na pokrowcach były raczej malowane bądź stemplowane. Zostało tylko niewyraźne odbicie. Podobno czasami były bez żadnych oznaczeń (na prezentowanym zjeciu nic nie widzę).

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Ciężko coś z tej rozmowy zrozumieć...
To są fotografie pikelhauby, której pokrowiec jest identyfikowany czy innej? Co to zdjęcie wnosi do rozmowy?

Oznaczenie numerów pułków na pokrowcach było jasno określone regulaminami i tak wprowadzono obowiązek wyszywania czerwonych liter i cyfr w 1897, z początkiem wojny zamieniono je na zielono - również dyrektywą. Jak wiadomo wojna rządzi się swoimi prawami i ze względów oszczędnościowych malowano, stemplowano lub zostawiano pokrowce bez oznaczeń ale trudno mówić tu o jakiejś regule. Porównywałem cyfry akurat tego samego pułku i zauważyłem podobieństwo.
Z listy poległych 96go pułku w dniu 8-9 sierpnia 1915go jest chyba dwóch lub trzech żołnierzy z okolic na wschód od Ostrowi i nie znalazłem nic pasującego.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Tak, to drugi egzemplarz pokazany na dowód, że numery musiały być malowane bądź stemplowane.
Wertowałem ogólnie dostępne spisy strat 96 pułku (i innych) i też nic pasującego nie znalazłem.
Rozmowa poprzez forum rzeczywiście jest nieco koślawa, nie jestem wprawiony w prowadzeniu tego rodzaju konwersacji. Jednak jeśli kogoś temat interesuje, to ja równie chętnie podzielę się wynikami badań, jak i skorzystam z Waszych rad i wskazówek.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Myślę, że wyrażę opinię wielu: JESTEŚMY ŻYWO ZAINTERESOWANI.
Gdzie znajdują się te przedmioty? Jaki jest obecnie do nich dostęp bo pewnie są w konserwacji?

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
2 kalendarze, 2 śpiewniki i portfel są w Archiwum Akt Nowych w trakcie konserwacji. Reszta w Instytucie Archeologii UW. Konserwator określi jakie przedmioty, po przeprowadzeniu konserwacji, zostaną przekazane do muzeum. Z pewnością będą to 2 piki, naramienniki, srebrny zegarek, medaliki. Mundury, buty itp. są w bardzo złym stanie i trafią wraz ze szczątkami na cmentarz w Bartoszach.
Antropolożka zajmująca się kośćmi (Niemka) pojechała na wakacje do Berlina i chętnie pogrzebie w niemieckich archiwach. Jeśli macie jakieś sugestie to poproszę o wskazówki.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Dzień dobry,
Przesyłam kolejne wiadomości jakie udało mi się zdobyć do tej pory.
Zarówno w okolicy Nowej Osuchowej jak i Nagoszewa, w sierpniu 1915 roku, walczył niemiecki I.R. 61 wspierany przez I/FAR 81 (pierwszą baterię polowego pułku artyleryjskiego nr 81). Na jego lewym skrzydle posuwał się naprzód I.R. 176 a na prawym 5 Pułk Grenadierów. W drugiej linii szli żołnierze I.R 141.
Do dzisiaj udało mi się zidentyfikować 10 żołnierzy z I.R. 61 poległych w 9.8.15 r. Nagoszewie oraz 5 w poległych dnia 10.8.15 r. w Osuchowej. Jeśli chodzi o Osuchową, to sęk tkwi w tym, że w tej miejscowości są dwa cmentarze z tego czasu i nie wiemy dokładnie na którym leżą polegli.
Na dzień dzisiejszy poszukuję kronik pułków 141 oraz 176. Jeśli ktoś posiada coś w tym temacie to będę wdzięczny za skany. W zamian odwdzięczę się fragmentem kroniki I.R.61 którą oddało mi się dostać" w Bavarian Military Museum (część od str. 90 do 143, fotografie oraz listę strat).
Pozdrawiam, mam nadzieję, że wiadomości są dla Państwa interesujące.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Ale to udało się zidentyfikować ekshumowanych żołnierzy?
Z tego co się orientuję na cmentarzu z Osuchowej byli prawdopodobnie Rosjanie. Czy ta teoria się potwierdziła?

Pozdrawiam.
Hubert

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
W Osuchowej byli znalezieni wyłącznie żołnierze niemieccy. W Nagoszewie najprawdopodobniej niemieccy i carscy (po połowie, ale prace gabinetowe ciągle są w toku). Nazwiska dziesięciu żołnierzy niemieckich poległych w Nagoszewie znane są na pdst. listy strat I.R. nr 61. Niestety nie wiadomo które szczątki przypisywać do konkretnego nazwiska.
W Osuchowej, jak do tej pory, jestem pewien tylko jednego pochówku, że jest to podoficer bądź oficer 6. kompanii I.R. nr 61. Z tej kompanii w Osuchowej poległo tylko dwóch: Ohlrogge Walter, Krfrw. (ochotnik), vm. 18.8.15 r.
Rahn Paul, Musk. 9.8.15 r.
I teraz pytanie, czy ochotnik zawsze = muszkieter, czy mógł być ochotnikiem oficerem?

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
vm. to vermist i raczej nie będzie go na cmentarzu bo sami nie wiedzieli w momencie pisania kroniki gdzie jest.
Muszkieter to najniższy stopień odnoszący się do rodzaju wojska (nie jest to do końca jasne na jakich zasadach nazywali: muszkieterów, infanterist'ów", grenadierów, fizylierów, itd. - są to nazwy historyczne i wydawałoby się, że tak nazwa oddziału ale nie jest tak).
Odnośnie ochotników temat jest dość skomplikowany ale dobrze i szczegółowo opisany tu:
http://www.pickelhauben.net/articles/new%20OneYearVolunteer.htm

Pozdrawiam.
Hubert

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Zdjęcia zrobione po konserwacji na razie tak na szybko. Już jutro postaram się o lepsza sesję. Tu orzeł na pice filcowej.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
pika:

roń z długiego drzewca i małego ostrego grotu, używana dawniej przez piechotę europejską"

http://sjp.pl/pika

Tak, czepiam sie, brzmi fatalnie, no i swiadczy o podejscu autora do tematu.

Niech juz bedzie spolszczona pikelhauba: https://pl.wikipedia.org/wiki/Pikielhauba

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Tak Mietek, czepiasz się. Ale czepialstwo jest elementem psychiki naszego narodu, więc jakoś to muszę znieść.
Poza medalikiem, z dewocjonaliów, był krzyżyk oraz emaliowana ikonka. Przy szczątkach znalazłem też błękitne guziczki, które wskazują raczej na uniform żołnierza carskiego (początkowo wręcz sądziłem, że mam do czynienia ze szczątkami kobiety - jednak analiza antropologiczna to wykluczyła).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information