maksiu Napisano 12 Sierpień 2016 Napisano 12 Sierpień 2016 http://dlapilota.pl/wiadomosci/polska/operacja-wydobycia-silnika-wodnosamolotu-lublin-rviii-bis
maksiu Napisano 31 Sierpień 2016 Napisano 31 Sierpień 2016 c.dhttp://dlapilota.pl/wiadomosci/polska/przedwojenny-hydroplan-na-dnie-zatoki-puckiej
Spirit of Warsaw Napisano 3 Wrzesień 2016 Napisano 3 Wrzesień 2016 Cyt. „Operacja wydobycia silnika Lublina RVIII bis rozpoczeta!!!”Foto 1Charakterystyczna dla HISPANO-SUIZA 12Lbr pokrywa zaworów - jedna ze dwóch.
Spirit of Warsaw Napisano 3 Wrzesień 2016 Napisano 3 Wrzesień 2016 Foto 1AMuseu de la Ciencia i Tecnica de Catalunya.
Spirit of Warsaw Napisano 3 Wrzesień 2016 Napisano 3 Wrzesień 2016 Foto 2 Na zdjęciu tzw. wał królewski (element rozrządu ) - jeden ze dwóch.
Spirit of Warsaw Napisano 3 Wrzesień 2016 Napisano 3 Wrzesień 2016 Foto 2BMuseu de la Ciencia i Tecnica de Catalunya.
Spirit of Warsaw Napisano 3 Wrzesień 2016 Napisano 3 Wrzesień 2016 Foto 3Na zespole widoczne są charakterystyczne krótkie zawory i popychacze zaworów oraz sprężyny zaworów.
Spirit of Warsaw Napisano 3 Wrzesień 2016 Napisano 3 Wrzesień 2016 Foto 4A Museu de la Ciencia i Tecnica de Catalunya.
Spirit of Warsaw Napisano 3 Wrzesień 2016 Napisano 3 Wrzesień 2016 Foto 5Ta sama pompa wodna, tylko w innym położeniu i fragment wyposażenia silnika.
Spirit of Warsaw Napisano 3 Wrzesień 2016 Napisano 3 Wrzesień 2016 Foto 5AMuseu de la Ciencia i Tecnica de Catalunya.Wszystkie wydobyte części są częściami silnika HISPANO-SUIZA 12 Lbr. Reasumująć, nie można już mówić o samolocie Lublin R.VIII bis, ale o Lublin R.VIII ter.Czy jest nr 802 czy nr 803 - oto jest pytanie...Wg mnie to spalony nr 802 (zgięta końcówka śmigła)
Landszaft Napisano 3 Wrzesień 2016 Napisano 3 Wrzesień 2016 Dzięki spirit za zdjęcia . Po roku miło jest czytać że moje rozmyślania jaki to samolot się potwierdzają. Uważam też że po wydobyciu wszystkich detali z tego Lublina powinno się poszukać gdzie w pobliżu spoczywał drugi cały ale zatopiony na pływakach . Bardzo możliwe że zanim go Niemcy ściągnęli w tym miejscu leży w piachu sporo detali jak go szabrowano . przydało by się ocenić gdzie i w jakiej odległości stał ten drugi bo istnieją zdjęcia obu razem a uważam że obecne oprogramowanie komputerowe dało by sobie radę z lokalizacją i odległością jednego od drugiego. Trafienie drugiego miejsca może przynieść nowe ciekawe drobne fanty które mogą zalegać pod piachem a nie na wierzchu. Co może pozwolić na lepsze opracowanie dokumentacji i może kiedyś w przyszłości rekonstrukcję tego samolotu.
Woodhaven Napisano 3 Wrzesień 2016 Napisano 3 Wrzesień 2016 ... spalony samolot ze zdjęcia to 801. A odnaleziony przez p. Dzienisiuka to wrak VIII to 802. "
Blitz45 Napisano 3 Wrzesień 2016 Napisano 3 Wrzesień 2016 ''powinno się poszukać gdzie w pobliżu spoczywał drugi cały ale zatopiony na pływakach''tam gdzie została spalona 802 nigdy nie było drugiego wodnosamolotu :) Odległość miedzy 803 a 801 wynosiła ok 119 m :)
Spirit of Warsaw Napisano 5 Wrzesień 2016 Napisano 5 Wrzesień 2016 Jeszcze raz o Lublin R.VIII - warto poznać kilka opinii przez znanych historyków i choć są kontrowersyjne...Wg A. Glassa – PKL Wrzesień 1939 cz. 1 tom IV str. 21„ZNISZCZONY LUBLIN R-VIII K. KUŹNICY. Widoczna duża szachownica pod dolnym skrzydłem”Dowodem być ma to zdjęcie – znany już ...silnik HISPANO-SUIZA 12 Lbr.
