esterendensen Napisano 31 Maj 2016 Autor Share Napisano 31 Maj 2016 Witam.Czy orientuje się ktoś,jak nazywał się,lub jakie miał oznaczenie następca ciągnika gąsienicowego Mazur? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sahara47 Napisano 1 Czerwiec 2016 Share Napisano 1 Czerwiec 2016 Do ciągnięcia ciężkich dział po wycofaniu Mazurów stosowano ciągnik KRAZ. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
esterendensen Napisano 1 Czerwiec 2016 Autor Share Napisano 1 Czerwiec 2016 Dzięki za zainteresowanie kolego sahara47.Chodzi mi o gąsienicówkę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
esterendensen Napisano 1 Czerwiec 2016 Autor Share Napisano 1 Czerwiec 2016 http://moto.wp.pl/gid,17070579,img,17070808,page,21,title,Pojazdy-porzucone-w-Arktyce,galeriazdjecie.html Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
esterendensen Napisano 1 Czerwiec 2016 Autor Share Napisano 1 Czerwiec 2016 Witam.Chodzi mi konkretnie o taki pojazd.Na zdjęciach z polskiej stacji polarnej im.H.Arctowskiego są takie same gąsienicówki.Czy u nas też je stosowano na większą skalę w armii,czy to pojedynczy przypadek? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Trooper85 Napisano 1 Czerwiec 2016 Share Napisano 1 Czerwiec 2016 ATS-59, ten na zdjęciu to konkretnie ATS-59G. Były używane w WP, a nawet wytwarzane na licencji w Łabędach.Poza ATS-59 w podobnym czasie używano też ciągników AT-T i lekkich AT-L. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
esterendensen Napisano 2 Czerwiec 2016 Autor Share Napisano 2 Czerwiec 2016 Dzięki Trooper85,konkretna fachowa odpowiedź. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Edmundo Napisano 2 Czerwiec 2016 Share Napisano 2 Czerwiec 2016 A tak gwoli ścisłości to do końca lat sześćdziesiątych w WP użytkowany był jeszcze średni ciągnik AT-S (poza podobną nazwą nie mający wiele wspólnego z ATS 59) którego to produkcję licencyjną miano uruchomić w Łabędach w drugiej połowie lat pięćdziesiątych a którego to właśnie uzupełnił a później wyparł polski Mazur D 350. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
esterendensen Napisano 5 Czerwiec 2016 Autor Share Napisano 5 Czerwiec 2016 Cześć.Trochę się pogubiłem w tych gąsienicówkach.Zdjęcia z budowy stacji Arctowskiego na Antarktyce były z roku wolnego.Były tam dwa ATS 59G.Nie wyglągały one zbyt staro,chyba,że były odświeżone.Z tego,co pisze kolega sahara47 to jednak Mazur był ostatnią gąsienicówką.Jak to było z tymi pojazdami? Chodzi mi o lata produkcji,czy były może produkowane równolegle,i jak długo były w użyciu? Jak byłem w wojsku w 2000 roku,to były jeszcze T 55,T 72 i PT 91 twardy.Pięćpiątki akurat kasowali.Stały też WZT 2 równolegle z WZT 3,ale w użyciu były tylko trójki.Chodzi mi więc o realne użycie,a nie tylko ,że były na stanie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
esterendensen Napisano 5 Czerwiec 2016 Autor Share Napisano 5 Czerwiec 2016 Zdjęcia z budowy stacji Arctowskiego na Antarktyce były z roku 1977.Tak miało być,sorry za pomyłkę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Edmundo Napisano 6 Czerwiec 2016 Share Napisano 6 Czerwiec 2016 Kolego esterendensen generalnie w pewnym okresie wszystkie z wymienionych w tym temacie ciągników były użytkowane równocześnie poza ATS 59 i ATS 59G które to w pierwotnej postaci czyli ciągnika artyleryjskiego nie były wykorzystywane przez WP a produkowane wyłącznie na potrzeby innych armii.Reasumując to ciągniki AT-S (nie mylić z ATS 59) na którego to nabyto licencję ale nie uruchomiono jego produkcji zakupione zostały dla jednostek artylerii WP na przełomie 1955-56 r. a były wykorzystywane do końca lat sześćdziesiątych (ponad 120 sztuk) a następnie przekazane (czy też sprzedane) do Wietnamu Północnego. Pierwsze ciągniki AT-L dostarczono w 1958 r. w służbie pozostawały do lat siedemdziesiątych. Ciągników typu AT-T czyli najcięższych z wyżej