Czlowieksniegu Napisano 10 Styczeń 2011 Autor Napisano 10 Styczeń 2011 Indie dołączyły do elitarnego grona państw, zdolnych samodzielnie opracować i zbudować od podstaw naddźwiękowy samolot bojowy. Do służby przyjęto pierwszy myśliwiec Tejas, wcześniej znany jako LCA. To najmniejszy i najlżejszy wielozadaniowy samolot bojowy na świecie.W poniedziałek Tejas otrzymał wstępną zgodę na włączenie do służby. Oznacza to, że w najbliższym czasie pierwsze maszyny będą przechodzić intensywne testy w indyjskim lotnictwie. Ostateczne przyjęcie do służby jest planowane na rok 2012. Obecnie zamówiono 40 maszyn, jednak wojsko prognozuje swoje zapotrzebowanie na około 300 Tejasów.Program LCA zapoczątkowano jeszcze w 1983 roku. Indyjskie lotnictwo chciało otrzymać samolot, który mógłby z powodzeniem zastąpić starzejące się Migi-21. Nowy samolot miał być relatywnie tani i nieskomplikowany i służyć do wypełniania mniej wymagających zadań. Większy i o większych możliwościach samolot miał zostać wyłoniony w ramach programu MRCA.Indyjskie władze od kilku dekad forsują politykę samodzielności w dziedzinie produkcji uzbrojenia. Program LCA miał być swoistym przetarciem szlaku i sposobem na zdobycie niezbędnych umiejętności w dziedzinie produkcji nowoczesnych samolotów bojowych. Niestety dla Hindusów, budowa samolotów bojowych wymaga ogromnego doświadczenia i umiejętności, więc program LCA ciągnął się przez niemal trzy dekady.Wstępne projektowanie zakończono na początku lat 90-tych. Pierwszy prototyp zbudowano w 1995 roku, ale maszyna przez kilka lat była uziemiona z powodu problemów z silnikiem i opracowaniem systemu sterowania. Ostatecznie Hindusi zrezygnowali z ambicji opracowania własnego napędu i zdali się na amerykański silnik od firmy General Electric. Ostatecznie pierwszy lat odbył się w 2001 roku.Sarkozy sprzedaje reaktory i myśliwceFrancuzi wybudują Indiom 2 reaktory atomowe. Podczas wizyty prezydenta... czytaj więcej »Tanie narzędzieTejas jest bardzo mały jak na standardy współczesnych maszyn bojowych. Jego maksymalna masa startowa (samolot, paliwo i uzbrojenie) to około 13,5 tony. Dla porównania, F-16 mogą podczas startu ważyć prawie 20 ton a jego następca, F-35, nawet około 31 ton.Niska jest nie tylko masa, ale też cena. Jeden indyjski myśliwiec będzie kosztował około 20 milionów dolarów. Dla porównania najstarsze i najtańsze wersje F-16 to około 25 milionów dolarów sztuka.Najważniejsze dla Indii jest skuteczne opracowanie myśliwca wielozadaniowego. Pomimo małych rozmiarów i umiarkowanych zdolności bojowych, jest to dobra baza do rozwoju większych i bardziej złożonych maszyn w przyszłości.http://www.tvn24.pl/-1,1688970,0,1,najmniejszy-mysliwiec-swiata,wiadomosc.html
Speedy Napisano 10 Styczeń 2011 Napisano 10 Styczeń 2011 HejGwoli ścisłości JAS 39 Gripen ma normalną masę startową 8,5 t jest więc jeszcze mniejszy od tego indianina".
Trooper85 Napisano 11 Styczeń 2011 Napisano 11 Styczeń 2011 JAS 39 Gripen (tylko nie jestem pewien czy to dane dla A/B czy C/D)masa własna: 5700kgmasa startowa normalna: 8500kgmasa startowa maksymalna: 14000kgHAL Tejas masa własna: 5680kgmasa startowa normalna: 9500kgmasa startowa maksymalna: 13500kgobie maszyny w zasadzie na tym samym silniku
jacek1962 Napisano 16 Styczeń 2011 Napisano 16 Styczeń 2011 E tam,to składak ja w nim widzę wpływy francuzów/Mirage/ i brytów Jaguar.Jest mały to i niewiele może,i na pewno nie jest pierwszy Indie od wielu lat coś takiego próbują,czy im wyjdzie?Ja myślę że nie.Panowie nie porównujcie tego do Gripena,to nie ten poziom .Wg mnie trzeba mu szukać konkurentów tylko w ćhińszczyżnie bo to podobny asortyment.
Trooper85 Napisano 21 Styczeń 2011 Napisano 21 Styczeń 2011 Oczywiście poza porównaniem wagowym" nie ma sensu porównywać tej maszyny z Gripenem, bo ten w obecnej postaci to już wielozadaniowy samolot bojowy w pełnym tego słowa znaczeniu. A Tejas to w rzeczywistości lekki myśliwiec z dość ograniczonymi możliwościami w zadaniach innego typu.I z chińszczyzną" też bym go nie porównywał bo Chińczycy są od dłuższego czasu zdolni do samodzielnej produkcji zdecydowanie bardziej zaawansowanych maszyn. W ostateczności nieco zbliżony możliwościami może być JH-17/FC-1, chociaż jemu też raczej wyrób Hindusów będzie ustępował.
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.