Spirit of Warsaw Napisano 5 Wrzesień 2016 Napisano 5 Wrzesień 2016 Wg T. J. Kopańskiego - PKL Wrzesień 1939 cz. 1 tom IV str. 23„Panorama pokazująca dwa wodnosamoloty Lublin R-VIII Morskiego Dywizjonu Lotniczego na płytkiej wodzie Zatoki Puckiej koło Chałup. Po lewej spalony Lublin nr 802, po prawej – samolot nr 803. TRZECIA MASZYNA TEGO TYPU (NR 801), PRZEZNACZONA DO KASACJI I POZBAWIONA SILNIKA, ZOSTAŁA ZAKOTWICZONA W POBLIŻU U KUŹNICY”
Spirit of Warsaw Napisano 5 Wrzesień 2016 Napisano 5 Wrzesień 2016 Wg A. Morgały – Samoloty wojskowe w Polsce 1924 – 1939, str. 271-272„W dniu 1 IX 1939 r. wszystkie znajdowały się w Pucku: dwa kompletne 802 i 803 ORAZ 801 BEZ SILNIKA. W ciągu dnia ewakuowano je na Półwysep Helski: 801 NA HOLU ZA ŁODZIĄ MOTOROWĄ W REJON KUŹNIC, a 802 i 803 o własnym napędzie, ślizgiem bez oderwania się od powierzchni wody do Chałup, naprzeciw Pucka. Po ataku lotniczym 8 IX 1939 r., skierowanym na zakotwiczone wodnosamoloty, obsługa podpaliła 802 i zatopiła drugi 803, dziurawiąc w nim pływaki (rys. 412).W takim stanie zastali je Niemcy, zajmując półwysep od 2 X 1939 r”@ Landszaft, Woodhaven i ...Blitz45 ;)) - dziękuję za komentarze. Czy zagadka będzie może kiedyś rozwiązana? Pozdrawiam.
Blitz45 Napisano 6 Wrzesień 2016 Napisano 6 Wrzesień 2016 wszystkie te opinie można o kant d.... rozbić.
Spirit of Warsaw Napisano 7 Wrzesień 2016 Napisano 7 Wrzesień 2016 @ Blitz45”wszystko jest kwestią smaku” ;))
Woodhaven Napisano 7 Wrzesień 2016 Napisano 7 Wrzesień 2016 Realizujemy unikalne przedsięwzięcie historyczne, którego celem jest wydobycie z morza pozostałości wraka samolotu, konserwacja a następnie podjęcie próby zrekonstruowania hydropłatu wyprodukowanego zaledwie w ilości 9 sztuk w roku 1932 przez Zakłady Mechaniczne Plage&Laśkiewicz w Lublinie. Wodnopłat trafił do Dywizjonu Lotniczego w Pucku, gdzie stacjonował do września 1939 roku. Tu został zestrzelony 8 września 1939 roku i spoczął w wodach zatoki. Pierwsze małe elementy zostały wydobyte rok temu. Zaś w tym roku pragniemy podnieść z dna kadłub, skrzydła i silnik. Do tego potrzebne jest jednak zbudowanie specjalistycznej suwnicy pływającej, wynajęcie nurków, łodzi z wyposażeniem specjalistycznym, itp. Istnieje jednak ogromna szansa na uratowanie zabytku. Pragniemy wykonać zadanie w roku 2017 - na Jubileusz 700-lecia Lublina! :-)http://zrzutka.pl/wydobycie-z-baltyku-oraz-renowacja-pozostalosci-wraku-samolotu-lublin-r-viii-bis-z-1932-roku
Woodhaven Napisano 7 Wrzesień 2016 Napisano 7 Wrzesień 2016 Delikatnie mówiąc: wiedza książkowa nie pokrywa się z wiedzą ludzi uczestniczących w poszukiwaniach i wydobyciu......
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.