wymienionych nabyto sztuk 2. Natomiast na jego bazie w WP użytkowane były maszyny inżynieryjne oraz nieliczne stacje radiolokacyjne.Co się tyczy ciągnika Mazur D 350 opracowanego w Polsce to jego produkcję rozpoczęto w 1960 r. i niebawem zakończono po wyprodukowaniu bodajże około 300 sztuk. Mazury były w służbie do końca lat siedemdziesiątych kiedy to wyparte zostały z jednostek artylerii przez ciężkie samochody terenowe typu KRAZ o czym pisał sahara47. Być możliwe że stały jeszcze w rezerwie w latach osiemdziesiątych ale tego niestety nie wiem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
norodom s Napisano 7 Czerwiec 2016 Share Napisano 7 Czerwiec 2016 Widziałem Mazury stojące pod chmurką jako Zapas Wojenny pod koniec lat 80-tych w JW 2198 Czarne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Edmundo Napisano 7 Czerwiec 2016 Share Napisano 7 Czerwiec 2016 I właśnie tego nie byłem pewien aczkolwiek w skromnym artykule dotyczącym Mazura D 350 na wikipedii jest fotografia ciągnika z wyglądu w pełni sprawnego z ową" trzyliterową rejestracją wojskową a stojący przed nim żołnierz ubrany jest w mundur polowy w wersji wprowadzonej w drugiej połowie lat osiemdziesiątych. Z drugiej strony na czas W" miały być mobilizowane także jednostki remontowe oraz ewakuacyjne i być możliwe że dla nich przeznaczone były wycofane z artylerii Mazury. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
norodom s Napisano 13 Czerwiec 2016 Share Napisano 13 Czerwiec 2016 Jako następcę Mazura wprowadzono opancerzony ciągnik ciągnik wielozadaniowy MT-LB, który przeznaczony jest do holowania przyczep, dział artyleryjskich,przewozu ładunków i ludzi;ze względu na opancerzenie także w warunkach bojowych i pod ogniem przeciwnika.Po modernizacjach produkowany w kraju. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Edmundo Napisano 13 Czerwiec 2016 Share Napisano 13 Czerwiec 2016 Tak tylko że MTLB pomimo tego iż był produkowany w Polsce na licencji to nigdy nie miła być następcą Mazura i nie był używany w WP w pierwotnej postaci czyli opancerzonego ciągnika (transportera) artyleryjskiego przeznaczonego do holowania armat przeciwpancernych. Na bazie MTLB WP wykorzystywało i wykorzystuje opracowane w Polsce wozy rozpoznania inżynieryjnego, wozy dowodzenia oraz wozy pogotowia technicznego oraz bodajże pojedynczy egzemplarz transportera medycznego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Edmundo Napisano 13 Czerwiec 2016 Share Napisano 13 Czerwiec 2016 Jeszcze jedna sprawa tycząca artyleryjskich ciągników gąsienicowych w WP. Mazur i MTBL to dwie różne klasy sprzętu. Zasadniczo Mazur D 350 oraz wprowadzony nieco wcześniej AT-S (proszę nie mylić z późniejszym ATS 59 i ATS 59G) były średnimi ciągnikami przeznaczonymi w WP do holowania armat wz. 31/37 mm 122 mm i haubic 152 mm a opancerzony ciągnik MTLB w pierwotnej postaci był ciągnikiem lekkim przeznaczonym do holowania armat przeciwpancernych 85 mm czy też 100 mm do czego w WP użytkowano samochody ciężarowe Gaz 63, Zis 151 (Ził 157) a następnie Star 660 i Star 266. Ponadto od 1958 r. do lat siedemdziesiątych w jednostkach OPL wykorzystywano lekkie ciągniki AT-L służące do holowania armat plot S. 60 57 mm a następnie samochody ciężarowe Star 660/Star 266. Następcą Mazurów w artylerii ciężkiej były tak jak napisał sahara47 samochody ciężarowe Kraz 214 lub 255. Ciągniki artyleryjskie ATS 59 i ATS 59G (to ten ze zmodernizowaną kabiną i przedłużoną skrzynią ładunkową) nie były użytkowane w pierwotnej postaci przez WP. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Edmundo Napisano 13 Czerwiec 2016 Share Napisano 13 Czerwiec 2016 Panowie jako że temat artyleryjskich ciągników gąsienicowych użytkowanych w WP jest mało znany pozwoliłem sobie w niniejszym wątku na uporządkowanie skromnego zasobu wiedzy związanej z konkretnymi typami ciągników oraz wyposażenia czy też uzbrojenia do nich przypisanego. Reasumując to w latach pięćdziesiątych w WP użytkowano typowe gąsienicowe ciągniki artyleryjskie JA 12 przeznaczone do holowania haubicoarmat ML 20 wz. 1937 152 mm oraz ciągniki rolnicze typu Staliniec S 60, S 65 i S 80 a także pochodzące jeszcze z dostaw Lend-Lease ciągniki amerykańskie Allis-Chalmers HD 7W i Caterpillar D 7. W połowie tejże dekady wprowadzono fabrycznie nowe ciągniki średnie AT-S na które zakupiono także licencję ale nie uruchomiono produkcji. Ciągniki AT-S przeznaczone były do holowania haubicoarmat ML 20 wz. 1937 152 mm, armat plot. KS 19 100 mm, stacji radiolokacyjnych SON 9 (do tychże armat) oraz stacji radiolokacyjnych P 20. W 1960 r. uruchomiono produkcję rodzimej konstrukcji ciągników Mazur D 350 (czy też D 350 Mazur) które to przeznaczono do holowania wyżej wymienionych haubicoarmat wz. 1937 152 mm oraz armat wz. 31/37 122 mm. Ciągniki typu AT-S i Mazur wyparły z jednostek wcześniej wymienione JA 12. Niemalże równocześnie bo od 1958 r. wprowadzono niewielką liczbę lekkich ciągników typu AT-L które służyły do holowania armat plot. S 60 57 mm, stacji radiolokacyjnych SON 4 oraz były nośnikami stacji radiolokacyjnych SNAR 2. Ciągniki AT-S wycofano do końca lat pięćdziesiątych, Mazury i AT-L do końca lat siedemdziesiątych. Ich następcami były ciężkie terenowe samochody ciężarowe typu Kraz 214 i Kraz 255 (do holowania artylerii ciężkiej a armat plot. 100 mm) oraz Stary 660 a następnie Stary 266 w artylerii plot. średniego kalibru.Otwartą kwestią pozostaje produkcja i użytkowanie przez jednostki WP ciągników ATS 59 których to produkcję licencyjną uruchomiono w Polsce na początku lat sześćdziesiątych. Jednakże osobiście nie widziałem żadnego zdjęcia przedstawiającego typowy ciągnik artyleryjski ATS 59 czy też ATS 59G w służbie WP. Podobnie rzecz ma się z lekkimi opancerzonymi ciągnikami (transporterami) MTLB produkowanymi w Polsce na licencji a przeznaczonymi do holowania armat ppanc. do czego w WP wykorzystywano terenowe samochody ciężarowe. Jako ciekawostkę pozwolę sobie na dodanie faktu iż jedyną jednostką szkolącą kierowców mechaników średnich ciągników gąsienicowych (JA 12, AT-S i Mazur) był 33 Szkolny Batalion Ciągników Gąsienicowych w Łomży istniejący w latach 1961-1971. Bardzo proszę o dzielenie się posiadaną wiedzą i kontynuację tematu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Edmundo Napisano 18 Kwiecień 2018 Share Napisano 18 Kwiecień 2018 Panowie maleńka kontynuacja tematu nie tycząca co prawda ciągnika Mazur D 350 a użytkowanego (zakupionego) przez WP w liczbie 2 egzemplarzy ciężkiego artyleryjskiego ciągnika gąsienicowego AT-T. Wrzucam zdjęcie tegoż ciągnika wykonane pomiędzy kwietniem 1959 r. a grudniem 1960 r. w Łomży gdzie stacjonował ówczesny 33 Szkolny Batalionu Naprawy Traktorów z dniem 22 sierpnia 1961 r. przekształcony w 33 Szkolny Batalion Ciągników Gąsienicowych. Dodam iż na stanie 33 SzBNT a następnie 33 SzBCG znajdowały się artyleryjskie ciągniki gąsienicowe typu Ja 12, AT-S, D 350 Mazur, gąsienicowe ciągniki popularnie zwane Stalińcami" oraz kołowe ciągniki (traktory) rolnicze Ursus C 45 które to były podstawowym wyposażeniem istniejącego w Łomży w latach 1953-1957 33 Szkolnego Batalionu Młodszych Specjalistów Remontu Traktorów. Wszystkich zainteresowanych ciągnikami gąsienicowymi WP proszę o uwagi i kontynuację tegoż ciekawego tematu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Edmundo Napisano 18 Kwiecień 2018 Share Napisano 18 Kwiecień 2018 Wzmiankowane wcześniej zdjęcie przedstawiające jeden z dwóch będących na stanie WP ciężkich ciągników artyleryjskich AT-T. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Edmundo Napisano 18 Kwiecień 2018 Share Napisano 18 Kwiecień 2018 Dodam jeszcze iż powyższa fotografia nie była nigdy i nigdzie publikowana a jest na niej uwieczniony ś.p. ojciec mojego Kolegi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.